Zomer 2015: met onze Defender naar Ijsland.
Geplaatst: zo 27 dec, 2015 21:23
Dag allemaal,
afgelopen zomer zijn we met onze Defender naar IJsland gegaan, voor mij het hoogtepunt van het jaar. Hieronder een deel van het verslag, gerecupereerd van het xroverforum waar ik het verhaal eerder dit jaar al deed - dus het zal sommigen onder jullie bekend voorkomen.
Het was de tweede keer dat we naar Ijsland gingen. In 2013 zijn we er ook geweest en toen heeft het land mijn hart en ziel gestolen. Ik wou er alleen maar naar terug, en ondanks het sombere en koude weer dat we nu hadden, geldt dat nog steeds. De rauwheid van het landschap maakte me geregeld stil van binnen. Op andere momenten was er de bijna feestelijke, levensbrengende gulheid van een waterval of rivier in een zwart landschap. Ijsland helpt me altijd weer om mijn hoofd leeg te maken en de dingen weer op een rijtje te zetten.
De voorbereiding van de auto was door tijdsgebrek enkel beperkt tot onderhoud, cargorails om de lading te zekeren, en enkele USB en 12V aansluitpunten. Safari Equipe faalde schandalig in het leveren van de bestelde wieldrager, dus ons reservewiel nam helaas kostbare ruimte in beslag in de laad/leefruimte.
Ook de planning van de reis was door tijdsgebrek minimaal, deels vanuit de wetenschap dat er nog een fikse bootreis aan voorafging met een zee van tijd om nog wat bij te werken. Mar we zijn slechte planners, en hebben ter plekke geïmproviseerd en een tijd geprobeerd het goeie weer te volgen. Da's de eerste raad die we bij de eerste keer kregen, maar net als vorige keer hebben we dat snel opgegeven omdat je er voor jezelf verwachtingen mee creëert die zelden ingelost worden. Het was sowieso niet de moeite geweest, want het was een uitzonderlijk grijs en koud jaar. In 2013 hadden we onophoudelijk fantastische en dramatische luchten, zonsondergangen en regenbogen en weer dat met het uur veranderde, maar dit jaar hebben mist, bewolking en koude noordenwind boventoon gevoerd. Omdat de kou het toch wat moeilijk maakte voor Marieke, hebben we vaker dan gepland op campings gestaan waar een warme douche weer moed bracht.
Nochtans is juli doorgaans de beste maand, met het meeste licht en 's nachts doorgaans urenlang prachtig avondlicht. Tegen het eind van de maand schemert het 's nachts hooguit; de eerste donkere nacht zagen we pas weer tijdens de terugrit door Duitsland, uitgerekend op de dag van die bizarre zomerstorm. Tot juli is het ook broedseizoen, en omdat ik graag vogels kijk, speelde dat ook mee in het bepalen van de datum. Begin augustus vertrekken de meeste papegaaiduikers, alken en zeekoeten trouwens weer naar de zee.
Maar bij Ijsland denken de meeste offroad-afficionado's natuurlijk aan 4x4's met grote wielen. Maar eerst hulde aan onze 110 die ons veilig en zonder noemenswaardige problemen 7000 km ver bracht, met niet altijd even comfortabele wegen onder de wielen

afgelopen zomer zijn we met onze Defender naar IJsland gegaan, voor mij het hoogtepunt van het jaar. Hieronder een deel van het verslag, gerecupereerd van het xroverforum waar ik het verhaal eerder dit jaar al deed - dus het zal sommigen onder jullie bekend voorkomen.
Het was de tweede keer dat we naar Ijsland gingen. In 2013 zijn we er ook geweest en toen heeft het land mijn hart en ziel gestolen. Ik wou er alleen maar naar terug, en ondanks het sombere en koude weer dat we nu hadden, geldt dat nog steeds. De rauwheid van het landschap maakte me geregeld stil van binnen. Op andere momenten was er de bijna feestelijke, levensbrengende gulheid van een waterval of rivier in een zwart landschap. Ijsland helpt me altijd weer om mijn hoofd leeg te maken en de dingen weer op een rijtje te zetten.
De voorbereiding van de auto was door tijdsgebrek enkel beperkt tot onderhoud, cargorails om de lading te zekeren, en enkele USB en 12V aansluitpunten. Safari Equipe faalde schandalig in het leveren van de bestelde wieldrager, dus ons reservewiel nam helaas kostbare ruimte in beslag in de laad/leefruimte.
Ook de planning van de reis was door tijdsgebrek minimaal, deels vanuit de wetenschap dat er nog een fikse bootreis aan voorafging met een zee van tijd om nog wat bij te werken. Mar we zijn slechte planners, en hebben ter plekke geïmproviseerd en een tijd geprobeerd het goeie weer te volgen. Da's de eerste raad die we bij de eerste keer kregen, maar net als vorige keer hebben we dat snel opgegeven omdat je er voor jezelf verwachtingen mee creëert die zelden ingelost worden. Het was sowieso niet de moeite geweest, want het was een uitzonderlijk grijs en koud jaar. In 2013 hadden we onophoudelijk fantastische en dramatische luchten, zonsondergangen en regenbogen en weer dat met het uur veranderde, maar dit jaar hebben mist, bewolking en koude noordenwind boventoon gevoerd. Omdat de kou het toch wat moeilijk maakte voor Marieke, hebben we vaker dan gepland op campings gestaan waar een warme douche weer moed bracht.
Nochtans is juli doorgaans de beste maand, met het meeste licht en 's nachts doorgaans urenlang prachtig avondlicht. Tegen het eind van de maand schemert het 's nachts hooguit; de eerste donkere nacht zagen we pas weer tijdens de terugrit door Duitsland, uitgerekend op de dag van die bizarre zomerstorm. Tot juli is het ook broedseizoen, en omdat ik graag vogels kijk, speelde dat ook mee in het bepalen van de datum. Begin augustus vertrekken de meeste papegaaiduikers, alken en zeekoeten trouwens weer naar de zee.
Maar bij Ijsland denken de meeste offroad-afficionado's natuurlijk aan 4x4's met grote wielen. Maar eerst hulde aan onze 110 die ons veilig en zonder noemenswaardige problemen 7000 km ver bracht, met niet altijd even comfortabele wegen onder de wielen
