Pagina 1 van 1

Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: di 19 mar, 2013 20:46
door Jeronimo
Beste, ik zou graag een defender 130 dus kopen, maar de stationwagon, spijtig genoeg zijn deze niet snel te vinden, toch zeker niet aan een redelijke prijs. Nu de crew cap is dus wel veel te vinden. Nu is er een mogelijkheid om deze om te bouwen, alleen vind ik hier zeer weinig informatie over.
Is hier iemand die er iets meer over weet??
Groetjes

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: di 19 mar, 2013 21:07
door Kris
De paar 130's stationwagen die bestaan zijn individuele ombouwingen. 't Wordt dan wel fiscaal een personenwagen als je't scheidingsschot achter de tweede zetelrij wegneemt en een lijdensweg om méér belastingen (als PW) te mogen betalen. Als je de dubbele cabine behoudt en er gewoon een (aangepaste) achterbouw van bv een 110 op monteert dan blijft het een pick-up LV.

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: di 19 mar, 2013 21:10
door gLObetrotter
HIER gaat je wel uw gading vinden.................

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: di 19 mar, 2013 22:14
door Jeronimo
Ja deze site had ik al gevonden, maar 14000 pond is iets boven het budget aangezien ik hem helemaal expeditie klaar ook wil maken voor een wereldreis mee te gaan doen...
De reden waarom ik die stationwagon dus wil is omdat ik dan zowel in de auto als op de auto kan slapen. Met een 110 die ik nu heb gaat dat wat krap worden vrees ik.
En als ik dat scheidingsschot kan verwijderen zit ik nog met het probleem dat ik dan een doorlopend dak moet hebben tot achteraan...
PFFFFF :)

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: wo 20 mar, 2013 00:36
door Henk

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: wo 20 mar, 2013 17:26
door Jeronimo
Henk schreef:Al het werk is hier al gedaan ...

http://nl.kapaza.be/antwerpen/landrover ... 133331.htm
Schoon, heel schoon, maar lang e :-p

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: di 26 mar, 2013 22:48
door Kris
Henk schreef:Al het werk is hier al gedaan ...

http://nl.kapaza.be/antwerpen/landrover ... 133331.htm
Is dat dan een 157 tcpu (triple cab pick up) ? 'k Ben eigenlijk wel curieus welke papieren deze zebra heeft : een individuele homologatie met een 200tdi in't vooronder ?

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: vr 29 mar, 2013 07:54
door brutus 2-zak
Kris schreef:
Henk schreef:Al het werk is hier al gedaan ...

http://nl.kapaza.be/antwerpen/landrover ... 133331.htm
Is dat dan een 157 tcpu (triple cab pick up) ? 'k Ben eigenlijk wel curieus welke papieren deze zebra heeft : een individuele homologatie met een 200tdi in't vooronder ?

lees de advertentie ipv te speculeren he :lol: te vermoeiend ? ;)
In 2007 is een nieuwe 2.8 TGV motor geplaats alsook een automaat versnellingsbak.

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: vr 29 mar, 2013 08:10
door Penguin
Jeronimo schreef:Ja deze site had ik al gevonden, maar 14000 pond is iets boven het budget aangezien ik hem helemaal expeditie klaar ook wil maken voor een wereldreis mee te gaan doen...
De reden waarom ik die stationwagon dus wil is omdat ik dan zowel in de auto als op de auto kan slapen. Met een 110 die ik nu heb gaat dat wat krap worden vrees ik.
En als ik dat scheidingsschot kan verwijderen zit ik nog met het probleem dat ik dan een doorlopend dak moet hebben tot achteraan...
PFFFFF :)
Een 130 en wereldreis?? hou het dan maar bij een 110. De lengte van de 130 kan je wel eens parten spelen. Tenzij je op de tarmac of licht onverhard blijft, maar dan kan je beter een camionette nemen.

Als je toch perse in je def wil slapen, maak dan een horizontaal verdiep.
Onderkant bouw je een lade in die achteraan uitschuift en daar steek je al je zwaar materiaal.
Zorg dat je het horizontaal tussenschot naar voor toe kan open plooien, zodat je "bed" langer wordt (Voorzetels eerst naar voor buigen)
Als de rest van je licht materiaal zwier je op je dak.

