Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Edit met nog een extra beeld...
De laatste tijd kraakte mijn dak meer dan geregeld. Aanspannen van de schroef vooraan in de hoek hielp niet, dus ik heb de dakbekleding verder losgemaakt om eens te kijken, en zo te zien is het bevestigingspunt gescheurd.
Als ik het goed zie, dan is er een hoekstuk gescheurd dat onderaan op een frame is geklonken. Zou het doenbaar zijn om een ander stuk of een blokje op die plek te krijgen?
De permanente last van de daktent en een grote luifel zal er wel iets mee te maken hebben. Da's minder goed nieuws, want er staan ons binnenkort weer veel slechte wegen te wachten in de Ijslandse binnenlanden...
Groeten,
Joris
De laatste tijd kraakte mijn dak meer dan geregeld. Aanspannen van de schroef vooraan in de hoek hielp niet, dus ik heb de dakbekleding verder losgemaakt om eens te kijken, en zo te zien is het bevestigingspunt gescheurd.
Als ik het goed zie, dan is er een hoekstuk gescheurd dat onderaan op een frame is geklonken. Zou het doenbaar zijn om een ander stuk of een blokje op die plek te krijgen?
De permanente last van de daktent en een grote luifel zal er wel iets mee te maken hebben. Da's minder goed nieuws, want er staan ons binnenkort weer veel slechte wegen te wachten in de Ijslandse binnenlanden...
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Vandaag bij Henk naar een gedemonteerd dak kunnen gaan kijken (bedankt Henk!).
De oplossing lijkt minder complex dan ik aanvankelijk vreesde.
Het gebroken beugeltje is ingesloten in een ligger van het dak
en vastgeklonken aan de dakgoot
Dus waarschijnlijk is het kwestie van de klinknagels uit te boren, de stukken via het gat boven in het dakprofiel er uit te vissen
en dan hopen dat nieuwe stukken zo ook weer terug te plaatsen zijn.
Gezien de vorige beugel gebroken is, lijkt het me beter om voor een dikker alu blok te gaan en dat via de bestaande gaten vast te bouten:
Meningen of tips altijd welkom!
Groeten,
Joris
De oplossing lijkt minder complex dan ik aanvankelijk vreesde.
Het gebroken beugeltje is ingesloten in een ligger van het dak
en vastgeklonken aan de dakgoot
Dus waarschijnlijk is het kwestie van de klinknagels uit te boren, de stukken via het gat boven in het dakprofiel er uit te vissen
en dan hopen dat nieuwe stukken zo ook weer terug te plaatsen zijn.
Gezien de vorige beugel gebroken is, lijkt het me beter om voor een dikker alu blok te gaan en dat via de bestaande gaten vast te bouten:
Meningen of tips altijd welkom!
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Yohani
- LROCB-Member
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
- lrocb_lidnr: 64
- Woonplaats: Putte (Mechelen)
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Persoonlijk zou ik de nieuwe beugel niet te sterk maken, nog altijd beter dat de beugel het begeeft dan dat het dak uitscheurt rond de beugel...
Yohani
Yohani
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Da's ook waar, merci!
J
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Wolf
- LROCB-Member
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
- lrocb_lidnr: 316
- Woonplaats: Bij Father Damien
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
't zijn kweddelen die LR's hé!
Succes met de herstelling.
Succes met de herstelling.
avatar = Hammerite-user.
- Henk
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Hij zit al met een scheur in zijn dak, een 20cm van dit punt, het dak heeft het al begeven als ik de foto's goed heb geïnterpreteerd die hij mij heeft laten zien
Bij mijn 110 zitten die 2 zijbouten er zelfs niet in, gewoon omdat ik het niet passend kreeg, rij ook met een roofrack maar zonder tent
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Gelukkig niet. Ik heb je wel foto's laten zien van een andere Defender waar het probleem was geëscaleerd en er inderdaad scheuren in lengterichting waren ontstaan.
De wagen is van een forumlid bij de buren. Dakrek, slechte wegen in Afrika:
Gelukkig is het bij mij niet zover niet gekomen al zit er wel een scheurtje langs het boogje langs het raam.
Intussen heb ik de stukken van de gescheurde hoek er uit gevist. Hier is de boosdoener:
Ik ga een nieuwe hoek maken uit een wat dikker L-profiel in gewoon aluminium. Nu nog hopen dat die nieuwe hoek door het kanaal past...
