Pagina 1 van 2
In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 01:06
door Studio-MoHe
Weeft er iemand een idee of zelfs de juiste gegevens ivm de brandstoftank van een defender 90SE 2,4 td4 van okt 2011:
Concreet: hoeveel brandstof is voorbehouden om als 'reserve' te gebruiken als het waarschuwingslampje rood ( lees oranje) oplicht?
als onervaren nieuwe en onervaren defender eigenaar heb ik de indruk dat dit om en bij de 6 liter zal zijn...
goed voor een ritje van +- 50Km als de wind meezit :-p))
graag jullie ervaringen hiermee
grtz
Danny
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 02:57
door eL Tee
Mijn (rijke?) rijervaring met vele, vele auto's is dat eens de brandstofmeter op rood komt / het lichtje brandt, je nog om en bij de 100km kan rijden.
Speel op veilig en ga tanken als 't zover is. Een zelfontbrander ontluchten - een noodzakelijk kwaad - is niet altijd een pretje.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 09:09
door Studio-MoHe
Hoi eL Tee,
Bedankt voor je reactie. 100Km zou mooi zijn.
Al weet ik dat mijn camionette ( Mercedes sprinter) zeker geen 100Km meer ver komt.
Hier speel ik zeker op veilig! die duw je niet zo snel aan de kant :-p)
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 09:59
door jaapsdef
ik rij met een 90 td5, en mijn reserve lampje gaat meestal branden als er nog zo'n 10 liter in zit! en inderdaad met een gemiddeld verbruik net onder de 10 liter kun je dan nog een kleine 100km doen. maar echt ver boven de 60km doen ik ook niet.
greetz
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 10:28
door Studio-MoHe
Nou, over dit 'gemiddeld' wil ik het nog wel eens hebben.
Ik heb een sterk vermoeden dat ik een ietsie-pietsie meer verbruik.
Daarom had ik "Deffie" tot de rand gevuld.
Na 475km ben ik maar gestopt om terug te vullen. dit lijkt me wel een gulzige meid.
Maar ja, dat is nu eenmaal het effect dat ik heb op meiden. ( ze worden gulzig) :-p))
Nu weet ik dadelijk wat de reacties gaan zijn... maar alvorens te reageren:
Neen , geen zware voet.
Neen ook geen Deffie rijervaring.
Ja, heb een klein en zacht off-road ritje gemaakt.
neen , zeker niet overladen en ja: weinig autobaan...
Dus ga ik dadelijk even naar het mooie Antwerpen rijden (autobaan)
fijn weekend
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 12:49
door gLObetrotter
ieder Defender (voertuig) heeft een ander verbruik, sterk afhankelijk van de bestuurder....
Meten is weten, dieseltank plain vol, en een bidon van 10 liter in de achterbak, lees zorgvuldig uw gebruikersmanual hoe je moet herstarten na een dieseltank te hebben leeggereden....... en rijden maar tot die laatste druppel !
Het zal uw gemoedsrust sterken

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 19:38
door Studio-MoHe
Heheummm,
Net terug van Antwerpen en heb alles bij elkaar zo'n 225km 'op z'n zondags' op de autosnelweg gereden.
De meter van het brandstofpeil geeft nu juist niet de helft aan. Dus laat ons zeggen dat ik 250km rij met 30 Ltr
Dit geeft op de kop 12 ltr.
Nu wil ik jullie niet de indruk geven dat het verbruik voor mij belangrijk is ( al is dit wel een beetje zo) maar vooral mijn actieradius...
Stel dat ik ergens in 'the middle of Nowhere' zit ... dan wordt het wel belangrijk om te weten of ik nog van punt A naar B kom.
Ben al eens online gaan snuffelen naar JC en houders!
In mijn jongere jaren ( in het leger) werden deze op de buitenzijde achteraan bevestigd.
Wie kan me hier adviseren?
Heb ook al eens gelezen dat er een tweede tank geplaatst kan worden?
En in de praktijk, wie gebruikt zijn deffie om dagen op avontuur te gaan?
ben benieuwd.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 20:17
door Wolf
2 x leeg gereden met mijne 90, omdat dat reservelampje niet wou gaan branden

.
Ik heb dan maar die vlotterarm wat gebogen en vanaf dan werd ik zeer tijdig verwittigd.
Ik had wel geen ontluchtingsproblemen, maar ja... . dat was nog met een goeie oude 2.5Nad.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 20:38
door gLObetrotter
een rauw ei tussen voet en gaspedaal wil ook wel helpen als de dieseltank in 't rood staat

