Pagina 1 van 1
specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: di 09 aug, 2011 21:36
door tom D.
toerental van de V8 staat te hoog. Na het reinigen van de stappenmotor is het al gezakt van 2000 naar 1500 toeren/min.
Aan de gasklep kan ik manueel nog iets meer sluiten, dan daalt toerental naar 800 toeren( ideaal) maar dan krijg ik een gefluit in de inlaat.
Als ik gas geef aan de gasklep maar geen extra duwke geef dan blijft hem op 1200/1500 toeren draaien.
Iemand een idee waar ik moet zoeken?
Koud of warm maakt niet uit
Gaat over een 3.9 V8 met dus hotwire systeem.
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 15:29
door fep739
heb dat ook gehad met den v8.
Bleek de potentiometer te zijn v d gasklep.
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 15:42
door tracker
ne keer aan steven90 vragen op ander forum, heeft ook ne V8 en is redelijk bekwaam!

Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 16:07
door tom D.
tracker schreef:ne keer aan steven90 vragen op ander forum, heeft ook ne V8 en is redelijk bekwaam!

De steven heeft carburateurs en kent niets van EFI

Jammer genoeg.
Feb, die kleine smeerlap is die op een of andere manier te testen? Want die kost ook wat centjes als ik mij niet vergis
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 16:13
door De Rob
Ik heb het ooit voor gehad met een Def 90 V8 50 Aniversery.
Bleef steeds rond de 1500 à 1800 tr draaien....en daar is geen enkel stelschroefje aan.
Volgens klant toen ..hadden ze bij Peeters er ook al een dag aan bezig geweest.
Ik vond dat de koelingsfan veel debiet verzette.
Ik zei ..we zullen er eens een andere visco zetten..om maar iets te proberen
Toen de visco er af was zag ik dat de radiator bijna vol gedroogd slijk zat.
We zullen dat dan ook maar eerst proper maken zei ik.Gedemonteert en met brede lans van de hogedrukreiniger uitgespoten.
Alles gemonteert ...starten en tot onze verbazing nog 750 toeren ralenti. Niks probleem meer.Geen nieuwe visco dus gemonteert.
Om dat de watertemp te hoog bleef kreeg de motor steeds maar het signaal sneller draaien ....
Robr
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 16:39
door tom D.
De Rob schreef:Ik heb het ooit voor gehad met een Def 90 V8 50 Aniversery.
Bleef steeds rond de 1500 à 1800 tr draaien....en daar is geen enkel stelschroefje aan.
Volgens klant toen ..hadden ze bij Peeters er ook al een dag aan bezig geweest.
Ik vond dat de koelingsfan veel debiet verzette.
Ik zei ..we zullen er eens een andere visco zetten..om maar iets te proberen
Toen de visco er af was zag ik dat de radiator bijna vol gedroogd slijk zat.
We zullen dat dan ook maar eerst proper maken zei ik.Gedemonteert en met brede lans van de hogedrukreiniger uitgespoten.
Alles gemonteert ...starten en tot onze verbazing nog 750 toeren ralenti. Niks probleem meer.Geen nieuwe visco dus gemonteert.
Om dat de watertemp te hoog bleef kreeg de motor steeds maar het signaal sneller draaien ....
Robr
Rob,
stond de temperatuurmeter op het dasch dan ook te hoog?
Ik zal in het wknd de radiator nakijken maar volgens mij heeft die toch nooit modder gezien...
Obd uitlezing kan mss een oplossing brengen. Maar dan moet ik me daar eerst nog eens in verdiepen en nagaan of deze dat onboard heeft.
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 17:05
door fep739
fep739 schreef:heb dat ook gehad met den v8.
Bleek de potentiometer te zijn v d gasklep.
was dus ook bij mijnen def v8 50th
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 17:31
door De Rob
tom D. schreef:De Rob schreef:Ik heb het ooit voor gehad met een Def 90 V8 50 Aniversery.
Bleef steeds rond de 1500 à 1800 tr draaien....en daar is geen enkel stelschroefje aan.
Volgens klant toen ..hadden ze bij Peeters er ook al een dag aan bezig geweest.
Ik vond dat de koelingsfan veel debiet verzette.
Ik zei ..we zullen er eens een andere visco zetten..om maar iets te proberen
Toen de visco er af was zag ik dat de radiator bijna vol gedroogd slijk zat.
We zullen dat dan ook maar eerst proper maken zei ik.Gedemonteert en met brede lans van de hogedrukreiniger uitgespoten.
