Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Moet trommelremmen volledig veranderen vanachter en was aan het zoeken op bearmach voor stukken;

echter alles moet veranderd worden. Pompje, achterplaat, trommel zelf, ....

En is precies een kostelijke affaire. ik was nu een beetje aan het rond zoeken op het internet en heb een zeer simpele conversie kit gevonden om naar schijfremmen om te schakelen wat me maar de helft van de prijs zou kosten indien ik voor deze optie ga.

op zich qua onderhoud later zal dit ook veel makkelijker zijn, veiligere remmen, ... dus veel voordelen op weinig nadelen.

Natuurlijk voor de keuring is dit een andere zaak. Gezien wagen als oldtimer is ingeschreven is dit momenteel niet meteen een probleem maar je weet nooit naar de toekomst toe. Echter risico ben ik precies nog bereid om te nemen op dit moment.
Hopelijk tegen dat ik terug naar de keuring moet zijn ze tegen dan al vuil genoeg dat ze niet zien dat het origineel is :s

Echter ik vroeg me af af wat de meningen hier zijn.

Volgende kit had ik gevonden. Op zich vind ik het nog slim gevonden:
https://www.red-winches.com/products/re ... on-lr/109/

Ziet er ook nog iets uit dat indien ik na de keuring ga ik nog makkelijk op een dag terug kan omvormen. Dit in de plaats als wanneer ik een volledige as verander.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Beerke »

Die link die je geeft, dat is toch alleen maar die ijzeren brackets en bijhorende bouten en moeren.
Dus zonder remklauw, zonder schijven enz...?
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Yes
Vraag me af of dit zo simpel is als het lijkt of niet. Zij zeggen dat ik zelfde schijf en kaliber kan plaatsen als vooraan
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Beerke »

Ik ben voorstander van origineel, niet alleen omdat het niet mag.
Ik weet niet wat het geeft wanneer je achteraan hetzelfde remvermogen hebt als vooraan maar bij een noodstop zou dit wel eens slecht kunnen uitkomen!

mvg
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Waarom denk je dat? Wat kan er volgens jou soms verkeerd lopen?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Beerke »

Zoals al geschreven, ik weet het niet.
Maar de wagen is ontworpen en gemaakt zoals hij nu is en veranderingen aan het remsysteem met dingen die niet getest zijn vertrouw ik niet.
Op de meeste voertuigen zijn voorste en achterste remmen nooit hetzelfde en dat heeft volgens mijn te maken met de gewichtsverdeling.
Persoonlijk zou ik het niet doen.
Probeer het eens en laat iets weten!
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Cv zal foto sturen als ik ergens in gracht lig ;-)
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Penguin »

Normaal is de achterrem veel minder straf dan de voorrem. Eigenlijk rem je vooral met de voorrem.
Indien je achterrem meer dan normaal zou afremmen, en je moet eens in een bocht remmen, dan zou je def wel eens last krijgen van overstuur.
Op een recht stuk ga je daar niet veel last van hebben, als hij schoon recht blijft ten minste.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

En wat indien ik caliper zit met maar 1 piston vanachter zou deze dan niet minder remmen vanachter?
Hoe doen al die mannen dat dan die een hun as vanachter veranderen met een discovery as?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Penguin »

Ik denk dat je best nagaat wat de huidige rembalans is, en dan uitvissen hoe je deze kan regelen bij een defender. Maar ik vrees dat je een regelbare klep nodig hebt, en die zal er standaard niet op staan. Zoek eens op Breaking bias en bias valve.

Een defender as met schijfremmen heeft toch dezelfde schijfremmen als op die disco as? En de druk komt van je drukpomp, dus remkracht blijft gelijk.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Ho kan je rembalans na gaan?

probleem is wel dat momenteel de remmen achteraan volledig versleten zijn. Dus denk niet dat ik correcte resultaten ga hebben :s
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Penguin »

Volgens mij enkel te meten op een rembank.
Ik had ergens gelezen dat voor een defender de balans 80/20 is.

Ding is, je voorste remmen zijn het belangrijkste, maar als je balans slecht is, dan kan dat nare gevolgen hebben als het er op aan komt zoals bij een noodstop of onverwacht remmen in een bocht.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Heb ondertussen ergens op een forum gevonden die dit heeft gedaan bij een disco op een salsbury as en precies toch niet zo eenvoudig
Inderdaad hier hebben ze ook de bedenking gemaakt voor de kracht achteraan en hebben ze andere remcilinders geplaatst. :s
heb de vraag ondertussen ook eens gesteld aan de fabrikant.

