De unit is gebouwd bij http://globe-camper.com/ een bedrijf die actief is in Narbonne, Frankrijk.
Wij waren al een tijdje opzoek om onze Defender 130 om te bouwen tot camper, vorig jaar op de beurs in Duitsland te Bad Kissingen https://www.abenteuer-allrad.de de mensen van Globe leren kennen, daar ter plaatse een zeer goed gesprek gehad en hun levenswerk kunnen bewonderen.
Thuis gekomen, blijven dromen, blijven naar de foto’s kijken,… denk dat jullie dit gevoel wel kennen.
We zijn ook bij andere bedrijven gaan kijken zoals Matzker, Tom’s, Desert-Tec,…
Buiten de buitensporige prijzen zit je ook met de Belgische wetgeving, de meeste van die firma’s bouwen alles in 1 ruimte en dit mag niet bij ons, pickup moet pickup blijven.
Onze voorwaarden waren, comfortabel slapen met vier personen, koken, afwassen, … en dit alles binnen omdat winter reizen ook op de planning staan, een goede isolatie en een deftige verwarmingen horen hier uiteraard bij.
Er zijn wel wat kilometers gereden geweest voor we definitief beslist hebben, eerst zijn we naar La Roche gereden omdat er daar een jong bedrijf zit die op termijn Globe Camper gaat verdelen en omdat er daar juist één op onderhoud was vlug van geprofiteerd zodat mijn madam ze ook eens in real life kon bewonderen. Ze was meteen mee in het verhaal.
Dan ben ik samen met een vriend richting Narbonne gereden omdat ik het atelier wilde zien waar ze gebouwd worden en om de laatste punten te bespreken omdat zo iets via mail niet altijd vlot verloopt, daar waren we wederom onder de indruk van de kwaliteit en vooral de manier van werken en vooral de passie die erachter zit.
Dus offerte getekend, datum vast gelegd en thuis begonnen met de voorbereidingen.
Zo hebben we ze in Narbonne afgeleverd

4 weken later zo afgehaald

Het interieur:

Deur voorzien voor een Porta Potti

Weabasto koelkast met schuifdeur en schuiven om makkelijk toegankelijk te zijn van binnen en buiten.

Dan het buiten luik voor de buiten keuken, let vooral op de kast dit van binnen en buiten toegankelijk is wat zeer praktisch is.

Voor het elektrisch gedeelte was het een voor de hand liggende keuze, Landreiziger stond bovenaan onze lijst, eigenlijk was Martin de enige die erop stond.
Dus terug de baan op om alles te gaan bespreken en een datum vast te leggen.

Hier wat foto’s van zijn werk, de Boskar moet wel nog eens terug naar Dordrecht om verder afgewerkt te worden, nu alles staat erop maar er moet nog veel aangesloten worden.
We gaan beginnen met de batterijbak

Diep achter de batterijen zit nog een Victron acculadder weggestopt die met een stekken van buitenaf ingeschakeld kan worden.

Om alles in de gaten te kunnen houden deze monitor geïnstalleerd, geef ook de info van het zonnepaneel door.

De buitenverlichting werd ook grondig besproken omdat wij veel vrij kamperen, zijverlichting, achteraan een goeie werklicht, top verlichting en nachtverlichting.
Voor de zijkanten heb ik Labcraft S18 gekocht, is klein maar heeft veel licht

Werklicht achteraan is de Hella Seahawk geworden, deze heeft twee standen, het groot licht is geschakeld op de achteruit en het klein licht met een schakelaar te bedienen.

Op deze foto zie je ook mijn camera, MXN 22C Deze camera’s werken optimaal bij temperaturen tussen de -20°C en de +70°C. Ingebouwde automatische verwarming
die ingeschakeld zal worden onder 10 graden. Shockproof
10G.
Meteen ook een foto van het scherm, mooi ingebouwd en met een prachtig beeld.

De top verlichting

Dit is de stekker om de acculadder in te schakelen

Omdat de unit voor de Belgische wetgeving moet kunnen verwijderd worden van de Defender is deze stekker voorzien om de elektra af te koppelen.

Nog de kleine triestige lichten van de 130 vervangen door heldere LED verlichting.

Het paneel van 100 Watt, zeer mooi aangesloten met Blue Sea onderdelen.

Achteraan de cubby box nog wat USB stekkers en een omvormer

Onze zwarte doos, zeer handig om geen tafel en stoelen in de unit te moeten leggen.

We hebben 130 lt water mee verdeeld in twee tanks, één onder de achterbank en één in de unit
Brandstof hebben we in t het totaal 150 lt mee, in het subfarm zit een extra tank van 80 lt, deze vult mijn originele tank via de ontluchting.

Nog wat detail foto’s van de unit zelf
Dit zijn de panelen van buiten naar binnen, aluminium, isolatie 30mm, polyester.
Dak en vloer zijn 43mm geïsoleerd. De houten latten zitten erin verlijmd om alles na verlijming met schroeven aan elkaar te zetten.

Het dak under construction

Het geheel wordt dan nog eens met alu profielen en extra hoeken afgewerkt, dit alles is een zeer stevige constructie.

De deur scharnieren zijn ook sterke jongens

Vooraan komt er nog een koffer op het dak, extra verlichting, andere veren eronder, we zijn nog verre van klaar.
Landy