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: vr 29 mar, 2013 09:50
door De Rob
Henk schreef:Al het werk is hier al gedaan ...

http://nl.kapaza.be/antwerpen/landrover ... 133331.htm

Die achterste cardan wil ik wel eens in zijn geheel zien.Als die in het midden niet ondersteunt is?????
Belgische homoligatie wil ik ook wel eens zien.Toch al zekers rijbewijs C als het geen camper is.

Rob

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: vr 29 mar, 2013 12:57
door Yohani
Penguin schreef:Een 130 en wereldreis?? hou het dan maar bij een 110. De lengte van de 130 kan je wel eens parten spelen. Tenzij je op de tarmac of licht onverhard blijft, maar dan kan je beter een camionette nemen.
Een 130 hoeft geen enkel probleem te zijn voor een wereldreis, een dergelijke onderneming is wel iets anders dan gaan spelen op een terrein in de modder met korte knikken en dergelijke. Met de "157" in de kapaza link van Henk, zou ik nu ook niet direct doen.

Wel zou ik een 110 HCPU of 130 DCPU) verkiezen boven een stationwagen, veel meer mogelijkeden van opbouw, inrichting en comfort

PS bij de Rob staat er nog een goede basis om een camper te maken op den hof (nen grijze) ;)

Yohani :P

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: vr 29 mar, 2013 22:08
door Kris
brutus 2-zak schreef:lees de advertentie ipv te speculeren he :lol: te vermoeiend ? ;)
In 2007 is een nieuwe 2.8 TGV motor geplaats alsook een automaat versnellingsbak.
'k Had het niet over wat in't vooronder ligt (een 2.8 TGV) maar over wat er op de papieren staat (??? een 200tdi maar die was er maar in 1989 ????)

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: di 02 apr, 2013 22:07
door Jeronimo
Van die 110 is een goed idee. Ben vandaag nog naar een 130 stationwagon gaan zien in nederland.
Ginder aangekomen bleek het oorsprongkelijk een 127 te zijn waar ze door aan het chassis te lassen er een 130 van hadden gemaakt. Volgens mij lukt dit nooit om dat hier door de keuring te krijgen.
Nu zit ik nog met andere twijfels, namelijk, ik heb 2 jaar geleden een 101 gekocht die ik volledig uit 1 heb gegooid en dan terug ben beginnen opmaken.
En ik zou heel graag daar mijn reis mee doen, maar het geen dat mij zo tegen houd zijn de stukken.
Kan er hier al zo moeilijk aangeraken aan bepaalde onderdelen, laat staan ergens in weet ik veel waar :)
Er zit ook een 3.5 v8 in. Hij drinkt nogal graag dus dat gaat ook nog eens goed doorrekenen. Tenzij ik er mss een tdi in steek.

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: wo 03 apr, 2013 09:35
door Yohani
Jouw 101 lijkt me een veel geschikter basis om een camper van te maken dan een 110 of 130 stationwagen...

En als je er naast de Tdi motor ook de boite en tussenbak van diezelfde Tdi ondersteekt, speelt het niet verkrijgbaar zijn van onderdelen al veel minder.

In hoeverre Land Rover België nog toestemming geeft voor die motorwissel weet ik echter ook niet.

Heb je trouwens ergens foto's van die 101?

Yohani :P

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: wo 03 apr, 2013 11:12
door De Rob
Jeronimo schreef:Van die 110 is een goed idee. Ben vandaag nog naar een 130 stationwagon gaan zien in nederland.
Ginder aangekomen bleek het oorsprongkelijk een 127 te zijn waar ze door aan het chassis te lassen er een 130 van hadden gemaakt. Volgens mij lukt dit nooit om dat hier door de keuring te krijgen.
Nu zit ik nog met andere twijfels, namelijk, ik heb 2 jaar geleden een 101 gekocht die ik volledig uit 1 heb gegooid en dan terug ben beginnen opmaken.
En ik zou heel graag daar mijn reis mee doen, maar het geen dat mij zo tegen houd zijn de stukken.
Kan er hier al zo moeilijk aangeraken aan bepaalde onderdelen, laat staan ergens in weet ik veel waar :)
Er zit ook een 3.5 v8 in. Hij drinkt nogal graag dus dat gaat ook nog eens goed doorrekenen. Tenzij ik er mss een tdi in steek.

