Pagina 1 van 1

aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: ma 02 jan, 2012 23:59
door Wolf
Ik ben bezig met de wiellagers te controleren van een Al-ko chassis en krijg zeeeer tegenstrijdige berichten over de aanspankracht voor de wielflensmoer.
De ene zegt "handvast" en ik vind ergens gegevens over 280NM(! - amaai).
Dit is och wel een enorm verschil.
Zit er hier een specialist?
(het zijn conische lagers en de moer wordt vastgezet met een splitpen.)

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: di 03 jan, 2012 00:25
door wodan
Ik zou dat eerst goed vast zetten, wiel draaien, dan los en weer hand vast.

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: di 03 jan, 2012 00:29
door Wolf
ja, totdat ik in de manual van AL-ko vind:
Flange nut torque: 280-300Nm

Dat kan toch niet :shock: :shock:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: di 03 jan, 2012 07:57
door Penguin
Zit misschien nog een ring over zodat je de lager niet kan vastspannen

Blijkbaar toch niet abnormaal:
Unitised bearings - lightly smear the stub axle thread with oil, refit the drum/bearing unit, fit a NEW flange nut and tighten using a torque wrench to the manufacturer's torque figure. N.B. with these units the required torque figures are very high and will require the use of a specialised torque wrench. (AL-KO: 290 Nm/214 lbs Ft ; Ifor Williams: 350 Nm/260 lbs Ft ; Avonride: 280 Nm/200 lbs Ft ) The action of tightening automatically provides the correct adjustment.
http://lasersailing.ch/newpage/LSB3_Anh ... 0Guide.pdf

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: di 03 jan, 2012 08:06
door Penguin

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: di 03 jan, 2012 10:11
door De Rob
Willy,
Conishe lagers alleen handvast hé......tenminste als er geen shimmbush tussenzit zoals bij de Defs sinds invoering td5.
Rob

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: di 03 jan, 2012 10:43
door Escape
Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: di 03 jan, 2012 12:10
door De Rob
Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen. :|
Rob

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: di 03 jan, 2012 18:43
door Wolf
Bedankt, het zal dan handvast worden.

(eerst eens goed aanspannen om alles op zijn plaats te zetten, natuurlijk)

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: wo 04 jan, 2012 10:22
door Escape
De Rob schreef:
Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen. :|
Rob
Maar zet er niet bij of het 2 losse lagers zijn dan wel of ze in een gemeenschappelijke behuizing zitten. Moer en splitpen hebben daar nie veel mee te maken.

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: wo 04 jan, 2012 11:16
door De Rob
Escape schreef:
De Rob schreef:
Escape schreef:Antwoord hangt af van het type lager: als het 2 losse conische lagers zijn, die moeten afgesteld worden, dan handvast/op gevoel, zoals Wodan zegt.
Als het een lagerassembly is, zijnde 2 lagers voorgemonteerd in 1 behuizing, dan moet de moer zeer vast aangetrokken worden om de voorspanning te realiseren, cfr de link van Penguin.
Willy zet er toch bij dat het conische lagers zijn.....en moer ....en splitpen. :|
Rob
Maar zet er niet bij of het 2 losse lagers zijn dan wel of ze in een gemeenschappelijke behuizing zitten. Moer en splitpen hebben daar nie veel mee te maken.

Gemeenschappelijke behuizing is toch met ronde kogels?Aléé ik heb er nog nooit gezien met " tonnekes."
Rob

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: wo 04 jan, 2012 14:04
door Wolf
Sorry Escape: 't zijn 2 losse lagers; die in de wieltrommel zitten.
Deachterste wordt op haar plaats gehouden door een dichting.
De voorste door 1 rondel en een moer met splitpen.

Schijnbaar waren mijn gegevens (over die 280*300Nm voor een andere configuratie, vandaar mijn vraag hier voor de specialisten.)

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: do 05 jan, 2012 09:57
door Escape
De Rob schreef: Gemeenschappelijke behuizing is toch met ronde kogels?Aléé ik heb er nog nooit gezien met " tonnekes."
Rob
Dan hebt ge nog nooit die van ne Range Rover P38a gezien. ;)
Da zijn 2 kegellagers in 1 gemeenschappelijke behuizing, inclusief spacer die de voorspanning regelt. Ifor Williams heeft er zo ook.

@Wolf, geen sorry nodig, ge hebt uw antwoord he. :thumbup:

Re: aantrekkracht wielflens Al-ko ?

Geplaatst: do 05 jan, 2012 13:06
door Wolf
De moer is bevestigd, de storm is voorbij en de zon schijnt. :D