Haak ophangen
- Bely90
- lrocb_lidnr: 0
Haak ophangen
Ik ben op zoek naar "de manier" om een haak in mijn plafond te bevestigen.
Bedoeling is een takel op te hangen boven mijn kelderluik om dingen te laten zakken.
Mijn idee gaat uit naar een stalen plaat met 4 gaten met in het midden een oogbout gelast.
Ik hoop ooit, buiten een diepvries, ook een motorblok, boite of iets dergelijks te laten zakken. Iemand een idee hoe ik alles vast moet maken?
Het plafond bestaat uit pre-dallen (= volle beton) geen welfsels, dit zal wel een voordeel zijn.
Twijfel nog een beetje om ipv een vaste haak een poutrel te hangen met loopkat om gemakkelijker te werken
Merci
Jan
Bedoeling is een takel op te hangen boven mijn kelderluik om dingen te laten zakken.
Mijn idee gaat uit naar een stalen plaat met 4 gaten met in het midden een oogbout gelast.
Ik hoop ooit, buiten een diepvries, ook een motorblok, boite of iets dergelijks te laten zakken. Iemand een idee hoe ik alles vast moet maken?
Het plafond bestaat uit pre-dallen (= volle beton) geen welfsels, dit zal wel een voordeel zijn.
Twijfel nog een beetje om ipv een vaste haak een poutrel te hangen met loopkat om gemakkelijker te werken
Merci
Jan
A dirty mind is a joy forever
- steven 90
Re: Haak ophangen
Niet twijfelen en een haak hangen op een loopkat op een stevig profiel.
Bij skp in paal kunnen ze u wel helpen.
Tenzij het daarboven zolder is en je de bout door en door kan steken en bovenkant ook een plaat goed opletten.
Ik ben eens bijna verongelukt met iemand te helpen een boite te laten zakken in zijne kelder, dus ben ik extra kritisch.
Wat ook misschien een optie is dat is een draaiende arm of david, maar dat is al wat duurder, maar dat is zelf ook wel te maken.
Bij skp in paal kunnen ze u wel helpen.
Tenzij het daarboven zolder is en je de bout door en door kan steken en bovenkant ook een plaat goed opletten.
Ik ben eens bijna verongelukt met iemand te helpen een boite te laten zakken in zijne kelder, dus ben ik extra kritisch.

Wat ook misschien een optie is dat is een draaiende arm of david, maar dat is al wat duurder, maar dat is zelf ook wel te maken.
- Bely90
Dat was ook wel mij eerste keuze, 4 draadstangen m10 door't plafond met een plaat langs die kant, poutrel van 750mm laten hangen op 2 plaatjes van 20mm.
Vond het een beetje overkill....maar beter dan alles in uwe nek krijgen
- steven 90
Overkill is dat zeker niet, ik ken uw huis niet maar vraag ook eens aan iemand die iets kent van bouw of je effectief je daar wel mag uwe huis zo belasten.Bely90 schreef:Dat was ook wel mij eerste keuze, 4 draadstangen m10 door't plafond met een plaat langs die kant, poutrel van 750mm laten hangen op 2 plaatjes van 20mm.
Dat begint met een frigo en voor je het weet ben je een motor en boite tesamen aan het laten zakken, ik ken dat

- Wim 130
- LROCB-Member
Ankerbout voor beton, in volle beton komt dit nooit los, diverse afmetingen verkrijgbaar (Hilti Spit , enz)
One life, live it, love it, enjoy it!!
- steven 90
Wim 130 schreef:Ankerbout voor beton, in volle beton komt dit nooit los, diverse afmetingen verkrijgbaar (Hilti Spit , enz)
Dat zou ik nooit gebruiken voor zo een toepassing, dan nog liever industriele chemisch anker.
Maar als het mijn kot was, ik boorde door en door,dat is evenveel werk en met een plaat bovenkant komt dat niet meer los.
- fredjes
+1steven 90 schreef:Wim 130 schreef:Ankerbout voor beton, in volle beton komt dit nooit los, diverse afmetingen verkrijgbaar (Hilti Spit , enz)
Dat zou ik nooit gebruiken voor zo een toepassing, dan nog liever industriele chemisch anker.
Maar als het mijn kot was, ik boorde door en door,dat is evenveel werk en met een plaat bovenkant komt dat niet meer los.
poutrel met rolkat eronder en daar ga je veel plezier van hebben !
DEF td5 '00
Disco I '91 200td (gone)
RRC '79 (ooit under construction)
Disco I '91 200td (gone)
- christiaan
- lrocb_lidnr: 7
Jan,
Zeker dat er alleen maar boiten en motorblokken gaan aan hangen ... en geen ketels ed?
Schol,
Christiaan
Zeker dat er alleen maar boiten en motorblokken gaan aan hangen ... en geen ketels ed?

