Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
Dag allemaal,
onze Antares begint zich meer en meer als een echte Defender te gedragen, deel 1... Kilometerstand is bijna 115.000, en het ziet er naar uit dat de klassieke problemen er staan er aan te komen.
Sinds een paar maanden is er merkelijk meer speling in de transmissie dan een jaar geleden. Ik dacht eerst dat ze achteraan zat, maar na wat checks denk ik dat de LT230 teveel speling heeft: als de difflock aan staat en voor of achteraan beide wielen van de grond zijn, dan kan ik de twee cardanassen ongeveer 45° van elkaar draaien. Er klinkt dan een metalige klonk vanuit de omgeving van de handremtrommel, dus het probleem lijkt me te zitten bij de achterste uitgang van de LT230 of het differentieel zelf. Denkt iemand er anders over?
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Financiële overwegingen spelen zeker mee, maar nog meer de voldoening om het zelf gedaan te hebben. Als ik wat rondsurf (bv de Land Rover Toolbox Video's m.b.t. de LT230T), dan lijkt het mits geduld en zorgvuldigheid wel te doen om de LT230 zelf te reviseren - al geef ik toe er niet zonder enige nervositeit aan te zullen beginnen. Of ben ik toch wat voorbarig?
Groeten,
Joris
onze Antares begint zich meer en meer als een echte Defender te gedragen, deel 1... Kilometerstand is bijna 115.000, en het ziet er naar uit dat de klassieke problemen er staan er aan te komen.
Sinds een paar maanden is er merkelijk meer speling in de transmissie dan een jaar geleden. Ik dacht eerst dat ze achteraan zat, maar na wat checks denk ik dat de LT230 teveel speling heeft: als de difflock aan staat en voor of achteraan beide wielen van de grond zijn, dan kan ik de twee cardanassen ongeveer 45° van elkaar draaien. Er klinkt dan een metalige klonk vanuit de omgeving van de handremtrommel, dus het probleem lijkt me te zitten bij de achterste uitgang van de LT230 of het differentieel zelf. Denkt iemand er anders over?
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Financiële overwegingen spelen zeker mee, maar nog meer de voldoening om het zelf gedaan te hebben. Als ik wat rondsurf (bv de Land Rover Toolbox Video's m.b.t. de LT230T), dan lijkt het mits geduld en zorgvuldigheid wel te doen om de LT230 zelf te reviseren - al geef ik toe er niet zonder enige nervositeit aan te zullen beginnen. Of ben ik toch wat voorbarig?
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
Speling heb je tussen:
- meenemer en steekas
- steekas en diff
- diff en cardan
- cardan en tussenbak
- tussenbak en bak
Rob zal wel kunnen vertellen wat aanvaardbaar is
- meenemer en steekas
- steekas en diff
- diff en cardan
- cardan en tussenbak
- tussenbak en bak
Rob zal wel kunnen vertellen wat aanvaardbaar is
- Beerke
- LROCB-Member
- Berichten: 350
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
- lrocb_lidnr: 519
- Woonplaats: Heverlee
Re: Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
Als ik het mij goed herinner durft de behuizing al wel eens uit te slijten en dat geeft ook speling, maar Rob zal daar inderdaad wel meer over kunnen vertellen.
Voel je het tijdens het rijden? In de lagere versnellingen wanneer je enkele keren achter elkaar gas geeft en terug lossen.
Indien ja, heeft hij het ook nog met de difflock ingeschakeld?
grtz
Voel je het tijdens het rijden? In de lagere versnellingen wanneer je enkele keren achter elkaar gas geeft en terug lossen.
Indien ja, heeft hij het ook nog met de difflock ingeschakeld?
grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
Ja, tijdens het rijden voel ik het zeker. Er is nog een issue waardoor hij soms een beetje hort op terrein, en dan voel je de 'loze ruimte' in de overbrenging, ook bij het lossen en hernemen van het gas. Ik moet me meer dan vroeger concentreren bij het schakelen om zonder schok weer vermogen op de versnelling te zetten. Ik zal het nog moeten testen of het met difflock ook gebeurt, maar de check van enkele dagen geleden zegt genoeg: bij ingeschakelde difflock kan ik de cardans tegenover elkaar bewegen. Maar of het dan in het differentieel zelf zit, of tussen bak en cardan is niet meteeen duidelijk. Morgen heb ik weer een smoes om er weer mee te rjden, dan check ik nog eens op verschil met of zonder difflock.
