Pagina 1 van 1
revisie 200 tdi
Geplaatst: wo 02 nov, 2011 21:09
door urm
Beste
Ik ben op zoek naar iemand die een grondige revisie kan doen voor een 200 tdi disco. Ik krijg de meest onmogelijke prijzen binnen na rond vraag
Het demoteren van mijn 2.5 NA doe ik zelf en het plaatsen van de 200 TDI ook
Het probleem met het verplaatsen van de Turbo enz los ik wel op
Tips zijn welkom
MVG Urm (Karl)
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: wo 02 nov, 2011 21:39
door zeerover
Een revisie. Dwz nieuwe zuigers (of eventueel alleen segmenten) lagerschalen, dichtingen, keerringen, distributieriem, spanrol en meelooprol, nieuwe waterpomp, koppeling, klephoedjes, cilinderkopbouten, enz kost al 600 a 1000 euro aan onderdelen, reken het eventuele slijpen van de krukas, uitboren van de cilinders en plaatsen van de nokkenas lagers aan 500 a 1000 euro en het montage werk 20 a 30 uur. Dan weet je wat het kost. Ik vergeet hier nog de brandstofpomp en de injectoren.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 03 nov, 2011 10:11
door De Rob
lagers aan € 500,00 à € 1000,00 ???zijn er dat van goud
Als ik hier in Herentals een blok laat boren kost dat € 20,00 /cilinder+ btw.
En ik mag een eigen uit voorraad nieuwe zuiger meebrengen voor de maat ...want anders doen hij het niet.Nieuwe zuigers met segmenten is de grootste kost omdat tdi zuigers steeds echte merken zijn.
Krukas slijpen(€ 150,00) is meestal niet nodig.Wel eerst meten zowel op diameter als op ovaliteit natuurlijk.
PS;Een 200 tdi blok heeft na 300.000km meestal nog niets stootrand en de strepen van het honen staan er nog steeds in.
Het is dus best mogelijk alleen nieuwe segmenten,lagerschalen, Distributiekit,oilseals,waterpomp en genoeg afkitpakking,om het motorblok terug volledig in orde te hebben.
Cilinderkop ;kleppen + zittingen slijpen en soms nieuwe kleppen +geleiders.
Best ook vlakken van de kop.
Cilinderkopbouten moet men niet vervangen... maar word dikwijls aangeraden.De motors die ik in en uit mekaar haal vervang ik ze meestal niet
en er is nadien niets mis mee.mogen tot vijfmaal terug gebruikt worden zeggen ze hier bij de LR dealer in de werkplaats.
Injectors vervangen is ook niet altijd nodig.Goede aftermarket nieuwe injectors zijn ook prijzig.
Dit ook met de injectiepomp....Een Bosch pomp wegdoen naar een Bosch center is vragen om genaaid te worden.
Als het een los aangekocht motorblok is ...ook de lektest laten doen van de cilinderkop.Turbo kan men ook zelf eens testen of er niet te veel speling op het schoepenasje zit.Mag wel enkele tienden hebben.Deze speling valt weg eens de motor oliedruk heeft.
Rob
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 03 nov, 2011 13:20
door zeerover
Ik heb niet alleen over de lagers hé.
Ik zou ook gaan voor een halfrevisie, Maar eventueel met nieuwe zuigers( dit omdat ik al veel gebarsten zuigers ben tegengekomen in de NA en TD diesels) en nieuwe nozzle's in de injectoren.
Je mag me altijd dat adres geven, ik heb hier nog een blok liggen dat geboord moet worden.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 03 nov, 2011 14:44
door De Rob
zeerover schreef:Ik heb niet alleen over de lagers hé.
Ik zou ook gaan voor een halfrevisie, Maar eventueel met nieuwe zuigers( dit omdat ik al veel gebarsten zuigers ben tegengekomen in de NA en TD diesels) en nieuwe nozzle's in de injectoren.
Je mag me altijd dat adres geven, ik heb hier nog een blok liggen dat geboord moet worden.
Dat bedrijf is hier vlak bij mij.
Revisiebedrijf Remy Hoeylaerts..Noordervaart 7 2200 Herentals 014/21.16.10
Zuigers van mazoetstoven als u aanhaald die durven barsten ....maar niet tdi zuigers.
Rob
.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 03 nov, 2011 16:28
door Wolf
@ur; is er een reden waarom ke fie 200Tdi wil laten reviseren? Of is het gewoon omdat je "zeker" wil zijn?
