Pagina 1 van 1
Starter zit/zat vast
Geplaatst: wo 23 mei, 2012 09:38
door Henk
De startermotor van mijn Series bleek in Sclayn vast te zitten.
Heb deze gisteravond uit de wagen gehaald en al wat proper gemaakt.
Moet ik die beter geheel uit elkaar halen of is het genoeg dat de zichtbare as weer mooi proper is en alles naar behoren werkt?
Re: Starter zit/zat vast
Geplaatst: do 24 mei, 2012 10:28
door eL Tee
Wat denk je zelf?
Volledig uiteen halen is, eens los van de motor, niet zo moeilijk. Je zal in Sclayn hoogstwaarschijnlijk heel wat modder/slijk erin hebben gekregen, dus zal het zeker geen kwaad kunnen om dat er zoveel mogelijk uit te halen.
Natte bevuiling (dus modder/slijk) verwijder je het best nat: demonteer de startmotor, en dompel alle stukken voor een tijdje onder in water zodat alles goed los weekt. Na een paar uurtjes weken alles met een zachte straal uitspuiten en in 't zonneke leggen om te drogen.
De rollagers zsm invetten om roest te vermijden!
Eens alles open ligt, is 't dan misschien ook de moment om de borsteltjes te vernieuwen ;-)
Re: Starter zit/zat vast
Geplaatst: do 24 mei, 2012 10:45
door Henk
enkel het asje was een beetje vuil: schoongemaakt, wat wd40 erop en drooggetest en gisteravond alles weer gemonteerd.
Heb ook het nieuw verworven tractor contactslot geinstalleerd (met dank aan Dennis) en hij doet het weer als nieuw.
Nu opnieuw een mechanische fan en eventueel een andere (originele) radiator en dan is 'em weer klaar voor Marquenterre in September
Re: Starter zit/zat vast
Geplaatst: do 24 mei, 2012 21:49
door wilpy
hoi henk
ik zou de starter toch ook helemaal demonteren,
de mijne zat na sclayn ook vast.
ook de alternator deed het niet goed meer.
er hing weliswaar wat modder in

witte 11O
en zoals LT reeds zij uitelkaar gehaald en met de tuinslang grondig uitspoelen
laten drogen
de nodige plaatsjes wat gesmeerd terwijl ook de volledig versleten
borsteltjes vervangen .
en alles werkte weer als nieuw .
enkel de water pomp had het niet overleefd
ps; nogmaals dank voor de hulp