Pagina 1 van 1

Schokken bij vertrek

Geplaatst: wo 13 feb, 2013 17:21
door Fransy
Mijn disco 2 van 2004 schokt bij vertrekken , dacht eerst dat het 2 massavliegwiel de oorzaak was en heb dit samen met de koppeling en drukgroep vervangen .Probleem leek een kleine 1000 km gedaan te zijn maar kwam dan terug . handrem is los , ook de kruisjes zijn nog goed . Het probleem verdwijnt even als ik eerst even probeer te vertrekken met de handrem op . Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn ?

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: wo 13 feb, 2013 19:59
door De Rob
Fransy schreef:Mijn disco 2 van 2004 schokt bij vertrekken , dacht eerst dat het 2 massavliegwiel de oorzaak was en heb dit samen met de koppeling en drukgroep vervangen .Probleem leek een kleine 1000 km gedaan te zijn maar kwam dan terug . handrem is los , ook de kruisjes zijn nog goed . Het probleem verdwijnt even als ik eerst even probeer te vertrekken met de handrem op . Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn ?

Middendifferentieel...want als ge de handrem optrekt heeft hem het niet zegt u.
Rob

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: do 14 feb, 2013 14:09
door Stef McDef
Wat bedoel je juist met schokken bij vertrek ?

Mijn 130 heeft zo van die bokkekuren als ik bijvoorbeeld bij stapvoets verkeer moet rijden, dat is een kwestie van herschakelen en de juiste snelheid te vinden. De reden hiervan is volgens mij dat de motor zijn vermogen niet gelijkmatig kan overbrengen en ook door de spelingen in de aandrijflijn.

Kan het zijn dat de motor niet 100 % rond draait?

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: do 14 feb, 2013 21:40
door Fransy
Het is alleen bij vertrek vanuit stilstand . Spelingen in de aandrijflijn heb ik ook al aan gedacht .
Maar waarom is het soms dan even weg??
Als ik de koppeling tot halfweg laat opkomen is er geen probleem (vertrek probleemloos) maar vanaf ik het laatste stuk loslaat begint hij te stoten ....

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: za 16 feb, 2013 10:19
door Penguin
Koppeling gewoon wat rustiger lossen tot einde...

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: za 16 feb, 2013 19:48
door Fransy
nep, ook al geprobeerd
bedankt voor het meedenken ...

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: za 16 feb, 2013 21:31
door Steff
Hey,

Heb identiek fenomeen met mijn TD5 van 2002, 170.000 Km.
Is plots begonnen over een jaar of zo...en verbetert niet.
Als ik er veel mee rijdt gaat het zo goed als weg, is het slechtst na enkele dagen stilstand.
In het begin liet ik ook even langzaam de koppeling opkomen in eerste of tweede met de handrem op vooraleer te vertrekken en het verminderde of was weg, nu gaat dat niet zoveel meer helpen.
Ik dacht ook aan het dubbel massa vliegwiel of drukgroep, blijkbaar niet als ge alles al vervangen heeft en na 1000 Km al terug zo is.

Ik ben ook wel even benieuwd wat dit zou kunnen zijn? Misschien olie op de koppeling?

Groeten,
Stef

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: za 16 feb, 2013 23:01
door Fransy
Bij mij was het 2 massavliegwiel beetje versleten maar niet zo erg .
De koppelingsplaat was nog droog en in goede toestand .
Drukgroep waren de veren beetje ingelopen door druklager .

Dus olie op de plaat denk ik niet dat het probleem is.

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: zo 17 feb, 2013 18:56
door Fransy
Zou het toplager ( bronzen bus ) dit kunnen veroorzaken ?
Deze heb ik niet mee vervangen .

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 10:14
door Fransy
Gisteren bronzen bus vervangen en lijkt dat het probleem van het schokken is opgelost .

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 20:38
door Steff
Merci voor de info.

Toplager? Zit die als eerste lager(bus) in de boite waar de as uitkomt die naar de koppeling gaat

Moet de boite er volledig uit daarvoor of kan ze achteruit geschoven worden voor vervanging van de lager?
Hoeveel werk is er ongeveer aan en moeilijk om zelf te doen?

