Onverwacht...

Hier kun je je eens goed laten gaan
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1149
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Onverwacht...

Ongelezen bericht door Vogler »

Opgepikt van defender2:

Afbeelding

Tja... Waarschijnlijk was het zo hopeloos dat ze bij de proeven niet eens geprobeerd hebben er iets beters van te maken.

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Peter Puma
LROCB-Member
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 22:45
lrocb_lidnr: 1062
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Peter Puma »

Het verbruik van de Defender is beter dan wat men steeds geadverteerd heeft (M.a.w. ook de CO2 uitstoot is lager).

Onze 110 SW (Td5) verbruikt rond de 10 liter, de 90 (Td5) rond de 9 liter.
Ik vind dat hele mooie cijfers gelet op de antieke aandrijflijn die er onder steekt ;)
Beste Groeten,
Peter

Defender 110 StaWa - Td5
Defender 110 HCPU - Td4
Defender 90 Soft Top - Td5
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Penguin »

Tijdens onze reis varieerde het tussen 15 en 11 l
Met geen enkele def die hier ooit gestaan heeft, heb ik 9l gehaald.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Fetzl »

Idem hier... maar veel hangt af van je setup denk ik
ik zit aan 12.5 l/100km.... voor 130 met daktent er op en MUD's...
op autoroute du soleil aan 110 met 2 daktenten en geladen ging het vlot naar 15-16l

ik denk dat als je 'em kaal neemt met standaard banden en je let een beetje op hoe je schakelt (want dat is den truuk) dan moet je onder de 10 kunnen duiken - op een zondag ;-)
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Penguin »

Fetzl schreef: op autoroute du soleil aan 110 met 2 daktenten en geladen ging het vlot naar 15-16l
Dan zuipt em toch veel.
Onze 110 td5 kwam aan 14 a 15l, maar dan bolde ik wel 130 a 140

Huidige is 15l aan 140km/u
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Bely90
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 10 mei, 2006 13:52
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Olen

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Bely90 »

We hebben er in de week nog mee gelachen bij ons thuis. Al die valse beloftes... Defender officieel 15 liter en in't echt ook. Nog 3 keer zoveel als de gewone auto, maar niks gelogen... gaan ze ons da ook terug in A'pen binnenlaten ;-)

Ik zat indertijd met onze 90 300tdi tussen 8 en 9 verhoogd en 255 muds.
Met de 110 nu blijf ik wel onder de 13l :-/
A dirty mind is a joy forever
Gebruikersavatar
De Rob
LROCB-Member
Berichten: 2401
Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
lrocb_lidnr: 183
Woonplaats: Herentals
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door De Rob »

Nen 2,2 Puma zuipt meer dan een zatte Pool en een lroc'r die naar Roemenie gaat tesamen.
Meer dan 2 liter meer dan een 2,4.
Rob
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Fetzl »

Penguin schreef:
Fetzl schreef: op autoroute du soleil aan 110 met 2 daktenten en geladen ging het vlot naar 15-16l
Dan zuipt em toch veel.
Huidige is 15l aan 140km/u
Dat kan je heel moeilijk vergelijken - enerzijds is de weerstand afhankelijk van kwadratische snelheid
maar anderzijds is de impact van hoekige daktenten met ruimte tussen totaal verschillend van een iets hoger maar glad hefdak
De turbulentie en grenslaag gedragen zich compleet verschillend en de imapct op weerstand is niet te verwaarlozen

off topic: ik hou meestal 110-120 aan op de autostrade
vind dat def zich niet echt leent om 140 te knallen - de remmen en stijfheid van koetswerk indachtig -
maar da's persoonlijk
Secretaris LROCB 2018 - heden
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Penguin »

Fetzl schreef: Dat kan je heel moeilijk vergelijken - enerzijds is de weerstand afhankelijk van kwadratische snelheid
maar anderzijds is de impact van hoekige daktenten met ruimte tussen totaal verschillend van een iets hoger maar glad hefdak
De turbulentie en grenslaag gedragen zich compleet verschillend en de imapct op weerstand is niet te verwaarlozen
Da's waar.
Fetzl schreef: off topic: ik hou meestal 110-120 aan op de autostrade
vind dat def zich niet echt leent om 140 te knallen - de remmen en stijfheid van koetswerk indachtig -
maar da's persoonlijk
Valt goe mee zulle... zeker met die puma's.
Blijkbaar is het chassis van een puma (toch de 2.2) een pak minder stijf dan zijn voorgangers.
En ze maken een pak minder lawaai :D

wendbaarheid... tja... aan 110 of aan 140, rollen gaat em doen als je bruusk aan je stuur gaat trekken. Beste is om niet te ontwijken, maar recht door gaan.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Vogler
LROCB-Member
Berichten: 1149
Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
lrocb_lidnr: 1395
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Vogler »

Ik was vooral verrast om een keer in positieve bewoordingen over het verbruik van de Defender te lezen.
Gelukkig hier geen klagen over onze Td5 110. Gemiddelde over de laatste 25000km is 10,35l/100km.
Het laagste verbruik tussen twee tankbeurten was een traject in Noorwegen aan 9,02l/100.
Aan de andere kant: 12,8 voor een traject dat volledig uit snelweg bestond en aan 120 werd gereden, en een eenmalige uitschieter van bijna 14l in IJsland op een stuk met veel remmen en optrekken toen we haast hadden. (Zonde om daar haast te hebben trouwens).

Groeten,

Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Gebruikersavatar
Waldorf
LROCB-Member
Berichten: 631
Lid geworden op: do 15 jul, 2004 15:59
lrocb_lidnr: 501
Woonplaats: Aalter

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Waldorf »

Bij mijn 2,4 tdci (volledig standaard) zat ik met gemak onder het normverbruik: het schommelde doorgaans rond de tien liter. Uitschieters had ik vooral op lange snelwegritten aan 120. Mijn 300 tdi was zuiniger, en mijn huidige 200 is de zuinigste.
Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

1991 Ex-MOD Defender 110 FFR - 2008 Defender 130 - 2021 Defender 110 D250
discojo
LROCB-Member
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 16 feb, 2004 11:06
lrocb_lidnr: 1421
Woonplaats: Brussel
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door discojo »

Dit zijn de cijfers op het Duitse spritmonitor : https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Is nog te verfijnen naar bouwjaar etc.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Landy Bean »

De boskar zit ongeveer op 11.5lt verbruik op de autosnelweg, rij wel maar 100 km/u op de gps, dit is onze snelheid, mijn vakantie begint altijd aan de voordeur.
In de vorige set up met de Zambezi eraan en daktent erop zat ik meestal rond de 13 lt, dus nu met zijn 3500 kg volgeladen rijden we zuiniger, allé als je het zuinig mag noemen...
Wat nu ook leuk is, we kunnen 1300 km rijden zonder te tanken, dus tanken op de veel te dure autosnelwegen is ook verleden tijd
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Penguin »

Verbruik van thuis naar Marcanterre, ginder spelen en terug thuis: 13,4l
Op snelwegen was het wel 130 op gps (2700 toeren)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Onverwacht...

Ongelezen bericht door Landy Bean »

In het zand heb je er een pak meer nodig, das een feit
Plaats reactie