Pagina 1 van 1
Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 19:33
door Guy
Ik overweeg om zo'n ding in de Td5 te plaatsen.
Ik dacht dat iemand op een "verlorengegaan" forum ooit eens foto's geplaatst had van zo'n ding ... Big All ???
Was dit enkel het interieur verwarming of ook de koelvloeistof ?
Iemand ervaringen, pro's en contra's, alle info is welkom...
Guy.
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 19:42
door Wolf
Ha, had ik geweten dat jij ook naar hier kwam, had ik hier geantwoord.
Ik heb ze dus allemaal gehad:
webasto met water
webasto met lucht
en nu Eberspachjer met lucht.
Belangrijkste vraag=waarvoor moet het dienen?
Vooral voor verwarming motor: dan is een Webasto/Eberspacher met water aangewezen.
Als het is om jezelf en je passagiers te verwarmen: neem dan zeker eentje met lucht
vb Airtronic 2000 (kleinste model) is ZEKER straf genoeg om een 110 te verwarmen
Ik heb een Eberspacher omdat mijn leverancier(Stafco) daar betere ervaringen mee heeft wat betreft service van de firma en opleiding van de techniekers.
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 21:53
door Peter Puma
Ik heb voor precies hetzelfde doel maandag een Webasto Airtop 2000 ST gekocht.
Het plan is om die de komende dagen in te bouwen zodat we er hopelijk deze winter nog van kunnen genieten

.
Waarom Webasto ?
1) Service & dealer punt niet ver van hier (< 10km).
2) Kan traploos zijn vermogen regelen.
Louter vanuit autonomie standpunt gezien is het vergelijkbare toestel van Eberspächer eigenlijk beter omdat die op zijn laagste stand iets minder stroom verbruikt (als je de wagen ook als camper gebruikt is stroomverbruik altijd een zorg, anders maakt dat natuurlijk niets uit).
Over beide toestellen valt er op internet veel positief en negatief te lezen dus daar ben ik maar niet op voortgegaan

.
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 22:04
door Basil
Peter Puma schreef:Ik heb voor precies hetzelfde doel maandag een Webasto Airtop 2000 ST gekocht.
Het plan is om die de komende dagen in te bouwen zodat we er hopelijk deze winter nog van kunnen genieten

.
Waarom Webasto ?
1) Service & dealer punt niet ver van hier (< 10km).
2) Kan traploos zijn vermogen regelen.
Louter vanuit autonomie standpunt gezien is het vergelijkbare toestel van Eberspächer eigenlijk beter omdat die op zijn laagste stand iets minder stroom verbruikt (als je de wagen ook als camper gebruikt is stroomverbruik altijd een zorg, anders maakt dat natuurlijk niets uit).
Over beide toestellen valt er op internet veel positief en negatief te lezen dus daar ben ik maar niet op voortgegaan

.
waar gekocht Peter? mag ook via PB
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 22:10
door wodan
Guy schreef:Ik overweeg om zo'n ding in de Td5 te plaatsen.
Ik dacht dat iemand op een "verlorengegaan" forum ooit eens foto's geplaatst had van zo'n ding ... Big All ???
Was dit enkel het interieur verwarming of ook de koelvloeistof ?
Iemand ervaringen, pro's en contra's, alle info is welkom...
Guy.
Oplossing ook op xrover gezet:
Heel simpel, leiding verwarming omkeren, eerst door de binnenradiator, dan pas naar de grote koelingsradiator...
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 22:15
door Peter Puma
Basil schreef: waar gekocht Peter? mag ook via PB
PB'ke gestuurd

Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 22:19
door bert boom
Heb eentje gekocht met op benzine. Merk Webasto. Moet het nog wel gaan halen.
Zelf geen idee hoe ik dat moet plaatsen, rij zelf met diesel en zal extra tank/bidon moeten voorzien. Is een met watersysteem om zo de motor op te warmen.
Groet Bert.
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 22:31
door Peter Puma
Hoi Bert,
Kijk eens naar dit tankje:
http://www.support-telecogroup.com/tele ... essori.htm
Is een 15 liter tankje geschikt voor benzine.
Complete set met alle accessoires kost een goeie 100€.
Ik heb vorig jaar zo'n kit gekocht bij Alpha Motorhomes in Temse doch andere camper dealers die ook stroomgroepen inbouwen hebben dat normaal wel.
Het tankje is er op voorzien dat je op verschillende manieren de aansluitingen kan maken; zo kan je altijd wel een combinatie vinden van vuldarm (dik) en aansluitdarm (dun) die past

.
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 22:35
door Beerke
wodan schreef:
Oplossing ook op xrover gezet:
Heel simpel, leiding verwarming omkeren, eerst door de binnenradiator, dan pas naar de grote koelingsradiator...
Ook op Xrover al gevraagd
Wat bedoel je juist, want het water gaat, zolang de thermostaat niet open is, altijd eerst via de binnenradiator?
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 22:53
door bert boom
Merci voor de tip.
Bert.
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: wo 29 dec, 2010 22:56
door De Rob
Beerke schreef:wodan schreef:
Oplossing ook op xrover gezet:
Heel simpel, leiding verwarming omkeren, eerst door de binnenradiator, dan pas naar de grote koelingsradiator...
Ook op Xrover al gevraagd
Wat bedoel je juist, want het water gaat, zolang de thermostaat niet open is, altijd eerst via de binnenradiator?
Uw thermostaat van de motor zal nooit opengaan.Uw Eberspacher/Webasto zal nooit uw water verwarmen tot 90°.Verwarmingselement moet tussen de tube(prise) staan die van het motorblok naar de radiator van de chaufage gaat.Soms moet er tussen de andere tube (retour) van het radiator van de chaufage naar het motorblok een pompje geplaatst worden om te voorkomen dat er boven een luchtbel komt in het verwarmingselement.Wij hebben dat moeten doen omdat het pompje in de Eberspecher het water niet rond kreeg in onze 110 camper.Wij hebben achterin nog een radiatorke ingebouwd,waardoor de leidingen nogal lang zijn. + er ligt nog een serpentine in onze 65 liter watertank voor de leefruimte.Zodat we ons water kunnen opwarmen ook.
Rob
Re: Webasto / Eberspacher
Geplaatst: do 30 dec, 2010 15:24
door wodan
Beerke schreef:wodan schreef:
Oplossing ook op xrover gezet:
Heel simpel, leiding verwarming omkeren, eerst door de binnenradiator, dan pas naar de grote koelingsradiator...
Ook op Xrover al gevraagd
Wat bedoel je juist, want het water gaat, zolang de thermostaat niet open is, altijd eerst via de binnenradiator?
Naar ik gehoord heb (zelf dus niet gezien) gaat de door de motor verwarmde koelvloeistof eerst aar de grote radiator en dan pas naar de verwarmingsradiator bij een td5...