Zoals je weet heb ik deze recoverypunten van Nakatanenga op onze auto geplaatst:
(Achterste bouten door de bumperbevestigingen van het chassis, de voorste inbusbouten enkel door de bumper)
Ze zijn wat bescheiden (onze Def hoeft er wat mij betreft niet uit te zien als een Bergepanzer) maar ik heb toen toch zitten piekeren over sterkte etc, want uiteindelijk is het een klein oogje en is de dwarsdoorsnede van het oog niet enorm groot.
Als je verder kijkt naar hoe bumpers, recovery-ogen, de Dixon-Bate swivels doorgaans op een Defender zitten, dan is het uiteindelijk d.m.v. 2 x 2 bouten die slechts door een koker gaan met een wanddikte van maar 2mm (je chassis dus), al zit er ook een versteviging in. Vergeleken met een serieuze D-schackle is dat niet zo veel.
Een argument dat me wel enigszins geruststelt, is dat de ogen op de series ook zo vast zitten:
De winchbumper met aangelaste trekogen die op onze auto zat, was ook nog eens vastgemaakt onderaan het chassis, waar ook de jate-rings aan bevestigd kunnen worden en normaliter de platte oogjes zitten om de auto vast te sjorren (die dus géén recoverypunt zijn). Hij trok dus aan 6 punten op je auto als hij gelijkmatig belast werd. Maar ik stelde vast dat de lassen van de bumper gescheurd waren door een aanrijding, dus bij de eerstvolgende serieuze recovery was er flink wat kans dat er een halve winchbumper in het rond vloog.
In de zeldzame gevallen dat de auto vooraan weggetrokken moet worden, zal je me altijd een kort tussenlint zien gebruiken dat in V-vorm aan beide recoverypunten vast zit, en waar in het midden de lus van de kineet of treklint hangt, waardoor de krachten over beide armen van het chassis verdeeld worden.
Twee weken geleden gaven de mensen van [url:
www.fuoristrada.be]Fuoristrada[/url] op het overlanderstreffen een summiere introductie over winchen en recovery voor een gemengd publiek (dus ook mensen die met campers reizen) waar ze ook hun vertrouwen in de soft shackle bevestigden. Een alternatief van touw voor de D-shackle. Even wennen, maar het werkt net zo goed zolang je hem niet over scherpe hoeken gebruikt.
Bon, er is nog veel meer over recovery te vertellen natuurlijk. Als je tijd hebt, doe dan de
Recovery Bible van Pirate 4x4 maar eens open...
Groeten,
Joris
Fetzl schreef:@Wodan: je hebt natuurlijk helemaal gelijk
als je idd zo'n dixon bate naast een swivel point legt is het "veilig" om aan te nemen dat de Dixon bate sterker is dan een gewoon swivel point
Waar ik op doelde is: als je sleeplinten neemt van 8 ton voor recovery ( en daar staat het duidelijk op) da zou het ook logisch zijn om ook je points daarop af te stemmen.... maar bij die points zie je dus niet vaak een capaciteit staan
Ook de Dixon bate zal je zeker en vast zonder problemen voor recovery kunnen gebruiken, maar ze vermelden het niet (om zichzelf in te dekken)
blijft idd een feit dat bij alle recovery akties, veiligheid geboden is en je uit de spanrichting van de kabel/touw/lint moet blijven
The !!! uitwerpselen !!! can always hit the fan !
Safety first zeker... en er maar van uit gaan dat de fabrikanten weten waarmee ze bezig zijn