****the red winches bracket is made for Rover stle rear axle but will work with modification for Sals (important later)****

Steps:

Install speed bleeders into all calipers
Remove rear wheels and place truck on axle stands
Remove drive flange bolts and axle circlip
Remove drive flange and slide out axle
Remove drum retaning screw (may have to be drilled out)
Slack both adjusters on the backing plate with 13mm deep 6 point socket
Remove drum ( may need to be hammered off)
Loosen 11mm brake line fitting but leave in place on wheel cylinder
Bend back lock plate on the outer hub nut
Remove outer hub nut
remove lock plate
Remove inner hub nut
Yank entire hub assembly and put aside
Remove the six 17mm head bolts and nuts around the center of the stub axle (nut on the outside face of the axle flange)
Now remove brake line from the wheel cylinder and cap it with a rubber plug to avoid a mess
Tap or yank off backing plate
Keep the round bolt head spacer part # FRC3147
Put the fresh races and newly greased bearings into your FRC6139 front disc hubs and install the rear hub seal as deep as it will go, lips facing out
Install the new rotors onto the hubs with fresh lock washers or red locktite (or both)
Cleanup the stub axle with some red scotchbrite pad then brake or carb cleaner
Lightly grease the stub axle to aid assembly
Pack grease into the lips of the rear hub seal
Cut FRC3147 (spacer we kept from the dum setup) into two pieces so you have two equal sizes spacers with three bolt holes each, stack these together.
We will use these spacers to mount the Red winches bracket
With three fresh long bolts and nuts from the Red winches hardware kit mount the bracket on the 2o'clock position on the axle
Use the thick and thin washers from the kit to align with the hub and rotor combo
Slide hub and rotor onto the stub axle (may need to wacked with a piece of wood or a deadblow as the new bearings are a tight fit)
Install one of the hubnuts enough to keep it in place
Install one of the calipers with the included hardware from the red winches hardware kit
Eyeball that the caliper is square to the rotor and centered over the rotor, if not remove or add washers to the red winches bracket and cut up spacers
(My truck only needed one thin washer on each bolt for the caliper to be dead center)
Now remove the hub, rotor, caliper
Install the rest of the bolts and tourque to spec adding loctite
Reinstall the hub, rotors, caliper, ect
Install hutnut, locking plate (replace if it is really jacked up) and outer hub nut
Install axle shaft
Install drive member and circlip

Sit back and relax you are 1/2way there !

****TAKE NOTE on the short side of the axle you will need to notch the lower shock mount by 3/8 of an inch to allow the bracket and caliper to fit***


You have a decision to make now. you can leave the stock hardlines in place or replace them with flexlines and banjo bolts. I opted to move to flex lines as the hard lines are very close to the coils and the banjo will fit tighter and be more resistant to abrasion, AND it makes bleeding the nearly horizontal calipers much easier.


For my rear flex lines I used parts from pegasus racing:

1x 3-18-S-B 18in an3 flex line with swivel fitting one side and banjo on the other
1x 3-40-s-b 40in an3 flex line with swivel fitting one side and banjo on the other
4x 3241-3/8 soft copper 10mm or 3/8 crush washer
2x 3242-003 banjo bolt 10mmx1 short
2x 3265-16 male 10mmx1 convex to an3 male adapter


Frankly I measured the lines two times and the are still a little short so you can add 3-4in to the line lengths to give yourself more room.

The banjos will need to be shortened by about 5mm to avoid bottoming out in the caliper, i used a cutting disc to do this

Put the metric to an adpaters in the "T" mounted on your axle diff cover
Install the shortened banjos with crush washers finger tight
Route flex line to the "T" and tourque
Now tourque the banjo bolts


OK 75% of the way there !

***From this point on im going to assume you know how to identify and create brake line nuts/flares/ect***

I wanted to reaplace the absolute garbage LR booster options and the garbage masters. After some research I found that a universal style 3 and 3/8 square pattern hot rod/chevy style brake booster will fit the Defender pedal box with minimal mods.

