Pagina 1 van 1
Welke CB
Geplaatst: ma 31 okt, 2016 11:39
door Fetzl
Zucht - wil je eerst al eens zoeken of het forum hieromtrent me wijzer kan maken, maar dan is "CB" ofwel te kort als zoekterm, dan wel "te veel voorkomend in andere woorden"
Afgelopen weekend in Daigny tot tde vaststelling gekomen dat zo'n speleding mss toch wel handig kan zijn
Soit, de techniek evolueert snel - dus dan maar eens in de groep gooien
Als noob op dit vlak en na wat gesmurf... daar staan begot veel knopkes op sommige van die toestellen
Zijn die dan allemaal wel nodig voor basic LROCB events
wie adviseert ?
Re: Welke CB
Geplaatst: ma 31 okt, 2016 12:20
door Henk
Een president Harry is een goede keuze.
Om een goede ontvangst te garanderen moet je antenne wel afgeregeld worden met een swr meter.
Er zitten hier een paar zendamateurs, zal eens zien of die wat uitleg kunnen geven op een cb avond
Re: Welke CB
Geplaatst: do 03 nov, 2016 14:46
door Stef McDef
Waarvoor wil je de CB gebruiken ?
Voor grote afstanden te overbruggen kan CB handig zijn.
Is het echter juist voor op speelplaats met elkaar te praten, of samen op weg naar ...
Dan hebben wij in ons groepje ons elk 2 kenwood ubz lj8 toestelletjes gekocht.
Op terrein ideaal voor hulp bij manoeuvreren of praten met persoon buiten voertuig : enkel de persoon met wie je over de radio praat geeft je instructies waar je naar luistert ook al staat er 100 man te roepen wat je moet doen.
Voor onderweg, in colonne of gewoon volgen op de snelweg, roadbook of in winkel of tankstation, allee gelijk waar je kan altijd met elkaar praten, zelfs meestal meer dan 1 km. In Engeland, Marokko, Frankrijk enz gebruikt. Ook handig op evenementen waar je niet altijd bij elkaar blijft. (75 euro stuk betaald indertijd)
Greetz.
Stef McDef
Re: Welke CB
Geplaatst: do 03 nov, 2016 15:09
door Fetzl
probleem bij die dingen is dat Walkies niet compatibel zijn met CB en omgekeerd
Dus als merendeel op CB zit, dan sta je daar met je walkie (en omgekeerd
eigenlijk heb je beiden nodig (Walkies voor piloot en copiloot) of in colonne - cb tussen voertuigen grotere afstand
Nadeel walkies is het terrein - iets of wat geaccidenteerd terrein en ge kunt het op uwe buik schrijven (maar wellicht met cb evenzo ?)
Re: Welke CB
Geplaatst: do 03 nov, 2016 16:14
door Penguin
Fetzl schreef:
Nadeel walkies is het terrein - iets of wat geaccidenteerd terrein en ge kunt het op uwe buik schrijven (maar wellicht met cb evenzo ?)
Wij hebben Midlands waarbij oortje en mic bijgeleverd was.
De meeste kan je ook op vox instellen. Dan begint hij te zenden als je begint te spreken. Kan wel es leuk zijn voor anderen op hetzelfde kanaal als je dit vergeten bent

Re: Welke CB
Geplaatst: do 03 nov, 2016 17:27
door Stef McDef
idem meegemaakt met action cam in cabine tijdens Marokkoreis. Mag je opnames beginnen wissen als 's avonds alles gekopieerd moet worden.
Re: Welke CB
Geplaatst: do 03 nov, 2016 22:53
door Fetzl
Fetzl schreef:
Nadeel walkies is het terrein - iets of wat geaccidenteerd terrein en ge kunt het op uwe buik schrijven (maar wellicht met cb evenzo ?)
Ik doelde eerder op het bereik...
Re: Welke CB
Geplaatst: do 03 nov, 2016 23:02
door Penguin
Aaah

