Ik heb ook een aantal vragen bij die verplichting om een stikker te moeten kleven op de zitplaatsen die niet mogen gebruikt worden.
Bij recente of nieuwe motorhomes zal het wel duidelijk zijn welke plaatsen niet mogen gebruikt worden (deze zonder veiligheidsgordels), maar bij oudere (en zeker bij zelfbouwcampers) is dat niet altijd duidelijk om dat veel afhankelijk is van de regels die van toepassing waren ten tijde van de homologatie.
In mijn geval moesten er reeds gordels zijn op de plaatsen die gebruikt werden tijdens het rijden (deze achteraan heb ik opnieuw verwijderd, omdat de camper toch maar goedgekeurd werd voor 2 personen (1+1). Doch in principe zou ik die kunnen terug plaatsen en gebruiken (zolang er maar niet meer dan 2 personen in de camper zijn). Blijft er één plaats met de rug naar de rijrichting van de treinzit, die ik niet mag gebruiken en waar er dus een stikker zou moeten op komen. Zo zie interpreteer ik het... .
Bij de zelfbouwcamper van mijn ouders ligt het nog anders (6+1 waarvan maar 2 een gordel moeten hebben). In die camper mag je in principe op alle plaatsen zitten als je de regels ten tijde van de homologatie volgt (die normaal van toepassing blijven voor die camper) en natuurlijk niet over het toegelaten aantal personen gaat. Moet je dan zelf een aantal plaatsen uitkiezen die niet gebruikt mogen worden? Terwijl dat administratief eigenlijk niet vastgelegd is...?
We hebben alleszins een jaartje uitstel gekregen, want men was "vergeten" de verplichte stikker te ontwerpen. Op de motorhome fora was er al een hele tijd discussie hierover. Sommige kregen een rode kaart, andere een tijdelijke groen en nog andere een gewone groene kaart. Sommige hebben dan maar zelf een stikker gemaakt (niet officieel dus) en die gekleefd....
Yohani