Hoe een nieuwe koppelingsplaat plaatsen?
-
- lrocb_lidnr: 0
Hoe een nieuwe koppelingsplaat plaatsen?
Hallo iedereen,
Ik ga binnenkort de koppelingsplaat vervangen van mijn Land Rover Disco2 TD5 bj 2000, het is de eerste keer dat ik zoiets ga doen, heeft iemand daarom nog tips of de juiste werkwijze, specifieke dingen die ik niet zou moeten vergeten of andere opmerkingen die ik zou moeten weten?
Alvast bedankt voor jullie tips.
Gr Bas
Ik ga binnenkort de koppelingsplaat vervangen van mijn Land Rover Disco2 TD5 bj 2000, het is de eerste keer dat ik zoiets ga doen, heeft iemand daarom nog tips of de juiste werkwijze, specifieke dingen die ik niet zou moeten vergeten of andere opmerkingen die ik zou moeten weten?
Alvast bedankt voor jullie tips.
Gr Bas
- Wim 130
- LROCB-Member
Re: Hoe een nieuwe koppelingsplaat plaatsen?
Zorgen voor het juiste gerief (brug- put- transmissiekrik)
Alle socketjes en bedieningsstangen losmaken
Vliegwiel controleren op sleet, busje vervangen
Werkplaatshandboek
Handiger met 2 man
Grts: wim
Alle socketjes en bedieningsstangen losmaken
Vliegwiel controleren op sleet, busje vervangen
Werkplaatshandboek
Handiger met 2 man
Grts: wim
One life, live it, love it, enjoy it!!
-
- LROCB-Member
Eerst middenconsole demonteren, zo kan je bediening van boiten losmaken. Ik doe dit altijd eerst omdat je dan interieur niet vuilmaakt.
vervolgens cardans uitlaat en middenbalk eruit. Alle kabels stekkers en andere bedientoestanden van boite en tussenbak halen, massaverbindingen niet vergeten. Als je een boite- of putkrik met specifieke steun hebt kan je boite en tussenbak als 1 geheel er onderuit halen, anders ff tussenbak van boite halen en dan boite zelf...
Bij montage koppelingsplaat letten op centrering hiervan, met behulp van stuk oude prise as of andere geschikte getande as...
montage is omgekeerde volgorde van demontage
je spreekt over koppelingsplaat, ik zou wel ineens doorbijten en ineens drukgroep en druklager mee vervangen, als t dan toch open ligt... En meteen ook gelegenheid om eens uw (rem)olie in bediencircuit koppeling doen...
Veel sleutelplezier en succes ermee!
Grtz
Erik l
Ps landrover schrijft voor vervanging complete koppeling 6,5uur voor dan heb je een richttijd
vervolgens cardans uitlaat en middenbalk eruit. Alle kabels stekkers en andere bedientoestanden van boite en tussenbak halen, massaverbindingen niet vergeten. Als je een boite- of putkrik met specifieke steun hebt kan je boite en tussenbak als 1 geheel er onderuit halen, anders ff tussenbak van boite halen en dan boite zelf...
Bij montage koppelingsplaat letten op centrering hiervan, met behulp van stuk oude prise as of andere geschikte getande as...

je spreekt over koppelingsplaat, ik zou wel ineens doorbijten en ineens drukgroep en druklager mee vervangen, als t dan toch open ligt... En meteen ook gelegenheid om eens uw (rem)olie in bediencircuit koppeling doen...
Grtz
Erik l
Ps landrover schrijft voor vervanging complete koppeling 6,5uur voor dan heb je een richttijd

- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
erik l schreef:Eerst middenconsole demonteren, zo kan je bediening van boiten losmaken. Ik doe dit altijd eerst omdat je dan interieur niet vuilmaakt.
Grtz
Erik l
6,5 ....uur laat me niet lachen......met twee man =13 uur....die bak losmaken achter de motor vlak tegen de bulkhead van een DII... en er terug tegen .....sterkte.
En...ge vergeet het belangrijkste nog...vliegwiel controle en koperen busje in de krukas.
Rob
-
- LROCB-Member
Landrover is optimistisch in zen werktijden he rob
ik wil het ook nog iemand zien doen... Ze kijken altijd raar als ik vraag bij landrover om zulke onmogelijkheden voor te komen doen
Grtz
Erik l

ik wil het ook nog iemand zien doen... Ze kijken altijd raar als ik vraag bij landrover om zulke onmogelijkheden voor te komen doen