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 21:12
door Studio-MoHe
Hihi, allemaal erg grappig.
Bon, zoals reeds aangehaald , ik ben geen forum freak en heb haast zelden tijd om me er dan ook erg in te verdiepen. ( Sorry moderators)
Dus ik vermoed niet dat ik eeuwig op dit stukje forum m'n gang zal kunnen gaan. Daarom m'n vraag.
Mijn grootste interesses gaan uit naar fotografie.
deffie wordt ( hopelijk) m'n trouwe metgezel voor een hele periode.
M'n doelstelling is om het ongekende ( door het grote publiek) Europa , oost , Noord , west en zuid op beeld te brengen.
Hiervoor wil ik roadbooks, tiups en adviezen....
Welk rubriek (en) in dit forum zal het best aan mij besteed zijn?
Ik vermoed dat er ook roadbooks gewisseld of geraadpleegd kunnen worden? of zijn die geheim?
grtz
Danny
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 21:54
door Yohani
Mijn Land Rover Defender 110 HCPU 200Tdi camper van '92 (zie hieronder) met 255000km gebruikt gemiddeld "maar" 11,8l en die wordt niet gespaard (3 ton gewicht, vierkante bak erop) Die metingen werden trouwens in Schotland en Noord-Engeland gedaan waar de camper onder andere serieuse hellingen voorgeschoteld kreeg.
Ik vind 12l voor een recente 90 dus wel heel veel!
Yohani

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: zo 08 jul, 2012 22:19
door Peter Puma
Yohani schreef: ....Ik vind 12l voor een recente 90 dus wel heel veel!
Yohani

Volledig mee eens.
Ik verbruik nog niet eens 10L met mijn 110 HCPU, enkel als ik op de snelweg rij dan durft ik daar een streepje boven gaan.
Als een 90 Tdci zonder toeters en bellen rond de 12L verbruikt dan scheelt er echt wel iets.
Overigens, de tank leegrijden om uit te vissen hoeveel er precies ingaat is echt niet verstandig bij een Tdci.
Je kan veel beter het gemiddelde verbruik berekenen over meerdere tankbeurten, da's nauwkeuriger en veiliger voor de motor

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 10:31
door Waldorf
Mijn tdci 110 verbruikt iets meer dan 10 liter. Ik slaag er niet in onder die magische grens te komen die ik met mijn tdi wel haalde. 12 liter lijkt me veel. Met The Boar op een remorque haalde ik in februari 13 liter. En het vroor dat het kraakte.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 12:43
door Wolf
Waldorf schreef:En het vroor dat het kraakte.
maakt dat een verschil?
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 13:41
door jaapsdef
Wolf schreef:Waldorf schreef:En het vroor dat het kraakte.
maakt dat een verschil?
dat maakt een heel groot verschil, mijne gebruikt in de winter zeker een liter meer, zelfs met de gril volledig dicht gemaakt. Olie is veel dikker, en voor dat hij helemaal warm is kost dat veel meer vermogen en diesel dan als hij het zomers lekker warm is!
mijn reserve lampje gaat in de zomer meestal pas naar de 500km branden, in de winter mag ik blij zijn als het boven de 450km is.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 16:51
door eL Tee
Waldorf schreef:Mijn tdci 110 verbruikt iets meer dan 10 liter. Ik slaag er niet in onder die magische grens te komen die ik met mijn tdi wel haalde. 12 liter lijkt me veel. Met The Boar op een remorque haalde ik in februari 13 liter. En het vroor dat het kraakte.
Wees blij dat The Boar nu en dan nog een beetje bijduwde, of 't was 15 liter geweest

