LR P38 HEVAC boekje!
- Jan en Michel
- lrocb_lidnr: 0
LR P38 HEVAC boekje!
Beste P38 liefhebbers,
Ik heb een P38, bouwjaar 2000, diesel met volgend probleem: Het boekje verschijnt niet bij het aanzetten van het contact maar na een aantal km gereden te hebben. Contact uit en aan en het boekje verdwijnt om terug te komen na enkele km.
Wanneer ik stap voor stap door alle functies wandel, valt mij het volgende op: Auto contact aan. Geen boekje. Temperatuur aan bestuurderszijde op Hi zetten, Ventilator slaat aan (blaast vrij sterk). Terug naar 21 graden. Nu de passagierszijde op Hi. Ventilator slaat niet aan (lichtjes warme lucht).
Wanneer ik de alles manueel bedien: ventilatoren op maximum, dan heb ik de indruk dat beide kanten stevig blazen... Warme of koude lucht, zoals gewenst.
Waar kan het probleem zitten (zekering, relais of aanblazer)? Hoe pak ik het probleem aan? Iemand een suggestie....
Mvg, Michel
Ik heb een P38, bouwjaar 2000, diesel met volgend probleem: Het boekje verschijnt niet bij het aanzetten van het contact maar na een aantal km gereden te hebben. Contact uit en aan en het boekje verdwijnt om terug te komen na enkele km.
Wanneer ik stap voor stap door alle functies wandel, valt mij het volgende op: Auto contact aan. Geen boekje. Temperatuur aan bestuurderszijde op Hi zetten, Ventilator slaat aan (blaast vrij sterk). Terug naar 21 graden. Nu de passagierszijde op Hi. Ventilator slaat niet aan (lichtjes warme lucht).
Wanneer ik de alles manueel bedien: ventilatoren op maximum, dan heb ik de indruk dat beide kanten stevig blazen... Warme of koude lucht, zoals gewenst.
Waar kan het probleem zitten (zekering, relais of aanblazer)? Hoe pak ik het probleem aan? Iemand een suggestie....
Mvg, Michel
Ex-ABL Serie-III 88 4X2 1975
I'd rather push my Land Rover, than drive a Jeep.

- Yohani
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 64
- Contacteer:
Re: LR P38 HEVAC boekje!
De P38's zijn berucht voor problemen met de blend motortjes van de verwarming, heb dat ook gehad met die van mij, had toen 2e handsmotortjes aangeschaft. Het probleem is dat zowat het hele dashboard eruit moet om die dingen te vervangen.
Er moet op het internet ergens een handleiding te vinden zijn (vroeger toch) die een alternatief geeft, waardoor je er gemakkelijker aankan (was iets met gaten maken in dachboard onder de bekleding of zo).
Gezien ik de P38 niet meer heb, heb ik helaas ook die werkwijze niet bewaard.
Yohani
Er moet op het internet ergens een handleiding te vinden zijn (vroeger toch) die een alternatief geeft, waardoor je er gemakkelijker aankan (was iets met gaten maken in dachboard onder de bekleding of zo).
Gezien ik de P38 niet meer heb, heb ik helaas ook die werkwijze niet bewaard.
Yohani

Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
- Jan en Michel
Blend motors zijn in orde. Getest en werkend. Wanneer een blend motor niet werkt krijg je onmiddellijk het boekje op het scherm, bij het aanzetten van het contact.
Mvg,
Michel
Mvg,
Michel

- Escape
- lrocb_lidnr: 532
- Contacteer:
Foutcodes (laten) uitlezen, anders kan je nog lang raden.
Het boekje verschijnt als de HEVAC niet de feedback krijgt die hij verwacht, zowel van blendmotors als blazers. Het kan best zijn dat dat enkel in een bepaalde positie is, bvb door een ingebrand stuk op de potentiometer van een blendmotor. Bij sommige fouten blijft de HEVAC een tijdje proberen alvorens de fout te loggen, wat verklaart waarom het boekje niet direct na starten blijft branden maar slechts na een tijdje te werken.
Het boekje verschijnt als de HEVAC niet de feedback krijgt die hij verwacht, zowel van blendmotors als blazers. Het kan best zijn dat dat enkel in een bepaalde positie is, bvb door een ingebrand stuk op de potentiometer van een blendmotor. Bij sommige fouten blijft de HEVAC een tijdje proberen alvorens de fout te loggen, wat verklaart waarom het boekje niet direct na starten blijft branden maar slechts na een tijdje te werken.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
- Jan en Michel
Beste,
Ik heb een afspraak gemaakt, voor morgen donderdag, met de off LR garage om de foutmelding opnieuw uit te lezen. Daarna laat ik iets weten.
Michel
Ik heb een afspraak gemaakt, voor morgen donderdag, met de off LR garage om de foutmelding opnieuw uit te lezen. Daarna laat ik iets weten.
Michel

- Jan en Michel
foutcodes uitgelezen: temperatuursensor verwarmingsmatrix defect; klepmotor thv de aanblazer rechts defect. Visuele controle op het laatste leert dat deze perfect werkt. Eerste stap welke nu genomen wordt is het vervangen van de temperatuursensor (klein werk en weinig kosten).
Mvg,
Michel
Mvg,
Michel

- Jan en Michel
Zo de temperatuurssensor thv de heater matrix is vervangen. Alles werkt nu terug zonder problemen op één uitzondering na: als ik de redistributieknop indruk (waarbij lucht uit het interieur van de wagen wordt gebruikt en geen buitenlucht), komt het boekje onmiddellijk terug. Pollenfilters zijn vernieuwd.
Iemand een idee?
Michel
Iemand een idee?
Michel

-
servomotor verdeelklep die te stroef loopt misschien.
Aquila non captat muscas
Proud Belgian member of the Ychcya2pdthf-club
Proud Belgian member of the Ychcya2pdthf-club
- Jan en Michel
Zodra ik de mogelijk zie (feestdagen zijn altijd moeilijk om weg te duiken in de garage), haal ik de twee luchtfilters (werden reeds vervangen) eruit en zal ik visueel de werking van de klep links en rechts controleren. Ik vermoed dat er eentje vastzit. Hou je op de hoogte.
Michel
Michel