I settled on a 11in dual diaghpram brake booster as its was the largest I could find and that would fit my RHD truck, LHD may be different.
I also decided on a Corvette syle 1 1/8 in dual circut master. These are widely avialable but, make sure to get one rated for disc/disc applicaitons. Disc/Drumn versions will have a 10lb residual valve built into the rear circut that will cause the rear discs brakes to drag.

Booster
100% Brand New Universal 11 Dual Diaphragm Zinc Brake Booster Hot Rod Street | eBay
Master:
Tuff Stuff Performance #2071NB - TUFF STUFF Performance Accessories
You can also just buy a combo unit with a Dual 8in or dual 9in booster. All will fit and work, when i first built this i used a dual 8in to conserve space (that i didnt need to) and it worked 95% as well as the dual 11in
For example:
Tuff Stuff Performance #2124NB - TUFF STUFF Performance Accessories
I also added a wilwood 2lb residial valve to the rear circut only. I assumed that the nearly horizontal rear caliper mounting may cause issues with fluid runback. This wasnt the case but it cant hurt.
https://www.summitracing.com/parts/w...3783/overview/
And to top it all off I used a SSBC single circut bias valve to control the flow of fluid to the rear brakes. Since the massive calipers have insane stopping power,if the truck is unloaded or not towing they can lockup to easily, this allows for adjustment of the rear circut bias(power).
Buy Universal Aluminum Adjustable Proportioning Valve for Rear Brake Bias at SSBC


The Steps for install:

Remove round covers from the side of the pedal box
Remove cotter pin from pedal arm pin
Push pin out and let fall to the floor of the truck
Collect up the pin, cotter and the heavy washers, put aside
Remove brake lines going into the stock master, note the position
remove 17mm nuts holding stock master to booster
remove stock master
remove 4 nuts holding stock booster to pedal box
remove vac hose from booster
remove booster
Measure the height of the pedal rod clevis ont the stock booster and note it
Using cutting disc cut off the clevis from the stock booster flush with the rear of the clevis
Discard stock booster
Place clevis in a vise and centerpunch the rear of the clevis
Drill with 21/64 or similar size
Tap clevis for 3/8-24 (fine thread)
INstall tapped clevis to aftermarket booster and check for height
Aftermarket booster rod will have to be trimmed aby about 5mm height to allow for pedal assembly and pin to line up
Remove clevis, mark and trim rod
INstall 3/8-24 jam nut then clevis with blue locktite
MEasure height then tourque into place
Aftermarket booster is now ready to mount
Looking that the defender pedal box you will see that the inner unused bolt holes are reeeeealy close to the bolt pattern of the aftermarket booster.
Using a unibit open up the holes and test fit the booster until good to go.
Install aftermarket booster onto defender pedalbox with opened up holes
Install pedal arm pin, washers and cotter pin after greasing them up.
Using a grease pencil or girlfriends nailpolish mark the end of the boosters actuator rod (part that pokes into the master)
Slide new master onto the booster then check that your booster and master are mating correctly, you should now have paint or grease on both the actuator rod and the master
If you do not have markings on both sides adjust the actuator as needed (some are threaded some need shims)
Create your required brake lines and fittings
I plumbed a 2lb resudial valve into the rear circut, this is optional
I also plubmed the SSBC brake bias valve ****AFTER**** the LR PWDA valve mounted on the bulkhead (see pics)
You plumb this after to avoid the PWDA from indicating a pressure issue on the rear circut.
IF you havent already rebuilt your PWDA now is a good time to (see my other post on this subject) or remove it, your choice
http://www.defendersource.com/forum/...ve-116281.html
Bench bleed your new master then install into the booster
If you have the old style coolant overflow tank it may need to be moved over an inch or so, or just temporarly removed to install the master.
Now hook up you new lines and bleed your brakes!
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Moest ik de conversie nu niet doen. want voor mij leek het ene makkelijk kit om in de toekomst terug te kunnen switchen echter als je ook master cylinders moet vervangen lijkt het me minder interessant.

