Pagina 1 van 1

wheatstone bridge

Geplaatst: zo 20 jan, 2013 23:36
door rover71
Recent blies ik het motorblok van onze RR op.
Een gereviseerd motorblok uit UK werd geplaatst.
Vanaf dat moment brandt permanant het waarschuwingslampje van de accu.
Maar accu en dynamo bljken steeds in orde.
Toen hoorde ik voor het eerst over de "wheatstone bridge" problematiek.
Ik ben geen electrotechnicus dus begrijp er niets van.
Mijn garage kent het probleem ook niet en wil de dynamo (alternator) vervangen.
Maar daar is niets mee aan de hand.
Wat te doen?
Ik hoor graag.
Lodewijk

Re: wheatstone bridge

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 14:11
door Kris
Blijft het lampje branden met uitgeschakeld kontakt ? Indien zo dan is één of meerdere dioden kapot waardoor de 12V een weg vindt naar het laadlampje. Remedie : regelaar vervangen (of ganse alternator)

Brandt het lampje enkel met ingeschakeld kontakt ?

Lampje blijft branden omdat als de alternator niet draait het D-kontakt aan massa ligt via de gelijkrichtdiode door de wikkeling. Zodra de alternator draait (laadt) komt het D-kontakt op 13,8V en gaat het lampje uit (De andere draad van't laadlampje hangt via 't kontakt op 13,8 Volt.

Laadt de alternator ? Heb je 13,8V gemeten en/of zie je dat de koplampen harder gaan branden als de motor draait ?

Is de D-draad misschien per abuis op de massa aangesloten ?

Re: wheatstone bridge

Geplaatst: ma 21 jan, 2013 23:49
door rover71
Waarde Kris,
je snelle reactie gaf aan wat ik al eerder had gehoord en gelezen maar niet had begrepen.
ik heb de garage jouw opmerking gestuurd en verwacht een spoedige reactie.
Het lichtje brandt inderdaad alleen als er contact is en we hebben een spanning gemeten van 12,8 dus
de accu wordt gewoon gevoed door de dynamo.
Heel veel dank.
Ik hoop dat het probleem nu wordt opgelost.
Groet