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 03 nov, 2011 21:00
door urm
Heren
Voor eerst hartelijk dank voor de info
De goedkoopste prijs die ik heb binnen gekregen was van een revisiebedrijf uit Kuringen (3782 euro excl btw naakte blok incl bussen uitboren, injectoren : zonder turbo : turbo revisie 687 euro eck btw) ??????????????????
Mijn motor heeft ongeveer 288 000 km
De compresie is nog net ok
Ik hoor deze week is in Hetentals
Thanks
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 03 nov, 2011 22:19
door De Rob
urm schreef:Heren
Voor eerst hartelijk dank voor de info
De goedkoopste prijs die ik heb binnen gekregen was van een revisiebedrijf uit Kuringen (3782 euro excl btw naakte blok incl bussen uitboren, injectoren : zonder turbo : turbo revisie 687 euro eck btw) ??????????????????
Mijn motor heeft ongeveer 288 000 km
De compresie is nog net ok
Ik hoor deze week is in Hetentals
Thanks
Ik mag hopen dat het blok dan wel gemonteert was...voor die prijs.Niet te vatten man.Dat is een de prijs van een nieuwe motor toen ze nog te verkrijgen waren....
Ik ga eens opzoeken wat de prijs van de onderdelen is...die heb ik toch allemaal in voorraad.
Rob
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: vr 04 nov, 2011 13:53
door zeerover
urm schreef:Heren
Voor eerst hartelijk dank voor de info
De goedkoopste prijs die ik heb binnen gekregen was van een revisiebedrijf uit Kuringen (3782 euro excl btw naakte blok incl bussen uitboren, injectoren : zonder turbo : turbo revisie 687 euro eck btw) ??????????????????
Mijn motor heeft ongeveer 288 000 km
De compresie is nog net ok
Ik hoor deze week is in Hetentals
Thanks
Als ik jou was zou ik alleen een halfrevisie doen zoals Rob voorstelt, segmenten en lagerschalen. en alle dichtingen. Ik ben ook nog geen slechte krukas tegengekomen.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: vr 04 nov, 2011 20:14
door urm
Hallo de Rob
Ik heb net je side eens bekeken
Ik heb 200 euro betaald voor de complete blok
Enkel de radiator is stuk de kader heb ik mee gebracht van Billing
Zelf ben ik ook zelfstandige maar dan in de branche van binnenhuisinrichting
Mijne 110 is een hobby waar ik te weining tijd voor heb
Moest je interesse hebb om mij blok is te bekijken laat me gerust dan iets weten
Mvg Karl (urm)
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: ma 07 nov, 2011 11:07
door De Rob
urm schreef:Hallo de Rob
Ik heb net je side eens bekeken
Ik heb 200 euro betaald voor de complete blok
Enkel de radiator is stuk de kader heb ik mee gebracht van Billing
Zelf ben ik ook zelfstandige maar dan in de branche van binnenhuisinrichting
Mijne 110 is een hobby waar ik te weining tijd voor heb
Moest je interesse hebb om mij blok is te bekijken laat me gerust dan iets weten
Mvg Karl (urm)
€ 200,00 is voor niets.Motor hoeft voor die prijs niet "slecht" te zijn.Maar om een gewone 2,5 diesel wagen om te bouwen naar 200tdi motor alleen bent u niets.U moet ook de radiator, intercooler luchtfilter,slangen radiator ,turbo ,intercooler hebben en aanpassen.
Dat ik hier antwoord wil niet zeggen dat ik om werk zit te zoeken..."orderboek"ik zit altijd weken vol.U mag wel eens langskomen maar wel wat geduld hebben.
Rob
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: ma 07 nov, 2011 13:22
door imac
ik heb jaren geleden mijn motor laten reviseren in heultje bij Chris
naast MDV , weet niet of die man het nog doet
was HEEL schappelijk van prijs
en bij deze firma ga ik voor injecteurs
doen ook motorrevisie, goede eerlijke mensen
www.new-motoreco.be/
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: ma 07 nov, 2011 13:49
door De Rob
imac schreef:ik heb jaren geleden mijn motor laten reviseren in heultje bij Chris
naast MDV , weet niet of die man het nog doet
was HEEL schappelijk van prijs
en bij deze firma ga ik voor injecteurs
doen ook motorrevisie, goede eerlijke mensen
http://www.new-motoreco.be/
De Chris is al enkele jaren gestopt .Het is daarom dat MDV nu ernaast is verhuist..Vroeger deed Marc mdv zijn winkel bij Chris .
Rob
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: ma 07 nov, 2011 20:03
door urm
Hallo Rob en Imac
Dank u voor de reactie en tips
Rob
Zelf zit ik ook zeer druk
Aangaande de motor
Ik heb hemzelf gedemonteerd los gekoppeld van de boite met alles er op en er aan incl intercooler slangen enz , de motor heeft geen distibutiriem maar kantwielen dit schijnt beter te zijn dan een riem
Ik ben als meubelmaker nog vrij groen ivm met motoren
Als het je pas in de toekomst zou ik graag is even langs komen
Zou het kunnen dat de turbo moet gedraaid worden (ivm de stuurstang)
Gr Karl
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: ma 07 nov, 2011 20:32
door De Rob
urm schreef:Hallo Rob en Imac
Dank u voor de reactie en tips
Rob
Zelf zit ik ook zeer druk
Aangaande de motor
Ik heb hemzelf gedemonteerd los gekoppeld van de boite met alles er op en er aan incl intercooler slangen enz , de motor heeft geen distibutiriem maar kantwielen dit schijnt beter te zijn dan een riem
Ik ben als meubelmaker nog vrij groen ivm met motoren
Als het je pas in de toekomst zou ik graag is even langs komen
Zou het kunnen dat de turbo moet gedraaid worden (ivm de stuurstang)
Gr Karl
Als er distributietandwielen in zitten dan is het van ZEUS.Die maakten deze sets om de distributieriemen te weg te hebben . Dan is eigenlijk de ganse alu voorbouw waar de distributie in zit vervangen.Omdat deze tandwielen in een oliebad lopen.Was die tijd een dure aangelegenheid en zijn eigenlijk niet al te geruisloos.
inlaatkant van deTurbo moet iets gedraaid worden.
Rob
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: ma 07 nov, 2011 23:22
door zeerover
urm schreef:Hallo Rob en Imac
Dank u voor de reactie en tips
Rob
Zelf zit ik ook zeer druk
Aangaande de motor
Ik heb hemzelf gedemonteerd los gekoppeld van de boite met alles er op en er aan incl intercooler slangen enz , de motor heeft geen distibutiriem maar kantwielen dit schijnt beter te zijn dan een riem
Ik ben als meubelmaker nog vrij groen ivm met motoren
Als het je pas in de toekomst zou ik graag is even langs komen
Zou het kunnen dat de turbo moet gedraaid worden (ivm de stuurstang)
Gr Karl
Het is toch zeker een 200 tdi en geen VM?
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: wo 09 nov, 2011 21:56
door christiaan f
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: wo 09 nov, 2011 22:01
door christiaan f
culassen tellen is weten
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 10 nov, 2011 12:19
door elbekko
De Rob schreef:Cilinderkopbouten moet men niet vervangen... maar word dikwijls aangeraden.De motors die ik in en uit mekaar haal vervang ik ze meestal niet
en er is nadien niets mis mee.
WTF
Als ge iets van de eigenschappen van die bouten snapt (torque to yield) zou ge weten dat dat een slecht idee is, en vooral onvoorspelbaar.
En voor de prijs van ne nieuwe set bouten is dat ne no-brainer
Nuja, ge doet maar, ik hoop voor u dat ge altijd chance blijft hebben.
Ah, en zo ne goedkope blok met kapotte radiator lijkt mij dat 'm hoogstwaarschijnlijk meerdere keren is warmgelopen, dus laat zeker uwe culasse testen (NIET alleen vlakken).
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 10 nov, 2011 19:27
door christiaan f
theorie en praktijk .............................................
ps : heb ook al cilinderkopbouten hergebruikt , en ni alleen op VM.
(er stond tdci op t deksel )
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 10 nov, 2011 20:34
door urm
Heren
De blok komt van een vrouwelijke collega de motor komt uit een disco
Zij heeft er altijd zelf mee gereden en heeft hem mij gelaten aan een prijske
en is nu haar geluk gaan zoeken in Noorwegen samen met haar man ( wie een zeer goede mecanieker is en een goede vriend die de wagen steeds heeft onderhouden en zelf met een def rijd
Dus gekocht in vertrouwen
Nu ik weet er te weining van als meubelmaker , al doende leert men
Ik ga dit weekend wat foto's nemen van de blok en stuur ze even door
Mvg Karl
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 10 nov, 2011 21:58
door De Rob
elbekko schreef:De Rob schreef:Cilinderkopbouten moet men niet vervangen... maar word dikwijls aangeraden.De motors die ik in en uit mekaar haal vervang ik ze meestal niet
en er is nadien niets mis mee.