Ik heb hier bij mij ook nog een 127" staan....op te roesten..Ik moest in opdracht die Belgisch maken...Waren wel enkele probleemjes op de aankoop fakturen.Zo stond er de datum van eerste inschrijving niet op de originele Britse voertuigdocumenten ...alleen "aprox.... 1990" ...Toen ik er mee op de autocontrole stond hadden ze dit gezien en vroegen ze papieren van Landrover met de juiste datum.
ik eerst naar London dienst verkoop Brits leger waar ze alle data van voertuigen bijhouden,enkele mailtjes gestuurt .Zeer vriendelijke mailtjes terug gekregen....met de datum er op wanneer het voertuig bij de Britse strijdkrachten was in Dienst genomen. (30.01.1990).
Nadien moest ik van de autokontrole ook een attest van Landrover hebben met pvg nr....Hier begon dan de miserie.Het chassis nr verwijst volgens Landrover naar een Defender 110 V8..... en ingeschreven op 19.09.1990 Dus het zijn extern omgebouwde 110's voor het Brits leger. Wat er dan nog bij komt is dat het een rijbewijs C wordt.In lege toestand weegt het 3450kg.
Andere vraag in die periode van het Brits leger was,;
Om dat ze mijn firma naam in London vele malen tegen kwamen van de honderden voertuigen die ik in de jaren 90 en begin 2000 bij het Brits leger in Duitsland had gekocht vroegen ze mij om met de aankoopfakturen van de 127" eens naar de verkooporganisatie in Duitsland te komen....ik dacht dat het ging om een document te komen halen om verder te kunnen voor homoligatie.Het bleek te gaan omdat ze in U.K nergens konden terugvinden dat dit voertuig ooit was afgestoten door het leger en niet als verkocht stond.....Maar het had al met civiele platen gereden in U.K en twee jaar in IJsland.

Voor de autocontrole en Landrover is het dus een 110" en ze meten 127" of 130".....Dus pas op als ge een veranderde 110 chassis koopt.


Rob

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: wo 03 apr, 2013 13:32
door Jeronimo
Afbeelding
ondertussen is het chassis al volledig terug in orden en zijn vandaag de deuren binnen gedaan voor opnieuw te laten plooien aangezien ik er geen vond op het net en ze echt volledig rot waren.

Afbeelding
Ga er zelf er een vampire radio control body voor maken, allé, proberen ;)

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: wo 03 apr, 2013 13:36
door Jeronimo
Ga er idd een tdi blok in steken en boite van die zelfde blok.
Heb wel schrik dat als ik bv mijn voorste as stuk rijd hoe het dan verder moet. Kan mss een reserve as meenemen en gebruiken als bullbar :lol:
Want zoiets opsturen lijkt mij ook geen optie...

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: wo 03 apr, 2013 18:57
door seriesfan
Hoi,De Uiver landroverdealer in Nederland heeft indertijd met toestemming van Landrover 110 verlengt tot 127 inch door er een stuk chassie tussen te lassen,werd nadien gekeurd en papieren aangepast door Landrover,hoeveel dat ze er zo hebben omgebouwd weet ik niet.

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: do 04 apr, 2013 10:35
door Yohani
Jeronimo schreef:Ga er idd een tdi blok in steken en boite van die zelfde blok.
Heb wel schrik dat als ik bv mijn voorste as stuk rijd hoe het dan verder moet. Kan mss een reserve as meenemen en gebruiken als bullbar :lol:
Want zoiets opsturen lijkt mij ook geen optie...
Kan je die assen niet volledig (laten) reviseren, dan is de kans toch veel kleiner dat je daar ooit iets aan voorkrijgt?

Yohani :P

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: vr 12 apr, 2013 09:39
door brutus 2-zak
Jeronimo schreef:
Afbeelding
Ga er zelf er een vampire radio control body voor maken, allé, proberen ;)
ier se, in mijnen hof ;)

heeft hier 2j gestaan, wel ferm spel

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: vr 12 apr, 2013 14:15
door Henk
Heb die ook al ooit ergens gezien ... :P

Re: Van 130 crew cap naar stationwagon

Geplaatst: di 16 apr, 2013 21:54
door Kris
Henk schreef:Heb die ook al ooit ergens gezien ... :P
Komt die origineel niet uit Luxemburg met een in België gemonteerde zijwinch die aangedreven is door een fietsketting ? :P