Pagina 1 van 1

SPELING (vrijloop) AANDRIJFLIJN 130 td5 99

Geplaatst: vr 24 jan, 2014 13:50
door Stef McDef
Beste forummers,

De laatste tijd heb ik de indruk dat de speling op de aandrijflijn van m'n 130 td5 vergroot. ttz, als ik aanzet of verander van versnelling krijg ik van langs om groter kloppen van de aandrijflijn.

Bij controle van de remmen heb ik na demontage van de wielen zowel vooraan als achteraan een speling tussen tussenbak en wielnaaf gemeten van zo'n 3 a 4 cm (gemeten op de omtrek van de remschijf) als ik aan de cardan draai, merk ik wel dat deze speling voor grootste deel aan de tussenbak zit.

Wat is jullie oordeel/mening hierover ?

Sta ik binnenkort ergens op een slecht moment (altijd slecht moment) stil of is die speling normaal?
Kan die speling ergens bijgeregeld worden ?
Reviseren of ruiltussenbak + versnellingsbak ?

Indien reviseren of ruilversnellingsbak, zou ik graag een tussenbak steken waarmee ik op de snelweg vlotter meekan.(eindratio dus aanpassen) is dat aan te raden of niet. (ik doe veelal autosnelweg)
Volgens de gevonden info heb ik nu een R380 bak met verhouding 1.410:1.
Moet ik dan naar verhouding 1.667:1 of naar 1.222:1 ?
Iemand een idee over het nodige budged daarvoor ?

Met dank bij voorbaat.

Stef McDef

Re: SPELING (vrijloop) AANDRIJFLIJN 130 td5 99

Geplaatst: vr 24 jan, 2014 14:58
door Henk
Stef McDef schreef:Beste forummers,

Indien reviseren of ruilversnellingsbak, zou ik graag een tussenbak steken waarmee ik op de snelweg vlotter meekan.(eindratio dus aanpassen) is dat aan te raden of niet. (ik doe veelal autosnelweg)
Volgens de gevonden info heb ik nu een R380 bak met verhouding 1.410:1.
Moet ik dan naar verhouding 1.667:1 of naar 1.222:1 ?
Een beetje spel is normaal, Rob kan wel vertellen of deze speling nog redelijk is

1.222:1 is verhouding van de Disco2, deze moet je hebben
1.667:1 is de verhouding van de eerste 110 met een 2,25 diesel, goed als je veel terrein doet maar is nog korter dan je huidige dus nog meer toeren op de snelweg

Ashcroft is de hoofdleverancier, eventueel direct of via een drie letter firma

Re: SPELING (vrijloop) AANDRIJFLIJN 130 td5 99

Geplaatst: vr 24 jan, 2014 17:35
door Wolf
ik zou inderdaad ook zeker wachten op 't antwoord van de specialist.
Ik had ook speling op mijn LR's.
Bij mij was dat de optelsom van overal "een klein beetje" speling:
- op de boite;
- op de cardans;
- in het differentieel;
- op de steekas/aan de wielnaaf.
Alle bij mekaar was dat dus ook een aantal cm's.

Re: SPELING (vrijloop) AANDRIJFLIJN 130 td5 99

Geplaatst: zo 30 mar, 2014 16:06
door Rangeroversally
heb dit ook gehad, chape aan het A-frame vervangen aan de achteras en het was al veeeele beter, dus misschien ook eens kijken of die speling heeft?

Re: SPELING (vrijloop) AANDRIJFLIJN 130 td5 99

Geplaatst: ma 31 mar, 2014 15:58
door Landy Bean
Een tijd geleden het zelfde bij mij 130, differentieel vooraan was hele in gruis gedraaid, nieuw diff en spelling weg.

Re: SPELING (vrijloop) AANDRIJFLIJN 130 td5 99

Geplaatst: wo 02 apr, 2014 22:58
door alanius
ik zou aller eerst eens kijken speling steekas - meenemer. Deze slijten nogal in op elkaar waardoor je enorme speling krijgt.
als je geluk hebt is het opgelost met enkel de flenzen te vervangen (indien steekas niet is ingesleten)

Re: SPELING (vrijloop) AANDRIJFLIJN 130 td5 99

Geplaatst: do 03 apr, 2014 10:48
door De Rob
Wolf heeft alles gezegd......het ergste probleem zijn de flenzen en de steekassen van de achteras.Als deze zijn vervangen zult ge al een merkbaar verschil voelen.
Voorste flenzen niet ...deze zitten meestal vastgeroest op de steekassen :mrgreen:
Rob