Pagina 1 van 1

Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: za 10 jan, 2015 11:08
door DEF110DCPU
Laatst vertrokken we op reis met de Def en na 8km rijden viel de motor uit

Het leek alsof er een aantal cylinders uitvielen, schokken en stilvallen

Ik kon hem telkens opnieuw starten en terug rijden maar na 1km terug hetzelfde (schokken, geen power genoeg en stilvallen)

Starten is nooit een probleem geweest - ik hoor de pomp ook ronddraaien

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Iemand hetzelfde reeds voorgehad?

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: za 10 jan, 2015 23:30
door erik l
1. Batterijklemmen al nagezien? Laatst ene gehad met dezelfde symptomen, -pool zat niet fatsoenlijk vastgevezen en dan krijg je natuurlijk van die rare toestanden doordat de massa niet constant is. Is dat in orde en het probleem blijft, even laten uitlezen bij LR, zulke mankementen genereren altijd wel een opgeslagen foutcode.
2. Kijk ook zeker de mazoutfilter na, en het huis waar deze in zit geschroefd, de aansluitingen waar mazoutleidingen op toekomen zijn sowieso al heel kleine doorgangen, en bij de minste vervuiling gaan deze dicht zitten waardoor je niet genoeg mazout naar uw koeler/pomp kan sturen. Bij td4 zit geen opvoerpomp in tank, dus alles staat of valt met goede ontluchting van het systeem..

Grtz

Erik l

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2015 10:11
door DEF110DCPU
Dag Erik

Bedankt voor jouw antwoord.
Ik zal hem zeer zeker laten uitlezen.

Die goede ontluchting doet mij wel denken in de richting van m'n laatste rit, ben ik een dagje offroad geweest in Frankrijk. Def was heel vuil inclusief klei grond. Heb hem dan zorgvuldig met de karcher afgespoten (ook onderkant) Ik veronderstel dat het ontluchtingseinde in de tankdop zit?

Ook bedankt voor de tip dat een TD4 geen opvoerpomp heeft. Dit wist ik niet.

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2015 11:23
door steven 90
Als er geen pomp in de tank zit, wat hoor jij dan draaien ?
Ik hoor bij mijne niks draaien

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2015 12:22
door De Rob
In een Puma zit geen pomp

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2015 17:55
door DEF110DCPU
steven 90 schreef:Als er geen pomp in de tank zit, wat hoor jij dan draaien ?
Ik hoor bij mijne niks draaien
als ik voorverwarm dan hoor ik toch iets, maar zal dan uiteindelijk toch geen pomp zijn :-)
bedankt voor de reacties!

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: zo 11 jan, 2015 23:16
door erik l
heb je in frankrijk getankt? ik heb het voorgehad met mijn 2.4 uit 2007, veel biocomponent in de franse diesel, en dat veroorzaakt algenvorming/vervuiling in tank, daardoor de hierboven beschreven aansluitingen verstropt, en toen begon ie te haperen uiteraard.
Kijk wel uit als je die leidingen/mazoutfilterhuis controleert, zeker als het koud is, ze zijn euh nogal breekbaar :D BTDT
Ontluchting tank vertrekt vanop deksel tank (kan je niet aan als tank onder de wagen zit) en loopt zo naar de rechter chassisbalk, waar een terugslagklepje zit. aan dat klepje kan je wel aan met wat gefoefel, langs uw wielkas RA.

grtz en laat weten hoe het afloopt aub

erik l

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: ma 02 feb, 2015 17:01
door DEF110DCPU
probleem gevonden
- geen algen in tank
- geen defecte injectoren

- wel ECU naar de vaantjes

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: wo 04 feb, 2015 19:23
door steven 90
DEF110DCPU schreef:probleem gevonden
- geen algen in tank
- geen defecte injectoren

- wel ECU naar de vaantjes

Dat klinkt duur :sick:

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: wo 04 feb, 2015 19:29
door DEF110DCPU
steven 90 schreef: Dat klinkt duur :sick:
inderdaad, dat klinkt niet alleen duur maar is het ook...
mogelijke reden is dat de wagen continu buiten staat gecombineerd met te weinig rijden, geeft corrosie af op de ECU...

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: do 05 feb, 2015 08:13
door Henk
de ECU's van een 2.4 en 2.2 gaan redelijk goedkoop weg Ebay.co.uk. Veel goedkoper als die van een TD5.
Voor een £150 ga je er al vinden

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: do 05 feb, 2015 09:26
door steven 90
Henk schreef:de ECU's van een 2.4 en 2.2 gaan redelijk goedkoop weg Ebay.co.uk. Veel goedkoper als die van een TD5.
Voor een £150 ga je er al vinden

Dat valt nog mee

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: do 05 feb, 2015 09:54
door DEF110DCPU
gezien ik op dit vlak 2 linkse handen heb, laat ik het uitvoeren :D

is dit plug and play of komt daar meer bij kijken?

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: do 05 feb, 2015 13:30
door Henk
Bij een TD5 moet je je injector codes (laten) programmeren en je alarm, ik weet niet of dat bij een 2.2 of 2.4 ook zo is

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: zo 08 feb, 2015 00:42
door erik l
ECU van td4 moet je (laten) inprogrammeren;
1. injectorcodes inleren, deze codes staan afgebeeld op het electrisch deel van de injector waar je de stekker opsteekt, een 16digit-code op 4mm, heel leuk af te lezen dus... dit zijn codes voor de correctie-opbrengst van de betreffende injector, voor elke injector verschillend omdat er telkens een productie-foutmarge zit in de link electrische aansturing - mechanische inspuiting.
2. PCM (power control module) opnieuw programmeren, dwz hogedrukpomp - regelklep - enz terug calibreren. De meest recente software hiervoor ga je enkel bij erkend LR-dealer vinden.
Reken voor deze procedure op een uur werk, incl proefritten, de motor moet voor stap 2 goed warm gedraaid / gereden worden.
Wel uitkijken met injectoren uit de toebehorenwinkel, ook al zijn het Denso's, deze zijn al eens moeilijk (of niet) in te leren (BTDT)
Alvorens deze procedure uit te voeren is het raadzaam alle filters en motorolie te vervangen, diesel cleaner in uw tank te gooien, en uw radiator / intercooler / brandstofkoeler na te kijken op vervuiling oid.

grtz

erik l

Re: Stilvallen 2.4 TD4 2009

Geplaatst: zo 08 feb, 2015 10:14
door steven 90
Prima uitleg erik,

Maar stel nu dat je thuis in panne staat, kan je dan een nieuwe ecu erin steken en dan naar de garage rijden of gaat die motor echt niet draaien ?
Of kan je daar schade mee maken ?