Pagina 1 van 1

Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 12:35
door svx-066
allerlaatste defender die van de band rolt

https://twitter.com/MR_AndrewBrady/stat ... 2831296514


grtz,
Tarcis

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 14:07
door Penguin
Raar, maar geeft een raar gevoel dat te zien :eh:

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 14:23
door eL Tee
Een icoon gaat heen, 'vermoord' door korte termijn denken en politieke correctheid, de cholera en de pest van deze tijden...

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 15:41
door Waldorf
eL Tee schreef:Een icoon gaat heen, 'vermoord' door korte termijn denken en politieke correctheid, de cholera en de pest van deze tijden...
In tegendeel. De Defender was al ver voorbij zijn uiterste houdbaarheidsdatum. Maar het doet me toch ook iets.

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 17:21
door Vogler
Het is maar een auto en er gebeuren veel ergere dingen in de wereld, maar het is toch een dag in mineur... Daarnet nog een zwart lintje gekocht om aan Antares te hangen.

Onze 110 is een 'poverty spec', zoals ze het zo mooi noemen in het UK, en ik hou wel van het no-nonsense karakter van onze Defender. Niet zeuren maar rijden, het is iets wat je bijna niet meer vindt tegenwoordig. Vaag sturen, speling in de transmissie, ondermaatse verwarming... allemaal zaken die eigenlijk als nadelen worden genoemd, maar die het rijden met een Defender tot een bewuste en actieve ervaring maken die een andere (hedendaagse) auto niet meer kan geven. Boordcomputers en interactiviteit maken de wagen van nu tot een cocon, waar chauffeurs zich te snel door bijzaken en on-board-entertainment laten afleiden en de passagiers meer bezig zijn met wat er binnen gebeurt dan in de buitenwereld. Toen we door Ijsland reden was het buiten ijskoud, en ook in de auto bleven de truien aan. Het kon aangenamer, maar tegelijkertijd paste het des te meer bij de beleving van de reis. Ondertussen begin ik onze 110 redelijk goed te kennen, maar het blijft voldoening geven om mijn weg te weten met zijn nukken en kuren. Rijden met de Defender zal nooit routine worden, daar ben ik zeker van...

Er zijn maar weinig auto's die zo met legendes en avontuur verbonden zijn, en ik kan niet ontkennen dat ik veranderd ben door het eigenaarschap van onze Defender. Hij staat vandaag -zoals meestal- weer op straat geparkeerd omdat er de dagelijkse realiteit is waar ik me helaas naar moet plooien, maar er is desalniettemin een continue prikkel om er dingen mee te doen die aansluiten op zijn DNA. Ik ben zot van onze Defender, en ben er toch wel elke dag mee bezig: nadenken over aanpassingen die nog moeten gebeuren en bestemmingen die ik er mee zal aandoen. Zaken die ook wel zullen lukken met een hilux of wie weet zelfs met een 4x4 VW transporter, maar met een Defender is het toch anders, want er is zijn stamboom die meespeelt. Land Rovers hebben mensen geïnspireerd tot het ondernemen van reizen en expedities op een manier zoals geen ander voertuig het ooit zal doen. Ik ben plots boeken als ''First Overland' aan het lezen: het verslag over de Cambridge/Oxford expeditie naar Singapore. (reality check: ik zal daar niet snel aan beginnen...). De komende reizen zullen er waarschijnlijk anders uitzien dan de vorige, en ik zal me daarbij eerder uit mijn comfort zone begeven dan voorheen - ingegeven door onze Defender.

In november ben ik nog met xrover naar de fabriek gegaan, en het was een fantastische ervaring om te zien hoe ook de onze ooit zo gebouwd is en daar uit losse stukken tot onze Antares is gegroeid. Toen de gids ons een bak toonde met de fameuze versterkingsbeugeltjes die al sinds de eerste series in de auto's zitten (als ik me niet vergis ergens in de wielkasten), kon ik een glimlach van oor tot oor niet tegenhouden, want daar was die stamboom en die geschiedenis. Net op dezelfde manier was het mooi om te zien dat die geschiedenis verder ging en de lopende band na 67 jaar nog steeds verder ging. Maar nu is dat dus gedaan, en wordt er niet alleen een automodel tot het verleden verwezen, maar tevens heel veel zaken die er mee verbonden zijn.

Dus ja, toch een beetje in de rouw vandaag...

