Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Wat staat er nog bij de diverse leden in ontwikkeling
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door warci »

... ga ik er zelf nog maar eens ene ineen vijzen.
Projectje heeft ongeveer 10 jaar stil gelegen. Ondertussen 2 keer verhuisd, maar je ziet: beter laat dan nooit.
In de tijd een ex-mil defender gekocht van een jonge gast die daarmee van hier naar zuid afrika was getrokken. De motor was er aan, dus ineens maar een rotte disco gezocht. Ik had hem toen gedemonteerd en alles wat te galvaniseren was opnieuw gegalvaniseerd, maar dan is het wat blijven liggen.
Het zal een mish-mash van onderdelen worden: def 110 als basis, bukhead is deels SII (metalen dash), 200tdi van disco, boite is kruising def/disco (om de motor naar voor te leggen zoals bij een 300tdi), schrijfremmen conversie vanachter, mechanische winch, ... Het idee is om ermee (ver) op reis te trekken voor een aantal maanden. Om mezelf wat te motiveren om verder te doen zal ik proberen van hier regelmatig eens te posten.

BEHOLD!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 627
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door Waldorf »

Tof projectje.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door Henk »

Je hebt al bijna een rijdend chassis :thumbup:
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door Penguin »

Amai, ferm projectje.
success.

ivm dat naar voor leggen van de motor, als je dat niet zou doen, kan je er dan een SIII look van maken?
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door zeerover »

Wat moet je nog doen? Hij is toch af. ;)
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door warci »

gewoon nog de ezel voor spannen en gaan! Ik sla al die hybride/electrical rommel gewoon over en ga pure (grass) green!
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door Wolf »

en dan ook zeker geen last met de TC
avatar = Hammerite-user.
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door warci »

Eens tijd voor een update. HD stuurstangen van Paddock/shitpart geinstalleerd, maar de draad was met botte bever getapt denk ik want zat zoveel spel op dat ik aan paddock een nieuwe gevraagd heb. Deden ze niet moeilijk over en een dag of 3 later had ik een nieuwe die iets beter was.
Nu begonnen aan versnellingsbakken puzzelen. Ik heb 3 lt77's liggen (2 def, 1 disco) en het idee is om van die 3 ene goeie te maken. Met de aanpassing dat ik de input-shaft van de disco wil gebruiken om zo de motor wat meer naar voor te leggen. Het plan was om te proberen het schakel mechanisme van de def over te bouwen op de casing van de disco. Nu, dat blijkt toch niet zo voor de hand liggend te zijn. Er zit intern serieus wat verschil op de 2 types.
enkele voorbeelden.

De lagering is compleet anders:
Afbeelding

De dog teeth zijn wel heel wat beefier bij de disco
Afbeelding

De syncro is niet gewoon een koperen ring die op een cone van de versnelling pakt, het zijn allemaal aparte stukskes (waarvan er een deel gesneuveld waren, wat bizar genoeg niet merkbaar was wanneer ik met de auto reed):
Afbeelding

De tanden van de achteruit op de layshaft zijn een pak groter. Die van de def boite zijn redelijk geschalotterd, dus het zou tof zijn moest ik die van de disco kunnen gebruiken (het kleine tandwieltje van de achteruit is vreemd genoeg identiek).
Afbeelding

ware het niet dat het roullement verschillend is....
Afbeelding

Bij deze meteen nog een vraag: In de def boite zitten 2 soorten baulk rings:
Afbeelding

is dit normaal? Ik heb ook nog een lt77 van een DAF sherpa uit mekaar gehaald en daar waren ze allemaal van het onderste type.
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door zeerover »

Die van de Disco is waarschijnlijk een 55A ***********H
Dan kun je het mechanisme van een defender gebruiken samen met de schakelvork van de defender.
Alle lagers van de LT77 onder de eind letter F hebben kleinere lagers van de Layshaft
Dus gebruik de casing van de disco en met de aluminium extensions van de defender (ninety/oneten want defender is altijd G of H) samen met de het schakelmechanisme maar gebruik wel de schakelvork van de disco van de 1/2 versnelling. Oliepompje is wat kleiner maar dat is geen probleem.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door warci »

thanks zeerover!!! Best dan ook de tandwielen van de disco gebruiken? Nu, de mainshaft van de disco heeft redelijk wat spline wear helaas. De mainshaft van de def is daarintegen perfect. Is het de moeite van een nieuwe disco mainshaft te kopen of is het ok als ik het binnenwerk van de def er in over bouw?
Mijn idee was om anders de input shaft van de disco in de def boite te steken, maar dan moet ik nog eens wat tandjes tellen.
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door zeerover »

Dat gaat niet! laatste zin van jou.
Ik vind het eigenlijk raar dat je de motor naar voren wil leggen, want mijn ogen is dat het nadeel van de 300tdi. Koop gewoon de inputshaft en de mainshaft van een 200tdi FTC1428 en STC1889
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
warci
LROCB-Member
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 12:44
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Wambeek

Re: Omdat land rover geen defender meer kan maken...

Ongelezen bericht door warci »

ik zou juist denken: geen gefoefel met die korte bocht van de uitlaat (het is een 200 tdi van een disco).
Plaats reactie