welke generator?

Hier kun je je eens goed laten gaan
Wolf
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 316
Contacteer:

welke generator?

Ongelezen bericht door Wolf »

Als ik een kleine stille generator wil aanschaffen, wat raden jullie me dan aan?

Dient als backup voor iemand die zijn houtkachel vervangen heeft door een pellet en dus... als er gene electriciteit (*) meer is, zit em in de kou!

(*) kom niet zeggen dat dit niet meer gebeurt, eergisteren nog een hele namiddag zonder gezeten.
Henk
lrocb_lidnr: 30

Re: welke generator?

Ongelezen bericht door Henk »

Als dat niet te veel watt verbruikt, misschien een UPS van een computer dan wel een batterij met een omvormer
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Beerke
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 519

Ongelezen bericht door Beerke »

Hangt er vanaf wat je er voor wilt geven en, zoals hierboven, hoeveel watt je nodig hebt?

De eerste drie in volgende link 700, 1000 en 2000 watt piek (600, 900 en 1600watt continue)
Heel goede kwaliteit en goed geluidgedempt.
http://www.tuinvdb.be/page/29/HONDA__EU ... neratoren/

grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

hoeveel watt?
zone kachel verbruikt min. 50W, maar als je dat dan toch hebt , is het beter wat reserve te hebben voor andere gelegenheden, denk ik.
ik heb geen idee wat de kostprijs is voor 200 - 300 - 500Watt
Henk

Wat is het electriciteitsverbruik van de pelletkachel ?

Bij het opstarten gebruikt het onstekingsgloeispiraal enkele minuten 300 watt,daarna tijdens het branden verbruiken de ventilator en de vijzel,waarmee de pellets,brokjes samengeperst zaagsel,gelijkmatig en naarmate meer of mindere vraag in een bakje worden gedeponeerd,slechts 30 watt
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
defje
lrocb_lidnr: 0

Ongelezen bericht door defje »

Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

Henk schreef:Wat is het electriciteitsverbruik van de pelletkachel ?

Bij het opstarten gebruikt het onstekingsgloeispiraal enkele minuten 300 watt,daarna tijdens het branden verbruiken de ventilator en de vijzel,waarmee de pellets,brokjes samengeperst zaagsel,gelijkmatig en naarmate meer of mindere vraag in een bakje worden gedeponeerd,slechts 30 watt
awel, wat raden jullie me aan voor een 500W
Peter Puma
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1062
Contacteer:

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Beste kwaliteit: Honda EU10i of Yamaha EF1000iS
Deze laatste is iets stiller.

Europower generators zijn vreselijke lawaaibakken, niet te doen. Zet die naast een Honda en je hoort de Honda niet meer draaien.

Een redelijk alternatief is een Kipor Sinemaster 1000i.
Is een pak goedkoper dan de Honda of Yamaha doch iets luidruchtiger (beperkt verschil) en start iets moeilijker.
De Honda en Kipor heb ik hier staan, dus ik spreek uit eigen ervaring ;).

De info van Henk betreffende de pelletkachels is correct, 30 à 50 Watt in nominaal bedrijf en 300 à 400 Watt in de opstartfase.
Allè, voor een pelletkachel tot ca 10kW.

Let wel op, alle pelletkachels hebben een redelijke hoop electronics aan boord, dus hang daar geen goedkoop generatorke of een quasi-sinus omvormer aan; veel kans op smoor die je niet uit de schouw ziet komen ;).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Kris
LROCB-Member

Ongelezen bericht door Kris »

Zet er zoiets tussen : Met 0,9 kWh kom je al een héél eind en er is géén stinkende generator die je pseudogroen stooksel komt verbrodden omdat 'm niet wil starten. :mids

http://www.conrad.be/ce/nl/product/9751 ... USV-900-VA
Kris
Peter Puma
LROCB-Member
Contacteer:

En na max een half uur heb je gedaan met verwarmen :mrgreen:
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Henk

LROCB Afbeelding
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

6000W! dat is e bekke veel hé.
Ik denk dat dat voorstel van Kris het toch wel geen 1/2 dag volhoudt.
't is volgens mij eerder goed om via internet de maatschappij vlug te verwittigen, niet?
Er staan er inderdaad een pak op 2de hands. (ook ene van €70 die een beetje "rammelt"??).
@Peter Puma: nieuw zijn die wel prijzig hé. :shock:

bedankt voor de info, ik geef het door. (tzal uitkijken worden naar een 2de hands van Honda of Yamaha)
Kris
LROCB-Member

Wolf schreef:Ik denk dat dat voorstel van Kris het toch wel geen 1/2 dag volhoudt.
Genoeg batterijen steken hé. (*) 50W is 4Ah/uur op 12 Volt (ofte 1Ah/uur op 48 volt) Als je't één dag wil kunnen uitzingen met de batterij half ontladen heb je een huishoudbatterij van 200Ah nodig (op 12V) Een intelligente lader kost 150€. Een 200Ah huishoudaccu 300€ en een 300W sinusinvertor zo'n 200€. Als een Tremeloose stroompanne méér dan 24-48 uur duurt dan moet je'r nog een stroomgroepje bijnemen om de accu eten te geven.