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 16:54
door Wolf
De motor krijgt toch meer vermogen in de winter door de veel koudere lucht die ingeblazen wordt, dus moet hij dan niet minder verstoken? (eens hij warm is natuurlijk)
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 17:22
door gLObetrotter
In theorie zou bij vrieskou betere verbranding zijn, omdat vrieslucht minder vocht bevat en dus meer zuurstof !!!
Persoonlijk heb ik althans een beter vermogen/rendement met de motor (Cagiva & Ducati) bij vries temperaturen
jaapsdef schreef:Wolf schreef:Waldorf schreef:En het vroor dat het kraakte.
maakt dat een verschil?
dat maakt een heel groot verschil, mijne gebruikt in de winter zeker een liter meer, zelfs met de gril volledig dicht gemaakt. Olie is veel dikker, en voor dat hij helemaal warm is kost dat veel meer vermogen en diesel dan als hij het zomers lekker warm is!
mijn reserve lampje gaat in de zomer meestal pas naar de 500km branden, in de winter mag ik blij zijn als het boven de 450km is.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 21:23
door Fredd
Wolf schreef:De motor krijgt toch meer vermogen in de winter door de veel koudere lucht die ingeblazen wordt, dus moet hij dan niet minder verstoken? (eens hij warm is natuurlijk)
Als het hier overdag in de mid 40C is dan voelt mn RRC met 4.6 lui aan.
Rij ik er snachts mee als het in de low 20C is, dan rijd deze veele vlotter.
En bij jullie diesels, denk er eens over na waarom men een inter
cooler instaleert, dus om coolere lucht te hebben.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 23:12
door Studio-MoHe
het is hier zeer leerrijk aan het worden!
Fijn zo
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: di 10 jul, 2012 00:41
door fredjes
Fredd schreef:Wolf schreef:De motor krijgt toch meer vermogen in de winter door de veel koudere lucht die ingeblazen wordt, dus moet hij dan niet minder verstoken? (eens hij warm is natuurlijk)
Als het hier overdag in de mid 40C is dan voelt mn RRC met 4.6 lui aan.
Rij ik er snachts mee als het in de low 20C is, dan rijd deze veele vlotter.
En bij jullie diesels, denk er eens over na waarom men een inter
cooler instaleert, dus om coolere lucht te hebben.
Sorry dat ik hier op inpik en nog wat verder off-topic ga.
Maar kan er iemand mij vertellen waarom bij oude kevers de uitlaatgassen in een parallele buis langs de buis van het inlaatspruitstuk lopen ??
Ik kan er maar niet aan uit waarom dat zou zijn.....
Ik verstook met mijne 90 td5 ongeveer 10 l en heb het maar 1 keertje uitgerekend, daarna sta ik er liever niet meer bij stil

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: di 10 jul, 2012 01:27
door Fredd
fredjes schreef:Maar kan er iemand mij vertellen waarom bij oude kevers de uitlaatgassen in een parallele buis langs de buis van het inlaatspruitstuk lopen ??
Ik kan er maar niet aan uit waarom dat zou zijn.....
Van de veele VW Kever motoren die ik ooit gereviseerd heb kwamen de inlaat buizen steeds van de hoger gelegen carburettor, 1 centraal of beide links en rechts, naar de cylinderkoppen en was de uitlaat dan zij/onderaan deze koppen bevestigt.
Maar kwam nooit naast de inlaat collector.
Wat jij naar verwijst zijn de buizen die dienen voor de luchtgeleiding om warme lucht van de cylinderkoppen naar de choke te sturen, dit om de choke rapper te doen afgaan en dus op meer economical en minder gashoudend/bevuilend mengsel te rijden.
Zie
http://www.wiringsdiagrams.com/schemati ... ne-diagram
4 : Intake manifold
14 : Intake manifold pre-heater pipe

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: di 10 jul, 2012 08:11
door Maxweasel
Ik kreeg mijn 90 TD5 in gemengd verbruik niet onder de 12L.
Enkel maar op puur autostrade (lees: onderweg naar vakantie) zakte die tot 10.5L.
Ik vermoed een combinatie van een zware voet met de verhoging en (veel te) grote banden.

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: di 10 jul, 2012 12:29
door Wolf
De Fredd leest hier toch nog altijd goe mee.

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: di 10 jul, 2012 16:36
door Fredd
Wolf schreef:De Fredd leest hier toch nog altijd goe mee.

Soms, nie alle dagen meer.
En hier kan ik nog meelezen, XRover bijna niet met de kleine letterkes en dat orange op zwart...
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: di 10 jul, 2012 21:14
door erik l
ik verbruik met mijn 110tdci hardtop ook maar 10 liter, met remork 11.5l, en vind dit zeer aanvaardbaar voor het kaliber auto. racen doe ik er niet mee, daar zijn andere autos voor, maar ik kom vlot mee in het verkeer. als een 90tdci bij normale rijstijl 12l verbruikt is er volgens mij iets mis...
fredjes: de buis die je bij keverblokken ziet lopen van de uitlaat naar het inlaatspruitstuk, is de verwarming voor de inlaat. dit om het rijden met koude motor te vergemakkelijken en bevriezing tegen te gaan in de winter.
grtz
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: di 10 jul, 2012 21:35
door Peter Puma
Fredd schreef: .... En hier kan ik nog meelezen, XRover bijna niet met de kleine letterkes en dat orange op zwart...
Control toets en de "+" toest indrukken en alles wordt groter. Elke keer je dit doet gaat alle tekst wat vergroten

.
CTRL en "-" heeft het tegengestelde effect.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: di 10 jul, 2012 21:59
door Wolf
had ik al per PB gestuurd.