Schol,
Christiaan
Raaên = disappearing from the grid = remize à zero
- Bely90
De ketel gaat er leeg in en komt er nimeer terug uit voor hij terug leeg is.
Mss ooit een vol biervat en dat weegt maar een goei 60 kg zeker.
Maar daar had ik nog niet aan gedacht, gelukkig zijn er nog bourgondiers die mijn gedachten ff van den bouw wegkrijgen.
Mss ooit een vol biervat en dat weegt maar een goei 60 kg zeker.
Maar daar had ik nog niet aan gedacht, gelukkig zijn er nog bourgondiers die mijn gedachten ff van den bouw wegkrijgen.

- Wim 130
- LROCB-Member
- steven 90
Wim 130 schreef:Een ankerbout hé mannen, geen keilbout!
Is dat niet hetzelfde ?
- Bely90
Ik ben er uit
Er komt een poutrel tegen het plafond. Gaatjes worden door en door geboord, en er gaan draadstangen door. Bovenkant komt er een plaatje tss 2 draadstangen voor en achter met opgelaste borgmoer (voorzichtig gespeten zodat de borging heel blijft).
Onderkant, waar de poutrel op rust wordt op dezelfde manier bevestigd.
Aan de poutrel komt dit: http://www.alphametal.be/index.php?opti ... 1&Itemid=1
Als de mannen bij alphametal wakker worden, want daar worden de mailkes maar 2 keer per week gelezen precies en bellen is ook ni makkelijk. 2 gsmnrs maar genen ene waar ze oppakken.
@christiaan: ik ga u nog ff op uwe dorst moeten laten zitten denk

Er komt een poutrel tegen het plafond. Gaatjes worden door en door geboord, en er gaan draadstangen door. Bovenkant komt er een plaatje tss 2 draadstangen voor en achter met opgelaste borgmoer (voorzichtig gespeten zodat de borging heel blijft).
Onderkant, waar de poutrel op rust wordt op dezelfde manier bevestigd.
Aan de poutrel komt dit: http://www.alphametal.be/index.php?opti ... 1&Itemid=1
Als de mannen bij alphametal wakker worden, want daar worden de mailkes maar 2 keer per week gelezen precies en bellen is ook ni makkelijk. 2 gsmnrs maar genen ene waar ze oppakken.
@christiaan: ik ga u nog ff op uwe dorst moeten laten zitten denk

- steven 90
Bel ook ne keer naar skp in paal voor prijs, kan nog meevallen.
- Bely90
Voila, het hangt omhoog.
- profiel van 100x100 van de ijzerboer van't werk (40 euro)
-Takel 1ton van Alpha shop in lommel (160 euro)
- Draadstangen 8.8 M12
- 4 maal, gat door plafond met plaatje van 8mm om de vloer boven.
En foto's voor de liefhebbers:
https://picasaweb.google.com/janbellens ... directlink
- profiel van 100x100 van de ijzerboer van't werk (40 euro)
-Takel 1ton van Alpha shop in lommel (160 euro)
- Draadstangen 8.8 M12
- 4 maal, gat door plafond met plaatje van 8mm om de vloer boven.
En foto's voor de liefhebbers:
https://picasaweb.google.com/janbellens ... directlink
- steven 90
proper, nu nog jaarlijks door aib laten keuren 

- fredjes
Ik kan het niet zien, maar is de poutrel aan de onderste L-ijzers gelast? dat zou ik precies toch nog doen moest dat niet zijn.
Voor de rest
Voor de rest

DEF td5 '00
Disco I '91 200td (gone)
Disco I '91 200td (gone)
- Bely90
L-ijzer is aan de balk gelast, dient ook als eindeloop voor de rolkat, dat zou niet meer mogen gaan lopen.
Die keuring...dat moet officieel zelfs om de 3 maanden, al zijn er uitzonderingen voor toestellen die weinig gebruikt worden.
Maar dat zullen we zo maar laten, als ik niks boven de 1000kg aan men takeltje hang zou zelfs da chinees ijzer sterk genoeg moeten zijn om mij te overleven. Dus die vincotte mannen hoefen niet langs te komen
Heeft al iemand een boite die ik als didactisch materiaal in mijne kelder mag laten zakken
Die keuring...dat moet officieel zelfs om de 3 maanden, al zijn er uitzonderingen voor toestellen die weinig gebruikt worden.

Maar dat zullen we zo maar laten, als ik niks boven de 1000kg aan men takeltje hang zou zelfs da chinees ijzer sterk genoeg moeten zijn om mij te overleven. Dus die vincotte mannen hoefen niet langs te komen
Heeft al iemand een boite die ik als didactisch materiaal in mijne kelder mag laten zakken