PS. Al bijna 8 jaar staat m'n defender camper "klaar" om met een verlengkabel m'n gasketel (vroeger mazoutketel) van 220V te voorzien in geval van stroomnood doch hier is't licht de laatste 15 jaar nog nooit uitgegaan. In m'n campertje zit voor 250Ah aan batterijen en een sinusinvertor van 1kW. Bij langdurige stroomnood kan'k nog altijd de batterijen bijlaten door de motor te laten draaien.

(*) idd zo'n UPSske heeft géén 0,9kWh batterycapacity on board doch stukken minder. Daarin had je dus gelijk.
Kris
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

bedankt Kris, maar ik denk dat je aan €250 moet genoeg hebben om een (2de hands) generator te kopen
Die batterij zal vlugger verslijten van niet te gebruiken dan die generator.
Nog geen stroomonderbrekingen gehad?
Hier bij ons zijn ze al 2j bezig met de scheiding van het afvoerwater; regelmatig trekken ze een kabelke over, denk ik
Penguin
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 1396
Contacteer:

Ongelezen bericht door Penguin »

Pelletkachel buitenzwieren en een Flam binnenhalen.
die branden hout, antraciet en alle biobrandstoffen (pellets, mais, bamboe, ....)
Zonder electriciteit. (Je blazers werken dan wel niet, maar dat is geen ramp )
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Kris
LROCB-Member

Wolf schreef:bedankt Kris, maar ik denk dat je aan €250 moet genoeg hebben om een (2de hands) generator te kopen
Die batterij zal vlugger verslijten van niet te gebruiken dan die generator.
Nog geen stroomonderbrekingen gehad?
Hier bij ons zijn ze al 2j bezig met de scheiding van het afvoerwater; regelmatig trekken ze een kabelke over, denk ik
Willy,

Een loodbatterij verslijt niet van niet te gebruiken mits j'm aan de druppellader hangt (die/dat 'n zonnepaneelke kan zijn) Reken op een levensduur van minimaal zo'n 10 jaar voor een goede huishoudbatterij die bijna nooit diepontladen wordt.

Stroomonderbrekingen : wijle wonen niet in Tremelo.

Heb je buiten je pelletding toevallig géén gewone open haard die met gewoon hout kan gestookt worden als er al eens géén modern komfort is ?

PS. Als groen manneke vind ik wel dat je een watergekoelde generator moet kopen met warmterecuperatie via't koelwater naar uw werkloze radiatoren. Bij voorkeur loopt die watergekoelde generator natuurlijk om milieuvriendelijk LPG.
Kris
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

Kris, zoals ik in 't begin al zei: tis niet voor mij hé.
En zo'n groen manneke ben ik ook niet zulle, ik heb alleen ooit eens een groene muts bemachtigd. 8)

Ze hebben het precies gehoord bij electrabel want nadat ik mijn item startte, probeerden ze al iets in Nijmegen. :lol:

Iedereen bedankt voor de info, ik geef deze door.
christiaan f
lrocb_lidnr: 374

Ongelezen bericht door christiaan f »

enige tijd geleden was er een schrik voor een grote electrische panne in t land . de berucht black out ( niet te vergelijken met deze op t einde van cantussen, bierfeesten , uit de hand gelopen party's :D ),

is dit nog actueel ? nu we toch over generators in huis aan t schrijven zijn .

christiaan F
rijden en sleutelen , t is een hobby
defje

Ongelezen bericht door defje »

Ik vind een stroomgenerator in huis belangrijk (ervaringsdeskundige). Als stroom uitvalt, wat bij ons in Hoogstraten zelden gebeurt, kun je ongestoord de gasverwarming laten doorwerken of, nog belangrijker omdat wij een houtstoof hebben, warm water uit de kraan voorzien.
Misschien herinneren jullie de helicoptercrash bij Zaltbommel (NL) Weken geen electriciteit. Mijn daar wonende zoon wist van mijn afwijking en heeft generator geleend: 5 jonge gezinnen konden thuis blijven wonen met hier en daar een lampje EN met warmte en warm water.
Nogmaals: geen must maar een soms nuttige afwijking!
Groetjes,
An3s
def.sliva

Ongelezen bericht door def.sliva »

Peter Puma schreef:Beste kwaliteit: Honda EU10i of Yamaha EF1000iS
Deze laatste is iets stiller.

