Pagina 1 van 1
Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 11:35
door Patrick D
Ik was eens aan het kijken voor een andere 2de wagen,
om toch een beetje gezinswagen te hebben 1.9 of 2l diesel,
taks komt op +500 euro per jaar
dus huidige defender rijders betalen 580euro,
velen zullen lang, heel lang wachten om te veranderen denk ik.
206sw is een beetje traag maar zal nog even blijven en defender zeker.
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 11:45
door Penguin
Je kijkt beter naar een benzine denk ik.
2de hands autohandelaars zijn ook ferm aan het vloeken.
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 12:28
door Landy Bean
In de jaren 70 moesten we allemaal dieselen, nu België een echt diesel land is gaan ze weer eens aan ons centen zitten.
Tweedehands diesel gaan serieus moeten zakken in prijs of ze zullen blijven staan.
Als er hier nog iets anders binnen komt zal het ook waarschijnlijk een benzine wagen zijn al dan niet op LPG of aardgas.
Lang leven ons Belgenland

Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 13:01
door zeerover
Vroeger produceerde diesels roet. De nieuwere diesels fijn stof. De laatste nieuwe diesels ultra fijn stof. Allemaal niet gezond nu de laatste nieuwe benzine motoren produceren meer ultra fijn stof dan de diesels. Dus verwacht over 3 jaar een extra tax voor de vervuilende benzines en een tax voor batterijen, aardgas en een fietsbelasting.
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 13:07
door Basil
Ons huidig wagenpark zal niet snel vervangen worden, hopelijk blijft het oldtimer statuut nog wat bestaan dan kunnen we ons daar in uitleven ... Of lichte vrachten
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 13:42
door Wolf
Basil schreef:Ons huidig wagenpark zal niet snel vervangen worden, hopelijk blijft het oldtimer statuut nog wat bestaan dan kunnen we ons daar in uitleven ... Of lichte vrachten
LV, Oldtimer of oude diesel, je zal er toch al zeker (gratis) Antwerpen niet meer mee binnen mogen en de rest zal wel volgen.
Ik ben aan 't twijfelen om mijn 5jarige Berlingo Diesel te vervangen door een benzine.
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 14:16
door Basil
Ik heb reeds dit jaar een Tdi vervangen door een benzine wagen en de oldtimer wordt ook een benzine.
Ik dacht dat het bfov ging proberen om de oldtimers wel kosteloos in Antwerpen en de rest binnen te krijgen.
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 14:18
door Peter Puma
Ik lig van dat gedoe in Antwerpen helemaal niet wakker; waarom zou je met je auto persé in de binnenstad moeten zijn ?
Bovendien is eigenlijk heel dat gedoe onnozel en kortzichtig; gewoon een politiek spel. Dat draagt nul-komma-nul bij aan de gezondheid van de burger.
Die oude auto's zijn helemaal het probleem niet; dat ze eens nagaan hoeveel jaar-kilometers die auto rijden in vergelijking met de rest ?
Bovendien, die nieuwe auto's geven evenzeer fijn stof af (dat voor 50% niet uit de uitlaat komt

).
Alleen dringt dat fijne stof NOG dieper door in het lichaam waardoor het effectief schadelijker is.
En over die grote cruise schepen die voor de rede van Antwerpen aanleggen zullen we dan maar zwijgen

Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 14:27
door Penguin
Basil schreef:Ik dacht dat het bfov ging proberen om de oldtimers wel kosteloos in Antwerpen en de rest binnen te krijgen.
Da zou pas unfair zijn. 2 dezelfde voertuigen, ene ingeschreven als old-timer andere niet, ene mag binnen andere niet!?
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 20:05
door christiaan f
de botenkwestie in Antwerpen word keihard stilgezwegen.
aan welke uitstootnorm voldoet zo'n groot schip ?
en dan nog , als ze meten (zoals bij auto's) ppm of andere deeltjes roet per volume .
of co2 per zeemijl ?
hoeveel volume uitlaatgas geeft een scheepsdiesel als die vaart ?
k denk dat daar wel enkele RRC VM diesels voor door t stad kunnen plankgassen om dit te evenaren he .
christiaan F
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 22:04
door Penguin
christiaan f schreef:
k denk dat daar wel enkele RRC VM diesels voor door t stad kunnen plankgassen om dit te evenaren he .
Maar die hebben geen economische meerwaarde he...
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: zo 10 jan, 2016 22:16
door Landy Bean
Penguin schreef:christiaan f schreef:
k denk dat daar wel enkele RRC VM diesels voor door t stad kunnen plankgassen om dit te evenaren he .
Maar die hebben geen economische meerwaarde he...
Als ze naar een garage gaan wel hé
Re: Rijtaks 2016
Geplaatst: ma 11 jan, 2016 07:02
door SALLHAMv8
Niet te hard van stapel lopen in verband met naar die schepen kijken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rsk
DIe cruise schepen gebruiken ook low sulphur, en zeker in de Noordzee.
De verschillende soorten/qualiteiten fuel worden gereglementeerd in IMO. Niet in all gebieden moet dezelfde soort/qauliteit fuel gebruikt worden. Dat klinkt dwaas, je vervuilt toch evenveel, onafhankelijk waar je bent. Maar sommige delen in de wereld hebben niet de economische draagkracht om zo maar over te schakelen naar die betere fuel. Ook je motoren moeten aangepast worden.
Wij gebruiken hier low sulphur MDO ook al hoeft het hier niet volgens IMO, dat kost ons een fortuin. Maar we hebben een conventie ondertekent dat we een groene firma zijn!
Als we morgen stoppen met transport door schepen kunnen we mss al de 'made in china' invliegen?