Ik heb mezelf een silva compas gekocht voor in mijn defke, het is hetzelfde compas dan in de SILVA defender uitvoering waar mijne maat me rijdt.
Nu buiten den def macheert da spel bangelijk goe maar als ik het op het dashbord monteer waar het ook bij mijne maat staat staat het altijd naar het noorden, enkel als ik me mijn stuur draai dan is er beweging. Nu heb ik het compas al verder weg van het stuur gezet maar steeds invloed als ik stuur. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen of er andere sturen die passen die niet magnetisch zijn Een stuur van TD5 past niet...
'k Heb ook zo'n silva in de 110 staan en heb vrij lang moeten regelen (zie gebruiksaanwijzing) vooraleer alle interne stoormagneetvelden min-of-meer gecompenseerd waren en in sommige standen zit er nog altijd een fout op tot 20%.
Kris schreef:'k Heb ook zo'n silva in de 110 staan en heb vrij lang moeten regelen (zie gebruiksaanwijzing) vooraleer alle interne stoormagneetvelden min-of-meer gecompenseerd waren en in sommige standen zit er nog altijd een fout op tot 20%.
En eerlijk: gebruik je dat spel echt?
Sta me toe serieus te twijfelen, als je met je GPS een veeeeeeel accurater systeem hebt.
'r is wel knap zo op je dashboard natuurlijk.
Kris schreef:'k Heb ook zo'n silva in de 110 staan en heb vrij lang moeten regelen (zie gebruiksaanwijzing) vooraleer alle interne stoormagneetvelden min-of-meer gecompenseerd waren en in sommige standen zit er nog altijd een fout op tot 20%.
En eerlijk: gebruik je dat spel echt?
Sta me toe serieus te twijfelen, als je met je GPS een veeeeeeel accurater systeem hebt.
'r is wel knap zo op je dashboard natuurlijk.
Moest j'alleen maar kijken naar wat je echt gebruikt dan zou er voor de meesten niet echt veel uitmaken of ze blind dan wel ziend zijn. ;-)
PS. Een GPS die stilstaat is wel het noorden kwijt ;-)
Laatst gewijzigd door Kris op di 15 feb, 2011 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kris schreef:'k Heb ook zo'n silva in de 110 staan en heb vrij lang moeten regelen (zie gebruiksaanwijzing) vooraleer alle interne stoormagneetvelden min-of-meer gecompenseerd waren en in sommige standen zit er nog altijd een fout op tot 20%.
En eerlijk: gebruik je dat spel echt?
Sta me toe serieus te twijfelen, als je met je GPS een veeeeeeel accurater systeem hebt.
'r is wel knap zo op je dashboard natuurlijk.
Moest j'alleen maar kijken naar wat je echt gebruikt dan zou er voor de meesten niet echt veel uitmaken of ze blind dan ziend zijn. ;-)
PS. Een GPS die stilstaat is wel het noorden kwijt ;-)
ge kunt ook doen zoals op nen boot
over hun kompas hebben drie koperen ringen steken
een da horizontaal ligt en de tweede da vertikaal staat en de derde staat ook vertikaal maar 90° gegedraait tegen over den tweede en int midden uw kompas
zo doen wij da met ons boten
@ Wolf, ja, zo'n klassiek kompas kan heel handig zijn (al heb ik bij mij ook nooit de afregeling helemaal in orde gekregen), omdat het, in tegenstelling tot een GPS, altijd werkt.
@Kris, zowel de GPSmap 60csx als de nieuwe 62s hebben een electronisch kompas dat ook stilstaand werkt. De 60csx moet wel min of meer horizontaal gehouden worden, de 62s is full 3D. De snelheid waarbij wordt overgeschakeld van dynamische naar statische richtingsbepaling is instelbaar.
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Bij mij staat er ook sinds het begin een Silva compass in mijn camper (stond er al in bij aankoop van de auto). Wij hebben dat met behulp van de regelvijs en een handkompas enkele meters buiten de auto zo goed mogelijk geregeld met draaiende motor en radio op.
Het is natuurlijk zo dat wanneer er aan het stuur gedraaid wordt, een pinker of ruitnwisser opgezet of dergelijke dit dan een afwijking geeft. Maar is soms toch wel prettig om een algemene richting te hebben. en natuurlijk staat dat wel zo stoer
fluxcompassen zijn rommel. Koel in de 14de eeuw ofzo maar aangezien ge bijna altijd wel een storingsbron in de buurt hebt echt wel niet te vertrouwen.
Bestaat er eigenlijk een handig alternatief? Wij gebruiken op't werk altijd gyro-compassen maar lijkt me wat lomp/duur/fragiel voor in de auto
Als je al ooit in de situatie zou geraken dat je echt een gemonteerd kompas in je wagen nodig hebt (vb. in de Libische woestijn als je geen zon of sterren ziet en je GPS uitgevallen is misschien?), dan denk ik dat een paar graden afwijking er wel niet zullen toedoen zeker?
Ik vind dat zo'n kompas zoals de LRDG hadden dan toch nog wel knapper staan.
Wolf schreef:Als je al ooit in de situatie zou geraken dat je echt een gemonteerd kompas in je wagen nodig hebt (vb. in de Libische woestijn als je geen zon of sterren ziet en je GPS uitgevallen is misschien?), dan denk ik dat een paar graden afwijking er wel niet zullen toedoen zeker?
Ik vind dat zo'n kompas zoals de LRDG hadden dan toch nog wel knapper staan.
Denk het ook niet, al helemaal niet als je de pistes volgt, want gewoonlijk als je de piste neemt die op de splitsing de goede richting uitgaan, draait die gegarandeert enkele kilometers verder helemaal de andere kant op