statuut oldtimer

Hier kun je je eens goed laten gaan
Wolf
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 316
Contacteer:

statuut oldtimer

Ongelezen bericht door Wolf »

Als ik het artikel in het nieuwe clubblad goed gelezen heb, vind ik toch wat raars aan dat nieuw statuut.
Even advocaat van de duivel spelen :twisted:

Stel ik heb een 110 van '87, gehomologeerd als camper(*) en die afgekeurd wordt omdat hij doempt zoals een familie rokende turken.

Met dit nieuw statuut is dat geen enkel probleem meer: ik schrijf die in als oldtimer, ga om de 3 jaar eens naar de TC en mag voor de rest de hele wereld blijven rondrijden met die verpestende LR.
Want: er is geen beperking van kilometers, noch van tijdstip waarop ik mag rijden en reizen is geen woon-werkverkeer.

(*) geldt in feite voor alle "oude" auto's waarmee geen woon-werkverkeer gereden wordt en geen kinderen naar 't school gevoerd worden.
Of... zit er een addertje dat ik niet gelezen heb??
Henk
lrocb_lidnr: 30

Re: statuut oldtimer

Ongelezen bericht door Henk »

Er zit inderdaad een addertje onder het gras omdat er sinds 18/3 een update is gepubliceerd:

BRUSSEL - Op 06.02.2013 werd BFOV uitgenodigd op het kabinet van Staatssecretaris voor Mobiliteit M. Wathelet teneinde de laatste details te bespreken betreffende het oldtimerstatuut. M. Wathelet heeft het project goedgekeurd maar wil zich momenteel enkel beperken tot de uitbreiding van het gebruik van de oldtimer en niet zozeer tot de uitbreiding van de technische keuring.

Waarom niet?

Op 01.01.2014 zal de technische keuring een bevoegdheid worden van de regionale overheden en zal dit geen federale materie meer zijn.
|
Wat betekent dit voor het oldtimerstatuut dat onderhandeld werd door de BFOV?

Heel simpel!

1. Al wat we tot op heden gecommuniceerd hebben aangaande de verschillende groepen van oldtimers valt gewoon weg. Dit zal misschien opnieuw besproken worden na de regionalisatie van de technische keuring.

2. We beperken ons tot de volgende wijzigingen.

a) leeftijd van de oldtimer

De leeftijd wordt voor alle categorieën van voertuigen 25 jaar, dus ook voor de bedrijfs- en militaire voertuigen die momenteel 30 jaar moeten zijn om van het oldtimerstatuut te genieten

b) gebruik oldtimer

Deze voertuigen zijn uitgesloten van volgend gebruik:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.

Definities die toegevoegd werden aan het KB 15.03.1968 om dit gebruik te duidelijk te omschrijven:
• commercieel gebruik: elk gebruik dat bedoeld is voor of gericht is op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
• woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
• woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.”

De oldtimers zullen dus dag en nacht mogen rijden en dienen niet noodzakelijk gebruikt te worden in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie. Gedaan met de soms moeilijke controles van de politie, behalve indien u de oldtimer zou gebruiken voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.

c) gebruik oldtimer - rupsvoertuigen

Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot:
• oldtimermanifestaties;
• proefritten binnen een straal van 3km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.”

Het is nu nog enkel wachten op de publicatie in het Belgisch Staatsblad! We zullen u informeren van zodra wij er kennis van genomen hebben. M. Wathelet voorziet het in voege treden van het nieuwe oldtimerstatuut omstreeks 01 juni 2013.
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

Henk schreef: ...vanaf 01.01.2014 zal de technische keuring een bevoegdheid worden van de regionale overheden en zal dit geen federale materie meer zijn....
aaah, das meer nen boa; misschien nog een reden om te verhuizen naar mijn Waalse vrienden.
Stef McDef
lrocb_lidnr: 0

Ongelezen bericht door Stef McDef »

Dus ook gedaan met
-old-timers-met-reclamepanelen langs de baan. (waar verzekering en tax word voor betaald maar misschien nauwelijks 100 km per jaar rijden)
-oude vrachtwagen(tje)s/pick-ups van bedrijven en brouwerijen met hun logo erop (die enkel buiten komen op de lokale braderij of kermis)
-old-timer rally wagens met reclame/sponsering (die moeten dan ook weer elders aan geld geraken om hun hobby uit te oefenen of nog meer sponsering zoeken om alles financiël rond te krijgen)

Wat een k.leurpot.lotenland toch, allée diegenen die we met zen allen aan de macht stemmen om ons daarna en mass de k.leurpot.loten af te snijden.
Wat een democratie en waar blijven ons mensenrechten. duur betalen dus allemaal.

