Wij gaan erop uit

Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

Wij, familie van 5, gaan erop uit.
We verschepen onze defender 110 naar Buenos Aires, waar we een toertje Zuid Amerika plannen.
We gaan mee als passagiers op de 21 dagen lange boot trip, een rustige start van de vakantie.

Ik zoek dus nog enkele dingen om de Defender verder voor te bereiden, maar ook wat raad of ervaring is welkom.

• Watertank, wie heeft er ervaring met een tank in de rechter/linker achter vleugel? Of beter eentje onder de auto?
• Een extra diesel tank steek je waar?
• Dual battery charging en een zonnepaneeltje? In haasrode zit er een grote voor zulke dingen. Heeft er iemand al ervaring mee?
• Een reserve wiel op de motorkap en eentje op de achterdeur (swing away zoek ik nog) lijken me de beste opties. Op het dakrek (ik zou er nog een ander willen aanschaven) lijkt me minder interessant omdat het gewicht dan hoog ligt.
• Hijack bevestigen? Of best in de auto leggen. (nu ligt die aan de voeten van de kinderen, waar normal gezien het originele onding ligt dewelke na de eerste keer gebruiken al stuk was)

• Ik heb het draadje van de GPS goed gevolg, maar weet nog geen raad wat ik nu zou moeten kopen.

Iemand goede ideeen, of iets dat je verkoopt, ik hoor ze graag.
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Gebruikersavatar
tom D.
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 08 nov, 2004 22:45
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Hoegaarden

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door tom D. »

Ik kan u met niets helpen maar wens u wel een zalige vakantie, al kan dit niet moeilijk zijn.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Mooie vooruitzichten
Wanneer is het vertrek gepland ?
Zoek je nieuwe of tweedehands onderdelen.
Deze zijn niet altijd makkelijk te vinden...

Een Defender reis klaar maken daar kan ik blijven over schrijven.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Penguin »

Zalige vooruitzichten!

Maar zoals Frans vraagt, wanneer wil je vertrekken?
Het lijkt me dat je nog wat werk voor de boeg hebt.

Ivm watertank: best eentje binnen. Zie front-runner voor verschillende modellen

Extra dieseltank: front-runner rechts achter

Als je max 2 dagen stilstaat zou ik niet investeren in een zonnepaneel. Wel in goede accu's. (Gel)

Als je echt 2 reserve wielen mee wil, zoek dan ff bij de Australiers. Er is daar een fabrikant die dubbele swingarms maakt. Dus 2 reserve achteraan.

Highjack binnen, indien niet meer mogelijk, met een deftige waterdichte hoes buiten. (Zijkant roofrack => Front-runner)

GPS voor Zuid-Amerika, daar spreek ik me niet over uit.

Een 10-tal jaar geleden is een lroc-er je voor gegaan, maar ik herinner me de naam niet meer :(
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Fetzl »

Tof ! Is er een reden waarom je mee wil varen met de boot... Kan me voorstellen dat je na een week het water mss beu bent en het zijn toch aardig wat dagen die je ander ginder kan spenderen ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Gebruikersavatar
stinus
Berichten: 48
Lid geworden op: di 08 feb, 2005 20:49
lrocb_lidnr: 619
Woonplaats: Kapellen

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door stinus »

Als ik me goed herinner is sallhamv8 niet vies van een tijdje geen wal onder zijn voeten te hebben :mrgreen:
volvo ergo sum
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Idd Frontrunner bied mooie oplossingen, watertank kan ook buit Links achter of onder de deuren, heeft dan wel een nadeel bij vries weer, keuze genoeg.
In de wagen
is plaats verlies, vijf personen Is veel bagage...

Met welke def reizen jullie 110 of 130?
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Penguin »

lroc-er was Erik, maar achternaam heb ik niet.
wel deze site tegengekomen: http://www.worldtravellers.be/latinotrails/index.html
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

he he
Waarom denken er zoveel mensen (vrouw inclusief) dat varen saai is.
Het is onthaasten na de hectische voorbereidingen.
We willen vertrekken mid september, en idd tussen nu en dan zit ik 3/4 van de tijd op zee al werkende!

Bon, frontrunner dus. Ik heb nog wat google werk te doen. Als ik een rolkooi zet, heb ik dan ineens een dakrek? een nieuw dakrek vind ik ongeloofelijjk veel te duur, en een rolkooi heb ik niet echt nodig. (we gaan niet offroaden). Een kombiatie van de twee overweeg ik wel. Ik vraag alvast prijs voor een tembo.

Ik had anders stiekem gehoopt om voor GPS bij Penguin te raden te gaan...kaartlezen heeft ook zijn charmes!