Grtz
Erik l
- Frank Td5
- lrocb_lidnr: 110
Op hoeveel Km word deze normaal vervangen(is het beste eraf), bij normaal gebruik, ik heb nu 109000 km op den teller(Def Td5 van 2006)
Ik ondervind juist, als hij koud staat, dan hij som wat stroef naar 2 de schakelt & koperen busje dat efkes Jankt , ne keer warm & beetje gereden , gaat alles terug vlotjes

Ik ondervind juist, als hij koud staat, dan hij som wat stroef naar 2 de schakelt & koperen busje dat efkes Jankt , ne keer warm & beetje gereden , gaat alles terug vlotjes

Freelander 2 , 2.2 eD4
Defender 90 Td5 "S" van 2006
Defender 90 Td5 "S" van 2006
- wouter´s90
- lrocb_lidnr: 1267
- Contacteer:
Alles hangt af van hoe hij is gebruikt he, mijn Defender Td5 is van 1999 en heeft nu ongeveer 220000 km schakelt nog altijd perfect.Frank Td5 schreef:Op hoeveel Km word deze normaal vervangen(is het beste eraf), bij normaal gebruik, ik heb nu 109000 km op den teller(Def Td5 van 2006)![]()
Defender 90 Td5 1999
Range Rover TdV8 2007
Mini Cooper 1380
DIFF LOCK+ LOUD PEDAL= solution
Range Rover TdV8 2007
Mini Cooper 1380
DIFF LOCK+ LOUD PEDAL= solution
-
130 td5 1999
Schakelen vanuit stilstand gaat nog nauwelijks en bij het lossen van de koppeling pakt de koppeling direct.
veronderstel dat koppeling zal versleten zijn. (290.000 km)
Op hoeveel € mag ik rekenen voor het (laten) vervangen van koppeling
Greetz.
Stef McDef
Schakelen vanuit stilstand gaat nog nauwelijks en bij het lossen van de koppeling pakt de koppeling direct.
Greetz.
Stef McDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
- De Rob
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 183
- Contacteer:
Controleer eerst uw remoliepeil in het kleine rezervoirke van uw koppeling.....Waarschijnlijk is dit bijna leeg ..Stef McDef schreef:130 td5 1999
Greetz.
Stef McDef
Een td5 koppeling prijs offerte ....is eerst de boite er af en kijken of het vliegwiel niet versleten is.Dit spel alleen al kost een € 600,00
Rob
- Vogler
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1395
- Contacteer:
Was ook mijn eerste gedacht - al heb ik verre van Robs ervaring. Is het niet zo dat je een koppeling vooral test door te kijken wat er gebeurt als de auto stilstaat en je de koppeling in tweede versnelling loslaat? Als ik dat bij onze Defender niet zeer langzaam doe, dan slaat de motor af. Bij een echt versleten koppeling blijft hij waarschijnlijk draaien en vertrekt hij langzaam.
Als ik me vergis, wordt ik graag gecorrigeerd!
Groeten
Joris
Groeten,
Joris
Als ik me vergis, wordt ik graag gecorrigeerd!
Groeten
Joris
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
Zou eerst beginnen met de pompen,tijdje geleden zelfde probleem gehad met mijn 200tdi,die rubber van de bovenste pomp er vooraan wat afduwen en als dit vol brokken had weet je welk uur het is;-)
Bij ons ligt dit meestal rond de 1500€ + btw zonder vliegwiel
Bij versleten koppeling gaat de motor in toeren maar auto gaat niet vooruit en pakt dan echt op het allerlaatste van de pedaal.
Bij ons ligt dit meestal rond de 1500€ + btw zonder vliegwiel
Bij versleten koppeling gaat de motor in toeren maar auto gaat niet vooruit en pakt dan echt op het allerlaatste van de pedaal.
-
BEDANKT ROB,
Probleem opgelost, allee kan weer rijden, zal wel slave cilinder moeten aanpakken want zie dat hij vochtig staat, dus lekkage.
Greetz
Stef McDef
Probleem opgelost, allee kan weer rijden, zal wel slave cilinder moeten aanpakken want zie dat hij vochtig staat, dus lekkage.
Greetz
Stef McDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'