Hallo,
Graag had ik wat info gehad nopens de aankoop van een discovery 2 2.5TD5.
Voordien heb ik range rover gehad P38, ging redelijk wat aan stuk...
Discovery zou als tweede wagen zijn ( wagen met trekhaak nodig, ruime koffer voor grote hond..) zo'n 10000 km per jaar en ook uit passie voor land rover.
Heb reeds één op t oog, bj 06/2002,187000km is de TD5 met aanpassing naar euro 3 norm ( 262 co² en 139 pk ), wagen is van eerste eigenaar, met oh boekje, en alle facturen van onderhoud ( bij LR dealer om de 15000 km ) zijn bij de wagen. Is uitvoering zonder luchtvering en manuele bak.
Wagen is mooi onderhouden en vrij van schade zoals krassen en dergelijke. Kabel naar ECU werd reeds vervangen alsook dichting aan verstuivers.
Waar dien ik nog verder op te letten ( is eerste discovery )? Heb heel wat gelezen qua problemen ( vooral bij eerste td5's ), en ook dat onderhoud belangrijk is maar dit heeft hij steeds gehad.
Alvast bedankt
discovery 2
-
- lrocb_lidnr: 0
- sketcher
Re: discovery 2
Er zijn een heel aantal dingen die het checken waard zijn. Aangezien ik op het werk ben hou ik het kort (je mag me altijd PM´en)
Kijk hier even: http://www.thed2boysclub.co.uk/forums/v ... ?f=5&t=136 8je moet je dacht ik aanmelden om het te zien maar het is een leuke club dus dat zou ik sowieso doen als Discovery eigenaar in spe)
Hier nog wat aankoop informatie: http://www.autoweek.nl/autoreview/32255 ... ery-td5-xs
Kijk hier even: http://www.thed2boysclub.co.uk/forums/v ... ?f=5&t=136 8je moet je dacht ik aanmelden om het te zien maar het is een leuke club dus dat zou ik sowieso doen als Discovery eigenaar in spe)
Hier nog wat aankoop informatie: http://www.autoweek.nl/autoreview/32255 ... ery-td5-xs
Succes!Kort lijstje waar je op moet letten bij aanschaf:
Techniek:
De TD5 is een solide motor en problemen komen betrekkelijk weinig voor.
Kijk om te beginnen of en hoeveel olie hij lekt (b.v. na een testrit) Een beetje olie is niet erg en normaal voor een Land Rover maar er mag geen plasje onder de auto liggen bij het stilstaan.
Het condens water van de airco komt ter hoogte van de versnellingsbak naar beneden dus verwar dit niet met gelekte olie
UPDATE:
Er kan olie lekken via de kabelboom naar de ECU (computer) Haal de rode stekker van de ECU wanneer het contact uitstaat. De ECU zit gemonteerd bij de krik onder de voorste afdekplaat net achter de rechter koplamp.(of links als je voor de auto staat)
Als hier olie in zit dan moet deze kabel en pakking vervangen worden. Dit is geen overdreven dure reparatie en geen reden tot weglopen tenzij dit tot schade aan de ECU heeft geleid.
(Met dank aan HarmK voor de herinnering)
Bij Discovery´s met luchtvering moet je kijken voor de auto na 15-30 minuten stilstaan nog mooi op zijn poten staat. De luchtvering (alleen op de achteras) gaat vaak lek. Hou er rekening mee dat de lucht zakken maar 5 tot 10 jaar meegaan en dan vervangen moeten worden. (zie problemen) Is er lang met een lekke luchtvering gereden dan heeft de compressor het zwaar gehad. Dit is een duur onderdeel.
Exterieur:
Het exterieur is goed gebouwd en roest komt zelden voor. Let er op of alle delen mooi op elkaar aansluiten. Grote naden zijn normaal (vinger dikte) maar ze moeten wel overal mooi evenwijdig lopen. Het komt voor dat de achterste 2 deuren wat gaan hangen. Geen groot probleem.
Controleer de bovenrand van de voorruit. Zit hier roest of bobbels onder dan is er een serieus probleem en goede kans op veel roest onder de verf. Je kunt de auto dan beter laten staan.
Kijk of er veel krassen in de verf zitten. Dit kan duiden op veel 4x4 gebruik en dat laat (uiteraard) onderhuids zijn sporen na.