Ik denk dat een cb met een antenne van 2.5m dan wel beter is
Re: Welke CB
Geplaatst: vr 04 nov, 2016 00:31
door Henk
Heb met Peter gecommuniceerd, grote probleem is zijn beschikbaarheid.
Een optie zou zijn tussen kerst en nieuwjaar en eventueel in combinatie met een gps info morgen/middag
Er is een zaaltje buitenaf in Merchtem dat we eventueel kunnen huren en waar zeker geen interferenties zijn van het cb signaal of heeft er iemand een betere lokatie?
Re: Welke CB
Geplaatst: vr 04 nov, 2016 01:32
door Fetzl
welke eisen zijn er aan zo'n lokaaltje ?
Bij mij op kantoor (Kamp C, Westerlo) zou kunnen, maar of dat technisch een goeie locatie is ?
They charge peanuts for us, monkey's
Re: Welke CB
Geplaatst: vr 04 nov, 2016 11:01
door Henk
Hij zou eerst komen meten.
Heb je een zaaltje met stroom?
Re: Welke CB
Geplaatst: vr 04 nov, 2016 13:15
door christiaan
Valt altijd tegen die CB's.
Meestal zijn wij met 5 wagens onderweg. Sommige perfect verstaanbaar, anderen amper.
Vooral reikwijdte valt tegen. Van zodra iemand uit het zicht is verdwenen, hoor je hem meestal ook niet meer.
Mijn ervaring.
Re: Welke CB
Geplaatst: vr 04 nov, 2016 13:36
door Fetzl
Christiaan
van wat ik al heb gelezen hangt heel veel af van je antenne en of die goed is afgesteld op je voertuig (aangezien je carrosserie deel uitmaakt van je zendinstallatie)
een slecht afgestelde antenne kan idd aan de basis liggen van wat je beschrijft
Re: Welke CB
Geplaatst: za 05 nov, 2016 13:28
door Peter Puma
Het draait allemaal om de (plaatsing van de) antenne; quasi ongeacht welk toestel je gebruikt.
Maar CB (27MHz) is sowieso eigenlijk een zeer ambetante frequentie voor het beoogde doel.
Zelfs met een prima installatie is het bereik van voertuig tot voertuig met de wettelijk toegelaten vermogens beperkt tot 4 à 5 km.
Zitten er obstakels tussen wordt het al snel (veel) minder.
Twee probleem dat zich stelt is het storingsniveau, vooral bij Td5 en recentere motoren (afkomstig van de sturing van de injectors, etc).
Het toestel zelf is louter een kwestie van smaak, de ene heeft graag veel knopjes
de andere liefst zo weinig mogelijk
Waarom houdt iedereen vast aan CB ? Het is relatief goedkoop, vrij toegankelijk en wijd verspreid.
Het is evenwel niet voor niets dat deze frequentieband vrij beschikbaar is gekomen, het praktisch nut is zeer beperkt

.
Re: Welke CB
Geplaatst: za 05 nov, 2016 13:53
door Peter Puma
Henk schreef:Heb met Peter gecommuniceerd, grote probleem is zijn beschikbaarheid.
Een optie zou zijn tussen kerst en nieuwjaar en eventueel in combinatie met een gps info morgen/middag
Er is een zaaltje buitenaf in Merchtem dat we eventueel kunnen huren en waar zeker geen interferenties zijn van het cb signaal of heeft er iemand een betere lokatie?
Heb inderdaad met Henk al e.e.a. besproken.
Het idee / voorstel is om eerder de nadruk te leggen om een praktische aanpak in plaats van een theoretisch betoog met een fancy power point presentatie. Dat kan ik hier ook neerschrijven

