Op de terugweg van Marquenterre hebben we de auto laten takelen na drie keer een knal gevolgd door een slepend, schurend geluid. Eerste interval was ongeveer 200km, tweede een kilometer.
Bij controle telkens direct nadat het zich voordeed niets gevonden: wielen en cardans draaiden soepel, bakken schakelden normaal, motor draait zoals altijd, niets lekte...
De tweede knal deed zich voor op een gravel landweg, maar ook geen slipsporen t.g.v. blokkeringen te vinden. De auto bleef ook telkens goed sturen en trok niet naar een bepaalde richting.
Analyse van Rob in bovenvermeld topic:
Gebaseerd op wat ik hoorde en waar het vandaan kwam, kan ik dat wel volgen, maar wel even opmerken dat ik in Marquenterre altijd met difflock reed, en dat ik geen stroefheid in het sturen voelde net voor de knal, zoals gebeurt wanneer ik de difflock vergeet uit te zetten op asfalt.De Rob schreef: ↑di 24 sep, 2019 13:56 Uwen middendiff ligt in brokken gebroken en zit nu in "constant sper".....wat in het geheel niet gezond is voor uw voor en achter diff op den tarmac .Vandaar soms die knal.
...
Te weinig in sperr gereden in de losse zand en de sattelietwieltjes te veel zitten spinnen en op hun asjes en vastgelopen.Dan breken die gewoon uit mekaar. Geen enkele open diff is gemaakt om veel te spinnen.Dat is alleen ontworpen om op hard surface bochten te nemen.
Die knal dat is gewoon omdat de pignon attack over een tand van een kroonwiel springt omdat er geen verdeling van aandrijving meer is vanuit de tussenbak naar de assen.
...
Vandaag bij/met Escape op zoek gegaan.
- Olieën afgelaten van de LT230, R380 en voorste dif: niets noemenswaardigs, hooguit misschien voor elke bak letterlijk 1 (één) flintertje metaal van ong 1mm x 3mm. Bij de R380 staal, bij de LT230 koper of messing (wrijvingscups satellietwieltjes?)
-Achterdif (met Ashcroft ATB) hebben we nog met rust gelaten, daar is vorige week nieuwe olie op gezet.
- Homokineten ook niet bekeken, maar gezien de auto rechtuit bleef rijden en er geen bruuske vertragingen waren, denk ik dat we die kunnen uitsluiten.
- Een achterwiellager had een beetje speling, maar geen sporen van blokkages.
- Handrem open gemaakt, die is ook OK
- waadplug er uitgehaald, enkel een beetje vuil, geen sporen van schade aan de koppeling.
Nog geen testrit kunnen maken, maar gezien Robs mening lijkt me dat geen goed idee.
Maar alvorens me te snel op de tussenbak te storten: is het mogelijk dat een kapot middendiff zo weinig, omzeggens geen sporen in de olie achterlaat, wetende dat we toch nog een goeie 200km hebben afgelegd vanaf Marquenterre?
Groeten,
Joris