Pagina 1 van 1
turboproblemen discovery 3
Geplaatst: do 20 feb, 2014 14:28
door wakiewake
Ik krijg al geruime tijd de melding op mijn boordcomputer 'engine system fault' en dan trekt de wagen niet meer vlot op. Volgens mijn garagist is dit omdat er aan de turbo een stekker los zit en volgens hem kan dat alleen opgelost worden door een volledig nieuwe kabelboom, twv 1500 €, te laten steken. Het kan toch niet zijn dat er een volledig nieuwe electrische bekabeling moet gestoken worden omdat er 1 stekkertje loszit.
Iemand die dit probleem kent of een andere (lees goedkopere) oplossing weet ?
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: do 20 feb, 2014 19:41
door Cabo
Controleer eerst de flexibel darm aan turbo maar.
Durft loskomen of scheuren, zit vast met twee onozele spanbandjes.
Voor gehad op de mijne hier op 142000km's met dezelfde sympthonen zoals je beschrijft. Darm kost bij LR iets van een 60€.
Is het dat niet mss eens richting egr kleppen kijken, daar hebben ze allemaal last van, hier gedaan op een 147000km's. Bij LR iets van een 5 a 600€ als ik me goed herinner.
Van die kabelboom heb ik nog nooit gehoord, en als je er niet uitkomt eens op disco3.co.uk gaan loeren.
Daar vindt quasi alles over een D3.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: vr 21 feb, 2014 12:55
door Penguin
Kan 101 zaken zijn.
Hoeveel km heeft je D3?
Ik gok op de regulators aan de turbo die vol smurrie hangen.
Oplossing is turbo vervangen. Met geluk kan je een ruil turbo steken tegen een 600€
Een garagist die een kabelboom voorstelt zonder de D3 eerst deftig uit te lezen, daar blijf je maar beter van weg.
ivm disco3.co.uk : Dat is inderdaad DE site voor D3/D4 eigenaars.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: za 22 feb, 2014 01:15
door wakiewake
hij heeft 160 000 km
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: za 22 feb, 2014 09:44
door Cabo
wakiewake schreef:hij heeft 160 000 km
Van waar ben je?
Steek hem binnen bij iemand met kennis van zaken, bricoleurs lopen er genoeg rond om het geld uit u zakken te kloppen.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: za 22 feb, 2014 11:02
door Penguin
Inderdaad.
En je zit rond een km stand dat het een en ander wel eens stuk kan gaan aan een D3.
Distributie riem is ook aan vervanging toe.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar hier een lijstje over onze D3:
Hier zit niet bij: banden, gewoon onderhoud, accessoires en verlengen van de garantie voor 1 jaar.
Code: Selecteer alles
Datum km vervangen prijs
14/04/2005 0 Aankoop
15/11/2005 23.978 Problemen met handrem -> Reset fouten garantie
20/06/2006 45.153 Remblokken 290,-
vervangen alle bussen en stangen
ophanging vooraan garantie
motor en ecu handrem vervangen garantie
vervangen aanzuigmond intercooler garantie
04/09/2006 54.455 vervangen krik en wielmoersleuter garantie
vervangen expantievat garantie
vervangen ophangingsbussen en
stangen stabilisator garantie
16/01/2007 70.232 vervangen asbak garantie
remschijven krom -> vervangen 305,-
vervangen stuurgewricht RV garantie
16/03/2007 78.865 vervangen stangen en rubbers torsiebaar garantie
03/05/2007 83.609 Remschoenen handrem 248,-
vervangen handrem module garantie
04/10/2007 remblokken 235,-
30/11/2007 102.658 vervangen stabilistorstangen en
stuurgewricht garantie
06/03/2008 112.075 vervangen onderstedraagarm 537,-
15/04/2008 116.563 Lek servo: o-ringen vervangen garantie
trillen -> uitbalanceren 37,-
18/06/2008 122.643 vervangen voorste kleppenblok
herstellen bedrading tussen ecu en
kleppenblok 472,-
24/07/2008 128.986 remblokken 290,-
25/09/2008 135.447 Koppeling en vliegwiel 463,- (Deels extended warranty)
06/07/2009 151.229 remblokken 290,-
13/04/2010 158.993 vervangen turbo 2.297,-
28/03/2011 164.547 Distributieriem 881,-
09/03/2012 170.422 Compressor luchtvering
draagarmen vooraan 1.506,-
03/03/2012 174.340 Hoogte sensor vooraan
remschijven voor en achter
remklauw voor
remblokken
gloeibougies
gloeispiraal
inlaatpijp brandstof 1.940,-
10/01/2013 174.340 uitboren gloekaarsen
afvlakken cilinderkop 857,-
04/06/2013 176.597 draagarmen achter
bussen achterwielophanging 610,-
26/11/2013 179.640 alternator 663,-
Totaal 11.921,-
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: za 22 feb, 2014 11:16
door Cabo
Dat is nu iemand volle goesting doen krijgen om met een L.R. te doen rijden.

Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: za 22 feb, 2014 17:31
door Wolf
dat "vervangen asbak" vind ik super.

Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: za 22 feb, 2014 21:07
door Kris
Da's 6 cent per kilometer. Aan diesel alleen draai je'r al een dikke 15 cent door. Valt dus eigenlijk al met al goed mee (behalve natuurlijk die asbak ;-))
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: za 22 feb, 2014 23:59
door wakiewake
Penguin schreef:Inderdaad.
En je zit rond een km stand dat het een en ander wel eens stuk kan gaan aan een D3.
Distributie riem is ook aan vervanging toe.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar hier een lijstje over onze D3:
Hier zit niet bij: banden, gewoon onderhoud, accessoires en verlengen van de garantie voor 1 jaar.
Code: Selecteer alles
Datum km vervangen prijs
14/04/2005 0 Aankoop
15/11/2005 23.978 Problemen met handrem -> Reset fouten garantie
20/06/2006 45.153 Remblokken 290,-
vervangen alle bussen en stangen
ophanging vooraan garantie
motor en ecu handrem vervangen garantie
vervangen aanzuigmond intercooler garantie
04/09/2006 54.455 vervangen krik en wielmoersleuter garantie
vervangen expantievat garantie
vervangen ophangingsbussen en
stangen stabilisator garantie
16/01/2007 70.232 vervangen asbak garantie
remschijven krom -> vervangen 305,-
vervangen stuurgewricht RV garantie
16/03/2007 78.865 vervangen stangen en rubbers torsiebaar garantie
03/05/2007 83.609 Remschoenen handrem 248,-
vervangen handrem module garantie
04/10/2007 remblokken 235,-
30/11/2007 102.658 vervangen stabilistorstangen en
stuurgewricht garantie
06/03/2008 112.075 vervangen onderstedraagarm 537,-
15/04/2008 116.563 Lek servo: o-ringen vervangen garantie
trillen -> uitbalanceren 37,-
18/06/2008 122.643 vervangen voorste kleppenblok
herstellen bedrading tussen ecu en
kleppenblok 472,-
24/07/2008 128.986 remblokken 290,-
25/09/2008 135.447 Koppeling en vliegwiel 463,- (Deels extended warranty)
06/07/2009 151.229 remblokken 290,-
13/04/2010 158.993 vervangen turbo 2.297,-
28/03/2011 164.547 Distributieriem 881,-
09/03/2012 170.422 Compressor luchtvering
draagarmen vooraan 1.506,-
03/03/2012 174.340 Hoogte sensor vooraan
remschijven voor en achter
remklauw voor
remblokken
gloeibougies
gloeispiraal
inlaatpijp brandstof 1.940,-
10/01/2013 174.340 uitboren gloekaarsen
afvlakken cilinderkop 857,-
04/06/2013 176.597 draagarmen achter
bussen achterwielophanging 610,-
26/11/2013 179.640 alternator 663,-
Totaal 11.921,-
Dan mag ik precies nog niet klagen, al zit er nu al wel zijn derde turbo op.
btw, deze landroverspecialist zegt dat van die kabelboom
http://www.garagevanceulen.be/, voor de rest ben ik eigenlijk wel content over zijn service.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: zo 23 feb, 2014 00:01
door Penguin
Kris schreef:Da's 6 cent per kilometer. Aan diesel alleen draai je'r al een dikke 15 cent door. Valt dus eigenlijk al met al goed mee (behalve natuurlijk die asbak ;-))
Regulier onderhoud niet vergeten he Kris. Dit zit hier niet in.
En de D3 is gebruikt waar voor hij gemaakt is zonder te overdrijven, dat moet ik er wel bij zeggen. Het is geen beton vreterke

Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: zo 23 feb, 2014 00:06
door Penguin
Derde turbo ???? Hoe doede da?
Ik denk dadde toch beter eens een 2de diagnose laat stellen deze keer
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: zo 23 feb, 2014 11:52
door nielsc
LOL garagevanceulen.
Kijk bij xrover eens in het topic Range rover bmw 4.4 v8

Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: zo 23 feb, 2014 12:51
door zeerover
nielsc schreef:LOL garagevanceulen.
Kijk bij xrover eens in het topic Range rover bmw 4.4 v8

Goed dat je eens een forum raadpleegt, een landroverspecialist.......

Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: zo 23 feb, 2014 21:48
door wakiewake
Zal inderdaad eens een andere garage gaan raadplegen, iemand suggesties in de streek rond Neerpelt ?
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: zo 23 feb, 2014 22:02
door Erwin
Kom eens langs, dan kan ik hem uitlezen met de IID Tool. (enkel mogelijk als je de cruise control knoppen op je stuur hebt)
Sinds kort heb ik de beta versie V3.0, deze is niet meer VIN gelinked voor de standaard functies. (read/clear faults)
Dan is dit ook eens getest op een ander voertuig en weten we de juiste foutcode.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: zo 23 feb, 2014 22:57
door wakiewake
Erwin schreef:Kom eens langs, dan kan ik hem uitlezen met de IID Tool. (enkel mogelijk als je de cruise control knoppen op je stuur hebt)
Sinds kort heb ik de beta versie V3.0, deze is niet meer VIN gelinked voor de standaard functies. (read/clear faults)
Dan is dit ook eens getest op een ander voertuig en weten we de juiste foutcode.
En waar moet ik dan langs komen, stuur me je adres aub.
Ik heb wel geen cruise control.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: zo 23 feb, 2014 23:18
door Erwin
wakiewake schreef:Ik heb wel geen cruise control.
Zonder cruise control is de tool niet te bedienen.
Ik heb de BT versie dus die kan je gebruiken met een Ipad/Iphone of met Andriod 4.3.
Het moet een toestel zijn met BT 4.0 smart ready.
Ik heb geen van deze toestellen, mss jij?
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: ma 24 feb, 2014 18:29
door wakiewake
Nee ook geen van die toestellen, toch bedankt.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: ma 24 feb, 2014 21:58
door Erwin
Derde turbo ? En nu een defecte stekker aan de turbo ?
Het lijkt erop dat de vergrendeling van de stekker defect is of afgebroken.
Voor 1500 € zou ik toch eerst zelf op zoek gaan naar die stekker.
En kijken of je er iets aan kan doen.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: vr 28 feb, 2014 13:59
door zeerover
Erwin schreef:Derde turbo ? En nu een defecte stekker aan de turbo ?
Het lijkt erop dat de vergrendeling van de stekker defect is of afgebroken.
Voor 1500 € zou ik toch eerst zelf op zoek gaan naar die stekker.
En kijken of je er iets aan kan doen.
Maak eens een foto van die stekker, ik zal er wel aan kunnen raken.
Re: turboproblemen discovery 3
Geplaatst: do 06 mar, 2014 12:40
door wakiewake
de eerste (originele) turbo is vervangen na 1 week onder garantie bij LR Hasselt(begin 2006). Omdat ik er niets vanaf kende ben ik zo dan beginnen rijden totdat ik eens bij garage Benaets kwam, ongeveer 2.5 jaar later. Daar zegden ze dat de turbo "blaasde" wegens niet goed gemonteerd, ik kon ermee blijven rijden maar als ik eens tijd had moest ik hem maar eens binnen brengen om bij aan te schroeven. Omdat ik toen net een nieuwe zaak aan het openen was is dit mij toen ontgaan. Toen ik uiteindelijk begin 2010 mijn auto binnen bracht bij Benaets om een grote beurt sprak ik hem ook over het aandraaien van de turbo. Maar toen was dit te laat volgens hun en was hij doorgebrand, dus nieuwe (3de) turbo erop. Toen heeft alles goed gemacheert tot vorig jaar, bij Benaets zeggen ze dat er niets aan de hand was en konden ze het probleem niet uitlezen. En dus nu zegt die van Ceulen dat het het stekkertje is en dat dat stekkertje niet alleen te vervangen is omdat je er op die plaats niet bij kan om het te solderen en dus een hele nieuwe kabelboom moet plaatsen.