De wagen is van een forumlid bij de buren. Dakrek, slechte wegen in Afrika:
Gelukkig is het bij mij niet zover niet gekomen al zit er wel een scheurtje langs het boogje langs het raam.
Intussen heb ik de stukken van de gescheurde hoek er uit gevist. Hier is de boosdoener:
Ik ga een nieuwe hoek maken uit een wat dikker L-profiel in gewoon aluminium. Nu nog hopen dat die nieuwe hoek door het kanaal past...
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Hallelujah, het nieuwe stuk paste door de bocht in het dakprofiel...
Uiteindelijk valt het dus allemaal nog mee. Nu enkel nog vastklinken.
J
Uiteindelijk valt het dus allemaal nog mee. Nu enkel nog vastklinken.
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
-
- LROCB-Member
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
- lrocb_lidnr: 349
- Woonplaats: Brugge
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Proper werk!!
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Dat komt helemaal goed ;-).
Joris, misschien is het zinvol, mocht je dat inmiddels nog niet gedaan hebben, om ook de andere kant eens te bekijken ?
Joris, misschien is het zinvol, mocht je dat inmiddels nog niet gedaan hebben, om ook de andere kant eens te bekijken ?
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Merci Frans.
Peter, da's geen slechte suggestie. Ik heb me over de rechterkant eigenlijk geen vragen gesteld omdat er zich rechts geen geluiden manifesteren en de hoek daar vast lijkt te zitten. Aan de betrokken zijde kraakte het boven de B-stijl achter me. Ik heb alles een uur geleden vastgezet met nieuwe rivetten maar heb helaas nog niet kunnen testrijden.
Die hoek is op constructief vlak precies maar een allegaartje, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de overwegingen van de ingenieurs. De grote bocht van het dakprofiel zit enkel aan de dwarsbalk vast (je ziet de puntlassen op de foto's hierboven) en nergens aan de skin of onderaan bij het bewuste beugeltje. Je kan die bocht daar zelfs wat heen en weer bewegen. Het blijft verbazen hoe minimaal een Defender gemaakt..
Voor wie dit ooit nog moet doen misschien toch even delen hoe ik dit gedaan heb, want bij een eerste poging zat het stuk bijna klem in de bocht. 't Is geen rocket science - maar als het fout loopt ben je verder van huis...
- Ik heb er allereerst voor gezorgd dat er geen scherpe punten of hoeken aan het stuk zaten
- dan heb ik van buitenaf een stugge draad (in dit geval wasdraad) omhoog gestoken via het achterste klinknagelgat in de carrosserie, door het dakprofiel geleid naar de grote opening binnen, door het achterste gat in de lip van het nieuwe beugeltje gestoken en er tenslotte een knoop in gemaakt.
- Een dunner touwtje ging door het grote gat van het beugeltje, en bleef binnen in de auto. Op die manier kon ik bepalen dat het stuk in de lengterichting bleef zitten en dat de lip als eerste naar beneden kwam tot bij zijn plek. Bovendien kon ik het stuk m.b.v. het dunnere touw terugtrekken moest het nodig zijn. De eerste keer met enkel het dunne touw ging het bijna fout, maar met de wasdraad zat het stuk direct op de juiste plek.
Voila...Hopelijk is de historie hiermee gedaan ;-). Morgen testritje!
groeten,
Joris
Peter, da's geen slechte suggestie. Ik heb me over de rechterkant eigenlijk geen vragen gesteld omdat er zich rechts geen geluiden manifesteren en de hoek daar vast lijkt te zitten. Aan de betrokken zijde kraakte het boven de B-stijl achter me. Ik heb alles een uur geleden vastgezet met nieuwe rivetten maar heb helaas nog niet kunnen testrijden.
Die hoek is op constructief vlak precies maar een allegaartje, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de overwegingen van de ingenieurs. De grote bocht van het dakprofiel zit enkel aan de dwarsbalk vast (je ziet de puntlassen op de foto's hierboven) en nergens aan de skin of onderaan bij het bewuste beugeltje. Je kan die bocht daar zelfs wat heen en weer bewegen. Het blijft verbazen hoe minimaal een Defender gemaakt..
Voor wie dit ooit nog moet doen misschien toch even delen hoe ik dit gedaan heb, want bij een eerste poging zat het stuk bijna klem in de bocht. 't Is geen rocket science - maar als het fout loopt ben je verder van huis...
