Pagina 1 van 1
split charge battrie
Geplaatst: za 26 feb, 2011 17:58
door wittedef
voor men start batterie plus men tweede batterie bij te laden, welk is de beste oplossing

is voor de winch hoofzakelijk.
wolf heeft vroeger eens iets geleend bij campercenter, en dat is met een relais dat het werkt. snelste en goedkoopste oplossing.
in men camper heb ik gewerkt met een intelligent solenoid, ben er tevreden van maar heb ik niet bijderhand nu
bedankt voor de reaktie's
groeten fons

Re: split charge battrie
Geplaatst: za 26 feb, 2011 19:40
door Vae Victus
denk dat je hier al wat info zal vinden
viewtopic.php?f=82&t=52187
Re: split charge battrie
Geplaatst: za 26 feb, 2011 21:49
door Wolf
wittedef schreef:wolf heeft vroeger eens iets geleend bij campercenter, en dat is met een relais dat het werkt. snelste en goedkoopste oplossing.
dat staat nog altijd op mijn website:
http://users.telenet.be/wwolf/images/relais.JPG
Re: split charge battrie
Geplaatst: za 26 feb, 2011 22:17
door zeerover
Wolf schreef:wittedef schreef:wolf heeft vroeger eens iets geleend bij campercenter, en dat is met een relais dat het werkt. snelste en goedkoopste oplossing.
dat staat nog altijd op mijn website:
http://users.telenet.be/wwolf/images/relais.JPG
Zo zou ik het ook doen, met 2 batterijen.
Maar ik denk voor af en toe te winchen best 1 batterij.
Re: split charge battrie
Geplaatst: za 26 feb, 2011 23:28
door wittedef
wolf,
die draad van 6mm is dat gemakelijk te vinden. heb nog naar auto5 gebeld deze avond, maar er viel precies iets uit de lucht bij die vent.
en die D+ en B+ plus zou ik die van de alternator naar de batterie kast in de zelfde gein mogen doen, of is dat te riskant.
alvast bedankt,
groeten fons

Re: split charge battrie
Geplaatst: ma 12 sep, 2011 15:19
door JUL
wat voor relais moet dat dan zijn ?
grtz jules
Re: split charge battrie
Geplaatst: di 13 sep, 2011 09:40
door MichaëlG
@wittedef: in de auto5 hebben ze maar heel weinig kabels (ik denk alleen 1mm² of 1,5mm²). Ge kunt beter naar een gespecialiseerde autowinkel gaan. Ik ga zelf morgen kijken voor min of meer hetzelfde bij de VAP in Brasschaat, die zouden dat wel moeten hebben. Ik weet natuurlijk niet van welke kan in Antwerpen dat je bent, maar er zouden genoeg dergelijke winkels moeten zijn.
Is 6mm² niet wat dunnetjes voor een kabel vanuit uw batterij? Je rijdt er natuurlijk al jaren mee rond, dus het zal zeker wel in orde zijn, maar is het niet beter om wat meer "marge" te nemen? Op de FAQ van de relais die ik heb gekocht (
http://ibs-tech.ch/en/products/dual-bat ... bsdbi.html) spreken ze van 25mm² voor een 4x4, en 35mm² bij gebruik van een winch.
Nu we toch bezig zijn: Wolf, hoe heb jij de verdere stroomverdeling van je woonbatterij gedaan? Kabel van batterij naar een verdeler/stekker (zo ja, welk type?), en dan per verbruiker dunne kabel naar zekeringdoos en verbruiker?
Alvast dank!
Michaël
Re: split charge battrie
Geplaatst: di 13 sep, 2011 10:07
door Henk
Ik heb zo'n doos steken, is van Blue Ocean, en is een hele compacte verdeeldoos met 12 aparte gezekerde uitgangen als ook 12 negatieve aansluitingspunten. Kan 100A maximaal aan

Re: split charge battrie
Geplaatst: di 13 sep, 2011 13:27
door Wolf
Bij mijn 110-camperj is een intelligent relais ingebouwd dat werkt op de spanning van de batterijen(*)
Mijn heel elek. schema is getekend door Stafco, waar ik al mijn elektrische apparatuur haalde.
De verbinding van de 2 batterijen via dat IC is met draad van 25mm² en zekeringen van 50A. .
Verbinding naar de zekeringkast denk ik met 16mm² (omdat ik die ook gebruikte voor de 220V lader aan te sluiten.)
(*) heeft in mijn geval zin: als mijn woonbatterij opgeladen is door mijn zonnepaneel(of 220V lader), kan ook ev. mijn autobatterij automatisch bijgeladen worden.
Alles wat niets met het functioneren van de auto te maken heeft wordt gevoed door de woonbatterij (dus ook autoradio, werklamp achteraan enz.)
Re: split charge battrie
Geplaatst: wo 14 sep, 2011 10:22
door JUL
kan erie mand me vertellen wat voor een relais ik het beste gebruik ?
Re: split charge battrie
Geplaatst: za 17 sep, 2011 12:33
door wittedef
http://www.nationalluna.com/intelsol.htm , deze heb ik ook steeken op men camper. met de zelfde verdeelkast als de Henk. maar heb die besteld bij ,
http://www.rickdonkers.nl/ .
op de 90 heb ik nu een CTEK gezet van bij de luc (buggenhout) op aanraden van lombi en moleke is wel meer voor de winch te bedienen.
dat is het zo wat.
groeten fons

Re: split charge battrie
Geplaatst: zo 25 sep, 2011 17:28
door frog
Een oude winch relais werkt ook. Geef stroom na contact zodat de batterijen enkel gekoppelt zijn als deze aanligt.
Re: split charge battrie
Geplaatst: za 01 okt, 2011 11:29
door demito
http://leab.de/relays/cdr-ladestromverteiler/index.html
CDR 200/100
Ik heb deze geinstalleerd met 16mm2 kabel i.c.m. een fullriver dc115 batterij. Geen geklooi met draden naar je alternator en geen spanningsverlies over dioden. Werkt perfect, met led signalisatie en mogelijkheid tot overbruggen indien je startbatterij het heeft begeven.
T