Bovenaan die lijst stond al even het wisselen van de dichtings- en O-ringen van de injectoren, en tijdens de interventie werden de prioriteiten nog eens door elkaar geschud.
Het wisselen van de dichtingen verliep redelijk vlot. Alvorens de injectoren uit te bouwen heb ik eerst hun codes in de juiste volgorde uitgeschreven, om vergissing te voorkomen bij het herplaatsen (ik ken mezelf...):

De injectoren waren in orde en de dichtingen waren in goede staat voor een kilometerstand van 140.032km. Vergelijk deze die nog geen 15k geleden, op kilometerstand 126762, op de eerste injector is geplaatst...

...met de tweede, die er minstens 60k op heeft zitten:

Er is geen reden om aan te nemen dat de vorige eigenaar de ringen ooit gedaan heeft, gezien er bij hem overduidelijk weinig onderhoud was gebeurd.
Alles OK dus - maar van zodra het kleppendeksel open was, viel ook meteen een verweerde tuimelaar bij de middelste cylinder op:

Een close-up met flitslicht toont de schade in detail, en je ziet een licht kleurverschil - het lijkt bijna alsof er een oppervlaktelaag loskomt:

De nokkenas heeft ook slijtagesporen, maar zou nog bruikbaar zijn. De tuimelaar daarentegen was wel een onzekerheid, ook al leek hij nog goed te rollen. Gelukkig was er een tuimelaaras ter plekke beschikbaar - weliswaar van een 10p en dus verschillend van de originele, maar de tuimelaaras wordt ook voor de 10p-motoren opgevolgd door het nieuwere model, dus het lijkt geen probleem om deze te plaatsen - al overweeg ik toch om de defecte tuimelaar op de originele as te vervangen (recuperatie, want ze worden nieuw niet apart verkocht) zodat de andere op elkaar ingesleten rollers en nokken bij elkaar blijven.

Vandaag herinnerde ik me dat ik nog foto's had van toen ik de kabelboom drie jaar geleden veranderde, kort na aankoop van de wagen. En zie:toen al, 55.000km geleden, bleek de schade aan de roller al aanwezig te zijn:

Dat was me toen helemaal ontgaan - waarschijnlijk nog te onervaren, mogelijk te geïntimideerd maar vooral te nerveus uit schrik iets fout te doen aan onze pas aangeschafte droom.
Wat internetresearch vandaag wees trouwens uit dat dit fenomeen wel vaker voorkomt bij Td5's, dus voortaan gaat het kleppendeksel bij elk groot onderhoud open.
Groeten, en dank aan Peter Puma voor de foto's!
Joris