Stilvallen 2.4 TD4 2009
- DEF110DCPU
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 05 aug, 2008 08:10
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: ODK
Stilvallen 2.4 TD4 2009
Laatst vertrokken we op reis met de Def en na 8km rijden viel de motor uit
Het leek alsof er een aantal cylinders uitvielen, schokken en stilvallen
Ik kon hem telkens opnieuw starten en terug rijden maar na 1km terug hetzelfde (schokken, geen power genoeg en stilvallen)
Starten is nooit een probleem geweest - ik hoor de pomp ook ronddraaien
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Iemand hetzelfde reeds voorgehad?
Het leek alsof er een aantal cylinders uitvielen, schokken en stilvallen
Ik kon hem telkens opnieuw starten en terug rijden maar na 1km terug hetzelfde (schokken, geen power genoeg en stilvallen)
Starten is nooit een probleem geweest - ik hoor de pomp ook ronddraaien
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Iemand hetzelfde reeds voorgehad?
Defender 110 DCPU Stornoway Grey bultneus
-
- LROCB-Member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: ma 20 feb, 2012 23:38
- lrocb_lidnr: 0
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
1. Batterijklemmen al nagezien? Laatst ene gehad met dezelfde symptomen, -pool zat niet fatsoenlijk vastgevezen en dan krijg je natuurlijk van die rare toestanden doordat de massa niet constant is. Is dat in orde en het probleem blijft, even laten uitlezen bij LR, zulke mankementen genereren altijd wel een opgeslagen foutcode.
2. Kijk ook zeker de mazoutfilter na, en het huis waar deze in zit geschroefd, de aansluitingen waar mazoutleidingen op toekomen zijn sowieso al heel kleine doorgangen, en bij de minste vervuiling gaan deze dicht zitten waardoor je niet genoeg mazout naar uw koeler/pomp kan sturen. Bij td4 zit geen opvoerpomp in tank, dus alles staat of valt met goede ontluchting van het systeem..
Grtz
Erik l
2. Kijk ook zeker de mazoutfilter na, en het huis waar deze in zit geschroefd, de aansluitingen waar mazoutleidingen op toekomen zijn sowieso al heel kleine doorgangen, en bij de minste vervuiling gaan deze dicht zitten waardoor je niet genoeg mazout naar uw koeler/pomp kan sturen. Bij td4 zit geen opvoerpomp in tank, dus alles staat of valt met goede ontluchting van het systeem..
Grtz
Erik l
- DEF110DCPU
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 05 aug, 2008 08:10
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: ODK
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
Dag Erik
Bedankt voor jouw antwoord.
Ik zal hem zeer zeker laten uitlezen.
Die goede ontluchting doet mij wel denken in de richting van m'n laatste rit, ben ik een dagje offroad geweest in Frankrijk. Def was heel vuil inclusief klei grond. Heb hem dan zorgvuldig met de karcher afgespoten (ook onderkant) Ik veronderstel dat het ontluchtingseinde in de tankdop zit?
Ook bedankt voor de tip dat een TD4 geen opvoerpomp heeft. Dit wist ik niet.
Bedankt voor jouw antwoord.
Ik zal hem zeer zeker laten uitlezen.
Die goede ontluchting doet mij wel denken in de richting van m'n laatste rit, ben ik een dagje offroad geweest in Frankrijk. Def was heel vuil inclusief klei grond. Heb hem dan zorgvuldig met de karcher afgespoten (ook onderkant) Ik veronderstel dat het ontluchtingseinde in de tankdop zit?
Ook bedankt voor de tip dat een TD4 geen opvoerpomp heeft. Dit wist ik niet.
Defender 110 DCPU Stornoway Grey bultneus
- steven 90
- Berichten: 285
- Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Tessenderlo
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
Als er geen pomp in de tank zit, wat hoor jij dan draaien ?
Ik hoor bij mijne niks draaien
Ik hoor bij mijne niks draaien
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
In een Puma zit geen pomp
- DEF110DCPU
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 05 aug, 2008 08:10
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: ODK
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
als ik voorverwarm dan hoor ik toch iets, maar zal dan uiteindelijk toch geen pomp zijnsteven 90 schreef:Als er geen pomp in de tank zit, wat hoor jij dan draaien ?
Ik hoor bij mijne niks draaien

bedankt voor de reacties!
Defender 110 DCPU Stornoway Grey bultneus
-
- LROCB-Member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: ma 20 feb, 2012 23:38
- lrocb_lidnr: 0
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
heb je in frankrijk getankt? ik heb het voorgehad met mijn 2.4 uit 2007, veel biocomponent in de franse diesel, en dat veroorzaakt algenvorming/vervuiling in tank, daardoor de hierboven beschreven aansluitingen verstropt, en toen begon ie te haperen uiteraard.
Kijk wel uit als je die leidingen/mazoutfilterhuis controleert, zeker als het koud is, ze zijn euh nogal breekbaar
BTDT
Ontluchting tank vertrekt vanop deksel tank (kan je niet aan als tank onder de wagen zit) en loopt zo naar de rechter chassisbalk, waar een terugslagklepje zit. aan dat klepje kan je wel aan met wat gefoefel, langs uw wielkas RA.
grtz en laat weten hoe het afloopt aub
erik l
Kijk wel uit als je die leidingen/mazoutfilterhuis controleert, zeker als het koud is, ze zijn euh nogal breekbaar

