Tuning van 2.2 TDCI

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3580
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door Henk »

Dit is wat onze vriend Pete van BAS met een 2.2 doet:

Afbeelding
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Deftige winst !
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
seriesfan
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 07 mei, 2004 21:21
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: maaseik

Re: Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door seriesfan »

Hoe lang zit daar garantie op,het is al een uitgeknepen motor kwa constructie,met die extra belasting zal de levensduur aardig verkort worden............ :thumbdown:
Waartoe zijn wij op aarde ?
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Waarom zou die al uitgeknepen zijn ?
Het is hetzelfde blok als de 2.4L (enkel een andere krukas) en in de Transit draait die 2.4L af fabriek op 140 PK en 375 Nm.
Ook de 2.2L heeft bij de Transit een 140pk versie met zelfs 385 Nm koppel.

Dus die motor zelf gaat niet zozeer onder de indruk zijn van het "BAS" gekittel.
Of de rest van de drive-train dit zo leuk blijft vinden is een andere zaak natuurlijk; vooral de Getrag versnellingsbak is nogal krap bemeten.
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
christiaan f
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door christiaan f »

de 2,2 is een nieuwe motor ,losjes gebaseerd op de oude 2,4 puma .
en de boite , als we t over de 6 vitesse uit den transhit hebben is geen gaytrag bak .

de 2,2 is in de transhit leverbaar met 155PK zelfs in econetic .

k zou gene stress hebben als ze deze blok tunen . deze generatie puma blokken zit al beter ineen dan de oude 2,4 .


christiaan F
rijden en sleutelen , t is een hobby
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Hoi Christiaan, wat versta jij onder "losjes" ?

Volgens de info die ik vond zou de boite (bij de 2.4) een MT82 zijn:
http://www.defender2.net/forum/topic8018.html

Heeft de 2.2 dan een andere boite ?

Dat van die 155pk wist ik nog niet. Toch leuk ;-)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
christiaan f
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door christiaan f »

de bak is inderdaad de mt82 heeft enkele kleine updates ,niks wereldschokkend . , maar dat ze een joint-venture met getrag was wist ik niet . wat ze op dat forum in de link schrijven : dat er in een mustank ook een mt82 zit ?????????? ik ben verast .

de 2,2 puma heeft zijn hogedrukkpomp op de nokkensas , de 2,4 heeft de hogedrukpomp in de distributie zitten .

het inspuitsysteem is nieuw , en de injectoren zitten er op een andere manier in de kop. dus de kop is al anders.

er zijn nog verschillen , teveel om losjes uit de mouw te schudden .

zo zit t in de transit ,


christiaan F
rijden en sleutelen , t is een hobby
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Hoi Christiaan,

Inderdaad, die bak komt dus van Getrag (wie 'm voor LR uiteindelijk maakt da's nog een andere vraag natuurlijk :lol:).

Volgende vraag klink allicht onnozel, doch wat is volgens jou het verschil tussen een pomp op de nokkenas en op de distributie ?
De nokkenas wordt toch evengoed door de distributie (ketting) aangedreven ?

Dat de kop anders is verbaast me niet, omwille van de wervel efficiëntie wordt daar constant aan gewerkt om dat te verbeteren :thumbup:

'k Zal eens in mijn bibliotheek zoeken of ik al een manual heb van de 2.2 Tdci ;).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
christiaan f
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 27 jul, 2003 18:40
lrocb_lidnr: 374
Woonplaats: Hemiksem

Re: Tuning van 2.2 TDCI

Ongelezen bericht door christiaan f »

dit is wel een goede vraag.

bij de oude 2.4 zat de pomp op de lasieke plaats waar bij de allereerste 2.4 de antieke inspuitpomp zat.
de distributieketting liep dan van krukas-inspuitpomp-nokkenas-nokkenas en terug over de krukas.
op de klasieke manier .
nu zit de hogedrukinspuitpomp achteraan op een nokkenas.
ver weg van de distributieketting qua positie . uiteraard zorgd de distributieketting dan ook nog voor de aandrijving .
rijden en sleutelen , t is een hobby
Plaats reactie