- Ik heb er allereerst voor gezorgd dat er geen scherpe punten of hoeken aan het stuk zaten
- dan heb ik van buitenaf een stugge draad (in dit geval wasdraad) omhoog gestoken via het achterste klinknagelgat in de carrosserie, door het dakprofiel geleid naar de grote opening binnen, door het achterste gat in de lip van het nieuwe beugeltje gestoken en er tenslotte een knoop in gemaakt.
- Een dunner touwtje ging door het grote gat van het beugeltje, en bleef binnen in de auto. Op die manier kon ik bepalen dat het stuk in de lengterichting bleef zitten en dat de lip als eerste naar beneden kwam tot bij zijn plek. Bovendien kon ik het stuk m.b.v. het dunnere touw terugtrekken moest het nodig zijn. De eerste keer met enkel het dunne touw ging het bijna fout, maar met de wasdraad zat het stuk direct op de juiste plek.
Voila...Hopelijk is de historie hiermee gedaan ;-). Morgen testritje!
groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Fetzl
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Job well done
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Peter Puma
- LROCB-Member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
- lrocb_lidnr: 1062
- Woonplaats: Antwerpse Kempen
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Fingers crossed
Beste Groeten,
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Peter
Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Tijdens de reis door Ijsland heeft dit punt weer de kop opgestoken, maar in andere vorm.
Aanvankelijk ging de schroef steeds los. Loctite hielp.
Maar het geluid keerde terug, het dak bewoog weer... Deze keer was het niet de schroef of het nieuwe hoekje, maar was er aan elke kant één van beide rivetten gebroken die de hoek vasthouden, waaronder een fabrieksrivet. Twee profielen aan de binnenzijde - een U-vormig kanaal en een hoek - stonden een beetje uit elkaar. 't Is duidelijk dat er redelijk wat opwaartse krachten op die hoek inwerken.
Dit moest absoluut opgelost worden alvorens we naar de binnenlanden trokken, dus volgde er een retourtje Reykjavik voor een boormachientje en een rivettang... 520 kilometer!
Ik vond nog een extra gat van 8mm dat me een kans gaf om met een bout de twee profielen weer tegen elkaar te trekken, maar of dit wijs is en er nu geen ander deel overbelast wordt, moet nog blijken...
Intussen hebben die reparaties redelijk goed gehouden. Af en toe hoor ik nog iets bovenaan de B-stijl, maar gelet op de kilometers slechte wegen die we sindsdien gedaan hebben mag ik niet klagen. Binnenkort nog eens checken.
Groeten,
Joris
Aanvankelijk ging de schroef steeds los. Loctite hielp.
Maar het geluid keerde terug, het dak bewoog weer... Deze keer was het niet de schroef of het nieuwe hoekje, maar was er aan elke kant één van beide rivetten gebroken die de hoek vasthouden, waaronder een fabrieksrivet. Twee profielen aan de binnenzijde - een U-vormig kanaal en een hoek - stonden een beetje uit elkaar. 't Is duidelijk dat er redelijk wat opwaartse krachten op die hoek inwerken.
Dit moest absoluut opgelost worden alvorens we naar de binnenlanden trokken, dus volgde er een retourtje Reykjavik voor een boormachientje en een rivettang... 520 kilometer!
Ik vond nog een extra gat van 8mm dat me een kans gaf om met een bout de twee profielen weer tegen elkaar te trekken, maar of dit wijs is en er nu geen ander deel overbelast wordt, moet nog blijken...
Intussen hebben die reparaties redelijk goed gehouden. Af en toe hoor ik nog iets bovenaan de B-stijl, maar gelet op de kilometers slechte wegen die we sindsdien gedaan hebben mag ik niet klagen. Binnenkort nog eens checken.
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender - Bevestigingspunt dak vooraan gescheurd
Sinds enkele dagen terug van een lange Ijslandtrip met véél
meer bergwegkilometers dan de vorige edities. Op aanraden van Frans heb ik deze keer toch maar de liggers van het Hannibal dakrek doorgezaagd tussen de poten, en dat heeft blijkbaar geholpen: de hoeken zijn nog steeds in orde.
En revanche zijn er wel een deurscharnier en het bovenste bevestigingspunt van een achterschokdemper in ras tempo uitgesleten...
Groeten,
Joris
meer bergwegkilometers dan de vorige edities. Op aanraden van Frans heb ik deze keer toch maar de liggers van het Hannibal dakrek doorgezaagd tussen de poten, en dat heeft blijkbaar geholpen: de hoeken zijn nog steeds in orde.
En revanche zijn er wel een deurscharnier en het bovenste bevestigingspunt van een achterschokdemper in ras tempo uitgesleten...
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell