Functie swivel house grease ?

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Functie swivel house grease ?

Ongelezen bericht door Ides »

Heren,

Eindelijk staat de 130 klaar om op reis te gaan naar Kroatie.
Modificaties aan de hardtop gemaakt en tweede daktent erop, slede voor de frigo en diepvries, awning eraan gehangen, wat geisoleerd.
Afbeelding

Afbeelding

Sparewheel carrier nog in de maak.

Echter uitgerekend vandaag is mijn swivel house beginnen lekken (allee toch meer dan voordien).
Enkele grote druppels na een 40 km rit.
Afbeelding

Voor zover ik de functie ken, dient de swivel grease om de bol gesmeerd te houden.
Dient dit ook om de CV joint te smeren?

Uiteraard bij Land Rover Brasov in Roemenie, geen spare parts binnen de 10 dagen voor Defenders.

Ik heb nog 4 vullingen 1 shot grease liggen die ik meeneem en om de 4 dagen wat ga bij vullen.

MIs ik iets dat fout kan lopen?
We reizen 15 dagen elke dag rond rijden (camping naar camping) dus vlug gezegd een 3500 km voor de boeg.

Alle olieen zijn gewisseld geweest.
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Functie swivel house grease ?

Ongelezen bericht door Ides »

Wat als je er teveel swivel grease in doet?

Normaal altijd 1 shot, maar ja dan is de swivel ook leeg.
Nu weet ik niet hoeveel er verbruikt is/wordt.

Overvullen kan gevolgen hebben?
Buiten het feit dat het er mogelijks terug uit komt op de plaats waar het nu lekt?



Groeten,

Ides
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3562
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Functie swivel house grease ?

Ongelezen bericht door Henk »

Eigenlijk hoofdzakelijk om je cv te smeren. De ene gebruikt vet, de andere gewoon pontolie, ik meestal een combinatie van de twee.
Als het begint te lekken zit er meestal een scheurtje of zo in je swivelseal (putjes in je bol, vuiligheid er op?)
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Functie swivel house grease ?

Ongelezen bericht door De Rob »

One shot grease oftewel swivelbolvet dient hoofdzakelijk om uw homokineet(gleidendende kogels) en naaldlager in de stubaxle te smeren.
Dat er vet langs uw bollen uitkomt kan te maken hebben dat er groeven in uw bol zitten op de plaats waar de grote keerring zit.Om dit te kontroleren moet ge uw wiel volledig wegdraaien dan kan men zien of dit zo is.Bij oudere types zijn die bollen bekleed met croom en zijn er meestal roest plekken waar het vet door heen komt.Bij een td5/tdci is de bovenste swivel pin/rollager een zwak punt.Wiel opkrikken en boven vastnemen met twee handen en proberen te schudden voor speling op deze pin te ontdekken.Dit is ook een mogelijk om vet op uw bol te zien verschijnen.Indien er geen speling is te voelen is het niet erg om er mee voort te rijden.Zo rijden er velen rond.Indien er wel speling op de swivelpin is ....best deze beter afshimmen of de pin met rollager vervangen .
Dit one shot grease is ook steeds terug te vinden in uw diff(olie is zwart van kleur dan)Zelfs met nieuwe oilseal binnen in de swivelbol komt er van dit vet in uw diff.(niet erg). Het belangrijkste is ongeacht hoeveel vet er nog in zit.....Dat er nog vet in zit.
Rob
Ides
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 14 mei, 2012 10:36
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Brasov, Roemenie
Contacteer:

Re: Functie swivel house grease ?

Ongelezen bericht door Ides »

Speling niet direct.

Inderdaad wat markeringen op de bol van het links rechts draaien.
Is reeds een geruime tijd zo (inderdaad ik reed er ook zo mee rond).

Merci voor de feedback.

Ides
Plaats reactie