Europower generators zijn vreselijke lawaaibakken, niet te doen. Zet die naast een Honda en je hoort de Honda niet meer draaien..
alle Europower generators zijn vervaardigd met honda motoren!? het verschil is dat zo'n klein Eu ding gebruikt maakt van invertor technologie,
Europower is goede 4takt honda en "gewone" alternator. EU motorke is mss 1/4 van die in een Europower. Europower verkoopt deze EU dingen trouwens ook, maar is allemaal made in japan of china.
kwaliteit is beide goed. maarja, een motor blijft een motor en maakt lawaai!.

sccs met de zoektocht.
Peter Puma
LROCB-Member
Contacteer:

Ha, Europower heeft ook zogenaamde "inverter" generators hoor.
Doch de techniek die er achter zit is duidelijk niet van hetzelfde caliber ;).

Die Honda motortjes worden overigens in Thailand gemaakt :).
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

ik zal er voor mijn eigen ook nog ene moeten aanschaffen peins ik: vandaag weer +/- 2u zonder elektriciteit. :evil: :evil: :evil: :evil:
Beerke
LROCB-Member
lrocb_lidnr: 519

Ongelezen bericht door Beerke »

Wolf schreef:ik zal er voor mijn eigen ook nog ene moeten aanschaffen peins ik: vandaag weer +/- 2u zonder elektriciteit. :evil: :evil: :evil: :evil:
Dat is dan toch alleen aan de verkeerde kant van Tremelo :mrgreen:
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Kris
LROCB-Member

Wolf schreef:ik zal er voor mijn eigen ook nog ene moeten aanschaffen peins ik: vandaag weer +/- 2u zonder elektriciteit. :evil: :evil: :evil: :evil:
Wees eens positief ;-) : Vandaag 22u met elektriciteit. Da's toch goed ?
Kris
christiaan f
lrocb_lidnr: 374

Ongelezen bericht door christiaan f »

Kris bekijkt t dus optimistisch .

wat zijn die generatorkes uit een doehetzelfzaak eigenlijk waard qua prestaties en gebruik ?

om een panne op te vangen (wil fritten bakken als de wijk zonder stroom zou vallen )of om te gaan wildcamperen in luxe
rijden en sleutelen , t is een hobby
Wolf
LROCB-Member
Contacteer:

Beerke schreef: Dat is dan toch alleen aan de verkeerde kant van Tremelo :mrgreen:
ten Noorden van den Bingo. Bobo zal daar we gene last van hebben..(hoe zou dat toch komen?) :evil:
Fredd
Vaste Waarde

Ongelezen bericht door Fredd »

Hier in tornado alley zitten we regelmatig zonder ellentriek.
Alles boven grondse leidingen en dan wat serieuze wind, of ijs regen en alles ligt plat.
Regelmatig een week of soms tot 3 weken, dat was het langste, en dan heb je best je eigen generator.
Ik heb er drie.
Een soort Frankenstein die ik zelf omgebouwd heb, Honda 8hp pull start met 4500 watt continue en 6000 watt piek vermogen
Mijn a/c en verwarming is ellectric, dan mn grote deepfreezer met wild, en een normale fridge met freezer in de keuken, en TV en PC kunnen met deze Frankenstein bedient worden.
Wel a/c en grote freezer en fridge/freezer om beurt laten werken en dan is die 4500 watt continue genoeg.
Wel ben ik van plan om een generator van 8000 watt continue en 10000 piek te instaleren die automatic start bij stroom onderbreking.
Ik heb de sterkte niet meer om een grote met hand start in gang te trekken.

Dan een Honda EB3000i. Heel content van bij kort stondige pannes van niet meer dan 4 uur.

En een Robin Subaru R1700i inverter.
Deze gebruikten we altijd op de boot om a/c en TV mee te laten werken in plaats van de boot motor constant te laten draaien snachts.
Deze Subaru motor is de stilste die ik ooit gehad heb, nog veel stiller dan een Honda.

Het hangt er van af wat je wil laten draaien, maar als het weinig is, dan zou je met zo een Subaru best gesteld zijn.

Afbeelding
Don't take life too seriously, nobody gets out alive.
Plaats reactie