remblokken
- Fetzl
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
remblokken
Al van bij aankoop van de 130, nu zo'n 3 jaar geleden, zat er al een verschil op de voorremmen (dixit keuring)
Ze bleven gelukkig altijd net binnen tolerantie - ik kreeg het advies om die eens grondig aan te pakken als de blokken op waren
en dan ook te kijken hoe het met de schijven gesteld was
en dat is dus nu het geval
daarom volgende vraag:
1. brengt het op om de klauwen te reviseren (en er bv inox pistons) in te steken
2. of kost een nieuwe setup amper meer dan alle werk dat je er moet insteken om ze te upgraden ?
3. indien gewoon nieuwe configuratie: best bij LR OEM spul blijven of zijn er betere (compatibele) dingen op de markt ?
Voorwaarde is dat die ook een spatje modder kunnen verdragen natuurlijk
Ze bleven gelukkig altijd net binnen tolerantie - ik kreeg het advies om die eens grondig aan te pakken als de blokken op waren
en dan ook te kijken hoe het met de schijven gesteld was
en dat is dus nu het geval
daarom volgende vraag:
1. brengt het op om de klauwen te reviseren (en er bv inox pistons) in te steken
2. of kost een nieuwe setup amper meer dan alle werk dat je er moet insteken om ze te upgraden ?
3. indien gewoon nieuwe configuratie: best bij LR OEM spul blijven of zijn er betere (compatibele) dingen op de markt ?
Voorwaarde is dat die ook een spatje modder kunnen verdragen natuurlijk
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Henk
- Berichten: 3568
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: remblokken
Heb nu overal inox pistons steken, komen van bij Paddock, je moet wel de originele ringen nemen.
Eenvoudigste is om remklauwen uit elkaar te halen, let wel dat je ringetjes tussen de klauwdelen niet verliest. Dan de oude pistons eruit. alles goed schoonmaken en dan de nieuwe rubbers en ring er weer in, beetje remolie er aan en dan piston er voorzichtig in duwen en weer monteren
Rempistons van 130 vooraan zal 46mm doorsnede zijn, achteraan 46 of 41mm
Eenvoudigste is om remklauwen uit elkaar te halen, let wel dat je ringetjes tussen de klauwdelen niet verliest. Dan de oude pistons eruit. alles goed schoonmaken en dan de nieuwe rubbers en ring er weer in, beetje remolie er aan en dan piston er voorzichtig in duwen en weer monteren
Rempistons van 130 vooraan zal 46mm doorsnede zijn, achteraan 46 of 41mm
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: remblokken
Die remklauwen moet ge niet scheiden om pistonnekes en rubbers te vervangen.De rob heeft daar zijn trukjes voor om er dat allemaal proper uit en in te krijgen. Te beginnen met alles te zandstralen vooraleer de oude zuigertjes er uit te halen.ontelbare malen al gedaan.Henk schreef: ↑ma 15 okt, 2018 10:10 Heb nu overal inox pistons steken, komen van bij Paddock, je moet wel de originele ringen nemen.
Eenvoudigste is om remklauwen uit elkaar te halen, let wel dat je ringetjes tussen de klauwdelen niet verliest. Dan de oude pistons eruit. alles goed schoonmaken en dan de nieuwe rubbers en ring er weer in, beetje remolie er aan en dan piston er voorzichtig in duwen en weer monteren
Rempistons van 130 vooraan zal 46mm doorsnede zijn, achteraan 46 of 41mm
Vooraleer te beginnen zien of de plaats waar de remblokken gepossioneert zitten er geen groef ingesleten zit boven en onder.Mijne 130 had dat en dan rammelen de blokjes tijdens het rijden....wat zeer vervelend is met het raam open.
Laatst gewijzigd door De Rob op ma 15 okt, 2018 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fetzl
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: remblokken
#visitrob
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Henk
- Berichten: 3568
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: remblokken
#ikwerkveelvolgenshetmottovanroger:watjezelfdoetdoejemeestalbeterengoedkoperenjeleerterooknogeensvan
- Waldorf
- LROCB-Member
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
- lrocb_lidnr: 501
- Woonplaats: Aalter
Re: remblokken
Ik heb twee jaar terug mijn remklauwen gereviseerd: inox pistons, nieuwe dichtingen en ringen. Aangezien ik niet uitgesproken handig ben en nog niet gestorven ben in een bal van vuur ga ik er van uit dat ik dat goed gedaan heb.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: remblokken
Ik heb het ook ooit zelf gedaan, en toen ik net de naam opzocht van de firma waar ik de rubbertjes besteld had, vond ik zowaar een topic van newbie Fetzl bij de buren ;-)
Voor een zware 130 is het mogelijk anders, maar het standaard remsysteem van onze 110 kan de 235's blokkeren op droog asfalt, dus remkracht genoeg (voor een 110 dus).