Op alle parts catalogussen zie ik dat op de back plate van een def bij de trommel remmen normaal 2 bouten moeten staan voor de schoenen aan te passen. echter bij mij staat er maar 1 op. is dit normaal.
ik vindt meestal terug van een one ten echter weet niet of er een verschil is met nintey? in de workshop manual spreken ze voor 90 wel in enkelvoud hierover.

heb gisteren reeds 1 rem open gelegd en weet niet of de trommel rem die geinstallerd is origineel is. heb gezien dat de veren anders zitten boven aan. In de plaats dat deze van de en schoen naar de andere gaat gaat deze onder de rem schoen precies naar de backing plate + die adjusting bouten achteraan waar ik er precies eentje mis :s

2de vraag hier: andere kant is de drum volledig vast. krijg deze er niet achter. heb al geprobeerd met hamer echter komt geen beweging in; iemand een idee om deze los te krijgen. Indien drum kapot is tot daar toe. moet deze volgens mij toch vervangen want al ik met de hand draai dan draait deze de helf van de cirkel goed mee en dan blokkeert ze even tot ik over een bepaald punt geraak. dus volgens mij gaat deze beetje krom staan of oneven afgesleten zijn
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door De Rob »

Remtrommel moet er af komen.
Remmen volledig afregelen door regelvijzen op zijn kleinste te draaien.
Schroef M8 er uit draaien.
overal WD 40 spuiten..rond de naaf en rond de studs.
Nu met een zware handhamer TUSSEN de studs vlak op de trommel kloppen.U zal zien na enige tijd komt die los.Die springt gewoon van de naaf af.Niet zuinig zijn met "wd40"
NIET achteraan tegen de rand beginnen te bonken...dat haalt niks uit.
Rob
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

jij spreekt ook van regelvijzen in meervoud. houdt dit dan in dat er bij mij niet de correcte backplate op zit? want heb er maar eentje op staan?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door De Rob »

baudts schreef: vr 06 apr, 2018 10:59 jij spreekt ook van regelvijzen in meervoud. houdt dit dan in dat er bij mij niet de correcte backplate op zit? want heb er maar eentje op staan?
Bij een lr 90 = 1 bij een lr 110 =2.Omdat u van Salisbury spreekt ga ik er van uit dat het een 110 is.
Rob
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

ha ok dan is deze toch correct.
echter de veer boven aan. (die de remschoenen terug naar elkaar moet trekken) dient toch van aan beide remschoenen bevestigd te zijn neen?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Ben eens aan het zien om dan toch trommelremmen te vervangen;
voor chassisnummer SALLDVAC8AA234834 zijn dit de correcte stukken? want hangt vaak af van chassis:

Drumbrake: 591039
Wheel cilinder: RTC 3168 en 3169
brake shoe spring: 503981 en 218983
brake shoe: RTC3171

Qua kwaliteit voor alles wat is het beste Bearmach of OEM want toch redelijk prijs verschil voor sommige dingen.
iemand een idee waar je volgende kan vinden Anchor 236993, plate lockin 236995 want deze vind ik niet terug op bearmach;
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door De Rob »

baudts schreef: vr 06 apr, 2018 11:07 ha ok dan is deze toch correct.
echter de veer boven aan. (die de remschoenen terug naar elkaar moet trekken) dient toch van aan beide remschoenen bevestigd te zijn neen?
Neen, de veer moet van de voorste remschoen onderdoor het pompje naar de backplate achter de tweede schoen.Deze achterste remschoen is een zwevende.Daarom is deze onderaan met een borg plaat met twee schroefjes ge monteert.
De onderste veer moet ingehaakt worden langs achter .....zodat de remschoenen tegen de backplate worden getrokken.
Rob
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door De Rob »

baudts schreef: vr 06 apr, 2018 11:21 Ben eens aan het zien om dan toch trommelremmen te vervangen;
voor chassisnummer SALLDVAC8AA234834 zijn dit de correcte stukken? want hangt vaak af van chassis:

Drumbrake: 591039
Wheel cilinder: RTC 3168 en 3169
brake shoe spring: 503981 en 218983
brake shoe: RTC3171

Qua kwaliteit voor alles wat is het beste Bearmach of OEM want toch redelijk prijs verschil voor sommige dingen.
iemand een idee waar je volgende kan vinden Anchor 236993, plate lockin 236995 want deze vind ik niet terug op bearmach;
Als zij dat niet vermelden deze twee nrs zijn deze alleen maar origineel te verkrijgen.
Al deze nrs bovenaan heb ik gewoon uit het schap te halen.
Rob
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3559
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Henk »