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 00:44
door Peter Puma
Wolf schreef:had ik al per PB gestuurd.


Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 02:50
door Fredd
Peter Puma schreef:Wolf schreef:had ik al per PB gestuurd.


Peter en Wolf,
Alle twee bedankt voor de hulp !

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 14:34
door Bely90
Peter Puma schreef:Fredd schreef: .... En hier kan ik nog meelezen, XRover bijna niet met de kleine letterkes en dat orange op zwart...
Control toets en de "+" toest indrukken en alles wordt groter. Elke keer je dit doet gaat alle tekst wat vergroten

.
CTRL en "-" heeft het tegengestelde effect.
Werkt trouwens ook met ctrl en het scroll wieltje van de muis
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 14:43
door Wolf
Bely90 schreef:Peter Puma schreef:Fredd schreef: .... En hier kan ik nog meelezen, XRover bijna niet met de kleine letterkes en dat orange op zwart...
Control toets en de "+" toest indrukken en alles wordt groter. Elke keer je dit doet gaat alle tekst wat vergroten

.
CTRL en "-" heeft het tegengestelde effect.
Werkt trouwens ook met ctrl en het scroll wieltje van de muis
Toch niet met Firefox.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 16:25
door Henk
dat werkt wel onder firefox
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 17:25
door nielsc
amai allemaal rond de 10 liter ik wou dat dat bij mij ook was. 110 td5 2 inch lift op 255/85 banden altijd rond 12 liter, en ik rij al opt gemak.
Weet er iemand of een roofrack veel scheelt in verbruik?
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 17:40
door gLObetrotter
nielsc schreef:amai allemaal rond de 10 liter ik wou dat dat bij mij ook was. 110 td5 2 inch lift op 255/85 banden altijd rond 12 liter, en ik rij al opt gemak.
Weet er iemand of een roofrack veel scheelt in verbruik?
minstens 10%!!!
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 19:48
door nielsc
Dus moogt ge toch tellen op ne liter op 100km meer verbruik met roofrack?
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 22:17
door Studio-MoHe
Kan beter ook stoppen met rekenen en genieten.
Maar nu jullie het toch hebben over roofracks...
Ik kan nog eentje gebruiken.
Dus, hop even naar de LR garage. Hier was het vriendelijke advies om even te kijken op het web.
Vond ik prima! Ook werd me verteld dat er maar een leverancier was.
Ondertussen op zoek , op het net.... maar blijken er toch meerdere leveranciers te zijn.
Dus laat maar komen jullie tips.
Ter info: wil het roofrack periodiek gebruiken ( wegens het verbruik) . en zou toch stevig willen staan als ik de kist (en) jc en dergelijke plaats.
maar daar ik ook naar het hoge noorden wil... wil ik op een 'normale' manier de sneeuw van dit dak doen!
Ervaring? wie?
Laatste puntje:
Ik dacht echt dat er iets mis was met me!
Telkens ik een Defender zag wuiven ze naar me of knipperen ze met hun lichten naar mij!
De eerste keren zat er telkens een mooie dame in en dacht ... deze wagen is op m'n lijf geschreven!
Maar iets later... helaas geen knappe dame maar een norse kerel. toen begon ik me toch ongerust te maken!
Tot de volgende
PS: leuk forum
ByBy
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: do 12 jul, 2012 13:17
door Wolf
Henk schreef:dat werkt wel onder firefox
awel ge hebt gelijk, maar hier maar af en toe, afhankelijk van wat de muis ervoor deed.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: do 12 jul, 2012 13:37
door Stef McDef
laatst ook nog eens uitgerekend voor m'n 130 td5 met lr roofrack(leeg)+hardtop+daktent en luifel en redelijk goed geladen.
meestal ritten van 26 km met ongeveer helft snelweg aan gemiddeld 100 km/uur
710 km gereden en 71.85 liter getankt.
mooi resultaat vind ik zelf.
Op 25/7 met drie defs naar Billing UK.
1xdef 90
1xdef110 hcpu
1xdef130 hcpu
als we er aan denken zullen we de stats bijhouden en mededelen.
Mvg,
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 15:04
door De Rob
Studio-MoHe schreef:Nou, over dit 'gemiddeld' wil ik het nog wel eens hebben.
Ik heb een sterk vermoeden dat ik een ietsie-pietsie meer verbruik.
Daarom had ik "Deffie" tot de rand gevuld.
Na 475km ben ik maar gestopt om terug te vullen. dit lijkt me wel een gulzige meid.
Maar ja, dat is nu eenmaal het effect dat ik heb op meiden. ( ze worden gulzig) :-p))
Nu weet ik dadelijk wat de reacties gaan zijn... maar alvorens te reageren:
Neen , geen zware voet.
Neen ook geen Deffie rijervaring.
Ja, heb een klein en zacht off-road ritje gemaakt.
neen , zeker niet overladen en ja: weinig autobaan...
Dus ga ik dadelijk even naar het mooie Antwerpen rijden (autobaan)
fijn weekend
Als iedereen echt eerlijk is over zijn verbruik .....is er geen enkele die onder de tien liter komt,met normaal te rijden.
Ik kan met mijn DII juist onder de tien geraken als ik mij van verkeerslicht naar verkeerslicht laat "bollen"Zo is dat met Defenders ook....men kan er wel eens een enkele keer echt op letten ...maar over een gans jaar ...noppes.
Rooffrack er op = + 1 liter
Rob
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 15:13
door De Rob
Studio-MoHe schreef:
Laatste puntje:
Ik dacht echt dat er iets mis was met me!
Telkens ik een Defender zag wuiven ze naar me of knipperen ze met hun lichten naar mij!
De eerste keren zat er telkens een mooie dame in en dacht ... deze wagen is op m'n lijf geschreven!
Maar iets later... helaas geen knappe dame maar een norse kerel. toen begon ik me toch ongerust te maken!
Dat gewuif wil eigenlijk zeggen.....Kijk eens ...ik heb nog proper handjes....nog niet moeten sleutelen vandaag.
Rob
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 10:44
door rdfromk
Ik had de indruk dat mijn td4 enkel echt veel ging verbruiken (+12l) als je planché op de autosnelweg reed. Bij plaatselijk gebruik en toch de gaspedaal niet sparend altijd max 11l.
Ik had 2de ingebouwde dieseltank en was echt zalig... 1000 km autonomie...
Moet echt mijn best doen om mijn nieuwe disco4 onder de 11l te houden.
Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 11:20
door Landy Bean
verbruik t'ja de eeuwige verschillen tussen de defender, zelfde als de banden
Mijn 130 tussen de 12 en 13 lt, veel korte afstanden op de snelweg zakt dit met een liter max
Onze D3 niet onder de 12 lt te krijgen maar weer het zelfde verhaal, korte ritten
Den V8 daar over zwijgen we

