Antares mokt een beetje: horten, dieselgeur en geen mistlamp
- Vogler
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 1395
- Contacteer:
Antares mokt een beetje: horten, dieselgeur en geen mistlamp
De laatste weken heeft Antares (Td5, 2005) weer wat uit de hoge hoed gehaald om me bezig te houden. Het is misschien niet uitgesloten dat er gemeenschappelijke oorzaken zijn, dus ik bundel ze in 1 topic:
Even op een rijtje:
- geregeld wat horten op ruw terrein
- lekt een beetje diesel bij veel schudden
- de mistlamp werkt niet meer
Het hortende gedrag heb ik al eens bij de buren aangekaart, en er werd geopperd dat het een beschadiging in de kabelboom kan zijn, of versleten contacten in een relais. De injectorkabel is in elk geval zo'n 20k geleden vervangen en er zit geen olie meer in de ECU-plug.
Er is aan de relais geen uiterlijk defect te bemerken en de connectoren zitten goed vast. Zijn alle gele relais inwisselbaar? Zou ik dat van de dieselpomp met een ander geel relais kunnen wisselen om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet?
Gezien het woord 'kabelboom' genoemd is: de mistlamp werkt niet meer, nochtans zijn zekering en lampje nog in orde, dus dat leidt me in die richting. Zijn er misschien typische kwetsbare plekken?
Diesellek: op ruw terrein, of wanneer ik de auto bij het tanken vroeger nog eens navulde eenmaal het vulpistool afgeslagen was, lekt hij een beetje diesel aan beide kanten van de beschermplaat. Alleen dan, en niet na dagelijkse verkeer, dus een permanent lek onder dieselniveau is waarschijnlijk uit te sluiten. In de Pyreneeën hing er ook merkbaar een diesellucht rond de achterkant van de auto. Ik gok op een lekke dichting bij de dieselpomp. Zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn van het horten?
Eerste klus wordt sowieso een toegangsluikje naar de dieselpomp maken.
Alvast bedankt voor enige suggesties.
Groeten,
Joris
Even op een rijtje:
- geregeld wat horten op ruw terrein
- lekt een beetje diesel bij veel schudden
- de mistlamp werkt niet meer
Het hortende gedrag heb ik al eens bij de buren aangekaart, en er werd geopperd dat het een beschadiging in de kabelboom kan zijn, of versleten contacten in een relais. De injectorkabel is in elk geval zo'n 20k geleden vervangen en er zit geen olie meer in de ECU-plug.
Er is aan de relais geen uiterlijk defect te bemerken en de connectoren zitten goed vast. Zijn alle gele relais inwisselbaar? Zou ik dat van de dieselpomp met een ander geel relais kunnen wisselen om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet?
Gezien het woord 'kabelboom' genoemd is: de mistlamp werkt niet meer, nochtans zijn zekering en lampje nog in orde, dus dat leidt me in die richting. Zijn er misschien typische kwetsbare plekken?
Diesellek: op ruw terrein, of wanneer ik de auto bij het tanken vroeger nog eens navulde eenmaal het vulpistool afgeslagen was, lekt hij een beetje diesel aan beide kanten van de beschermplaat. Alleen dan, en niet na dagelijkse verkeer, dus een permanent lek onder dieselniveau is waarschijnlijk uit te sluiten. In de Pyreneeën hing er ook merkbaar een diesellucht rond de achterkant van de auto. Ik gok op een lekke dichting bij de dieselpomp. Zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn van het horten?
Eerste klus wordt sowieso een toegangsluikje naar de dieselpomp maken.
Alvast bedankt voor enige suggesties.
Groeten,
Joris
Antares Treadwell, een Chawton White 110 Td5 Hardtop MY06 van 2005.
Voglers Land Rover foto's: https://airness.zenfolio.com/land_rover
Luie instagram: @antares_treadwell
- tom D.
- lrocb_lidnr: 0
Re: Antares mokt een beetje: horten, dieselgeur en geen mistlamp
Joris, ik denk ook dat de kans groot is dat er een link is tss uwdieselgeuren horten van de motor.
-
- LROCB-Member
- lrocb_lidnr: 349
Dieselpomp is een belangrijk onderdeel voor een goed werkende Td5 , maakt je pomp veel lawaai?
