hallo,
mijn koppeling is aan vervanging toe.welke onderdelen kan ik preventief nog vervangen als de boite er uit is.
ik dacht aan bourage krukas en heb iets gehoord van een koper busje ?
mvg
Peter
koppeling td5
- Roelandrover
- lrocb_lidnr: 0
Re: koppeling td5
Dat koperen busje (eigenlijk messing) zit in het vliegwiel, dat kan je best vervangen.
Kost bijna niets.
Met een zaagblad kan je dat doorzagen en er zo uithalen.
Als ik zulke busjes vervang leg ik die eerst een dag (of langer) in een potje met versnellingsbakolie in de diepvries.
Voor je dat monteert, goed afkuisen en doordat het koel is gaat het ook veel vlotter op zn plek (niet dat dat anders zo'n probleem is)
Messing kan zich verzadigen met olie, waardoor die betere zelfsmerende eigenschappen heeft.
Je kan ook is kijken naar de speling op het dubbelmassa vliegwiel.
Een beetje speling zal je zeker hebben, maar daar is niets aan te doen (behalve het geheel vervangen).
Natuurlijk ook de druklager en drukgroep vervangen.
Kost bijna niets.
Met een zaagblad kan je dat doorzagen en er zo uithalen.
Als ik zulke busjes vervang leg ik die eerst een dag (of langer) in een potje met versnellingsbakolie in de diepvries.
Voor je dat monteert, goed afkuisen en doordat het koel is gaat het ook veel vlotter op zn plek (niet dat dat anders zo'n probleem is)
Messing kan zich verzadigen met olie, waardoor die betere zelfsmerende eigenschappen heeft.
Je kan ook is kijken naar de speling op het dubbelmassa vliegwiel.
Een beetje speling zal je zeker hebben, maar daar is niets aan te doen (behalve het geheel vervangen).
Natuurlijk ook de druklager en drukgroep vervangen.

Series-III 88 4X4 2.25P Deep bronze green "The moaning minnie"
Land Rover 110 ex-MOD 3.5V8 Lybian sand " Belgian rattlesnake"
Land Rover 110 TD5 stawag. (in restauratie)
Land Rover 110 ex-MOD 3.5V8 Lybian sand " Belgian rattlesnake"
Land Rover 110 TD5 stawag. (in restauratie)