J

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 17:31
door Vogler
Over de assemblagelijn geschreven: vandaag pas deze link voor het eerst gezien, straf dat ik die nooit ergens eerder heb zien passeren, want het is een redelijk fantastisch overzicht van de productie:
http://defendertour.landrover.com/

J

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 17:42
door Penguin
Mooie tekst!
en toffe link

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 18:43
door De Rob
Ben benieuwd wanneer het gaat beginnen bij bestellingen......da niet en da niet meer te verkrijgen. :x
De magazijnier van Peeters zei eergisteren dat die mizerie al bezig was.
Rob

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 19:03
door Penguin
De Rob schreef:Ben benieuwd wanneer het gaat beginnen bij bestellingen......da niet en da niet meer te verkrijgen. :x
De magazijnier van Peeters zei eergisteren dat die mizerie al bezig was.
Rob
Dat kan JLR hun niet permitteren... Het zal momenteel de logistiek zijn die in de soep draait.
En anders is het de moment om een zaak op te starten in spare parts voor defenders

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 20:33
door svx-066
Deel van de productie lijn zou gebruikt worden voor restoreren van oudere modellen om dan te verkopen . En voor onderdelen van oudere modellen komt er een heritage service heb ik daarnet gelezen

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 20:49
door Vogler
Hier is het persbericht, waarover ook sprake over het Heritage Restoration Programme:

http://newsroom.jaguarlandrover.com/en- ... nt_290116/

J

Re: Het is gedaan

Geplaatst: vr 29 jan, 2016 22:01
door Peter Puma
Ik heb vandaag ook met weemoed de berichtgeving her en der gevolgd.
Het doet toch raar hè :oops:
Oké, we moeten vooruit kijken, niet blijven stilstaan bij het verleden; 't kan allemaal waar zijn, maar toch blijft een Defender een unieke auto die ze op geen enkele manier gaan kunnen vervangen; daarvoor is hij gewoon te mythisch geworden.

Wat er ook in de plaats komt, het zal nooit het origineel overtreffen omdat het sentiment verdwenen is.
Het nieuwe "product" mag dan technisch superieur worden, het zal gewoon een "auto" zijn.

Laat ons onze Defenders en Series' nog maar lang koesteren ;)

Re: Het is gedaan

Geplaatst: za 30 jan, 2016 08:07
door Covko
Bij ons is de laatste al even uit de showroom vertrokken en toch een traan gepinkt,er zijn weinig mensen die begrijpen waarom een mens in gods naam een defender koopt maar het is en blijft een liefhebbers auto, de no nonsense en de "boerenmechaniek" maakt ze zeer uniek in een tijd van zeer uitgeruste wagens.
Met zijn draaicirkel van de Brusselse ring,de nodige lekken hier en daar,het bijhorerende gerammel,zijn retro airco onder zijn voorruit,buiten wat kleinigheden laten deze beestjes je bijna nooit in de steek en bij iedere rit tovert hij weer een lach op mijn gezicht.
Waar de electronica stopt gaat de defender verder,verry sad to see them go. lets keep the spirit alive

Re: Het is gedaan

Geplaatst: za 30 jan, 2016 16:19
door svx-066
virtuele tour in de fabriek 8)

http://defendertour.landrover.com/

Re: Het is gedaan

Geplaatst: za 30 jan, 2016 19:04
door olav
Met de huidige productietechnieken moet het nochtans mogelijk zijn om een degelijke opvolger te bouwen. Eentje die net zoals de Defender en de Series ervoor als een meccano uiteen te halen en aan te passen is en die aan de moderne veiligheidsnormen en uitlaatgasnormen voldoet.

Volgens mij is er in Europa echt nog wel vraag naar een degelijk no-nonsense werkpaard, zelfs al is het gemoderniseerd en comfortabeler.

Re: Het is gedaan

Geplaatst: za 30 jan, 2016 20:13
door Wolf
De Rob schreef:Ben benieuwd wanneer het gaat beginnen bij bestellingen......da niet en da niet meer te verkrijgen. :x
De magazijnier van Peeters zei eergisteren dat die mizerie al bezig was.
Rob
Is het niet zo dat de constructeur voor spare part moet zorgen gedurende 10j?
Daarna .....???