Alles gemonteert ...starten en tot onze verbazing nog 750 toeren ralenti. Niks probleem meer.Geen nieuwe visco dus gemonteert.
Om dat de watertemp te hoog bleef kreeg de motor steeds maar het signaal sneller draaien ....
Robr
Rob,
stond de temperatuurmeter op het dasch dan ook te hoog?
Ik zal in het wknd de radiator nakijken maar volgens mij heeft die toch nooit modder gezien...
Obd uitlezing kan mss een oplossing brengen. Maar dan moet ik me daar eerst nog eens in verdiepen en nagaan of deze dat onboard heeft.
Stond niet echt te hoog...want dan hadden ze dat wel eerder gezien.....Maar hij kreeg door maar steeds sneller te draaien en een max debiet gevende viscous het koelwater ongeveer op de juiste temp.
Bij mij was het ook ,van we zijn nu toch bezig... Dan kuisen we de radiator ook maar uit en tot onze verbazing bleek dat de oorzaak te zijn.In de verste verte had ik daar niet gedacht.
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 22:02
door tom D.
De Rob schreef:tom D. schreef:De Rob schreef:Ik heb het ooit voor gehad met een Def 90 V8 50 Aniversery.
Bleef steeds rond de 1500 à 1800 tr draaien....en daar is geen enkel stelschroefje aan.
Volgens klant toen ..hadden ze bij Peeters er ook al een dag aan bezig geweest.
Ik vond dat de koelingsfan veel debiet verzette.
Ik zei ..we zullen er eens een andere visco zetten..om maar iets te proberen
Toen de visco er af was zag ik dat de radiator bijna vol gedroogd slijk zat.
We zullen dat dan ook maar eerst proper maken zei ik.Gedemonteert en met brede lans van de hogedrukreiniger uitgespoten.
Alles gemonteert ...starten en tot onze verbazing nog 750 toeren ralenti. Niks probleem meer.Geen nieuwe visco dus gemonteert.
Om dat de watertemp te hoog bleef kreeg de motor steeds maar het signaal sneller draaien ....
Robr
Rob,
stond de temperatuurmeter op het dasch dan ook te hoog?
Ik zal in het wknd de radiator nakijken maar volgens mij heeft die toch nooit modder gezien...
Obd uitlezing kan mss een oplossing brengen. Maar dan moet ik me daar eerst nog eens in verdiepen en nagaan of deze dat onboard heeft.
Stond niet echt te hoog...want dan hadden ze dat wel eerder gezien.....Maar hij kreeg door maar steeds sneller te draaien en een max debiet gevende viscous het koelwater ongeveer op de juiste temp.
Bij mij was het ook ,van we zijn nu toch bezig... Dan kuisen we de radiator ook maar uit en tot onze verbazing bleek dat de oorzaak te zijn.In de verste verte had ik daar niet gedacht.
Rob,
ik kijk het ook zeker na. Is de moeite om te controleren
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: do 11 aug, 2011 13:56
door Escape
De Rob schreef:Ik heb het ooit voor gehad met een Def 90 V8 50 Aniversery.
Bleef steeds rond de 1500 à 1800 tr draaien....en daar is geen enkel stelschroefje aan.
De GEMS V8 zoals in de Def 50th en P38a heeft wel degelijk een regelschroef voor de IAC. Net als de oudere V8s.
Daar kan het dus ook aan liggen.
De werking van de potentiometer is makkelijk na te kijken met Testbook of gelijkaardig, of door met een multimeter de weerstand te meten bij verschillende standen.
Ik zou ook eens zoeken naar de oorzaak van het gefluit in de inlaat, misschien is dat wel degelijk de correctr afstelling, en zorgt er iets anders (snorkel?) voor het geluid.
Greetz,
Filip
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: vr 12 aug, 2011 12:45
door zeerover
Kijk naar valse lucht! Signaal van een gesloten gasklep potentiometer (analoog) meter is minder dan 0.6v op de signaaldraad (gesloten cirquit) meten aan de losgekoppelde stekker heb je massa, 5V voeding, signaaldraad is 5v maar dat is niet helemaal zeker. De oudere wagens hebben een stationair schakelaar ( gasklep dicht signaal)
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: vr 12 aug, 2011 15:34
door tom D.
@ sijmen ok zo kan ik het inderdaad nameten.
Laat de results weten.
@filip testbook heb ik niet en de wagen is nog niet ingeschreven....