Simpelste is dat je zondag naar Newbury rijdt, een andere complete as koopt mét schijfremmen en die er onder steekt
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Henk schreef: vr 06 apr, 2018 14:26 Simpelste is dat je zondag naar Newbury rijdt, een andere complete as koopt mét schijfremmen en die er onder steekt
Maar indien je dit doet ga je dan niet dezelfde problemen hebben met de kracht van de remmen? Dat deze vanachter te hard gaat remmen?
Spijtig genoeg geen tijd zondag moet dringend verder doen aan huis :D
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3559
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Henk »

Normaal zit er rechts bij de bulkhead een remkrachtverdeler als je achter trommels hebt of in beide gevallen maar dat zal de Rob wel kunnen bevestigen.
Bij veel modellen zit er zoiets niet in dus is dat echt nodig? Hangt natuurlijk helemaal af van het gebruik van de wagen

Trommels vervangen door schijven is wel een reden tot rode kaart bij de control
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Wat doet die remkracht verdeler soms?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3559
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Henk »

Wat zou een remkrachtverdeler doen?

De remkracht verdelen tussen voor en achteras
Zover ik het heb begrepen is het een soort gewicht in een ‘buis’ dat door de uitgeoefend remkracht naar voren wordt geduwd en hoe meer g krachten, hoe meer druk (opening) er naar de voorwielen gaat
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3559
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Henk »

Hal je dat ding er van tussen dan gaat altijd dezelfde kracht naar voor en achter
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Ok
Denk dat ik het momenteel bij trommel remmen ga houden als ik die ene kat er ooit afkrijg :-)
Bekijk optie van schijven nog wel eens indien ooit beslis te beginnen aan een volledig herbouw binnen paar jaar
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Ben bezig met op bearmach de stukken te bestellen. Samen met nog wat andere dingen; echter vraag me af van welk merk ik hier het beste kan bestellen? OEM of Bearmach zelf ?
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Beerke
LROCB-Member
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
lrocb_lidnr: 519
Woonplaats: Heverlee

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Beerke »

Gewoon even in Herentals passeren lijkt mij het gemakkelijskte? ;)

De Rob schreef: vr 06 apr, 2018 11:32

Al deze nrs bovenaan heb ik gewoon uit het schap te halen.
Rob
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

pasop heb ondertussen al een hele lijst die ik moet vervangen. stuur een PB.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
fastpaddy
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 05 mei, 2010 11:09
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: zolder

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door fastpaddy »

Maxime,
bij Zeus Engineering maken ze conversiekids voor series.
Je kan daar eens contact mee opnemen en hen de vraag stellen of ze die ook voor defender hebben?
Geven goede uitleg en prijs is ook goed!
We gaan 2 setten bestellen voor de Stage One (voor).
Maar ik moet eerst naar de eerste keuring natuurlijk!
Bij de Rob wordt je ook altijd hartelijk ontvangen en die heeft alles op schap liggen!!!
Je ziet maar.
Groeten
Rudi
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Bedankt voor de tip. Eens bekijken
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

ok heb eindelijk de trommel rem eraf gekregen.
Iemand een idee hoe ik dit naar de toekomst toe kan vermijden.

mag je kopervet of iets in de aard smeren op zowel trommel rem als hub waar deze contact maken of is dit niet goed voor de remmen zelf?
Ga ervan uit dat dit tussen de remschoenen kan geraken?

groeten,
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Is dit waar wat ze zegge? lijkt me niet zo simpel gezien men altijd spreekt over assen vervangen dat je gewoon de rem onderdelen zou kunnen overzetten en dat dit zou moeten werken? Alsook dat met kleine calipers je het probleem niet zou moeten hebben van het locke:
the quickest and cheapest way would be to get the back axle of a later 90 that was fitted with rear disc's, then you'll have all the correct bracket,hubs,caliper's that you can transfer to yours, the calipers may need an overhaul before you use them and probably new disc and pad's, doing it this way retain's all the standard Land Rover component's. Also the rear calipers are smaller than the front so you do not end up locking the back end up when lightly loaded. so it should all work just fine.

