Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
Ingevolge de publicatie in het Belgisch Staatsblad dd 26/06/2013 treedt dit nieuwe oldtimerstatuut in voege op 01/07/2013 en zullen liefhebbers veel vrijer kunnen genieten van hun geliefkoosde oldtimer.
Dit oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, niet voor klassieke voertuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles uiteraard bij het oude.
Wat verandert er allemaal?
a) leeftijd van de oldtimer
Vroeger werden auto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten zijn. Dat onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut is de minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen vastgelegd op 25 jaar.
b) gebruik oldtimer
Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.
Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn.
Dit zijn heldere regels die amper ruimte laten voor interpretaties.
Daarmee is het dus eindelijk gedaan met die soms complexe politiecontroles.
Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.
Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :
• ‘commercieel gebruik’ verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
• woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
• woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.
Het begrip 'gelijkgesteld gratis vervoer' refereert naar de bedrijfswereld, waar chauffeurs in dienst het personeel naar een bepaalde werkplek of werf brengen. Dit handelt dus niet over mensen die gratis passagiers meenemen in hun oldtimer.
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.
Kort samengevat kunnen oldtimers dus dag en nacht rijden, behalve als ze worden gebruikt voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.
De eerder aangekondigde 3-jaarlijkse periodieke keuring voor voertuigen vanaf 15.06.1968 werd uit het project geschrapt.
Dit oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan ingeschreven met een O-plaat, niet voor klassieke voertuigen van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft alles uiteraard bij het oude.
Wat verandert er allemaal?
a) leeftijd van de oldtimer
Vroeger werden auto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten zijn. Dat onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut is de minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen vastgelegd op 25 jaar.
b) gebruik oldtimer
Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang, in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.
Onder het nieuwe statuut mogen oldtimers dag en nacht rijden. Dit dient niet langer binnen de context van een behoorlijk toegelaten manifestatie te zijn.
Dit zijn heldere regels die amper ruimte laten voor interpretaties.
Daarmee is het dus eindelijk gedaan met die soms complexe politiecontroles.
Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.
Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.
Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :
• ‘commercieel gebruik’ verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
• woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
• woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.
Het begrip 'gelijkgesteld gratis vervoer' refereert naar de bedrijfswereld, waar chauffeurs in dienst het personeel naar een bepaalde werkplek of werf brengen. Dit handelt dus niet over mensen die gratis passagiers meenemen in hun oldtimer.
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.
Kort samengevat kunnen oldtimers dus dag en nacht rijden, behalve als ze worden gebruikt voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.
De eerder aangekondigde 3-jaarlijkse periodieke keuring voor voertuigen vanaf 15.06.1968 werd uit het project geschrapt.
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
Die TC zou later toch misschien een probleem kunnen worden, want dat gaat nog eens herbekeken worden.
Om eerlijk te zijn lijkt me dat ook normaal: het zou kras zijn dat je met een oldtimer van '87 maar 1x een controle moet doorstaan die je amper een controle mag noemen en dat een andere wagen van '87 jaarlijks kan afgekeurd worden omdat hij doempt of niet de juiste veren heeft, of een lampje stuk, of een beetje minder goed remt, of....
En dat met beide wagens altijd overal mag gereden worden.
Ik zie dan geen enkele reden meer om bv. een LR-camper van '87 niet direct om te vormen naar oldtimer, want deze heeft geen probleem met de vermelde beperkingen.
Om eerlijk te zijn lijkt me dat ook normaal: het zou kras zijn dat je met een oldtimer van '87 maar 1x een controle moet doorstaan die je amper een controle mag noemen en dat een andere wagen van '87 jaarlijks kan afgekeurd worden omdat hij doempt of niet de juiste veren heeft, of een lampje stuk, of een beetje minder goed remt, of....
En dat met beide wagens altijd overal mag gereden worden.
Ik zie dan geen enkele reden meer om bv. een LR-camper van '87 niet direct om te vormen naar oldtimer, want deze heeft geen probleem met de vermelde beperkingen.
avatar = Hammerite-user.
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
- lrocb_lidnr: 1295
Re: Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
ten gevolge van de staatshervorming gaat de autokeuring bevoegdheid worden van de gewesten.
Ik vrees dat er dus van alles zal wijzigen oldtimer of geen oldtimer.
Ik vrees dat er dus van alles zal wijzigen oldtimer of geen oldtimer.

- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: vr 07 mei, 2004 21:21
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: maaseik
Re: Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
Het wordt eens hoog tijd dat de monopoliepositie van de bestaande keuringen doorbroken wordt,Belgie is daar al jaren geleden voor door europa op de vingers getikt,alsmede de keuringsduur die overal 1 jaar is en gewoon doorloopt bij verkoop.
Waartoe zijn wij op aarde ?
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
Wat bedoel je hiermee juist? Is dat elders iet zo?seriesfan schreef:alsmede de keuringsduur die overal 1 jaar is en gewoon doorloopt bij verkoop.
avatar = Hammerite-user.
- Yohani
- LROCB-Member
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
- lrocb_lidnr: 64
- Woonplaats: Putte (Mechelen)
- Contacteer:
Re: Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
Wat is er dan als alternatief? Het Nederlandse systeem hoeft voor mij al zeker niet, controles laten uitvoeren op uw voertuig, door dezelfde bedrijven die geld verdienen met de herstellingen en verkoop van wagens, dat komt zeker niet goed.seriesfan schreef:Het wordt eens hoog tijd dat de monopoliepositie van de bestaande keuringen doorbroken wordt,Belgie is daar al jaren geleden voor door europa op de vingers getikt,alsmede de keuringsduur die overal 1 jaar is en gewoon doorloopt bij verkoop.
Yohani

Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: vr 07 mei, 2004 21:21
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: maaseik
Re: Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
Hoi,geef mij toch maar het nederlands systeem, daar hoef je de auto niet te laten keuren bij verkoop,daar blijft de keuring gewoon doorlopen op naam van de koper, en je kunt de auto direkt op naam vab de koper zetten bij een postkantoor zodat de koper er direkt mee naar huis kan rijden;
Waartoe zijn wij op aarde ?
-
- LROCB-Member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 19:43
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: Mechelen
Re: Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
Binnenkort gaat er in nederland veel veranderen,zoals de lichte vracht
die een volledig tussenschot moeten hebben.Een klein ruitje mag er wel in.
grtn ronny.
die een volledig tussenschot moeten hebben.Een klein ruitje mag er wel in.
grtn ronny.
-
- Berichten: 297
- Lid geworden op: vr 07 mei, 2004 21:21
- lrocb_lidnr: 0
- Woonplaats: maaseik
Re: Nieuw oldtimerstatuut in voege vanaf 1/7/2013
Hallo, als je geen bedrijf hebt kun je in Nederland al lang geen lichte vracht meer rijden,en een oldtimer moet als benzineauto 30 jaar zijn en als gas of dieselauto zelf 40 jaar oud zijn om geen wegentaks meer te betalen per 1 jan 2014, niet voor niks dat er nu zo veel nederlandse oldtimers op de belgische sides te koop staan............
Waartoe zijn wij op aarde ?