Groeten,
Joris
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- Beerke
- LROCB-Member
- Berichten: 350
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 00:20
- lrocb_lidnr: 519
- Woonplaats: Heverlee
Re: Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
persoonlijk vind ik dat 45° ten opzichte van elkaar niet overdreven is.
Maar aan je tekst hierboven durf ik bijna zeker te zeggen dat het in de tussenbak zit
Grtz
Maar aan je tekst hierboven durf ik bijna zeker te zeggen dat het in de tussenbak zit
Grtz
J'aime le travail bien fait... ... par les autres! ( Gaston attitude ;-))
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
Ben nog in verlof tot 22/07....Dan beginnen we terug tussenbakken te monteren .Liggen er vier gedemonteert.
ROb
ROb
- De Rob
- LROCB-Member
- Berichten: 2401
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2003 11:57
- lrocb_lidnr: 183
- Woonplaats: Herentals
- Contacteer:
Re: Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
Als het een 110 is zal er meer dan waarschijnlijk een redelijke grote speling op de flenzen /steekassen zijn van de achteras.Eens vervangen zal u al een pak minder dan 45° hebben.Vogler schreef:Ja, tijdens het rijden voel ik het zeker. Er is nog een issue waardoor hij soms een beetje hort op terrein, en dan voel je de 'loze ruimte' in de overbrenging, ook bij het lossen en hernemen van het gas. Ik moet me meer dan vroeger concentreren bij het schakelen om zonder schok weer vermogen op de versnelling te zetten. Ik zal het nog moeten testen of het met difflock ook gebeurt, maar de check van enkele dagen geleden zegt genoeg: bij ingeschakelde difflock kan ik de cardans tegenover elkaar bewegen. Maar of het dan in het differentieel zelf zit, of tussen bak en cardan is niet meteeen duidelijk. Morgen heb ik weer een smoes om er weer mee te rjden, dan check ik nog eens op verschil met of zonder difflock.
Groeten,
Joris
Rob
- Kris
- LROCB-Member
- Berichten: 500
- Lid geworden op: wo 30 jul, 2003 13:05
Re: Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
Kijk ook eens of de bouten waarmee de cardans vastgevezen zijn niet wat losgekomen zijn. Dit was bij mijn td5 na lang lang zoeken de oorzaak van klonkerig gedrag. Gevonden bij t smeren van de cardans omdat ik telkens 1 wiel opkrik om de nippels te verdraaien waar k ze wil hebben: hij klonkte bij aan t wiel dtraaien en toen pas zag ik het. Oplossen was de paar minuten die nodig waren om m n 2 9/16e sleutels uit te halen.
Kris
- Vogler
- LROCB-Member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: di 01 sep, 2015 18:41
- lrocb_lidnr: 1395
- Woonplaats: Brussel
- Contacteer:
Re: Defender Td5 MY02: Speling in de transmissie - LT230
Dag mannen,
bedankt voor de reacties allemaal.
- Sinds 30.000km/1,5 jaar (wie zei dat tijd vliegt? Kilometers nog sneller blijkbaar...) zitten er achteraan nieuwe steekassen en HD flenzen rondom (bij jou gekocht Rob ;-) ) en er is geen spel op te zien. De assen bewegen mooi mee wanneer ik het opgekrikte wiel heen en weer draai.
- bouten cardanassen zitten ook goed vast.
Ik begin de achterste uitgaande as van de tussenbak te verdenken. De klonk is er ook bij ingeschakelde difflock, en is te horen in de omgeving van de handremtrommel. Wordt vervolgd...
Edit: nog een fijne vakantie Rob!
Groeten,
Joris
bedankt voor de reacties allemaal.
- Sinds 30.000km/1,5 jaar (wie zei dat tijd vliegt? Kilometers nog sneller blijkbaar...) zitten er achteraan nieuwe steekassen en HD flenzen rondom (bij jou gekocht Rob ;-) ) en er is geen spel op te zien. De assen bewegen mooi mee wanneer ik het opgekrikte wiel heen en weer draai.
- bouten cardanassen zitten ook goed vast.
Ik begin de achterste uitgaande as van de tussenbak te verdenken. De klonk is er ook bij ingeschakelde difflock, en is te horen in de omgeving van de handremtrommel. Wordt vervolgd...
Edit: nog een fijne vakantie Rob!
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell