Nanocom

Heb je technische vragen stel ze hier, maar kijk eerst eens in het archief of je daar geen antwoord kunt vinden of gebruik de zoekfunctie
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Nanocom

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik heb onlangs eindelijk door de zure appel gebeten en een Nanocom besteld.
't Is een steile leercurve, maar het begint me duidelijk te worden dat als je wat research doet, er best veel mee te doen is, dus waarom niet een draadje starten ;)

Eerste kennismaking met een diagnosetoestel was toen een clublid me met zijn Hawkeye te hulp schoot bij een defecte injector. Het zal je natuurlijk niet helpen om de reparatie uiteindelijk te realiseren, maar het kan veel tijd besparen.

Initiële indruk van de Nanocom is dat het eigenlijk een ouderwets ding is, en het heeft nogal een zelfbouwkarakter: trage menu's, enkel via Microsoft te beheren, dikke aansluitkabels, niet echt robuuste software, en zeer beperkte useropties. Wil je bijvoorbeeld het beeld 180 graden draaien, dan kan je die optie enkel aanvinken bij het (her)installeren van de firmware. Met PC dus, en ik wil daarvoor niet het risico nemen om hem te bricken door glitches t.g.v. gebruik van een emulator op m'n Mac. Maar gisteren begon het ding al met zijn kuren en bevroor in een bepaald menu, waardoor de eerste update zich al opdringt...

Wat me eigenlijk het meest stoort is een fout in de eenheid voor de MAF: in het ene menu staat er gr/sec, in een ander staat er voor dezelfde meting gr/u. Als het luchtgebruik in grammetjes per uur uitgedrukt zou worden, hadden we waarschijnlijk geen CO2 probleem...

Dat allemaal gezegd zijnde is de computer die ik wil uitlezen - die van onze Td5 15p dus - ook al 16 jaar geleden ingevoerd. De iPod is geïntroduceerd in 2001, de eerste generatie Td5's in 1998...

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door Vogler »

Een eerste projectje was het checken van de turbo-efficiëntie, ingegeven door dit filmpje van een (hoorbaar Belgische) defenderrijder.
Want wat heeft een mens beter te doen op een mooie lentedag als vandaag dan achter excel te kruipen :D
Aan de hand van de meetgegevens van de MAF en MAP kan de conditie van de turbo ingeschat worden - of van de sensors natuurlijk, altijd spannend als de metingen van de MAF ter sprake komen. De mijne is onlangs vervangen door een exemplaar van VDO (de originele zijn van Siemens). Er waren weliswaar metingen maar die wist ik niet te interpreteren, dus ik was wel benieuwd naar de uitkomst van deze test.

Op de site van Garett staat de efficiëntietabel voor de GT2052:

Afbeelding

Ongeveer zoals het filmpje aangaf heb ik de meetresultaten van een acceleratie van 50 tot 100 in 5de in excel ingevoerd:
- Mass Air Flow , van gram/sec omgezet naar lbs/min
- Ambient pressure, gemeten in de ECU als ik me niet vergis
- Manifold Absolute Pressure, dus de totale druk in het inlaatspruitstuk. Ik zie tabellen waar dit effectief in absolute druk wordt uitgedrukt, maar in mijn exports staat enkel de extra druk - misschien is er nog een instelling in de Nanocom die ik niet gezien heb. Die moest dus nog opgeteld worden bij de omgevingsdruk om tot de absolute druk te komen.

Het is bijna evenzeer een verkenning door excel als de NC geweest maar de resulterende grafiek geplakt op die van Garrett gaf het volgende resultaat:

Afbeelding

Beetje meer naar links dan optimaal en dus lichte overdruk. Je ziet ook perfect wanneer de waste gate geactiveerd wordt en de curve afvlakt. Maar in elk geval geen forse afwijkingen, dus ik meen te kunnen concluderen dat alles redelijk gezond is. De grafiek bevat de hele reeks metingen wanneer het gaspedaal volledig ingedrukt wordt (ook geregistreerd door de NC). Daarbuiten zie je meteen alles veranderen.
De Tdi rijders zullen me vast voor gek verklaren, maar hopelijk is het een beetje interessant voor de mensen met 'digitale' defenders.

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

This is cool....Maar ook een beetje chinees.
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Joris, je blijft me verbazen.
Dit is echt netjes hoor :clap:

Ik vraag me nu af welke SW versie je op jouw NC hebt staan ?
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
zeerover
Berichten: 448
Lid geworden op: ma 07 jun, 2004 20:59
lrocb_lidnr: 548
Woonplaats: Merelbeke

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door zeerover »

Krijg zo iemand in de les, :roll: Al die informatie zien terwijl je met die auto rijdt, ik heb dat wel gedaan als beroep, maar ik zou het niet willen weten. Ik heb ook geen idee hoeveel PK mijn ketel levert, 't spel rijdt, als het maar niet uit elkaar valt. 8) Toch wel interessant al die info, dank je Joris.
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Afbeelding
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Cijfer neuker.... :twisted:
Straks durf je niet meer rijden met je def...
Thomasdebock
Berichten: 66
Lid geworden op: di 05 feb, 2013 22:41
lrocb_lidnr: 0

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door Thomasdebock »

Rare hobby Joris😁
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door Vogler »

Peter, dank je, maar ere wie ere toekomt, en dat is in dit geval de maker van het filmpje.
Deze software staat momenteel op het toestel:
  • Kernel Firmware Rev 1.10
    Main firmware rev 2.8
    Graphic Controller Firmware Rev 1.6Bn
    OBD Firmware Rev1.04
    global upgrade level 20180212
@ de rest: wees gerust,ik ga niet de hele tijd cijfers zitten kijken hoor. Nieuwsgierigheid is hier de motivatie en geen wantrouwen. Ik vind het gewoon leuk om te begrijpen wat er allemaal gebeurt in de motor en ook al is het stuk gereedschap in dit geval een PC met - godbetert - excel en geen bouten en een stel vettige dopsleutels: het maakt evenzeer deel uit van het functioneren van de motor.

En rijden doe ik ermee he Frans ;)
Afbeelding

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 306
Lid geworden op: di 05 aug, 2003 12:08
lrocb_lidnr: 7
Woonplaats: Hulshout

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door christiaan »

Beeld Nanocom 180° verdraaien zou ik ook graag hebben.
Die stekker op de NC is echt wel onhandig en zit altijd in de weg.
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door Vogler »

Als je een PC hebt is dat geen probleem (als je een evo hebt tenminste). Gewoon update downloaden en de firmware opnieuw installeren, dan kan je 180° draaien aanvinken.
Ik heb het gisteren gedaan met een PC van het werk. Belangrijk: internettoegang uitzetten en de SD kaart uit de NC halen.

J
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 306
Lid geworden op: di 05 aug, 2003 12:08
lrocb_lidnr: 7
Woonplaats: Hulshout

Re: Nanocom

Ongelezen bericht door christiaan »

Merci Joris. Volgende week eens proberen.
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
Plaats reactie