Re: Het is gedaan

Geplaatst: za 30 jan, 2016 20:47
door Penguin
Neen. Enkel de technische info en documentatie. Geen verplichting ivm wisselstukken

Re: Het is gedaan

Geplaatst: zo 31 jan, 2016 15:08
door Wolf
Succes dan allemaal met de recente aanschaf van een uitgestorven model. 8)

Re: Het is gedaan

Geplaatst: zo 31 jan, 2016 22:14
door Penguin
Aftermarket bedrijfjes zullen we boomen ;)

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 03 feb, 2016 13:36
door Vogler
Net nog deze foto gevonden: wat een akelig zicht, dit is zò keihard de laatste:

Afbeelding

Toen we er in november waren, stonden die rekken natuurlijk nog vol met gelakte carrosserieën die stonden te wachten om verwerkt te worden...

Joris

Re: Het is gedaan

Geplaatst: do 04 feb, 2016 20:25
door De Rob
bij Peeters op de Parking binnen de omheining :) staan er nog wat op stock.
Vandaag waren ze er twee aan het laden....
Worden bijna allemaal verkocht aan voort verkopers zei de verkoper van Peeters.Die van vandaag gingen naar Arendonk.
Rob

Re: Het is gedaan

Geplaatst: ma 08 feb, 2016 00:42
door Vogler
Jeep neemt op de Duitse facebookpagina afscheid van de Defender:


Afbeelding

Niet helemaal onbaatzuchtig, maar toch mooi.

Groeten,

Joris

Re: Het is gedaan

Geplaatst: ma 08 feb, 2016 11:16
door Wolf
goed gevonden.

Re: Het is gedaan

Geplaatst: ma 08 feb, 2016 12:58
door Peter Puma
Artistieke mensen, you gotta lov'm ;).

Re: Het is gedaan

Geplaatst: ma 08 feb, 2016 15:17
door Vogler
Net op de ring rond BXL nog een zeldzaam zicht gezien: een autotransporter met 4 Defenders: een Heritage en 3 Adventures. Dat zal ook de laatste keer geweest zijn.

J

Re: Het is gedaan

Geplaatst: ma 08 feb, 2016 17:12
door Vogler
Tja, wie weet... Maar ik denk eerder dat er dan naar gekeken wordt als naar de Series. De Defender heeft tich nog affiniteit met de beelden van avontuurlijk reizen, Camel Trophy etc. Dat pak je niet zomaar af, ook niet met een nieuw model.

Op expeditionportal.com las ik onlangs een stuk over de laatste defender, waarin ook verslag van een gesprek met een medewerker van LR over de toekomst van de Def. Twee stukken: een in een item over de laatste defender, een ander in een stuk over de nieuwigheden in 4x4land. Al bij al wel een interessant stukje, ook al werd er weinig echt concreet gezegd maar ik kreeg wel de indruk dat ze er goed over nadenken en beseffen dat er grote schoenen gevuld moeten worden omdat de off-road-geloofwaardigheid van het merk er mee samenhangt. Beetje moeilijk om de directe links op te zoeken op mijn telefoon, sorry daarvoor.
J

Re: Het is gedaan

Geplaatst: ma 08 feb, 2016 18:25
door Penguin
Peter R. schreef:Misschien wordt de nieuwe zo spectaculair dat geen hond nog naar de oude omkijkt.
Daar vrees ik voor.
Geen ladderchassis. Ge zult dus al een pak voorzichtiger moeten zijn.
Moet gestroomlijnder, kan dus maar van ver op een def trekken
En 9/10 een mottige grill en moderne koplampen.

Re: Het is gedaan

Geplaatst: ma 08 feb, 2016 18:31
door Waldorf
Penguin schreef: Moet gestroomlijnder, kan dus maar van ver op een def trekken
Het is nu niet dat ze hem nog minder gestroomlijnd kunnen maken dan een Def, he.

Re: Het is gedaan

Geplaatst: ma 08 feb, 2016 19:54
door Penguin
bwa, de voorruit staat toch nog wat schuin :)

Re: Het is gedaan

Geplaatst: di 09 feb, 2016 08:43
door Penguin
bwa, welk ander merk haalde wereldnieuws bij de productie van hun laatste exemplaar van een model?

Ik herinner me het aanpassen van de typische neus van een Mercedes en de laatste Kever die in Mexico van de band rolde. Verder niet echt.