.
Ik heb vorig jaar met Roel J nog testen gedaan op het Groot Schietveld in Brasschaat.
Is een mooie open ruimte, waar twee grint wegen doorlopen die vrij toegankelijk zijn (de rest is nog steeds militair domein)
Over een afstand van ca 3 km kan je hier in het vrije veld tussen twee voertuigen de communicatie testen.
@ Fetzl, het oude militair domein in Olen (rond het paradeplein) is misschien ook een mogelijkheid. Ik weet niet of dit groter of kleiner is dan Kamp C ?
Er is een radio-amateur club gevestigd alsook een lokaal van het RK, dus misschien valt daar ook nog iets te regelen ?
Re: Welke CB
Geplaatst: za 05 nov, 2016 14:07
door Penguin
Kijk hier naar uit....
Miscchien eens gaan spreken met een verkoper van cb en ander materiaal?
Kan die materiaal aan een goede (voor ons) prijs verkopen

(Heb nieuwe antenne nodig

)
Re: Welke CB
Geplaatst: za 05 nov, 2016 14:20
door Fetzl
Dus Peter... zeg je nu dat het zinvoller is om te opteren voor een set walkies dan CB ? omdat je die ook bij het co-piloteren kan gebruiken en het bereik in de praktijk vergelijkbaar is...
je blijft binnen een club natuurlijk zitten met 2 systemen die jammer genoeg niet compatibel zijn met mekaar... dus 't is altijd een keuze of je moet beide hebben.
Kamp C (kadertje links onder) is qua offervlakte denk ik net iets groter dan het paradeplein van Teunenberg (kadertje rechts boven) maar zeker niet zo groot als het groot schietveld
wel ligger er wat bossen rond, zodat je mss ook kan testen wat de impact daarvan is op het bereik
op een occasioneel huis na is er in de buurt ook wel een "open stuk" met weilanden
op Kamp C heb ik een lokaaltje ter beschikking en kunnen we de "theorie" en de praktijk "bekijken" met dan in de onmiddellijke omgeving ietw voor de lange afstand
your call guys
Re: Welke CB
Geplaatst: za 05 nov, 2016 22:33
door Basil
Re: Welke CB
Geplaatst: zo 06 nov, 2016 23:42
door Fetzl
Basil
die Midland GB1 kan toch geen CB frequenties aan ?
Die doet enkel Frequentie: 446.00625 – 446.09375 MHz
en na herprgrammering een iets ruimere range met max vermogen van 5W (440 – 471MHz)
CB zit toch op 26.965 - 27.405 MHz (A-band)
Re: Welke CB
Geplaatst: ma 07 nov, 2016 00:13
door Henk
Deze van Midland wel:
http://www.midlandeurope.com/en/product ... da-c480-13
Ik heb er zo 2 voor communicatie met de co-piloot en als backup omdat je ze ook met de bestaande vaste antenne kunt verbinden

Re: Welke CB
Geplaatst: ma 07 nov, 2016 08:41
door Penguin
En kan je met die PMR en CB simultaan ontvangen? Anders ben je er nog niets mee als de helft PMR heeft en de helft CB

Re: Welke CB
Geplaatst: ma 07 nov, 2016 09:40
door Henk
Diene Midland 42 is enkel portable CB, sorry voor de verwarring
Re: Welke CB
Geplaatst: ma 07 nov, 2016 12:22
door Fetzl
ja, als die zo illegaal zijn als de neten en die slechts een appel en een ei kosten, dan moeten we zeker NIET overwegen om met de club eens een samenaankoop te doen... want dan zou iedereen op hetzelfde systeem zitten...ahem
gekke is... als die Baofengs dan toch 3 ranges aankunnen... waarom steken ze daar dan de CB range niet bij in... of is dat echt zo'n niche-markt en zijn die andere ranges nuttiger...
ook mss voer voor de infoavond: waarvoor worden die verschillende zendbereiken allemaal gebruikt - wat is de achtergrond ?
Re: Welke CB
Geplaatst: ma 07 nov, 2016 20:20
door Peter Puma
Even voor de duidelijkheid:
Er zijn twee frequentiebandjes die toegelaten zijn (in de meeste landen) voor vergunningsvrije communicatie:
1) CB (27MHz), van 26.965 tot 27.405 MHz, verdeeld over 40 kanalen, maximaal vermogen van 4 Watt en enkel met een rondstralende antenne (een spriet, zeg maar).
2) PMR (Personal Mobile Radio), van 446.00625 tot 446.09375 MHz, verdeel over 8 kanalen, met een maximaal "uitgestraald" vermogen van 0,5 Watt en enkel met toestellen die géén afneembare antenne hebben.
Dit laatste is een wezenlijk verschil met de CB-band, waar je nog enige vrijheid hebt om een iets of wat fatsoenlijke antenne aan te sluiten (ook voor vaste opstellingen). Die fatsoenlijke antenne is ook broodnodig om toch een bruikbaar bereik te halen.
In het geval van PMR is het effectief de bedoeling om het bereik bewust klein te houden, want anders overtreft dat veruit wat je met CB kan bereiken, zelfs al is het uitgestraalde vermogen eerder bescheiden.
Zoals Peter R. zegt, CB is eigenlijk dwaas

