Hallo,
Hoe gaan jullie te werk om een roadbook vergund te krijgen?
Heb al redelijk wat ervaring met de mountainbike maar nog niet met 4x4.
Met de mountainbike gaan we verkennen en nadien dienen we ons parcours in om het vergund te krijgen.
Tijdens de verkenningen zijn we geen risicovolle activiteit voor de omgeving en rijden dus ook niet in overtreding.
Met de Defender ligt dit iets anders...
Dienen jullie voor de verkenningen ook aanvragen in? Of rij je per definitie in overtreding tijdens verkenningen?
Gr,
Harre
Roadbook ontwerpen
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: ma 03 jun, 2013 10:20
- lrocb_lidnr: 0
- Contacteer:
- Yohani
- LROCB-Member
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
- lrocb_lidnr: 64
- Woonplaats: Putte (Mechelen)
- Contacteer:
Re: Roadbook ontwerpen
Een vergunning is mijn inziens pas nodig als je een georganiseerde rondrit wil rijden, niet als je op je eentje rijdt (zolang dit toegankelijke openbare weg is natuurlijk, of die nu verhard of onverhard is).
Dus zie niet in waarom je dan in overtreding zou zijn met een 4x4 ...
Zo wordt het in elk geval in de rittensport gedaan.
Yohani
Dus zie niet in waarom je dan in overtreding zou zijn met een 4x4 ...
Zo wordt het in elk geval in de rittensport gedaan.
Yohani

Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: ma 03 jun, 2013 10:20
- lrocb_lidnr: 0
- Contacteer:
Re: Roadbook ontwerpen
Yohani,
Ik wil net toegang krijgen tot niet toegankelijk openbare (bos)wegen.
Weet trouwens niet of dit ooit zal toegetaan worden...
Bij wat opzoekwerk botste ik op volgende:
Klopt deze stelling?
Ik mag dus tijdens een mountainbike-event wel het bos inrijden indien de veiligheid van 1 van onze deelnemers in het gedrang is?
Harre
Ik wil net toegang krijgen tot niet toegankelijk openbare (bos)wegen.
Weet trouwens niet of dit ooit zal toegetaan worden...
Bij wat opzoekwerk botste ik op volgende:
Wanneer spreken we van een bos?
De definitie volgens het bosdecreet is als volgt: ‘grondoppervlakten waarvan de bomen en de houtachtige struikvegetaties het belangrijkste bestanddeel uitmaken, waartoe een eigen fauna en flora behoren en die een of meer functies vervullen’.
Het bosdecreet maakt geen melding van een minimale oppervlakte, maar bepaalt wel dat men van een geïsoleerd bos kan spreken als het mogelijk is om een cirkel met een diameter van 10 meter met daarbinnen bomen te ‘tekenen’. Een klein bebost perceel dat wordt omringd door andere bospercelen, is natuurlijk ook bos. Dat geldt ook voor kapvlakten, boswegen, infrastructuur voor beheer of recreatie, houtproductieoppervlakten en grienden.
Wat is geen bos?
Fruitboomgaarden, tuinen en parken.
Lijnbeplantingen tot twee rijen bomen, vanaf drie rijen is het wel bos.
Houtkanten, zoals de bermen met bomen langs autostrades, ook al zijn deze meer dan 10 meter breed.
Boomkwekerijen en arboreta die niet aansluiten op een bos.
Kerstboomaanplantingen, behalve vanaf een gemiddelde hoogte van 4 meter.
Aanplantingen voor korte omloop hakhoutteelt of de zogenaamde ‘energiehoutakkers’.
Populier- en andere aanplantingen in het kader van Europese regels om landbouwgrond (tijdelijk) uit gebruik te nemen.
De bestemming van de grond is dus van geen belang. Als het bos is volgens het bosdecreet, dan is het een bos, ook al staan de bomen in woon-, landbouw-, industrie-, natuur- of parkgebied.
Bron: http://www.bosgroepen.be/faqZijn quads en brommers toegelaten in het bos?
Neen, in bossen en op boswegen is geen enkele vorm van gemotoriseerd verkeer toegelaten. Uitzondering hierop zijn: vervoer om technische redenen (zoals onderhoud en exploitatie), noodzakelijk verkeer voor het beheer, de bewaking en de veiligheid van de bezoekers, en vervoer in door de bosbeheerder vast te stellen bijzondere omstandigheden.
Klopt deze stelling?
Ik mag dus tijdens een mountainbike-event wel het bos inrijden indien de veiligheid van 1 van onze deelnemers in het gedrang is?
Harre
- Yohani
- LROCB-Member
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: za 13 mar, 2004 14:15
- lrocb_lidnr: 64
- Woonplaats: Putte (Mechelen)
- Contacteer:
Re: Roadbook ontwerpen
Het lijkt me logish dat je voor niet openbaar toegankelijke wegen, sowieso altijd toestemming moet hebben.
Het heeft trouwens geen zin als er dergelijke delen in je parcours zitten van eerst je hele parcours uit te tekenen om dan tot de slotsom te komen dat je er geen toelating voor (kan) krijgen.
Zou in dergelijk geval eerst die toestemming proberen te regelen (met duidelijke vermelding van verkenningsritten) en pas daarna je volledig parcours uitzetten (toestemming voor het gebruik van de openbare wegen zou minder moeilijk moeten zijn, gemakkelijk zal het nergens meer zijn vrees ik).
Yohani
Het heeft trouwens geen zin als er dergelijke delen in je parcours zitten van eerst je hele parcours uit te tekenen om dan tot de slotsom te komen dat je er geen toelating voor (kan) krijgen.
Zou in dergelijk geval eerst die toestemming proberen te regelen (met duidelijke vermelding van verkenningsritten) en pas daarna je volledig parcours uitzetten (toestemming voor het gebruik van de openbare wegen zou minder moeilijk moeten zijn, gemakkelijk zal het nergens meer zijn vrees ik).
Yohani

Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/
- Henk
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: vr 25 jul, 2003 23:43
- lrocb_lidnr: 30
- Woonplaats: De Pinte
Re: Roadbook ontwerpen
Je stuurt je parcours, liefst met straatnamen, naar alle gemeenten waar je doorkomt en dan eventueel in overleg hier en daar wat aanpassen.
Door een natuurgebied willen rijden kan misschien wel met de mountainbike maar met een 4x4 kun je dat wel vergeten.
Door een natuurgebied willen rijden kan misschien wel met de mountainbike maar met een 4x4 kun je dat wel vergeten.