WTF
Als ge iets van de eigenschappen van die bouten snapt (torque to yield) zou ge weten dat dat een slecht idee is, en vooral onvoorspelbaar.
En voor de prijs van ne nieuwe set bouten is dat ne no-brainer
Nuja, ge doet maar, ik hoop voor u dat ge altijd chance blijft hebben.
Ah, en zo ne goedkope blok met kapotte radiator lijkt mij dat 'm hoogstwaarschijnlijk meerdere keren is warmgelopen, dus laat zeker uwe culasse testen (NIET alleen vlakken).
Als ge commentaar wil geven moet ge die volledig maken en ook aan uw zelve richten .Dan moet u er bij vermelden dat alu cilinderkoppen nooit mogen gevlakt worden.Staat in elke manual.......maar niemand kijkt er naar.Zelfs niet naar td5 koppen.Alles word gevlakt... honderden.... BMW, VW ,AUDI...enz.die hebben dan allemaal geluk volgens u.Niet zwanzen hé.Verkoop trucs,bangmakerij.Niets anders.Die bouten zijn sterk genoeg om x te gebruiken.En als ge een digitale meettoestel hebt kunt ge altijd de lengte controleren .0,2 mm langer dan nieuwe ..dan neemt ge er nieuwe.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 10 nov, 2011 23:21
door zeerover
urm schreef:Heren
De blok komt van een vrouwelijke collega de motor komt uit een disco
Zij heeft er altijd zelf mee gereden en heeft hem mij gelaten aan een prijske
en is nu haar geluk gaan zoeken in Noorwegen samen met haar man ( wie een zeer goede mecanieker is en een goede vriend die de wagen steeds heeft onderhouden en zelf met een def rijd
Dus gekocht in vertrouwen
Nu ik weet er te weining van als meubelmaker , al doende leert men
Ik ga dit weekend wat foto's nemen van de blok en stuur ze even door
Mvg Karl
Dan zou ik er niet te veel aan doen. Een nieuwe dr-riem en keerringen van de krukas en een koppeling.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: do 10 nov, 2011 23:35
door zeerover
elbekko schreef:De Rob schreef:Cilinderkopbouten moet men niet vervangen... maar word dikwijls aangeraden.De motors die ik in en uit mekaar haal vervang ik ze meestal niet
en er is nadien niets mis mee.
WTF
Als ge iets van de eigenschappen van die bouten snapt (torque to yield) zou ge weten dat dat een slecht idee is, en vooral onvoorspelbaar.
En voor de prijs van ne nieuwe set bouten is dat ne no-brainer
Nuja, ge doet maar, ik hoop voor u dat ge altijd chance blijft hebben.
Ah, en zo ne goedkope blok met kapotte radiator lijkt mij dat 'm hoogstwaarschijnlijk meerdere keren is warmgelopen, dus laat zeker uwe culasse testen (NIET alleen vlakken).
Er zijn veel motoren waar de rekbouten (na meting van de lengte) mogen hergebruikt worden. Veel merken (zoals BMW) schrijven vervangen voor. Ik zou ze persoonlijk vervangen maar ik kan Rob volgen dat hij ze niet vervangt, je kunt de bouten een aantal keer hergebruiken mits controle, een vakman beoordeelt de slijtage van de onderdelen, alles vervangen kan iedereen. Je moet ook aan de portemonnee van je klant denken.
http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/Bre ... 200104.htm
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: zo 13 nov, 2011 19:56
door steven 90
elbekko schreef:De Rob schreef:Cilinderkopbouten moet men niet vervangen... maar word dikwijls aangeraden.De motors die ik in en uit mekaar haal vervang ik ze meestal niet
en er is nadien niets mis mee.
WTF
Als ge iets van de eigenschappen van die bouten snapt (torque to yield) zou ge weten dat dat een slecht idee is, en vooral onvoorspelbaar.
En voor de prijs van ne nieuwe set bouten is dat ne no-brainer
Nuja, ge doet maar, ik hoop voor u dat ge altijd chance blijft hebben.