. En technisch compleet achterhaald.
Doch zoals ik eerder al schreef, het is goedkoop, vlot beschikbaar, toegankelijk voor iedereen en een (historisch) gevestigde waarde. Vandaar dat velen er nog steeds gebruik van maken.
Logisch zou evenwel zijn dat iedereen gewoon door de zure appel bijt en zich serieus PMR spul aanschaft (zoals die Midland set die Basil hierboven vermeldde).
De meeste van die zogenaamde walkie-talkies dewelke op de PMR frequenties werken en een bereik beloven van 10 kilometer is ook maar een officiele zwendel. Eén à twee kilometer in gunstige omstandigheden en je hebt het wel gehad.
Maar da's toch vaak nog beter dan wat CB doet ...
Je kan natuurlijk de illegaliteit opzoeken door zo'n Boafeng aan te schaffen (kosten minder dan een goedkope CB en doen veel meer) en de kans dat je hiermee tegen de lamp loopt bij occasioneel gebruik is niet bijster groot, doch je moet wel beseffen dat de consequenties niet min zijn; zeker niet als je dan ook nog eens frequenties gaat gebruiken die niet legaal zijn. Ik raad het jullie alvast niet aan ...
Een mooi overzicht van de verschillende toepassingen van het radio-spectrum vind je hier:
http://www.bipt.be/nl/operatoren/radio/ ... plan/tabel
Re: Welke CB
Geplaatst: ma 07 nov, 2016 20:26
door Peter Puma
Peter R. schreef: ... Voor een appel en een ei kiipt ge u op Banggood.com een stel Baofengs met 5W in de 65-108MHz (FM), 136-174MHZ en 400-480HZ banden (in deze laatste zit PMR, maar dan hebt ge 5 watt ipv 0.2 of zo) en die werken perfect over vele km's. ...
Peter, je zet de mensen op een verkeerd been

, die 65 - 108 MHz is gewoon radio-ontvangst

, niet om te zenden dus.
Het zijn zogenaamde dual-band porto's (walki-talkies) die op VHF en UHF werken.
(technisch gezien is 65 - 108 MHz ook VHF, maar dan band-I en band-II; terwijl men voor VHF radio communicatie meestal de zogenaamde 2 meter band, bij uitbreiding 136 - 174 MHz bedoelt).
Re: Welke CB
Geplaatst: di 08 nov, 2016 12:28
door Henk
Is dit geen 'slechts een klein beetje illegaal' alternatief?
Re: Welke CB
Geplaatst: di 08 nov, 2016 12:40
door Fetzl
well well, look-a-here
't bestaat dus toch
Re: Welke CB
Geplaatst: di 08 nov, 2016 15:18
door Peter Puma
Peter, waarom zou dat aluminium van onze Defenders een probleem zijn ?
Dat is een broodje aap verhaal