Kijk goed onder de auto. De carrosserie zoals eerder gezegd is niet heel gevoelig voor roest, het chassis is dat echter wel. Allen Disco's die ik gezien heb hadden last van roest op het chassis. Oppervlakkige roest kan geen kwaad, maar er zijn er veel, zeker aan de achterkant waar de gaten er invallen. Dit kan een duur grapje zijn. Controleer dit dus heel goed.
Interieur:
Van versleten lederen pook-rokjes (om de kleine lowgear pook, handrem en als het een handbak is de versnellingspook) moet je je niets van aantrekken dat hebben ze al heel snel is makkelijk en goedkoop te vervangen.
Let wel goed op lekken rond de dakramen. Dit komt veel voor en is veel lastig karwij om op te lossen.
Rijden:
Is het een automaat? Let dan goed op of hij goed oppakt. Traag reageren duid op oude olie of grotere problemen. (Vergeet niet dat het geen race monster is). De ZF versnellingsbak is over het algemeen erg betrouwbaar maar kan kapot.
Het stuur is vaak erg vaag rond het midden. Dat komt bij veel voor maar hoort niet. Bijna alle Discoveries die ik gereden heb hebben hier last van. Die van mij had vlak voor verkoop een nieuwe stuurpomp gekregen en heeft dit probleem gelukkig niet.
Paul,
Land-Rover Discovery Series II TD5 Niagara Gray - Liever gelast dan geleased
-
Bedankt voor de tips,
Heb ondertussen ook al eens met de wagen gereden, rijdt aangenaam op zijn gemak.
Roest aan de ramen heeft hij niet op uitzondering van een klein plekje aan raam achter zijdeur.
Onderzijde van de wagen ziet er goed uit, geen schade chassis is achter aan wat roest maar zeker niet erg ( oppervlakkig).
Qua olie, voor de testrit hingen er nergens oliedruppels aan de onderzijde, na testrit ook niet ( wat zweet maar miniem, vermoed dat dit wel normaal is bij een LAND ROVER).
Heb wel algemene indruk dat de verkoper zijn wagen goed onderhouden heeft ( stond steeds binnen, buitenzijde op uitzondering van klein krasje staat mooi, binnenzijde gelijk nieuw zijn lederen zetels en hij heeft steeds met zetelbeschermers gereden, leer is gelijk nieuw).
Heb hier en daar gelezen dat sommige gevoelig zijn aan JDC.. koppakking, klopt dit of is dit meer afhankelijk hoe er met de wagen werd omgegaan? Sommige doen 300000 km mee en andere 150000km?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Heb ondertussen ook al eens met de wagen gereden, rijdt aangenaam op zijn gemak.
Roest aan de ramen heeft hij niet op uitzondering van een klein plekje aan raam achter zijdeur.
Onderzijde van de wagen ziet er goed uit, geen schade chassis is achter aan wat roest maar zeker niet erg ( oppervlakkig).
Qua olie, voor de testrit hingen er nergens oliedruppels aan de onderzijde, na testrit ook niet ( wat zweet maar miniem, vermoed dat dit wel normaal is bij een LAND ROVER).
Heb wel algemene indruk dat de verkoper zijn wagen goed onderhouden heeft ( stond steeds binnen, buitenzijde op uitzondering van klein krasje staat mooi, binnenzijde gelijk nieuw zijn lederen zetels en hij heeft steeds met zetelbeschermers gereden, leer is gelijk nieuw).
Heb hier en daar gelezen dat sommige gevoelig zijn aan JDC.. koppakking, klopt dit of is dit meer afhankelijk hoe er met de wagen werd omgegaan? Sommige doen 300000 km mee en andere 150000km?
- sketcher
Tristan schreef:Bedankt voor de tips,
Graag gedaan.
Dat is belangrijk, ga ook eens met een andere rijden, dan heb je vergelijkings-materiaal. Als je in de buurt woont mag je eens met die van mij rijden, geen probleem
Ik snap niet helemaal welk raam je bedoelt, maar de zwarte frames op de deuren zijn los te vervangen mocht het te erg worden en geen rede tot zorgen dus
Oppervlakkig roest is normaal maar ik zou dat bij aanschaf wel (laten) behandelen. Ik ga dat ook doen.
Beetje zweten is normaal voor een wat oudere auto, Land Rover of niet, geen probleem dus.
Kwestie van rijstijl en geluk/ongeluk
Paul,