Ik zou als de def begint te schokken stoppen, stil leggen, contact opzetten en ontluchten. Starten en rijden als test
Ik zou als de def begint te schokken stoppen, stil leggen, contact opzetten en ontluchten. Starten en rijden als test
- Vogler
- LROCB-Member
- Contacteer:
Nee, ze klinkt zoals altijd. Het gaat echt maar om kortstondige haperingen van de auto tijdens het schokken tot misschien maar een seconde erna. 'k Zou niet eens weten of de oorzaak gezocht moet worden in het elektrische gedeelte dan wel de brandstofvoorziening. De hoeveelheid diesel in de tank heeft ook geen invloed.
En wat dat mistlicht betreft moet ik met schaamrood op de wangen toegeven dat ik over het hoofd gezien heb dat het enkel werkt wanneer het dimlicht aan staat. Het werkt, dus dat mag al geschrapt worden van de lijst... #RTFM!
J
En wat dat mistlicht betreft moet ik met schaamrood op de wangen toegeven dat ik over het hoofd gezien heb dat het enkel werkt wanneer het dimlicht aan staat. Het werkt, dus dat mag al geschrapt worden van de lijst... #RTFM!
J
-
wss lek aan de dichting van de opvoerpomp of de overloop barstje in als je hem vult dat hij overloopt.
Schokken kan ook van een slecht werkende wastegate komen,zit deze goed los?
Schokken kan ook van een slecht werkende wastegate komen,zit deze goed los?
- Vogler
- LROCB-Member
- Contacteer:
Het is al weer enkele maanden geleden dat ik de wastegate nog eens heb gecontroleerd, dus wie weet. Ik kijk ze maandag nog eens na. Maar als ik me niet vergis, zou het in dat geval ook moeten voorkomen op eender welk terrein, effen en oneffen, niet? Er is duidelijk een link met het terrein.
FYI:ik vond ook nog een post van een Brit wiens defender zwaar schokte en dat bleek te liggen aan een vacuumbuisje dat niet was afgestopt na het verwijderen van de EGR. De man had al een nieuwe pomp, ecu en injectorkabel gestoken tijdens zijn zoektocht naar de oplossing, en uiteindelijk werd het opgelost met een schroefje van een paar cent. Bon, hopelijk.kan ik eind can de week het gat maken, en dan zie ik misschien al iets
Groeten en merci voor jullie reacties!
J
FYI:ik vond ook nog een post van een Brit wiens defender zwaar schokte en dat bleek te liggen aan een vacuumbuisje dat niet was afgestopt na het verwijderen van de EGR. De man had al een nieuwe pomp, ecu en injectorkabel gestoken tijdens zijn zoektocht naar de oplossing, en uiteindelijk werd het opgelost met een schroefje van een paar cent. Bon, hopelijk.kan ik eind can de week het gat maken, en dan zie ik misschien al iets
Groeten en merci voor jullie reacties!
J
-
Heb hetzelfde voorgehad wat betreft dat stotteren van de motor. Injectiekabelboom vervangen en ecu connector ontdaan van olie en was verholpen.
Momenteel wel huilende dieselpomp in de tank. Hierboven lees ik 'pomp ontluchten,' hoe begin ik hieraan.
Dat luik heb ik ook gemaakt en (althans in 130) een mooi werkje als je een avondje tijd hebt. Scheelt pak werk en ellende als je onderweg pech hebt.
mvg,
Stef McDef
Momenteel wel huilende dieselpomp in de tank. Hierboven lees ik 'pomp ontluchten,' hoe begin ik hieraan.
Dat luik heb ik ook gemaakt en (althans in 130) een mooi werkje als je een avondje tijd hebt. Scheelt pak werk en ellende als je onderweg pech hebt.
mvg,
Stef McDef
Defender 130 td5
disco 3
series 3 88'
disco 3
series 3 88'
- Henk
- lrocb_lidnr: 30
TD5 ontluchten: contact opzetten en binnen de 10 seconden 5 keer je gaspedaal kompleet induwen en dan een paar minuten wachten. Je hoort de pomp werken. Eventueel nog een keer dit proces herhalen