Pagina 1 van 1

Diff pegging

Geplaatst: ma 27 dec, 2010 17:31
door eL Tee
Wat betekent "pegging" van differentiëlen? Wat houdt het in? Waar is het goed voor?

Re: Diff pegging

Geplaatst: ma 27 dec, 2010 17:38
door Belgian_Dude
in't kort, een blokske messing (of ander "zelfsmerend" materiaal) bijna tegen de "achterkant" (niet-getande kant) van het kroonwiel zetten, in de neus van de diffbehuizing, op de achterkand van de plek waar de pinion in het kroonwiel grijpt. Dit dient om het "flexen" van het kroonwiel tegen te gaan, = het van de pinion wegplooien van het kroonwiel, wanneer je dit buiten zijn specs belast (dus, (combo van) lockers, grote aggressieve banden, en/of veel vermogen). Met de peg kan het kroowniel niet weg, het wordt letterlijk tegen de peg geduwd en kan dus niet verder flexen. Dient dus om je kroonwiel heel te houden buiten zijn bedoeld werkingsgebied...

voor pics, google ;-)

Re: Diff pegging

Geplaatst: ma 27 dec, 2010 17:43
door eL Tee
Got it! Thx!

Overkill voor The Boar dus :lol:

Re: Diff pegging

Geplaatst: ma 27 dec, 2010 20:22
door Henk
inderdaad

Re: Diff pegging

Geplaatst: ma 27 dec, 2010 21:27
door Beerke
eL Tee schreef:Got it! Thx!

Overkill voor The Boar dus :lol:

Ge valt in herhaling zenne :lol:

Re: Diff pegging

Geplaatst: ma 27 dec, 2010 22:15
door Kris
eL Tee schreef:Got it! Thx!

Overkill voor The Boar dus :lol:
Gewoon diffs vastlassen : zal evengoed even goed rijden.

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 00:05
door wodan
Kris schreef:
eL Tee schreef:Got it! Thx!

Overkill voor The Boar dus :lol:
Gewoon diffs vastlassen : zal evengoed even goed rijden.
Dat doet iets totaal anders dan de "pegbehandeling" ...

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 11:28
door Kris
wodan schreef:
Kris schreef:
eL Tee schreef:Got it! Thx!

Overkill voor The Boar dus :lol:
Gewoon diffs vastlassen : zal evengoed even goed rijden.
Dat doet iets totaal anders dan de "pegbehandeling" ...
I know maar "The Boar" wordt er steekasbreukbestendig door ;-)

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 11:39
door eL Tee
The Boar heeft - hout vasthouden - nog nooit (sinds ik er de eigenaar van ben) een steekas gebroken.

Wel al een diff :oops:

Volgende week krijgt 'm een koppeltje ARB Air Lockers ingelepeld... Misschien dat vanaf dan de steekassen er door zullen vliegen als zoete broodjes :?

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 13:06
door Landy Bean
Steekassen, denk het niet
De krachten worden over twee steekassen verdeeld ipv 1 als je gelockt ben.

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 16:06
door Escape
discofreak schreef:Steekassen, denk het niet
De krachten worden over twee steekassen verdeeld ipv 1 als je gelockt ben.
Omgekeerd he, met een sperdiff kan 100% van het koppel op 1 steekas komen te staan, met een open diff is de koppelverdeling altijd gelijk en beperkt door het wiel met de minste grip. Omdat de snelheid van het spinnende wiel bij een open diff wel kan oplopen, bestaat wel het risico op breuk wanneer dat wiel plots wel grip vindt.

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 19:44
door Kris
Escape schreef:
discofreak schreef:Steekassen, denk het niet
De krachten worden over twee steekassen verdeeld ipv 1 als je gelockt ben.
Omgekeerd he, met een sperdiff kan 100% van het koppel op 1 steekas komen te staan, met een open diff is de koppelverdeling altijd gelijk en beperkt door het wiel met de minste grip. Omdat de snelheid van het spinnende wiel bij een open diff wel kan oplopen, bestaat wel het risico op breuk wanneer dat wiel plots wel grip vindt.
Gene stress ;-) (maar Escape heeft gelijk) : 't koppel van "The Boar" is omgekeerd evenredig in de derde tot vijfde macht met de blauwigheid van de uitlaatgassen. :lol: :roll:

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 21:19
door eL Tee
Da's de burgerversie van een rookgordijn leggen :mrgreen:

Hoe zit het trouwens met jouw ex-ABL-eke? Staat 'm er nog altijd in zijn blootje bij? Of heeft 'm al een kleurke gedrapeerd gekregen? Veel kom je er precies ook niet mee buiten hé!? Of ben je bang beroep op The Boar te moeten doen als je met jouw 2x4-ke vastzit in een plasje?

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 23:14
door Landy Bean
Der bloeid precies iets tussen Kris en eL Tee :mrgreen:

Re: Diff pegging

Geplaatst: di 28 dec, 2010 23:23
door eL Tee
We hebben altijd al een haat-liefde verhouding gehad :wink:

Re: Diff pegging

Geplaatst: do 30 dec, 2010 00:38
door brutus 2-zak
arb's in the boar :shock:

HJ-ke aan t doen eltee ?? :lol:

Re: Diff pegging

Geplaatst: do 30 dec, 2010 10:31
door eL Tee
Zo ver ga ik het niet drijven. 'k Heb geen ruitensproeiers die ik aan mijn koelwater kan koppelen.

Re: Diff pegging

Geplaatst: do 30 dec, 2010 12:55
door Reko
Nmbm.. Ik zou de diffs laten peggen moest er nog eens iets aan kapot gaan.. Waarom? Ik heb 2 lsd diffs kapot gehad, en dit was telkens te wijten aan tanden die van het kroonwiel afbraken.. Een Seri"s diff is naar mijn mening bijlange zo sterk niet als dat van een latere generatie..

En als de diffs er dan toch uitliggen, en je doet de instalatie van de arb zlf niet.... :wink:

Re: Diff pegging

Geplaatst: do 30 dec, 2010 21:28
door Kris
eL Tee schreef:Da's de burgerversie van een rookgordijn leggen :mrgreen:

Hoe zit het trouwens met jouw ex-ABL-eke? Staat 'm er nog altijd in zijn blootje bij? Of heeft 'm al een kleurke gedrapeerd gekregen? Veel kom je er precies ook niet mee buiten hé!? Of ben je bang beroep op The Boar te moeten doen als je met jouw 2x4-ke vastzit in een plasje?
"Gamel" staat nog altijd in z'n blootje maar 'm komt idd niet véél meer buiten. 't Is trouwens wel een ex-ABL maar wel degelijk een 4x4 met twee (vermoedeljk slecht werkende) slipdifferentiëlen.