Het gefluit in de inlaat krijg ik door zelf nog is extra op de gasklep te duwen. Anders is dit niet hoorbaar.
Waar zit die regelschroef dan, Ik dacht dat alles elektronisch was
Bedankt voor de tips, ik scheks ze dit wknd/ volgende week.
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: zo 21 aug, 2011 16:49
door tom D.
update:
alles is met remmenreiniger nagekeken en geen valse lucht. Zou te gemakkelijk zijn....
Potentiometer heb ik nog niet kunnen nakijken daar onze pa die nog aant gebruiken is
Radiator is uitgespoeld, buiten wat roest niets merkwaardig te vinden.
Toerental zit op 1250....
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: di 06 mar, 2012 20:44
door tom D.
even een update:
Heel de inlaat uiteengehaald tot en met de valley: valley was in slechte staat en is vervangen.
Steppermotor vervangen
potentio meter vervangen
gaskabel ligt los
Radiator uitgekuisd en opnieuw gevuld
Terug opgestart en blijft dit 15OO rpm houden en het gefluit is er nog steeds...
Van zodra ik de automaat schakel naar versnelling zakt het toerental mooi naar 800 rpm
Escape zijn denkpiste klopt, er is inderdaad een vijs voor stationair bij te regelen.( Ik vind dit ook terug in de manual) En hier zou een zegel op moeten zitten en die is dus weg en hoogst wsl is die vroeger meer open gedraaid. Maar zijn er nog andere denkpistes dat ik moet nakijken? Ik wil niet zomaar aan die regelschroef gaan prutsen als er mss een ander probleem is.
Zelf dat ik nog aan de dichting van het asje waar uw gasklep op zit, maar daarna zijn mijn denkpistes op, iemand anders nog idee?
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: wo 14 mar, 2012 22:28
door tom D.
vandaag koelvloeistof temperatuur vervangen, resultaat gaf geen verschil
Maar per toeval heb ik de oorzaak van het gefluit gevonden: ontluchting van uw kleppendeksel komt samen met een darm die net onder de inlaat trumpets vertrekt en voor de gasklep wordt dat terug aangezogen.
Van zodra ik de darm van het kleppendeksel afkoppel aan het tstuk dan is het gefluit weg. Zet ik mijn duim erop is het gefluit terug. Dus mag ik dan veronderstellen dat die metalen spons in het kleppendeksel verstopt zit? ( ik heb die een half jaar geleden nog maar uitgekuisd)
Kunde dat vervangen of weken in iets?
Toerental blijft nog altijd op het streepje voor de 2000 RPM staan
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 08:54
door Escape
Draai die regelschroef eens wat in, per halve toer en onthouden hoeveel, zodat ge altijd kunt teruggaan naar de uitgangspositie.
Re: specifiek V8 efi vraag
Geplaatst: vr 16 mar, 2012 19:41
door tom D.
Escape schreef:Draai die regelschroef eens wat in, per halve toer en onthouden hoeveel, zodat ge altijd kunt teruggaan naar de uitgangspositie.
Ik zit al verder :
Er is een leiding die vertrekt aan kleppendeksel die doorloopt tot net voor de gasklep. Er zit ook een Tstuk op die een dar verbindt met het inlaat kanaal( de baseplaat waar de inlaat trumpets opzitten)
Als allesaangesloten is zoals hierboven zit ik met een gefluit
ALs het Tstuk losgekoppeld is aan de kant van kleppendeksel is het gefluit weg
Als ik mijn duim op het tstuk zet heb ik het gefluit terug
Dus ik concludeer dan dat er iets verkeerd is met aanzuiging van kleppendeksel?
Maar ik zou begot niet weten wat daar verkeerd mee kan zijn ( wetende dat het metalen spons/rooster 6 maand geleden proper was....
Ik heb vandaag volgende getest
Darm aan trumpets gesloten, carterventilatie open en darm aan gasklep gesloten= Stationair is hem gezakt naar 1400-1500 rpm maar nog gefluit
Darm aan trumets gesloten, carterventilatie open en darm aan gasklep open= stationair 1400 rpm en geen gefluit meer
Is toch helemaal niet logisch? als je de darm aan gasklep toe doet fluit hem, maak je hem open zodat hij nog meer valse lucht binnen trekt dan fluit hij niet. Even zeer trek hem dan meer lucht binnen dan dat de Airflow meter kan meten en dan zakt het stationair toerental