Is het niet mogelijk om dat lager apart te vervangen zonder dat je heel het stuur en dergeljke moet demonteren ?
Zo te zien op stuk nr is dat een stuk uit 1 geheel

Je moet alle 2 losmaken de bovenste kan naar beneden schuiven.steven 90 schreef:Het onderste lager van de stang die van het stuur komt heeft bij mijne ninety de geest gegeven.
Is het niet mogelijk om dat lager apart te vervangen zonder dat je heel het stuur en dergeljke moet demonteren ?
Het is de lager kant stuurkardan die kapot is,volgens de stuknr is dat 1 geheel.zeerover schreef:Je moet alle 2 losmaken de bovenste kan naar beneden schuiven.steven 90 schreef:Het onderste lager van de stang die van het stuur komt heeft bij mijne ninety de geest gegeven.
Ja oké, maar het demonteren zal wel gaan de ellende is dat die heel stang blijkaar 1 geheel is met de onderste lager,of kan ik dat apart vervangen ??zeerover schreef:Ik bedoel dat je het bovenste lager ook compleet losmaakt. Onderaan en stangaan beide kanten hebben een vaste positie, de vaste stuuras niet, en dat is de plaats waar je de schuine stang kan los maken.
Nu ben ik mee. Dat is in 1 stuk compleet te vervangen.steven 90 schreef:Ja oké, maar het demonteren zal wel gaan de ellende is dat die heel stang blijkaar 1 geheel is met de onderste lager,of kan ik dat apart vervangen ??zeerover schreef:Ik bedoel dat je het bovenste lager ook compleet losmaakt. Onderaan en stangaan beide kanten hebben een vaste positie, de vaste stuuras niet, en dat is de plaats waar je de schuine stang kan los maken.
Vrees dat dit erop geperst is, de onderste lagerkogels zijn er uit gevallen toen ik eens met stuur draaide bij montage van het stuurhuis.
Zo te zien zijn het stalen kogels in een plastic kooi en is die kooi versleten.
Als u het was die deze middag daar voor gebeld heeft.steven 90 schreef:Ja oké, maar het demonteren zal wel gaan de ellende is dat die heel stang blijkaar 1 geheel is met de onderste lager,of kan ik dat apart vervangen ??zeerover schreef:Ik bedoel dat je het bovenste lager ook compleet losmaakt. Onderaan en stangaan beide kanten hebben een vaste positie, de vaste stuuras niet, en dat is de plaats waar je de schuine stang kan los maken.
Vrees dat dit erop geperst is, de onderste lagerkogels zijn er uit gevallen toen ik eens met stuur draaide bij montage van het stuurhuis.
Zo te zien zijn het stalen kogels in een plastic kooi en is die kooi versleten.
De Rob schreef:Als ge dat spel uitmekaar krijgt.......dergelijke naaldlager moet toch in de handel standaard te vinden zijn .Het merK INA heeft honderden afmetingen van naaldlagers.
Mischien passen die van het stuurhuis inwendig of van de stubaxles er wel in.Dat is ook INA.
Dat wil ik toch wel eens uitzoeken als ik een model heb.
Via Google..."webwinkel naaldlagers looprollen" Naaldhuls type HK.Tientallen verschillende afmetingen..prijzen € 2,00.....€ 4,00
Rob
zal eens kijken of ik er nog restanten van heb hier. Hadden hier zo'n 3 kapotte stuurkolommen liggen en wilde deze ook reviseren, maar nergens die lagers te vindenDe Rob schreef:Als ge dat spel uitmekaar krijgt.......dergelijke naaldlager moet toch in de handel standaard te vinden zijn .Het merK INA heeft honderden afmetingen van naaldlagers.
Mischien passen die van het stuurhuis inwendig of van de stubaxles er wel in.Dat is ook INA.
Via Google..."webwinkel naaldlagers looprollen" Naaldhuls type HK.Tientallen verschillende afmetingen..prijzen € 2,00.....€ 4,00
Rob
alanius schreef:zal eens kijken of ik er nog restanten van heb hier. Hadden hier zo'n 3 kapotte stuurkolommen liggen en wilde deze ook reviseren, maar nergens die lagers te vindenDe Rob schreef:Als ge dat spel uitmekaar krijgt.......dergelijke naaldlager moet toch in de handel standaard te vinden zijn .Het merK INA heeft honderden afmetingen van naaldlagers.
Rob
Als je onderaan de circlips er uit haalt kan de as er uit door die langs boven door te kloppen, dan ga je ook zien dat het een kompleet lager is dus niet één met een losse buitenring.steven 90 schreef:De Rob schreef:Als ge dat spel uitmekaar krijgt.......dergelijke naaldlager moet toch in de handel standaard te vinden zijn .Het merK INA heeft honderden afmetingen van naaldlagers.
Rob
Dat is een kogellager onderkant en daar zit het.
De as zelf waar dus het stuur op zit die heeft een groef waar kogels indraaien,dus eigenlijk een lager zonder binnenste ring moet ik dan hebben.
Dus moet zowiezo dat ding er eerst uit eer dat ik daar mee naar ne lager man kan.
En daar zie ik dus enorm tegenop,heel die nest uit elkaar halen,is het enigste van de hele bak dat nog niet tot de laatste bout uit elkaar is geweest
jef govers schreef:Als je onderaan de circlips er uit haalt kan de as er uit door die langs boven door te kloppen, dan ga je ook zien dat het een kompleet lager is dus niet één met een losse buitenring.steven 90 schreef:De Rob schreef:Als ge dat spel uitmekaar krijgt.......dergelijke naaldlager moet toch in de handel standaard te vinden zijn .Het merK INA heeft honderden afmetingen van naaldlagers.
Rob
Dat is een kogellager onderkant en daar zit het.
De as zelf waar dus het stuur op zit die heeft een groef waar kogels indraaien,dus eigenlijk een lager zonder binnenste ring moet ik dan hebben.
Dus moet zowiezo dat ding er eerst uit eer dat ik daar mee naar ne lager man kan.
En daar zie ik dus enorm tegenop,heel die nest uit elkaar halen,is het enigste van de hele bak dat nog niet tot de laatste bout uit elkaar is geweest
Ik heb zelf een hele tijd naar dat type lager gezocht maar het was nergens te verkrijgen.
jef govers schreef:Klopt, een speciale maat zegden ze tegen mij.
Steven, nu het er bij u uit is zou jij het dan eens willen opmeten want ik heb de afmetingen vergeten op te schrijven.
Trek eens een foto van die lager aub.steven 90 schreef:jef govers schreef:Klopt, een speciale maat zegden ze tegen mij.
Steven, nu het er bij u uit is zou jij het dan eens willen opmeten want ik heb de afmetingen vergeten op te schrijven.
Zal ik doen, maar eerst moet ik de bak terug in orde zetten.
Volgende week zal ik ze eens opmeten met de micrometer op het werk.
Moest ik een lager vinden en als die niet zot van prijs zijn zal ik wel een paar extra meebrengen.
Ik zal ne foto pakken en proberen er maten bij te zetten.De Rob schreef:Trek eens een foto van die lager aub.steven 90 schreef:jef govers schreef:Klopt, een speciale maat zegden ze tegen mij.
Zal ik doen, maar eerst moet ik de bak terug in orde zetten.
Volgende week zal ik ze eens opmeten met de micrometer op het werk.
Moest ik een lager vinden en als die niet zot van prijs zijn zal ik wel een paar extra meebrengen.
Rob