. Aluminium is een zéér goed materiaal om als grondvlak te dienen.
Er zit echter een "snag" in de manier waarop Defenders gebouwd worden, waardoor dat aluminium helemaal niet goed aan elkaar hangt "vanuit radio-elektrisch oogpunt".
Vandaar dat men dan begint met het trekken van massa kabels naar het chassis, om toch maar iets of wat "tegengewicht" voor de antenne te maken.
Ook dit is een inherent probleem met de 27 MHz frequentie. De golflengte, zijnde 11 meter, bepaalt dat je eigenlijk een grondvlak (ground plane) nodig hebt van bijna 3 meter rondom het punt waar de antenne staat.
Dit is praktisch niet realiseerbaar en om die reden is het plaatsen van een CB antenne op een voertuig altijd een gehandicapt compromis.
Dit uit zich in een sterk asymmetrische straling, je krijgt een duidelijke voorkeursrichting.
Mooie illustratie:
Ook de zogenaamde "opstralingshoek" lijdt hier sterk onder. Voor communicatie op korte afstand wil je dat het signaal zich evenwijdig met de grond voortplant ... in realiteit gaat 95 % echter gewoon de lucht in ... naar boven.
Compleet waardeloos dus voor het beoogde doel

.
Gebruikmakend van CB zit je dus echt met een zwaar compromis, dat de mogelijkheden voor short-range voertuig-tot-voertuig communicatie danig beperkt.
Enkel door de verschillende facetten toch zo goed als mogelijk te verzorgen kan je nog enig succes halen ... m.a.w. een bereik van een paar kilometer

.
Ga je gebruik maken van PMR frequenties, dan vervallen al die lastige technische argumenten en kan je een veel performanter systeem maken.
De wetgever weet dit natuurlijk ook, en net daarom is er die beperking van zeer bescheiden vermogen én een vast aangesloten antenne.
Binnen het wettelijke kader zijn dit echter de enige opties ... sorry guys, maar het blijft dus aanmodderen

Re: Welke CB
Geplaatst: wo 09 nov, 2016 14:56
door Peter Puma
Peter R. schreef:Peter Puma schreef:Peter, waarom zou dat aluminium van onze Defenders een probleem zijn ?
Omdat hij niet aan elkaar gelast is tot 1 massa (zoals een Rolls) maar aan elkaar gevezen en geriveteerd NADAT ze de onderdelen eerst geschilderd hebben.
Om dezelfde reden dathij overal wit uitslaat, quoi.
Dat schreef ik toch

Het is niet het aluminium, zoals velen beweren, maar het feit dat de carrosserie elektrisch gezien niet uit één stuk bestaat.
Peter R. schreef: Enfin, ik heb testmateriaal genoeg. En een stalen auto. 'l Zal eens een en anderproberen, maar eigenlijk weet ik het antwoord al.
Ik a mijn President George eens opgraven. En ik moet nog ergens een magneetantenne hebben.
Als je een magneervoet antenne wil gebruiken om te testen dan geef je maar een seintje.
Ik heb meerdere modellen

.
Re: Welke CB
Geplaatst: wo 09 nov, 2016 20:25
door Penguin
Voor de puma rijders, een magneet voet is perfect mogelijk.
De motorkap is van metaal ipv Alu
Re: Welke CB
Geplaatst: do 10 nov, 2016 09:17
door Henk
De cb /gps dag zal waarschijnlijk op een zaterdag of zondag zijn dus kunnen wze die dingen ook eens testen
Re: Welke CB
Geplaatst: do 10 nov, 2016 09:45
door Penguin
Top !
Re: Welke CB
Geplaatst: do 10 nov, 2016 10:19
door Fetzl
ik kijk er naar uit - graag snel een datum zodat ik die kan vrijhouden...
Re: Welke CB
Geplaatst: ma 14 nov, 2016 18:59
door the digital hunter
Hier ook een Defender 130 rijder die graag van de partij zou zijn.
Dus ik volg dit draadje met veel belangstelling mee
Groeten,
Ronald
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/