Ah, en zo ne goedkope blok met kapotte radiator lijkt mij dat 'm hoogstwaarschijnlijk meerdere keren is warmgelopen, dus laat zeker uwe culasse testen (NIET alleen vlakken).
3.5 V8 bouten kan je zelfs tot een keer of 8 hergebruiken heeft ne toch wel vrij bekende specialist me eens verteld. Ik heb mijn ook herbruikt en voorlopig toch geen problemen.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: zo 13 nov, 2011 21:12
door tom D.
steven 90 schreef:elbekko schreef:De Rob schreef:Cilinderkopbouten moet men niet vervangen... maar word dikwijls aangeraden.De motors die ik in en uit mekaar haal vervang ik ze meestal niet
en er is nadien niets mis mee.
WTF
Als ge iets van de eigenschappen van die bouten snapt (torque to yield) zou ge weten dat dat een slecht idee is, en vooral onvoorspelbaar.
En voor de prijs van ne nieuwe set bouten is dat ne no-brainer
Nuja, ge doet maar, ik hoop voor u dat ge altijd chance blijft hebben.
Ah, en zo ne goedkope blok met kapotte radiator lijkt mij dat 'm hoogstwaarschijnlijk meerdere keren is warmgelopen, dus laat zeker uwe culasse testen (NIET alleen vlakken).
Het het omgekeerde nochtans ook al meegemaakt
nieuwe bouten gestoken, 2weken erna de koppen van de V8 terug losgedaan. Terug vastgezet met dezelfde bouten( 2 weken oud) en krak over
3.5 V8 bouten kan je zelfs tot een keer of 8 hergebruiken heeft ne toch wel vrij bekende specialist me eens verteld. Ik heb mijn ook herbruikt en voorlopig toch geen problemen.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: zo 13 nov, 2011 21:15
door tom D.
steven 90 schreef:elbekko schreef:De Rob schreef:Cilinderkopbouten moet men niet vervangen... maar word dikwijls aangeraden.De motors die ik in en uit mekaar haal vervang ik ze meestal niet
en er is nadien niets mis mee.
WTF
Als ge iets van de eigenschappen van die bouten snapt (torque to yield) zou ge weten dat dat een slecht idee is, en vooral onvoorspelbaar.
En voor de prijs van ne nieuwe set bouten is dat ne no-brainer
Ah, en zo ne goedkope blok met kapotte radiator lijkt mij dat 'm hoogstwaarschijnlijk meerdere keren is warmgelopen, dus laat zeker uwe culasse testen (NIET alleen vlakken).
3.5 V8 bouten kan je zelfs tot een keer of 8 hergebruiken heeft ne toch wel vrij bekende specialist me eens verteld. Ik heb mijn ook herbruikt en voorlopig toch geen problemen.
Het het omgekeerde nochtans ook al meegemaakt
nieuwe bouten gestoken, 2weken erna de koppen van de V8 terug losgedaan. Terug vastgezet met dezelfde bouten( 2 weken oud) en krak over

Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: zo 13 nov, 2011 21:15
door steven 90
Tja Tom dan was dat de 9e keer he

Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: zo 13 nov, 2011 21:16
door tom D.
steven 90 schreef:Tja Tom dan was dat de 9e keer he

neje want het waren nievekes die voor de 2de keer gebruikt werden
Ik vervang ze toch altijd, is voor mij het risico niet waard.
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: ma 14 nov, 2011 09:28
door steven 90
tom D. schreef:steven 90 schreef:Tja Tom dan was dat de 9e keer he

neje want het waren nievekes die voor de 2de keer gebruikt werden
Ik vervang ze toch altijd, is voor mij het risico niet waard.
Waren het er met vaste of losse rondellen ? Want die van bv een 4.6 passen ook maar die zijn niet herbruikbaar !
Re: revisie 200 tdi
Geplaatst: di 15 nov, 2011 17:12
door tom D.
steven 90 schreef:tom D. schreef:steven 90 schreef:Tja Tom dan was dat de 9e keer he

neje want het waren nievekes die voor de 2de keer gebruikt werden
Ik vervang ze toch altijd, is voor mij het risico niet waard.
Waren het er met vaste of losse rondellen ? Want die van bv een 4.6 passen ook maar die zijn niet herbruikbaar !
losse rondellen