Ontluchting tank vertrekt vanop deksel tank (kan je niet aan als tank onder de wagen zit) en loopt zo naar de rechter chassisbalk, waar een terugslagklepje zit. aan dat klepje kan je wel aan met wat gefoefel, langs uw wielkas RA.
grtz en laat weten hoe het afloopt aub
erik l
- DEF110DCPU
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 05 aug, 2008 08:10
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: ODK
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
probleem gevonden
- geen algen in tank
- geen defecte injectoren
- wel ECU naar de vaantjes
- geen algen in tank
- geen defecte injectoren
- wel ECU naar de vaantjes
Defender 110 DCPU Stornoway Grey bultneus
- steven 90
- Berichten: 285
- Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Tessenderlo
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
DEF110DCPU schreef:probleem gevonden
- geen algen in tank
- geen defecte injectoren
- wel ECU naar de vaantjes
Dat klinkt duur

- DEF110DCPU
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 05 aug, 2008 08:10
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: ODK
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
inderdaad, dat klinkt niet alleen duur maar is het ook...steven 90 schreef: Dat klinkt duur
mogelijke reden is dat de wagen continu buiten staat gecombineerd met te weinig rijden, geeft corrosie af op de ECU...
Defender 110 DCPU Stornoway Grey bultneus
- Henk
- Berichten: 3579
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
de ECU's van een 2.4 en 2.2 gaan redelijk goedkoop weg Ebay.co.uk. Veel goedkoper als die van een TD5.
Voor een £150 ga je er al vinden
Voor een £150 ga je er al vinden
- steven 90
- Berichten: 285
- Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Tessenderlo
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
Henk schreef:de ECU's van een 2.4 en 2.2 gaan redelijk goedkoop weg Ebay.co.uk. Veel goedkoper als die van een TD5.
Voor een £150 ga je er al vinden
Dat valt nog mee
- DEF110DCPU
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 05 aug, 2008 08:10
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: ODK
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
gezien ik op dit vlak 2 linkse handen heb, laat ik het uitvoeren
is dit plug and play of komt daar meer bij kijken?

is dit plug and play of komt daar meer bij kijken?
Defender 110 DCPU Stornoway Grey bultneus
- Henk
- Berichten: 3579
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
Bij een TD5 moet je je injector codes (laten) programmeren en je alarm, ik weet niet of dat bij een 2.2 of 2.4 ook zo is
-
- LROCB-Member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: ma 20 feb, 2012 23:38
- lrocb_lidnr: 0
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
ECU van td4 moet je (laten) inprogrammeren;
1. injectorcodes inleren, deze codes staan afgebeeld op het electrisch deel van de injector waar je de stekker opsteekt, een 16digit-code op 4mm, heel leuk af te lezen dus... dit zijn codes voor de correctie-opbrengst van de betreffende injector, voor elke injector verschillend omdat er telkens een productie-foutmarge zit in de link electrische aansturing - mechanische inspuiting.
2. PCM (power control module) opnieuw programmeren, dwz hogedrukpomp - regelklep - enz terug calibreren. De meest recente software hiervoor ga je enkel bij erkend LR-dealer vinden.
Reken voor deze procedure op een uur werk, incl proefritten, de motor moet voor stap 2 goed warm gedraaid / gereden worden.
Wel uitkijken met injectoren uit de toebehorenwinkel, ook al zijn het Denso's, deze zijn al eens moeilijk (of niet) in te leren (BTDT)
Alvorens deze procedure uit te voeren is het raadzaam alle filters en motorolie te vervangen, diesel cleaner in uw tank te gooien, en uw radiator / intercooler / brandstofkoeler na te kijken op vervuiling oid.
grtz
erik l
1. injectorcodes inleren, deze codes staan afgebeeld op het electrisch deel van de injector waar je de stekker opsteekt, een 16digit-code op 4mm, heel leuk af te lezen dus... dit zijn codes voor de correctie-opbrengst van de betreffende injector, voor elke injector verschillend omdat er telkens een productie-foutmarge zit in de link electrische aansturing - mechanische inspuiting.
2. PCM (power control module) opnieuw programmeren, dwz hogedrukpomp - regelklep - enz terug calibreren. De meest recente software hiervoor ga je enkel bij erkend LR-dealer vinden.
Reken voor deze procedure op een uur werk, incl proefritten, de motor moet voor stap 2 goed warm gedraaid / gereden worden.
Wel uitkijken met injectoren uit de toebehorenwinkel, ook al zijn het Denso's, deze zijn al eens moeilijk (of niet) in te leren (BTDT)
Alvorens deze procedure uit te voeren is het raadzaam alle filters en motorolie te vervangen, diesel cleaner in uw tank te gooien, en uw radiator / intercooler / brandstofkoeler na te kijken op vervuiling oid.
grtz
erik l
- steven 90
- Berichten: 285
- Lid geworden op: za 21 aug, 2004 19:49
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Tessenderlo
Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009
Prima uitleg erik,
Maar stel nu dat je thuis in panne staat, kan je dan een nieuwe ecu erin steken en dan naar de garage rijden of gaat die motor echt niet draaien ?
Of kan je daar schade mee maken ?
Maar stel nu dat je thuis in panne staat, kan je dan een nieuwe ecu erin steken en dan naar de garage rijden of gaat die motor echt niet draaien ?
Of kan je daar schade mee maken ?