PS : Hopelijk is "one life, live it",merk- en typenaam van de auto en dergelijke niet te commercieel getint of we moeten het ook nog verwijderen om van een old-timer te kunnen spreken.
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

Stef McDef schreef: Wat een k.leurpot.lotenland toch, allée diegenen die we met zen allen aan de macht stemmen om ons daarna en mass de k.leurpot.loten af te snijden.
Wat een democratie en waar blijven ons mensenrechten. duur betalen dus allemaal.
Als je op die manier evalueert op wie je gaat stemmen. :ugeek: :geek: :shock:
Zo bezie ik het toch niet: voor zover ik het begrijp, is dit voor de ECHTE oldtimer-bezitter toch een enorme verbetering, diegenen die jij opnoemt maken in feite onecht gebruik van de bedoeling van een oldtimer.
Voor mij hebben onze verkozenen just goed werk geleverd(al zijn er aan de voorschriften wel wat rare kantjes aan)
seriesfan

Ongelezen bericht door seriesfan »

Hoi,als ik dat zo lees mag je er wel de kinderen mee naar school brengen,wat gaan ze met de zwaar verbouwde oldtimers doen, zomaar alles goedkeuren,daar gaan toch nog veel discussies ontstaan,zie de bui al hangen......................
Waartoe zijn wij op aarde ?
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

die zwaar verbouwde oldtimers zijn voor mij ook geen "echte" oldtimers, anderzijds hebben die, als ze oud genoeg ijn, geen PVGnr. en dus kunnen ze daar moeilijk wat aa ndoen, denk ik.
alanius

Ongelezen bericht door alanius »

waarom moeten de mensen zo iets doen omdat het niet anders gaat.
Moest er een keuring bestaan die uw auto keuren op veiligheid, qualiteit... dan werd dat niet gedaan. Moet je ook niet foefelen, doe die "speciale" keuring en bollen maar.
Geen zever met attesten van het merk of invoerder of weet ik veel wat.
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

alanius schreef:waarom moeten de mensen zo iets doen omdat het niet anders gaat.
het ontgaat me helemaal waarom je oldtimers zwaar moet ombouwen om op de openbare weg te komen.
Daar bestaat dan toch het systeem van individueel PVGnr. voor.
alanius

Wolf schreef:
alanius schreef:waarom moeten de mensen zo iets doen omdat het niet anders gaat.
het ontgaat me helemaal waarom je oldtimers zwaar moet ombouwen om op de openbare weg te komen.
dat is 1 papier rompslomp en geld klopperij zo iets.
Simpel voorbeeldje, neemt u een 110 2.5NAD. steek daar een andere motor erin 200 of 300Tdi en achteras met schijfremmen. Auto kan beter mee met verkeer + remmen zijn vele beter, allemaal veiliger.
Als je pech hebt ben je afgekeurd en is't einde verhaal. Daarvoor zouden ze een keuring moeten maken waardat het mogelijk is dat dit wel degelijk inorde is. Desnoods dat je er extra voor moet bij betalen.

De oldtimers worden zo zwaar verbouwd omdat het daar enkel maar mee gaat. Je kan er anders niet meer rond rijden omdat het niet mag volgens de regeltjes.
Ook omdat met de oude auto's veel meer gaat dan met de nieuwere..