Ja ben nog altijd een beetje opzoek werk aan het doen en heb het dus nog niet meteen laten rusten :D
Land Rover closest thing to heaven on earth
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Bobtail »

Het simpelste en het goedkoopst is inderdaad een achteras met schijfremmen te steken zoals Henk zegt. Heb ik zelf ook 2 keer gedaan, en wat betreft het teveel van remkracht op de achteras, geen probleem. En het is telkens een 90!
Inderdaad, op de technische controle kunnen ze daar over vallen, zelf ook meegemaakt. Heb nog een achteras met trommelremmen liggen als back-up plan. :-)
Alleszins succes!
Grtz,
Axel
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Momenteel is keuring geen probleem gezien ik oldtimer heb. Echter indien volledige as vervangen moet worden denk ik toch dat ik ga wachten tot ik defender eens volledig ga herbouwen
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Vraagje,

Ben alles uit elkaar aan het halen voor de nieuwe stukken. Echter ben op aantal dingens gestoten op de as vanachter:

- heb gezien dat de steekassen kant van differentieel beetje beschadigd zijn. Kan dit kwaad of zijn deze zo opnieuw te gebruiken. Kan de oorzaak hiervan zijn dat de rollagers van de differentieel flens kapot zijn? Normaal neem ik deze week de differentieel eraf en dan kan ik zien wat voor schade ik daar heb.
- Hiernaast heb ik ook gezien dat als ik de driving memeber op de steekas plaats dan heb ik een speling van 1 tot2 mm vooralleer deze pakt op de steekas. Wat is hier toegelaten van speling of is hier geen enkel speling toegelaten?
- ik heb ook gezien dat op de bearing sleeve wat putjes zitten tegen het einde. Hoeveel kwaad kan dit op deze plek? kwestie dat als ik een nieuwe dichting plaats de olie er niet uitloopt. Vanaf wanneer dienen deze vervangen te worden?
- vroeg me ook af of het normaal was dat er tussen de binnenste rollager van de hub en de dichting er waty plaats zit waardoor deze rollager naar achter kan bewegen. Dient de dichting tegen deze rollager te komen of is dit normaal?

Foto's van de steekas en de bearing sleeve kan je hier zien: https://goo.gl/photos/69vYoZ3aW4Hw69jc8

thx voor de informatie
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3559
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Henk »

Het is nu donderdag praatavond, daar zitten een deel mannen die je daar advies over kunnen geven
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

van hoe laat tot hoe laat?

Ging normaal differentieel er uit halen; indien ik nog op tijd ben kan ik deze mss meteen ook meenemen :)
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3559
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Henk »

Vanaf 20h

Heb je de tools om een Salisbury diff eruit te halen?
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

is bij mij volgens mij geen salisbury diff.
Gwn cardan afhalen en dan aantal vijzen tegen van behuizing en as losmaken en dan komt deze eruit met behuizing en al.
Weet ik uit verleden allesinds. Verder heb ik ze nooit uiteen gehaald en weet ik dus niet welke tools ik nodig heb :)
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3559
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Henk »

A ja, je hebt een 90!
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Yes
Land Rover closest thing to heaven on earth
Bobtail
LROCB-Member
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 27 mei, 2016 21:30
lrocb_lidnr: 1434
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Bobtail »

mss toch maar een 2dehands achteras kopen??
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow, what a Ride!
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Dan ga ik ook nieuwe dit, steekassen en al de rest moeten kopen Neen?
Tenzij iemand nog een deftige heeft liggen ergens voor een prijsje
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 3559
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
lrocb_lidnr: 30
Woonplaats: De Pinte

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Henk »

Als je nog 10 spline diff en steekassen hebt zou ik zeker overwegen om dan maar een volledige andere as er onder te steken, eventueel van een D1
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)

LROCB Afbeelding
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

Heb nog 10 spline dico is 24? En moet ik dan ergens rekening mee houden? remverhouding,cardan,...
of gwn oude af nieuwe erop?

Heeft er iemand volledige liggen
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
baudts
LROCB-Member
Berichten: 856
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 18:59
lrocb_lidnr: 1139
Woonplaats: Steenhuffel

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door baudts »

ben ondertussen ziek gevallen dus ga heffen vanavond niet kunnen halen. Alle tips zijn welkom. Zowel op problemen als wat ik allemaal moet voorzien indien ik van as zou veranderen en welke as ik het beste neem.
Land Rover closest thing to heaven on earth
Gebruikersavatar
Wolf
LROCB-Member
Berichten: 2340
Lid geworden op: do 31 jul, 2003 20:39
lrocb_lidnr: 316
Woonplaats: Bij Father Damien
Contacteer:

Re: Conversie trommelremmen naar schijfremmen

Ongelezen bericht door Wolf »

oei, toch niet ziek geworden van dat rem-probleem? in elk geval: veel beterschap.
avatar = Hammerite-user.
Plaats reactie