Maar toegegeven... ook dat is van toen ik wat fitter was :)

Re: Het is gedaan

Geplaatst: di 09 feb, 2016 08:58
door Vogler
Nochtans... Als ik zie hoe vaak en door wat voor een diverse groep mensen ik op straat wordt aangesproken over onze Defender, dan denk ik er toch anders over. Het gaat van kleuters die wijzen via Marokkaanse tieners tot blanke architecten en mensen die van het OCMW leven: mensen van alle leeftijden en alle komaf dus. Maar het is niet voor de anderen dat ik het doe natuurlijk. En relevant zijn we zeker niet, tenzij op een negatieve manier omdat we met co2 fabrieken rondrijden.

J

Re: Het is gedaan

Geplaatst: di 09 feb, 2016 09:28
door Waldorf
Toen ik in 2011 een nagelnieuwe 110 kocht waren er verschillende mensen die me zeiden dat mijn auto mooi gerestaureerd was. Ze geloofden niet dat die toen nog gemaakt werden. :lol:

Re: Het is gedaan

Geplaatst: di 09 feb, 2016 09:41
door Penguin
Waldorf schreef:Toen ik in 2011 een nagelnieuwe 110 kocht waren er verschillende mensen die me zeiden dat mijn auto mooi gerestaureerd was. Ze geloofden niet dat die toen nog gemaakt werden. :lol:
Schoonpa dacht da hier ook toen de 90 hier pas stond. Is best wel grappig

Re: Het is gedaan

Geplaatst: di 09 feb, 2016 10:17
door Vogler
haha, schitterend. Nu je het schrijft: sommige van de mensen die me aanspreken, vragen naar de leeftijd en kijken verbaasd op als ik zeg dat hij van 2005 is. Dus of ze de Defender nog maken of niet; in de hoofden van de goegemeente is de productie duidelijk al langer gedaan.

J

Re: Het is gedaan

Geplaatst: di 09 feb, 2016 12:28
door Petrol
Peter R. schreef:Misschien wordt de nieuwe zo spectaculair dat geen hond nog naar de oude omkijkt.
Het is te hopen, maar eerder te betwijfelen. Land Rover heeft geen interesse meer in een pure old-skool terreinwagen. Anders hadden ze de huidige Def gewoon gemoderniseerd met "aanvaardbare" uitstoot en een minimum aan veiligheidsvoorzieningen en eventueel nog wat comfort (hoewel de laatste versie al wat comfort had meegekregen). Mercedes bewijst met de "G" dat het kan. Evenzeer een vierkante koekendoos en ze verkopen ze dan nog wel aan het driedubbel van de prijs dan een Defender. Hadden ze bij Land Rover gewild, hadden ze een soort G kunnen maken, met alle nodige hedendaagse voorzieningen, maar dan zonder al die overdreven bling-bling en show. En liefst ook aan een iets normalere prijs :(

De huidige generaties zijn daar ook niet meer mee bezig. Brood en spelen, elk weekend zich volzuipen op de voetbal of de koers, dat is het leven tegenwoordig. Niemand is nog bezig met door de bossen te hossen en diegene die een Defender gebruiken voor professionele doeleinden, kan je op één hand tellen… Jammer, maar helaas vrees ik...

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 10 feb, 2016 09:09
door Escape
Penguin schreef:
Waldorf schreef:Toen ik in 2011 een nagelnieuwe 110 kocht waren er verschillende mensen die me zeiden dat mijn auto mooi gerestaureerd was. Ze geloofden niet dat die toen nog gemaakt werden. :lol:
Schoonpa dacht da hier ook toen de 90 hier pas stond. Is best wel grappig
Same here :ugeek:

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 10 feb, 2016 11:24
door Petrol
Peter R. schreef:Ladderchassis worden niet meer aanvaard voor homo-logatie van nieuwe personenwagens. Als ge dus aan El Def aanpassingen zou doen die een nieuwe homo-logatie vereisen zijt ge gesjareld.
Heeft de G ook geen ladderchassis? Nuja, blijft een spijtige zaak. Misschien dat enkele aftermarket bedrijfjes zullen beginnen met zowat alle onderdelen te fabriceren. Misschien een mogelijkheid via het zelfbouwsysteem à la Caterham enz?

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 10 feb, 2016 11:33
door Penguin
Petrol schreef:Misschien een mogelijkheid via het zelfbouwsysteem à la Caterham enz?
En hoe ga je die op de baan krijgen?
Hier kreeg je niet eens het Dakar bouwpakket op basis van een Range Classic op de baan.