Een compressor is m.i. onontbeerlijk om goed werk te leveren en alles goed schoon te houden.
Je kan de zuigers er uit blazen door druklucht op de aansluiting te zetten. Steek er eerst een plankje tussen zodat je ze er niet helemaal uitblaast. Anders is het gedaan van zodra een eerste er helemaal uit is.
Als je besluit om de klauwhelften te scheiden: de bouten hebben maat 5/8", ze zijn dus niet metrisch. De rubbertjes die tussen de voorste klauwhelften zitten zijn te krijgen bij shop4autoparts.net (onderdeelnr. 3851-739), ik heb er toen ook de zuigers besteld. En zoals eerder gezegd: originele dichtingsringen van LR gebruiken. En ik was toch blij dat ik een reservesetje had besteld...
Je weet natuurlijk niet wat je gaat vinden: van de 4 remklauwen moest ik er uiteindelijk toch één vervangen omdat er teveel corrosie in de boring zat.. Dat betekende dus even niet rijden tot de stukken er waren.
Misschien vind je deze playlist met video's van LRTV wel informatief:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 059DC43734
Groeten,
Joris
Voor een zware 130 is het mogelijk anders, maar het standaard remsysteem van onze 110 kan de 235's blokkeren op droog asfalt, dus remkracht genoeg (voor een 110 dus).
Een compressor is m.i. onontbeerlijk om goed werk te leveren en alles goed schoon te houden.
Je kan de zuigers er uit blazen door druklucht op de aansluiting te zetten. Steek er eerst een plankje tussen zodat je ze er niet helemaal uitblaast. Anders is het gedaan van zodra een eerste er helemaal uit is.
Als je besluit om de klauwhelften te scheiden: de bouten hebben maat 5/8", ze zijn dus niet metrisch. De rubbertjes die tussen de voorste klauwhelften zitten zijn te krijgen bij shop4autoparts.net (onderdeelnr. 3851-739), ik heb er toen ook de zuigers besteld. En zoals eerder gezegd: originele dichtingsringen van LR gebruiken. En ik was toch blij dat ik een reservesetje had besteld...
Je weet natuurlijk niet wat je gaat vinden: van de 4 remklauwen moest ik er uiteindelijk toch één vervangen omdat er teveel corrosie in de boring zat.. Dat betekende dus even niet rijden tot de stukken er waren.
Misschien vind je deze playlist met video's van LRTV wel informatief:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 059DC43734
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- baudts
- LROCB-Member
- Berichten: 876
- Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
- lrocb_lidnr: 1139
- Woonplaats: Steenhuffel
Re: remblokken
Ook al eens gedaan en inderdaad met lucht druk zijn de pistons er redelijk makkelijk uit te halen. Zelf indien je er eentje volledig heb uitgeblazen kan je de andere eruit krijgen door reeds diegene die eruit geblazen werd met de nieuwe piston te vervangen. Heb ik ook voorgehad en heeft perfect gewerkt.
Land Rover closest thing to heaven on earth
- Fetzl
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: remblokken
prima eerste projectje voor tijdens de lessen van Zeerover
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: remblokken
Inderdaad ;-)
Als je er op rekent om de klauwen te reviseren en dus geen nieuwe te steken, hou dan rekening met de mogelijkheid dat ze te ver heen zijn om nog in orde te krijgen en je dus mogelijk niet met de auto naar huis kan.
J
Als je er op rekent om de klauwen te reviseren en dus geen nieuwe te steken, hou dan rekening met de mogelijkheid dat ze te ver heen zijn om nog in orde te krijgen en je dus mogelijk niet met de auto naar huis kan.
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Fetzl
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: remblokken
@Vogler... eentje op reserve houden ;-) ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: remblokken
Ze zijn alle vier verschillend he.
J
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Fetzl
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
- lrocb_lidnr: 1397
- Woonplaats: Westerlo
- Contacteer:
Re: remblokken
why you party pooper you !
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
- Henk
- Berichten: 3568
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: remblokken
Alle 4 nieuw en je bent 1.000€ kwijt, revisiesetje kost je een goede 100-150€
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: remblokken
Alle vier nieuw klauwen voor geventileerde schijven is een € 500,00
Rubber revisie setjes OEM kosten een € 18,00 en u heeft er drie nodig.
Rob
Rubber revisie setjes OEM kosten een € 18,00 en u heeft er drie nodig.
Rob
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: remblokken
Mijn party was ook behoorlijk pooped toen ik de verkeerde kant had besteld!
J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell