In onze 110 was de eindversterker op een standaard, ongemerkte schakelaar in de middenconsole aangesloten, tussen knoppen voor o.a. voorruitverwarming, werklampen, achterruitenwisser etc. En dat nog eens gecombineerd met een National Luna relais en een kapotte yellowtop waardoor er pas stroom beschikbaar was wanneer het relais aansprong, 5 minuten na het starten. Ik heb het nooit zelf gevonden (mede door die vertraging die eigenlijk gevolg was van de kapotte leefbatterij) en heb de vorige eigenaar moeten bellen om er geluid uit te krijgen.
Geen fysieke beveiliging maar wel ontmoediging is het graveren van de ruiten. Is helaas geen zicht maar naar het schijnt halveert het de kans op diefstal. Ik heb er gisteren nog wat over rondgezocht, en vond twee opties:
Graveren van je nummerplaat in de ruiten. Ik vond wat oudere info waarbij gezegd werd dat Carglass dat gratis doet, maar hun site vermeldt er niets over. Doorgaans lijkt het in samenspraak met de lokale politie te gebeuren.
- voordeel: het is onmiddelijk te verifiëren of de gravering overeenstemt met de nummerplaat.
- nadeel: lokaal, want waarschijnlijk beperkt tot een Belgische database, en enkel de ruiten worden gemerkt.
via defender2: een aparte code die niet gebonden is aan de nummerplaat en in het
International Security Register wordt opgeslagen. In het UK wordt het beheerd door Retainagroup.co.uk. Als ik de site bekijk dan is het daadwerkelijk internationaal en wordt het ook gebruikt door verschillende automerken. Ik heb hen een bericht gestuurd met de vraag naar partners en support in België, want het heeft enkele voordelen:
- het is een internationaal register (en dus niet enkel Belgisch, wat waarschijnlijk wel zo is wanneer het om de nummerplaat gaat).
- de code kan bij verkoop overgedragen worden op de nieuwe eigenaar via een formele weg
- ook labels om carrosseriedelen te merken.
Paddock levert nu ook zo'n kit, met stickers die niet te verwijderen zijn en de gegevens via UV in de ruit etsen. Voor onze Antares met zijn 14 ramen (ja begot, 14!) is zo'n setje waarschijnlijk niet voldoende. Er zijn geen abonnementskosten aan verbonden, enkel de aanschafprijs van het setje, ongeveer £35.
Het betreffende topic aldaar:
http://www.defender2.net/forum/topic41350.html met daarin verwijzingen naar eerdere topics. Defender2 en LRO hebben blijkbaar ooit een pakket specifiek voor defenders genegocieerd.
Groeten,
Joris