Moesten ze morgen zeggen, er komt een keuring waar je uw auto's kan laten keuren na een verbouwing zodat alles wettelijk inorde is. dan gaan er toch geen oldtimers meer rond rijden.
Wat is er nu leuker dan met uw eigen verbouwd - gebouwd spel dagelijks rond te rijden
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

alanius schreef: dat is 1 papier rompslomp en geld klopperij zo iets.
Simpel voorbeeldje, neemt u een 110 2.5NAD. steek daar een andere motor erin 200 of 300Tdi en achteras met schijfremmen. Auto kan beter mee met verkeer + remmen zijn vele beter, allemaal veiliger.
Als je pech hebt ben je afgekeurd en is't einde verhaal. Daarvoor zouden ze een keuring moeten maken waar dat het mogelijk is dat dit wel degelijk in orde is. Desnoods dat je er extra voor moet bij betalen.
100% akkoord.
alanius schreef: Moesten ze morgen zeggen, er komt een keuring waar je uw auto's kan laten keuren na een verbouwing zodat alles wettelijk in orde is. dan gaan er toch geen oldtimers meer rond rijden.
Waarom zouden er dan geen ECHTE oldtimers meer rondrijden?
alanius schreef: Wat is er nu leuker dan met uw eigen verbouwd - gebouwd spel dagelijks rond te rijden
inderdaad, ik ken zo veel zaken die leuk zijn en toch niet mogen, dat is nu eenmaal het gevolg van met veel te veel mensen op een klein oppervlakte te leven.
alanius

heb me daar inderdaad verkeerd in uitgedrukt. Wilde niet bedoelen dat er geen oldtimers meer zullen zijn. Er zullen inderdaad nog echte oldtimers zijn.

Hetgeen wat ik wilde bedoelen van de mensen die dit noodgedwongen hebben moeten doen omdat ze er anders helemaal niks meer mee kunnen aanvangen.
Wat zeer jammer is als je ziet wat voor juweeltjes er soms worden gebouwd.
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

tsja, in mijne jongen tijd (heeeeel lang geleden) had ik een Minerva, toen moest je in 't geheel niet naar de TC gaan; na jaren rondrijden in heel Belgie,heb ik die maar weggedaan omdat ik de remmen nooit helemaal in orde gekregen had en tot de jaren van verstand gekomen was.
seriesfan

Ongelezen bericht door seriesfan »

Hoi, dan is het in Nederland beter geregeld,auto wordt op veiligheid gekeurd,als je er zelf veranderingen aanbrengt zoals schijfremmen wordt gekeken of het deugdelijk bevestigd is, een attest van de invoerder is hierbij niet nodig,je mag er zelfs een ander merk motor inleggen als het vermogen maar niet meer is dan 130 procent van de orginele motor, anders moet de auto de testbaan op voor een wegliggingstest,dan ben je wel rond de 1000 euro kwijt maar dan ben je wel wettelijk met alles in orde, toch raar dat zoiets in Belgie onmogelijk is.
Waartoe zijn wij op aarde ?
Kris
LROCB-Member

Ongelezen bericht door Kris »

seriesfan schreef:Hoi, dan is het in Nederland beter geregeld,auto wordt op veiligheid gekeurd,als je er zelf veranderingen aanbrengt zoals schijfremmen wordt gekeken of het deugdelijk bevestigd is, een attest van de invoerder is hierbij niet nodig,je mag er zelfs een ander merk motor inleggen als het vermogen maar niet meer is dan 130 procent van de orginele motor, anders moet de auto de testbaan op voor een wegliggingstest,dan ben je wel rond de 1000 euro kwijt maar dan ben je wel wettelijk met alles in orde, toch raar dat zoiets in Belgie onmogelijk is.
Da's een terechte opmerking. We missen in België een dergelijke keuring (à la TUV of à la V5 of à la Noorderbuur)

Misschien een volgende uitdaging voor de BFOV ...
Kris
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

ik denk niet dat dat hier nog gaat lukken: ze willen hier auto's ouder dan 10j. zo snel mogelijk van de baan hebben.
De Rob
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 183
Contacteer:

Ongelezen bericht door De Rob »

Wolf schreef:

Alléé Willy ....nen dikke vette 6 of 8 cilinder er in en remschoenen van 2 cm breed en tamboerkes van 20 cm doormeter.... :angel:
Rob
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

De Rob schreef:
Wolf schreef:

Alléé Willy ....nen dikke vette 6 of 8 cilinder er in en remschoenen van 2 cm breed en tamboerkes van 20 cm doormeter.... :angel:
Rob
en dan een individuele homologatie en .. oke; anders staat ge op het eerste blad van mijne zwarten boek!!
Plaats reactie