Onze 110 zal idd goed geladen zijn. We gaan eerst testen in tijdens de grote vakantie IJsland, kwestie van al wat in de mood te komen. We hebben dit paasverlof een lichtere versie gedaan: toertje europa (3400 km) al kamperend. We hebben daar mee al geleerd dat elke dag een tent opzetten, matrassen, slaapzakken, toch wat veel van het goede is. Dus we onderzoeken het gegeven daktent tijdens de ijsland reis. (de tipi gaat toch mee voor de zekerheid)

Tweedehands materiaal in goede staat is natuurlijk de eerste keuze. Dus als je iets hebt liggen!!
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Fetzl »

Oh maar varen is niet saai hoor... Als je er tegen kan...
Vorig zomer ook IJsland gedaan en 2 dagen waren OK voor mij als onthaasting.... Dan wil ik weer wat anders doen, maar dat gaat dus niet op zo'n lange bootreis... Daarom de vraag
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Fennek »

Kijk ook is op http://www.netietsverder.be zij hebben ook mee gevaren.
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Fennek »

Ik had zo een watertank in de vleugel ik vond dat enorm praktisch. Ik ben overloper wat merk betreft en gebruik nu en toen ook al, Zwitserse waterzakken, oersterk en leeg nemen ze geen plaats in. Je hebt wel een adapter nodig zodat je er een kraan kan opzetten.


Afbeelding


Een brandstoftank had ik niet deze vond ik overpriced voor de 2 jerrycans (2 keer 20 liter) die er maar in gaan.


Een klein plastiek reservetankje van 5 liter dan ben je op uw gemak. De afstand tussen tank mogelijkheden vallen best mee.

Groetjes uit Italië.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Penguin »

SALLHAMv8 schreef: Bon, frontrunner dus. Ik heb nog wat google werk te doen. Als ik een rolkooi zet, heb ik dan ineens een dakrek? een nieuw dakrek vind ik ongeloofelijjk veel te duur, en een rolkooi heb ik niet echt nodig. (we gaan niet offroaden). Een kombiatie van de twee overweeg ik wel. Ik vraag alvast prijs voor een tembo.
Je kan gerust een rolkooi combineren met een roofrack. Al dan niet mits wat zelf aanpassingen te doen.
SALLHAMv8 schreef:Ik had anders stiekem gehoopt om voor GPS bij Penguin te raden te gaan...kaartlezen heeft ook zijn charmes!
Indien we het geluk hadden gehad om ooit ginder al eens te kunnen gaan reizen, had ik je met veel plezier iets aangeraden. Nu kan ik daar totaal geen mening over geven
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Een reis defender (overlander) klaar maken kost geld en vooral tijd, zeker als je een paar dingen tweedehands wil aanschaffen.

Ik blijf erbij 5 mensen en een 110, steek alles wat maar kan onder of buiten de auto, dieseltank, watertank, hilft, ...
Er zijn genoeg mogelijkheden op de markt om die dingen te plaatsen, te laten maken enz

September zal er rap zijn, hopelijk halen jullie de dead line.

Ik zelf heb 3 jaar zitten kijken en vergelijken, 1 jaar om alles te regelen en af te spreken, heb met een zeer strakke planning gewerkt en moet zeggen ben blij dat het gelukt is, enkel de laatste in het rijtje had wat meer tijd nodig maar das begrijpelijk.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Penguin »

bwa... veel komt er op aan om uiteindelijk te beslissen, niet meer of minder ;)
September is te halen, maar dan moet er resoluut en duidelijk gekozen worden. Niet afwegen op grammen, maar op kilo's bij wijze van spreken.
Welke keuze je ook maakt, er is zowel een voor- als nadeel aan. Het gaat er om, wat je zelf het belangrijkste vind.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Gebruikersavatar
Fetzl
Berichten: 1423
Lid geworden op: wo 21 okt, 2015 21:03
lrocb_lidnr: 1397
Woonplaats: Westerlo
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Fetzl »

Fennek schreef:Ik had zo een watertank in de vleugel ik vond dat enorm praktisch. Ik ben overloper wat merk betreft en gebruik nu en toen ook al, Zwitserse waterzakken, oersterk en leeg nemen ze geen plaats in. Je hebt wel een adapter nodig zodat je er een kraan kan opzetten.
Afbeelding
merk ?
verdeler ?
Better to Remain Silent and Be Thought a Fool than to Speak and Remove All Doubt.
Def 130 HCPU bj 2009 - a.k.a. "Manny" ==> 130XL built-not-bought
Series III 88 dd 1974
Secretaris & Redactie LROCB (2018-...) ==> redactie@lrocb.be
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Fennek »

zwitsers leger. google: schweizer wassersack
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Fennek schreef:zwitsers leger. google: schweizer wassersack
Heb er ook zo één, moeilijk te vinden werd mij verteld maar google heeft mij ongelijk :lol:
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Fennek »

Moeilijk te vinden das allemaal relatief das zoals alcohol in een moslimland :wtf:

Landy Bean schreef:
Fennek schreef:zwitsers leger. google: schweizer wassersack
Heb er ook zo één, moeilijk te vinden werd mij verteld maar google heeft mij ongelijk :lol:
Gebruikersavatar
SALLHAMv8
LROCB-Member
Berichten: 176
Lid geworden op: ma 12 jan, 2004 16:58
lrocb_lidnr: 0
Woonplaats: Beauvechain

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door SALLHAMv8 »

Voila, drie water zakken gekocht, dus het watertank probleem is ook van de baan. Nng even 'wild' gegaan en een echt kraantje bij gekocht.

Ik hou het redelijk simpel in het uitdossen van de auto, ik neem aan dat land rovers standard al goede overland vehicles zijn.
Dus gn protectie, dif beschermers etc.
een dakrek voor wat rommel, een tent twee engelse sleutels en een hammer. En weg zijn we.

Verder ben ik ook al enkele jaren aan het dromen, overland cmapers aan het bekijken, geschikte trucks aan het opsnorren. Azalai, actionmobil, Ze zijn allemaal de revue gepasseerd en terug afgevoerd. je kan er duizende euro's aan geven. Die je dan niet meer kan spenderen tijdens de reis. Het is kiezen.

Dus buiten informatie inwinnen zoals via 'netietsverder' of 'worldtravels' ga ik geen grote (bon, dual battery, dakrek, twee reserve wielen of toch eentje?, mss extra dieseltank of toch maar jerrycans? ...)veranderingen aan de auto doen.
Land-Rover takes the smooth with the rough.
Gebruikersavatar
Penguin
LROCB-Member
Berichten: 3098
Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 13:32
lrocb_lidnr: 1396
Woonplaats: Hoele
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Penguin »

SALLHAMv8 schreef: Ik hou het redelijk simpel in het uitdossen van de auto, ik neem aan dat land rovers standard al goede overland vehicles zijn.
Dus gn protectie, dif beschermers etc.
Die keuze maak je zelf natuurlijk. Zolang je maar niet moet zeggen: "had ik maar" als je ver van enige hulp bent.
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.
Landy Bean
LROCB-Member
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 okt, 2003 21:20
lrocb_lidnr: 349
Woonplaats: Brugge

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Landy Bean »

Met een standaard Defender jan je de wereld rond zonder problemen, al de rest zijn keuzes en gemakken, dit moet je voor je zelf bepalen.
In Australia nog een Chineese tegen gekomen, trok rond met een winkel karretje op flip flops...
Fennek
Berichten: 264
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 19:21
lrocb_lidnr: 1295

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Fennek »

Zeg maar tegen K&C van netietsverder dat Fennek je doorverwees.
Gebruikersavatar
Yohani
LROCB-Member
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
lrocb_lidnr: 64
Woonplaats: Putte (Mechelen)
Contacteer:

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door Yohani »

Losse stukken zoals je Hi-Jack zou ik niet buiten bevestigen, zou wel eens heel snel weg kunnen zijn, hetzelfde geldt voor alle andere bagage. Alles dat toch buiten bevestigd wordt, beveiligen met goede hangsloten.

Wat betreft tweede reservewiel: in heel Zuid-Amerika vind je in het kleinste dorpje wel een bandenservice die de band op een velg kan trekken, de juiste nieuwe banden vinden is echter een groter probleem, dus neem in plaats van een volledig 2e reservewiel beter alleen een 2e reserveband mee. Kies ook voor stalen velgen, die zijn met enkele kloppen van de voorhamer door die gasten terug redelijk rond te krijgen of te herstellen (vraag maar niet hoe ik het weet :mrgreen: ) in tegenstelling tot allu.

Zorg voor een stevig verborgen kluis(je) in je auto waarin je papieren, kredietkaarten, paspoort en dergelijke veilig kan opbergen.

Wat betreft GPS ik kom tot nu toe overal met mijn (oude) TomTom en recentere Garmin in combinatie met papieren wegenkaarten. De plaats waar je die GPS het meeste nodig hebt zijn eigenlijk de steden, eens in minder bewoonde gebieden is ook het aantal wegen sterk beperkt.

Yohani :P
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
m&m
Berichten: 32
Lid geworden op: di 11 jun, 2013 12:27
lrocb_lidnr: 0

Re: Wij gaan erop uit

Ongelezen bericht door m&m »

amai, mooie voorruitzichten !
ga je n fotodagboek bijhouden ? hier te lezen op t forum ??

hoe oud zijn je 3 kinderen ?
3 volle weken op n boot onderweg naar een nog rauwer avontuur ... chapeau :crazy:

om in de stemming te komen :
https://www.youtube.com/watch?v=u6jz_b80V5g
http://www.arvindguptatoys.com/arvindgu ... rcycle.pdf

Buen viaje

M
Plaats reactie