SPELING (vrijloop) AANDRIJFLIJN 130 td5 99
Geplaatst: vr 24 jan, 2014 13:50
Beste forummers,
De laatste tijd heb ik de indruk dat de speling op de aandrijflijn van m'n 130 td5 vergroot. ttz, als ik aanzet of verander van versnelling krijg ik van langs om groter kloppen van de aandrijflijn.
Bij controle van de remmen heb ik na demontage van de wielen zowel vooraan als achteraan een speling tussen tussenbak en wielnaaf gemeten van zo'n 3 a 4 cm (gemeten op de omtrek van de remschijf) als ik aan de cardan draai, merk ik wel dat deze speling voor grootste deel aan de tussenbak zit.
Wat is jullie oordeel/mening hierover ?
Sta ik binnenkort ergens op een slecht moment (altijd slecht moment) stil of is die speling normaal?
Kan die speling ergens bijgeregeld worden ?
Reviseren of ruiltussenbak + versnellingsbak ?
Indien reviseren of ruilversnellingsbak, zou ik graag een tussenbak steken waarmee ik op de snelweg vlotter meekan.(eindratio dus aanpassen) is dat aan te raden of niet. (ik doe veelal autosnelweg)
Volgens de gevonden info heb ik nu een R380 bak met verhouding 1.410:1.
Moet ik dan naar verhouding 1.667:1 of naar 1.222:1 ?
Iemand een idee over het nodige budged daarvoor ?
Met dank bij voorbaat.
Stef McDef
De laatste tijd heb ik de indruk dat de speling op de aandrijflijn van m'n 130 td5 vergroot. ttz, als ik aanzet of verander van versnelling krijg ik van langs om groter kloppen van de aandrijflijn.
Bij controle van de remmen heb ik na demontage van de wielen zowel vooraan als achteraan een speling tussen tussenbak en wielnaaf gemeten van zo'n 3 a 4 cm (gemeten op de omtrek van de remschijf) als ik aan de cardan draai, merk ik wel dat deze speling voor grootste deel aan de tussenbak zit.
Wat is jullie oordeel/mening hierover ?
Sta ik binnenkort ergens op een slecht moment (altijd slecht moment) stil of is die speling normaal?
Kan die speling ergens bijgeregeld worden ?
Reviseren of ruiltussenbak + versnellingsbak ?
Indien reviseren of ruilversnellingsbak, zou ik graag een tussenbak steken waarmee ik op de snelweg vlotter meekan.(eindratio dus aanpassen) is dat aan te raden of niet. (ik doe veelal autosnelweg)
Volgens de gevonden info heb ik nu een R380 bak met verhouding 1.410:1.
Moet ik dan naar verhouding 1.667:1 of naar 1.222:1 ?
Iemand een idee over het nodige budged daarvoor ?
Met dank bij voorbaat.
Stef McDef