Sinds een week ging het achtereind van onze 110 tekeer als een jong veulen. Het verrastte me dat de schokdempers nu al versleten waren; maar ik werd nog meer verrast dan verwacht toen ik poolshoogte nam:
't Waren Koni Heavy Tracks met in totaal vermoedelijk 50k km geschiedenis. Er zitten een paar honderd bij met wasbordwegen, maar iets als dit had ik toch niet verwacht van iets dat zich voordoet als 'Heavy'.
Ik vergeet het altijd, het verschil tussen raid en track, onder de boskar zitten de zwaarste en na vijf jaar nog geen problemen gehad buiten de rubbers eens vervangen.
Ik lees her en der idd toch wat te vaak dan je zou mogen verwachten over problemen met de Heavy Tracks. Spijtig, want ik vond ze een fijne, kordate demping hebben.
Goeie dingen over de Raids en Bilstein. Ondanks de prijs twijfel ik toch over Raids, die zijn veel groter, meer volume, betere koeling.
Ik stommelde op https://www.schokdempersvandenbossche.be . Misschien interessant om daar je licht op te steken?
Ik heb nu de dempers van Boge teruggeplaatst die ik vervangen had door de Koni's. Boge zou OEM zijn.
Heb nu op de 110 rondom Koni Heavy Track Raid steken maar bij eventuele wissel wordt het vooraan waarschijnlijk iets met een apart reservoir van HT (Reiger) en achteraan OME’s
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)
De boskar staat dus op Raids... onder mijn disco V8 zaten er nieuwe Tracks achteraan, van de koper gehoord dat er 1 van stuk was, na nog geen twee jaar, heeft wel een ferme domp gekregen als ik mijn band stuk heb gereden op de Mille...
Raids zijn inderdaad een pak duurden maar toch niet veel negatief gelezen over deze pompen...
ik moet zeggen dat ik al 5 jaar ofzo rij met de heavy tracks en nog nooit problemen mee gehad buiten 1 keer bij voorste schikdeper toen ik as er moest af nemen en bij verwijderen van afgeroeste bout de draad is kapot gegaan. opgelost door een bout in de plaats te lassen :S
Onder mijn 3 Ton Defender 110 HCPU camper zitten al 15 jaar 4 Koni Heavy Track Raid dempers en ben daar nog altijd heel tevreden van.
Nooit problemen mee gehad (hout afkloppen).
4 jaar met de big-bores van Terrafirma gereden. Niet het minste probleem.
Momenteel bolt een redelijk zware 130 door Afrika met dezefde: tot nu toe geen probleem.
Die zever van de "slechte" terrafirma is bij de meesten van horen zeggen, niet van te gebruiken.
28/02 - Loss of a good friend...
__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__ In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Ik had ook TerraFirma onder vorige Range P38, altijd content van geweest (veel beter dan Bilstein, die zijn te hard in combinatie met luchtvering) helaas slechts kort gehad wegens de brand...
Nu opnieuw TerraFirma besteld voor mijn project P38. Ook verschillende klanten die er tevreden mee rondrijden (wel geen Defenders tot nu toe).
For those who never try, they are sure to fail (ManoWar)
Deel van de slechte naam van Terrafirma komt denk ik ook voor een deel van hun goedkope dempers, die zijn ook gewoon beenhard en oncomfortabel maar dat heb je nu eenmaal in de lagere prijsklasse denk ik. Als je zowat de goedkoopste dempers koopt weet je dat jde kans heel groot is dat je gaat inboeten op comfort of kwaliteit.
En ja ze hebben een aantal jaar terug ook een paar reeksen gehad waarvan de ogen afbraken en dat is toen rondgegaan en blijven hangen. Maar falende schokdempers vallen bij elk merk wel eens voor, dit topic bewijst ook dat dat net zo goed kan gebeuren bij merken die hoog aangeschreven staan. Bij elk mankementje aan Terrafirma veren of dempers zal gezegd worden dat het rommel is, maar een schokdemper van Koni die plots uit twee losse delen bestaat zal om de één of andere reden bij minder mensen blijven hangen.
Ik stommelde net op Euro4x4Parts, waar nog een tijdje korting staat op Koni. De prijzen zijn scherp, dus ik heb me maar laten gaan en Raids besteld, ook al is het nog steeds een klap geld...
Welk type heb je besteld ?
Ik moet achteraan nieuwe veren steken ook, de HCPU hangt een beetje door .
Iemand suggesties? Een verhoging wil ik niet, dus standaard hoogte
Toch, door het extra constant gewicht ben je beter een +2" te nemen, dan staat je def zoals hij leeg zou zijn.
Hij hangt eigenlijk niet door, maar zit gewoon op zijn max gewicht. Als je de standaard hoogte gaat nemen, dan zal je merken dat hij binnen de maand op dezelfde hoogte gaat staan als nu.
Je zal dan ook best +2" dempers plaatsen.
28/02 - Loss of a good friend...
__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__ In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Ik heb de standaard Raids besteld, dat betekent dat ze vooraan een maximale lift van 50mm aankunnen en achteraan 40mm.
MAAR toen ik op zoek was naar wat de gemiddelde 110-rijder als afstelling gebruikt, ben ik ook enkele keren tegengekomen dat die 50 en 40mm weliswaar door Koni zelf worden opgegeven, maar dat de dempers die verhoging in de praktijk niet altijd blijken aan te kunnen.
Penguin schreef: ↑zo 04 apr, 2021 12:14
Toch, door het extra constant gewicht ben je beter een +2" te nemen, dan staat je def zoals hij leeg zou zijn.
Hij hangt eigenlijk niet door, maar zit gewoon op zijn max gewicht. Als je de standaard hoogte gaat nemen, dan zal je merken dat hij binnen de maand op dezelfde hoogte gaat staan als nu.
Je zal dan ook best +2" dempers plaatsen.
Tony, hij hangt wel door, want oorspronkelijk stond hij nog steeds met z'n "poep" een beetje omhoog; voor de ombouw was dat héél uitgesproken.
Na 4 jaar is het een beetje de andere kant op gegaan.
Peter Puma schreef: ↑zo 04 apr, 2021 22:49
Inderdaad Frans, daarom dat ik dat ook vermeldde ;-).
M'n HCPU is een 3050kg MTM, en geen 3500kg, deze mag wel hulpveren hebben (zoals een 130).
Onder de boskar zitten de zwaarste OME veren, nummer zou ik moeten nazien. Dacht 400kg constante belading...
Tijdje geleden een setje hulpveren van Matzker op de kop kunnen tikken, niet goedkoop maar deze hebben een plus 300kg constante belading... na de plaatsing ervan is haar "poep" 4 cm hoger komen te staan en rijdt ze nu zeer strak.
Weet wel dat we ready to travel "waarschijnlijk" aan het flirten zijn met de 3.5ton grens...
Onder mijn Defender 110 HCPU 3050kg camper zitten naast de Koni HT Raids al enkele jaren de dubbele veren zoals op de 3500kg uitvoering of de 130, nog nooit opmerking over gekregen op de TC (maar is wel ingeschreven als old-timer)