Ik overweeg om binnenkort mijn eerste Defender te kopen.
Het zou een 2dehandswagen zijn - 110 DCPU.
Op welke punten moet ik de wagen nakijken bij nazicht van 2dehandswagens?
Keuze tussen TD5 - TD4 is ook nog niet gemaakt, dus hier mogen jullie ook zeker input geven
Algemene staat, deuren en bulkhead en chassis controleren op roest, sleutels meenemen en alle vloeistoffen nakijken, staat banden, speling wiellagers, testrit maken, letten op verdachte geluiden (klonk in tussenbak), lekken motor ,VB en TB, eventuele trillingen op stuur of zwalpen over de weg.
Na testrit dop koelreservoir voorzichtig verwijderen (heet) en cotroleren op luchtbellen (cilinderkoppakking)
Rij zelf reeds 8 jaar met een TD5 en zeer tevreden
Defender rijder meenemen als second opinion
Indien je geen opleiding automechanica hebt genoten neem dan een mecanicien mee om te gaan kijken. Correct wat Wim zegt maar als leek gaat het je niet lukken mogelijke gebreken vast te stellen. Je dient bv ook nr de speling op de cardankruisjes te kijken, de schokdempers op lekken te checken, het elektrisch circuit na te kijken (bij veel terreinwagens plaatsen personen zonder kennis tal van accessoires en sluiten deze bij aan op de eerste de beste draad, vaak zonder relais waar nodig) Controleer hoe de bakken onder de voorzetels eruit zien, zie je veel restanten v slijk en of water dan mag je op zekere dag elektrische pannes verwachten.
Succes! Een Def is zalig
Roest aan chassis en deuren moet je wel in de gaten houden.
Aan de andere kant, als je een beetje handig bent en door eerder genoemde mechanische gebreken kunt 'heenkijken', kun je eventueel een relatief goedkope wagen vinden.
Kruisjes en wiellagers vervangen is nu ook niet zo moeilijk
Bekijk het van de zonnige kant: hoe oud u ook bent, u bent jonger dan u ooit zult zijn. LROCB-lid (30)
Bedankt voor jullie tips.
Ik heb ondertussen een wagen op het oog en ga vanavond eens kijken.
Zal met jullie tips rekening houden en probeer nog een bevriende Defenderrijder mee te nemen.