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 13:40
door Henk
pfff, geef mij dan toch maar een 88, ik kom met een volle tank meer dan een jaar toe ...

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 14:11
door De Rob
Henk schreef:pfff, geef mij dan toch maar een 88, ik kom met een volle tank meer dan een jaar toe ...

Waar werkt gij?

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 14:15
door Henk
Volgens enkele forum-experten werk ik niet, ben enkel maar aanwezig

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 17:24
door Maverick
Uw avatar foto is ook op het "werk" genomen zeker

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 18:04
door Wolf
Henk schreef:Volgens enkele forum-experten werk ik niet, ben enkel maar aanwezig

oei, ik twijfelde zelfs aan die aanwezigheid.

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 18:39
door Fredd
discofreak schreef:Den V8 daar over zwijgen we

Ik heb de beste manier gevonden om goeikoop te rijden met een V8, er twee hebben.
Vroeger reed ik iedere dag met de RRC V8 en moest ik iedere week gaan tanken.
Nu rijd ik half de tijd met die RRC V8 en de andere helft met een MB V8.
En nu moet ik de RRC V8 maar om de twee weken gaan vol tanken.

Re: In het rood (oranje)
Geplaatst: ma 23 jul, 2012 20:28
door Beerke
Fredd schreef:discofreak schreef:Den V8 daar over zwijgen we

Ik heb de beste manier gevonden om goeikoop te rijden met een V8, er twee hebben.
Vroeger reed ik iedere dag met de RRC V8 en moest ik iedere week gaan tanken.
Nu rijd ik half de tijd met die RRC V8 en de andere helft met een MB V8.
En nu moet ik de RRC V8 maar om de twee weken gaan vol tanken.