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 21:26
door Henk
Die bus kost misschien 5 euro, dus als je nieuwe koppelingsplaat steekt, deze standaard mee vervangen!

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: za 23 feb, 2013 10:07
door De Rob
Henk schreef:Die bus kost misschien 5 euro, dus als je nieuwe koppelingsplaat steekt, deze standaard mee vervangen!


In derdaad ...dit bronze busje (€ 2,00) elke keer mee vervangen als de boite er af moet.
Maar dat dit de reden van schokkend vertrekken zou geweest zijn ...no way.
Rob

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: za 23 feb, 2013 11:54
door Fransy
@ Steff
ja, is idd die bus, ik heb het kunnen doen door gewoon de boite achteruit te schuiven. Is zelf te doen, maar vergt veel tijd (ongeveer een dag werk).

@ Rob
je hebt gelijk, het schokken is terug... geen idee wat ik nog kan proberen of waar het aan kan liggen.
Is wel even weg geweest, maar nu dus terug. Ik moet dus iets gedaan hebben wat het even verholpen heeft. Dus spelingen op de assen kunnen denk ik uitgesloten worden.

Iemand een idee waar het schokken van verder komt of wat ik wel/niet moet proberen?

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: za 23 feb, 2013 13:27
door Fennek
staat toch in de tweede post waar het kan aan liggen?

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 18:27
door nonkelberry
Ik heb ook iets in dienen aard.
Mijn def TD 5 zit precies speling bij het schakelen en als ik gas geef en los.
Telkens bij overgang naar volgende vitesse een licht boenk en je voelt speling.
Heb den indruk als ik mijn dif lock inschakel dat het gedaan is.
Sinds gisteren ineens van de ene moment op de andere een heel licht ratelend geluidje, precies zo als je met platte band rijdt.
Misschien daar iemand raad mee ?

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 18:57
door Henk
Je diff lock blokkeert je midden-diff dus zie post 2 van de Rob

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 20:36
door nonkelberry
Inderdaad,

Als ik de dif lock opzet kan ik de remtrommel onderaan handrem niet meer bewegen; Als ik de diflock afzet zit daar ongeveer een 2 tal cm speling op naar links en rechts.
Nu, wat om op te lossen ?
MIsschien iemand een tekeningke of zo >?

gr

Bart

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: do 03 okt, 2013 19:20
door Steff
Hallo,

Bij mijn def' van 2002, 170000km identiek probleem....schokken bij aanzetten.
Als ik er veel mee rijd gaat het weg.
Enkele dagen later is het er terug.
Versnellingspook begint nu zelfs ook al mee te daveren.
Ging in het begin weg als ik idd. eerst met de handrem op probeerde aan te zetten, helpt nu niet meer.
Heb toch al een jaar het probleem en het verslecht.

Ik had graag met zekerheid geweten wat het nu juist is vooraleer iets open te doen.

Suggesties? Laat maar komen.

Groeten,
Stef

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: do 03 okt, 2013 20:47
door De Rob
boite er af Dual massa vliegwiel en koppeling nakijken..

Middendifferentiel van de tussenbak terug opshimmen

Vandaag nog een tussenbak uit mekaar gehad.
.....en nu ben ik weg naar u.k tot Dinsdag :wave:
Rob

Re: Schokken bij vertrek

Geplaatst: wo 09 okt, 2013 20:26
door techniiek
Begin te geloven dat dit een kwaal is bij de Td5 ik heb er ook last van.
Iedere morgen bij vertrek schokt de Td5 bij aanzetten na een ong 10 keer ontkoppelen is het weg,na een lange stilstand bv 8u is het er weer.
Het enige wat ik heb gedaan is de sensor vervangen op master slave van het koppelings pedaal, het gas bleef hangen bij schakelen.
Waar ik aan denk kan daar lucht in gekomen zijn door de sensor te vervangen :?:

Mvg