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 10 feb, 2016 12:52
door eL Tee
Zo'n IBEX in den Belgiek ingeschreven krijgen zal idd. niet evident zijn. Een piste die ik eens opgevangen heb, is het nieuw voertuig inschrijven voor minstens 6 maanden in de UK en dan pas importeren naar België. 't Eerste jaar zou dit geen probleem geven, maar vanaf de 2de keer dat je naar de keuring moet, is 't hek van de dam. Dan is 't "keuring alleenstaand geval", en naar ik dat hier en daar zo lees, is dit een processie op z'n Luxemburgs...

Los van dit alles: zo'n IBEX is waarschijnlijk ferm potent off-road, maar wel zo lelijk als de nacht. 't Doet me denken aan fabrikanten van obscure militaire voertuigen. Hoekig, overdreven hoog op de poten, ...

Daarenboven lees ik dat er een Ford 2.4 in steekt... Is dat niet die motor waar jij niet hoog mee oploopt?

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 10 feb, 2016 19:58
door Fetzl
Or maybe not quite yet then
Latest gossip:
I've just heard that LR will be restarting production of the Defender in the 130 model only. They are shifting to production to another country and some of the guys on the line have be offered packages to move but none of them will tell me where this is. They did say its ONLY the 130 and all the tipper, trays and commercial models are going to be made. It seems some biggish contract has just come up and they have paced a call off order for between 6,000 - 28,000 vehicles over the next 12 months to be delivered over a longer period. These it seem will replacing an current fleet. Who do we know that has a fleet this big and considering i made all this up how many people will comment before they've read the entire thing as it seems to be common place on Facebook for it to be the first place to post rumor and speculation over the DC100 and repeatedly post pictures of the car that will never be made. Happy Days..

Tatapower wordt genoemd

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 10 feb, 2016 20:57
door De Rob
Vanaf er sprake was dat Defender ging verdwijnen....werd er gezegd dat de utility modellen 130 en 110 zouden blijven geproduceert worden ....maar niet in U.K.
Er waren/zijn geruchten in Turkije dat dit zou gebeuren.Buiten de EU dus.Ze kunnen ook naar Teheran.Daar staat ook een fabriek dat Landrovers bouwt onder licentie(PAZNAN)...Een model zoals Santana maar met Hyunda motor 3.0 V6 Benzine
Maar ...eerst zien en dan geloven.
Rob

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 10 feb, 2016 21:07
door Penguin
Mooi, maar die ga je hier nooit op de baan krijgen.

Re: Het is gedaan

Geplaatst: wo 10 feb, 2016 23:05
door eL Tee
De Russen hebben ook een IBEX...

https://youtu.be/3j7n00Xx38o

:mrgreen:

Re: Het is gedaan

Geplaatst: do 11 feb, 2016 08:58
door Escape
Fetzl schreef:Or maybe not quite yet then
Latest gossip:
I've just heard that LR will be restarting production of the Defender in the 130 model only. They are shifting to production to another country and some of the guys on the line have be offered packages to move but none of them will tell me where this is. They did say its ONLY the 130 and all the tipper, trays and commercial models are going to be made. It seems some biggish contract has just come up and they have paced a call off order for between 6,000 - 28,000 vehicles over the next 12 months to be delivered over a longer period. These it seem will replacing an current fleet. Who do we know that has a fleet this big and considering i made all this up how many people will comment before they've read the entire thing as it seems to be common place on Facebook for it to be the first place to post rumor and speculation over the DC100 and repeatedly post pictures of the car that will never be made. Happy Days..

Tatapower wordt genoemd
Euh, misschien had ge beter heel die post gelezen voor je hem hier zette.
Zeker met uw onderschrift indachtig. :mrgreen:

Anderzijds zou het mij in elk geval niet verbazen als er ergens (allicht niet Solihull) vrachtversies van de Defender in productie zouden blijven. Niet gehinderd door Europese reglementeringen, zoals indentijd ook de 300tdi in productie bleef voor export.

Re: Het is gedaan

Geplaatst: do 11 feb, 2016 10:12
door Fetzl
Escape schreef: Euh, misschien had ge beter heel die post gelezen voor je hem hier zette.
Zeker met uw onderschrift indachtig. :mrgreen:
oh, maar dat heb ik gedaan hoor ;) .... 't was een bewuste post
En jij bent inderdaad de eerste in de lijn die 'em ook helemaal tot het einde heeft gelezen :clap:
we mogen toch eens lachen, hé...

Re: Het is gedaan

Geplaatst: do 11 feb, 2016 10:19
door Penguin
De Turken blijven ook nog de militaire versies maken