aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Wolf »

Ik ben bezig met de wiellagers te controleren van een Al-ko chassis en krijg zeeeer tegenstrijdige berichten over de aanspankracht voor de wielflensmoer.
De ene zegt "handvast" en ik vind ergens gegevens over 280NM(! - amaai).
Dit is och wel een enorm verschil.
Zit er hier een specialist?
(het zijn conische lagers en de moer wordt vastgezet met een splitpen.)
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
wodan
Vaste Waarde
Berichten: 464
Lid geworden op: zo 24 jul, 2005 16:52
Woonplaats: O-VL

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door wodan »

Ik zou dat eerst goed vast zetten, wiel draaien, dan los en weer hand vast.
85 K30,6.2D,th400,NP208,D60/FF14B,4.56 Detroit lock,36/12.5/16.5 GdYr MT
08 GMT911 HD CCSB,6.6TD LMM, All1000, 285/65R18 BFG AT
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Wolf »

ja, totdat ik in de manual van AL-ko vind:
Flange nut torque: 280-300Nm

Dat kan toch niet :shock: :shock:
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Penguin »

Zit misschien nog een ring over zodat je de lager niet kan vastspannen

Blijkbaar toch niet abnormaal:
Unitised bearings - lightly smear the stub axle thread with oil, refit the drum/bearing unit, fit a NEW flange nut and tighten using a torque wrench to the manufacturer's torque figure. N.B. with these units the required torque figures are very high and will require the use of a specialised torque wrench. (AL-KO: 290 Nm/214 lbs Ft ; Ifor Williams: 350 Nm/260 lbs Ft ; Avonride: 280 Nm/200 lbs Ft ) The action of tightening automatically provides the correct adjustment.
http://lasersailing.ch/newpage/LSB3_Anh ... 0Guide.pdf
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Penguin »

28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door De Rob »

Willy,
Conishe lagers alleen handvast hé......tenminste als er geen shimmbush tussenzit zoals bij de Defs sinds invoering td5.
Rob
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 528
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Escape »

Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door De Rob »

Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen. :|
Rob
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Wolf »

Bedankt, het zal dan handvast worden.

(eerst eens goed aanspannen om alles op zijn plaats te zetten, natuurlijk)
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 528
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Escape »

De Rob schreef:
Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen. :|
Rob
Maar zet er niet bij of het 2 losse lagers zijn dan wel of ze in een gemeenschappelijke behuizing zitten. Moer en splitpen hebben daar nie veel mee te maken.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door De Rob »

Escape schreef:
De Rob schreef:
Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen. :|
Rob
Maar zet er niet bij of het 2 losse lagers zijn dan wel of ze in een gemeenschappelijke behuizing zitten. Moer en splitpen hebben daar nie veel mee te maken.

Gemeenschappelijke behuizing is toch met ronde kogels?Aléé ik heb er nog nooit gezien met " tonnekes."
Rob
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Wolf »

Sorry Escape: 't zijn 2 losse lagers; die in de wieltrommel zitten.
Deachterste wordt op haar plaats gehouden door een dichting.
De voorste door 1 rondel en een moer met splitpen.

Schijnbaar waren mijn gegevens (over die 280*300Nm voor een andere configuratie, vandaar mijn vraag hier voor de specialisten.)
avatar = Hammerite-user.
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 528
Lid geworden op: do 09 dec, 2004 11:50
lrocb_lidnr: 532
Woonplaats: Holsbeek
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Escape »

De Rob schreef: Gemeenschappelijke behuizing is toch met ronde kogels?Aléé ik heb er nog nooit gezien met " tonnekes."
Rob
Dan hebt ge nog nooit die van ne Range Rover P38a gezien. ;)
Da zijn 2 kegellagers in 1 gemeenschappelijke behuizing, inclusief spacer die de voorspanning regelt. Ifor Williams heeft er zo ook.

@Wolf, geen sorry nodig, ge hebt uw antwoord he. :thumbup:
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2342
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Ongelezen bericht door Wolf »

De moer is bevestigd, de storm is voorbij en de zon schijnt. :D
avatar = Hammerite-user.
Plaats reactie